در حال بارگذاری ...
سیدعلی هاشمی‌نژاد کارگردان معرفی شده از استان قم در گفت و گو با ایران تئاتر:(20)

جشنواره فجر فارغ از رقابت فرصتی برای معرفی و درخشش است

سید علی هاشمی‌نژاد می گوید : جشنواره‌ها عرصه‌ رقابت هستند و هرچه این عرصه بزرگتر می‌شود، تلاش افراد برای بهترین شدن هم بیشتر می‌شود. جشنواره‌ای به وسعت جشنواره بین المللی فجر برای گروه‌های نمایشی شهرستان‌ها، فرصتی است برای تمرین، یادگیری و پیداکردن نقاط قوت و ضعف.

سیدعلی هاشمی‌نژاد کارگاه‌های تخصصی بازیگری و کارگردانی را در سال 1390 در تهران زیر نظر استادان جلال تهرانی، آرش دادگر، زنده‌یاد حمید سمندریان، فرهاد مهندس‌پور، آتیلا پسیانی، محمد عاقبتی و فرهاد آییش گذرانده است. او سپس با کارگردانی نمایش «رضا» در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، منطقه‌ای یاسوج و استانی قم، در سال 1392 حضور پیدا کرد و در همین سال نویسندگی و کارگردانی نمایشنامه «جشن تولد ژاله» را نیز در جشنواره نمایشنامه‌خوانی قم بر عهده داشت. در سال 1393 نمایش «رضا» را در مجموعه تئاتر شهر، به اجرا درآورد و در دوره تخصصی نمایشنامه‌نویسی زیر نظر محمد چرم‌شیر هم حضور یافت.

 سیدعلی هاشمی‌نژاد هنرمند تئاتر استان قم با کارگردانی نمایش «زبان تمشک‌های وحشی» در بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم حضور داشته و  با این نمایش به‌عنوان یکی از دو اثر برگزیده این جشنواره به دبیرخانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد. او در گفت‌وگویی با خبرنگار ایران تئاتر در قم، درباره فعالیتهای خود و نیز انتخاب نمایش «زبان تمشک‌های وحشی» و معرفی به جشنواره فجر به‌عنوان برگزیده‌ استانی سخن گفت.

انتخاب نمایش «زبان تمشک‌های وحشی» را به عنوان نمایش برگزیده استان قم چگونه ارزیابی می‌کنید؟

انتخاب نمایش «زبان تمشک‌های وحشی» برای گروه اجرایی اتفاقی امیدبخش و مبارک بود. حضور در جشنواره‌ استانی برای همه‌ گروه‌های شرکت‌کننده به‌خودی‌خود قدمی است در راستای اعتلا بخشیدن نمایش استان‌ها که به دنبال آن مسئولیت جذب مخاطب و تربیت مخاطب تئاتر نیز بر عهده‌ ایشان می‌افتد. بدیهی است نمایش برگزیده استانی مسئولیتی سنگین‌تر در قبال مخاطب استانی خود دارد و فارغ از عناوین و جوایز کسب‌شده باید بکوشد تا بهترین اجرای خود را برای اجرای عموم آماده کند.

آیا حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به تلاش بیشتر برای ارائه اثری بهتر منجر خواهد شد؟ 

جشنواره‌ها عرصه‌ رقابت هستند و هرچه این عرصه بزرگ‌تر می‌شود، تلاش افراد برای بهترین شدن هم بیشتر می‌شود. جشنواره‌ای به وسعت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برای گروه‌های نمایشی شهرستان‌ها، فرصتی است برای تمرین، یادگیری و پیدا کردن نقاط قوت و ضعف. همچنین فارغ از بحث رقابت، حضور بازیگران شهرستان‌ها می‌تواند فرصتی برای معرفی و درخشش ایشان در عرصه‌های دیگر هم بشود‌.

فراهم شدن امکان تماشای نمایش‌های جشنواره برای دیگر گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده، واجد چه ویژگی‌هایی برای هنرمندان جوان خواهد بود؟ 

تماشای تئاتر در کنار کسانی که دغدغه‌ نمایش دارند و دیدن آثاری که هر کدام می‌تواند عصاره‌ای از تجربه‌ کارگردان، نویسنده، بازیگران و حتی عوامل پشت‌صحنه‌ یک نمایش باشد؛ احتمالاً مهم‌ترین انگیزه‌ حضور در جشنواره‌ها باید باشد‌. بدیهی است که انتظار می‌رود این امر به‌درستی و سهولت میسر شود و گروه‌های شرکت‌کننده امکان تماشای سایر نمایش‌ها را داشته باشند. نکته‌ دوم حضور پیشکسوتان عرصه‌ تئاتر در پایتخت کشور است؛ بنابراین انتظار می‌رود در مورد عزیزانی که از سایر شهرستان‌ها مهمان جشنواره خواهند بود و در طول سال دسترسی‌ای به استادان و پیشکسوتان عرصه تئاتر ندارند، امکان تعامل و ارتباط با این صاحب‌نظران باسابقه در قالب نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی و جلسات نقد و بررسی از دبیرخانه جشنواره فراهم شود. برای تمام گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره آرزوی موفقیت دارم.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

نظرات کاربران