در حال بارگذاری ...
کارگردان «سرزمین آسمان» معرفی شده از استان اردبیل:(18)

جشنواره فجر می تواند زمینه ساز رشد تئاتر استان باشد

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «سرزمین آسمان» معرفی شده از استان اردبیل در مورد حضور در جشنواره تئاتر فجر به ایران تئاتر می‌گوید: این حضور برای تئاتر شهرستان‌ها مهم و تاثیرگذار است. تئاتر شهرستان‌ها می‌تواند با حضور در این رویداد، توانایی‌های خود را نشان داده و با ارتباطی که در جشنواره با گروه‌های دیگر ایجاد و برقرار می‌شود، می‌تواند با گفت‌وگو و تعامل با کارگردان‌های دیگر به نتیجه‌ای بهتر دست پیدا کند.

یوسف دادجو، متولد۶۲ خطه گل‌آذین بیله‌سوار در شمال استان اردبیل است؛ شهری مرزی با زیبایی‌های منحصر به فرد و دیدنی‌های تاریخی و دیاری زرخیز. شهری که پیش از این نیز، هنرمندانش در جشنواره های تئاتر استانی و منطقه ای درخشیده اند و در رویداد مهم و تاثیرگذار جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، هنر خود را به نمایش گذاشته اند. یوسف دادجو، تئاتر را از سال ۷۸ شروع کرده و در نمایش‌های مختلفی که به‌عنوان بازیگر و کارگردان روی صحنه برده است، نشان داده است که همواره حرفی برای گفتن داشته و دارد. این هنرمند در دوره‌های مختلف جشنواره تئاتر استانی به عنوان بازیگر و کارگردان حضور داشته است. بی خانمان، من وهزارتو، پوتین های پایدار، تو را از من گرفتی، دور دنیا در هشتادروز و لیرشاه، عنوان نمایش‌هایی است که این هنرمند جوان در جشنواره های مختلف بازی و کارگردانی کرده است. یوسف دادجو در بیستمین جشنواره تئاتر منطقه ای مغان که در سال جاری و در بیله سوار برگزار شد، با نمایش سرزمین آسمان نوشته محمدچرم‌شیر حضور داشت که به عنوان نمایش منتخب این جشنواره به بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل معرفی شد. یوسف دادجو امسال در بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل با نمایش «سرزمین آسمان» درخشید و تحسین تماشاگران و داوران را برانگیخت و به عنوان یکی از نمایش‌های برتر این دوره از جشنواره تئاتر استانی اردبیل به جشنواره تئاتر فجر معرفی شد. به همین بهانه خبرنگار ایران تئاتر در اردبیل به او گفت‌و‌گویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

انتخاب نمایشتان به عنوان برگزیده تئاتر استان و معرفی به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر چه اعتباری برای شما به ارمغان آورد ؟
طبیعتا برگزیده و معرفی شدن به دبیرخانه جشواره تئاتر فجر، دلخواه همه گروه‌ها بوده و هست و به‌خصوص برای تئاتر شهرستان‌ها که می‌تواند انگیزه دوچندانی برای بهتر شدن باشد. در شرایط سخت کرونایی، تولید یک اثر هنری که باعث رشد و ترقی تئاتر استان می‌شود، بسیار سخت بوده و و بخشی از راهکار رفع موانع به گروه‌های اجرایی مربوط بوده و بخش دیگر منوط به حمایت از گروه‌هایی اجرایی است که امیدوارم در این زمینه تمهیداتی صورت بگیرد.
به طور کلی اهمیت راه‌یابی به جشنواره بین المللی فجر برای هنرمندان شهرستانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
جشنواره فجر یکی از معتبرترین جشنواره‌های سالانه تئاتر کشور محسوب می‌شود که هر فعال تئاتری دوست دارد در این رویداد مهم حضور داشته باشد. این حضور برای تئاتر شهرستان‌ها مهم و تاثیرگذار است. تئاتر شهرستان‌ها می‌تواند با حضور در این رویداد، توانایی‌های خود را نشان داده و با ارتباطی که در این جشنواره با گروه‌های دیگر ایجاد و برقرار می‌شود، می‌تواند با تعامل با کارگردان‌های دیگر نتیجه‌ای بهتری داشته باشد و همچنین برای کسانی که می‌خواهند عرض‌اندامی کنند و اعتباری به دست آورند، کمک کند و با این شرایط برای بهبودی گروه به خوبی بهره‌مند شوند.همچنین جشنواره فجر ویترینی برای بیشتر و بهتر دیده شدن گروه‌های شهرستانی محسوب می‌شود. این برگزیده شدن می‌تواند انرژی دوچندانی برای گروه‌های شهرستانی که از لحاظ امکانات در مضیقه هستند، ایجاد کند. چون یک هنرمند شهرستانی می‌تواند در یکی از معتبرترین جشنواره حضور داشته باشد و این حضور می‌تواند یکی از عوامل مهم برای پیشرفت تئاتر شهرستان‌ها باشد.
اگر به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می کردید، در زمان حضور چه مطالباتی دارید؟

من دو دوره در جشنواره بین‌المللی فجر حضور داشته‌ام. متاسفانه به دلیل دوری راه و عدم اسکان نتوانستیم بیش از دو روز در جشنواره حضور پیدا کنیم تا از کارگاه‌های آموزشی و به خصوص دیدن اجراها و...بهره‌مند شویم که امیدوارم در این جشنواره شرایطی بهتر فراهم شود تا هنرمندان راه یافته رویدادی پربارتر را شاهد باشند...
 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست
گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست

سعید ذهنی، آهنگساز و مدرس موسیقی که در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کارگاهی آموزشی با عنوان «کارکردهای موسیقی در تئاتر» برگزار کرد، استفاده از موسیقی برای تشدید عواطف را دم‌دستی‌ترین کارکرد آن در هنرهای نمایشی دانست. او در همین راستا، بر ضرورت شناخت آهنگساز ...

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

نظرات کاربران