در حال بارگذاری ...
بازیگر نمایش معرفی شده از استان زنجان به چهلمین جشنواره فجر (21)

جشنواره فجر باید محل ارائه ایده‌های نو باشد

بازیگر نمایش «پارادایم» معرفی شده از استان زنجان به چهلمین جشنواره فجر در گفت‌وگو با ایران تئاتر گفت: جشنواره فجر باید محل ارائه ایده های نو باشد.

علی رضایی‌راد بازیگر فعال تئاتر استان زنجان متولد 13 دی‌ماه 1370 و عضو گروه پوپک است. در کارنامه این بازیگران جوان بازی در نمایش‌های بسیاری به چشم می‌خورد از جمله «تکم‌چی»، «کوسا گلین»، «منجوق سووآ سالما»، «جزر و مد»، «شب بی‌پایان فاخته»، «آراز»، «کمدی استشمامات»، «کاغذ باطله»، «آهو دختر شهر آفتاب»، «پارادایم»، «زنگ تفریح»، «X+Y=0» و «چووشی»  و نیز کارگردانی و بازی در نمایش‌های «موش‌های صحرایی  شب‌ها می‌خوابند»، «در مضار توتون»، «علم و ثروت» و «شب شغال» و نیز بازی در اجراخوانی «بق‌بقوی کفترا» با هدایت رضا یاوری و بازی در رادیو تئاتر «زنی که امروز هم ساعت 6 آمده بود».

 رضایی راد در سی و سومین جشنواره تئاتر استان زنجان با نمایش «پارادایم» به‌عنوان بازیگر و با نمایش «برلین» به‌عنوان کارگردان حضور داشت که در نهایت نمایش «پارادایم» توانست به‌عنوان یکی از کارهای برگزیده به دبیرخانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شود. به بهانه این حضور، خبرنگار ایران تئاتر  در زنجان گفت‌وگویی را با او انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانید:

شما به‌عنوان یکی از بازیگران فعال تئاتر استان زنجان و بازیگر نمایش منتخب و معرفی‌شده به‌عنوان برگزیده تئاتر استان و معرفی به دبیرخانه جشنواره فجر چه اعتباری برای شما به ارمغان آورد ؟

نمی‌توانم به این سؤال قاطعانه و روراست پاسخ ندهم؛ در وهله اول هیچ جشنواره‌ای قرار نیست به هنرمند اعتبار دهد، این هنرمند است که با تعهد خود به تئاتر، به جشنواره‌ها اعتبار می‌دهد. در وهله دوم این جشنواره نیست که تعیین‌کننده هنرمند بودن یا نبودن یک فعال در عرصه پرمشقت تئاتر پایتخت یا شهرستان باشد؛ بنابراین اعتبار یک آرتیست به‌خصوص در عرصه تئاتر از مردم است. مسئولیت ما به‌عنوان هنرمند تشخیص ضرورت‌ها در هر برهه از تاریخ است. به نظرم جشنواره تئاتر استانی هم باید از دایره تنگ‌نظری و چارچوب‌ها رها شود و به ضرورت‌هایی که واکاوی و روایت شرایط مردمان را برای هنرمند واجب می‌کند بپردازد. مسئولیت ما تمرکز بر ضرورت‌هاست. شما در سؤالتان گفتید بازیگر فعال... آیا بازیگر فعال بازیگر مسئول نیست؟ نمی‌خواهیم پاسخ سؤال را با سؤال تمام کنم اما سؤال مطرح‌شده به این معناست که هنرمند با تکیه بر جشنواره‌ها و حضور در جشنواره‌هاست که می‌تواند برای بودن و حضورش در هر عرصه برگ ضمانت داشته باشد. این معنای غم‌انگیزی از شرایط تئاتر ایران است.

به‌طورکلی اهمیت راه‌یابی به جشنواره فجر برای هنرمندان شهرستانی را از دیدگاه یک بازیگر پرکار چطور ارزیابی می‌کنید؟

جشنواره تئاتر فجر باید بستری برای تعامل هنرمندان فعال این عرصه باشد. اگر بنا را بر تعامل هنرمندان تئاتر ایران بگذاریم و از توانمندی‌های همه تئاتری‌ها بخصوص جهان‌بینی هنرمند قرن بیست‌ویک در ایران بگذاریم این عملکرد ضعیف جشنواره تئاتر فجر در قبال مسئولیت‌هایش را نشان می‌دهد که در دهه اخیر نگاه ویژه‌ای به شرایط تئاتر شهرستان ندارد و حضور فعال آن در جشنواره‌ها را تسهیل نمی‌کند. جشنواره باید محل ایده‌های نو باشد مخصوصاً جشنواره تئاتر فجر که مهم‌ترین رویداد تئاتر ایران است.

 اگر به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کردید در زمان حضور چه مطالباتی داشتید؟

امیدوارم حضور همه گروه‌ها در تمام روزهای برگزاری جشنواره دائمی باشد نه اینکه گروهی طی دو روز بیاید و اثرش را اجرا کند و برود. امیدوارم برای همه اعضا بستری برای حضور در نشست‌ها و ورکشاپ‌ها در نظر گرفته شود. مهم‌تر از همه آسیب‌شناسی تئاتر شهرستان با حضور مدیران وقت وزارت ارشاد و انجمن هنرهای نمایشی جزو برنامه‌های اصلی این رویداد باشد.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

نظرات کاربران