در حال بارگذاری ...
کارگردان «قند خون» از استان یزد حاضر در جشنواره در گفت و گو با ایران تئاتر:(31)

به دنبال دغدغه های اجتماعی اثر بخش
حضور در فجر مسئولیت مرا در قبال تئاتر استانم بیش‌تر کرده‌است

ایران تئاتر : زمان ارکمان متولد شهریور۱۳۶۶ دانشجوکارشناسی ارشد مدیریت مالی و دبیرموسسه فرهنگی هنری کریاس است.  فعالیت هنری خود را از سال ۸۳ با بازی در نمایش "گذری گذرا بر گزارش ورزا" آغاز کرده و امسال با نمایش «قند خون» از استان یزد در بخش رقابتی جشنواره فجر حضور دارد . نمایش «قندخون» نوشته لیلی عاج و کارگردانی زمان ارکمان امروز ۲۲ بهمن ماه ساعت ۱۷:۳۰ و ۱۹ در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

زمان ارکمان تاکنون در نمایش‌های متعددی همچون «دیوان تئاترال»و «آذر» به،«یک،دو،سه» و «باغ زالزالک»،«افسون بر تخت نشستن ماکان تیره بخت»،«قطعات گمشده»،«یکی بود یکی نبود»،«حسرت»،«قاب هشتم»،«مجلس سیاه بازی نازکنیز»،«شهرآشوب»و«خواب درتالارآینه»... به عنوان بازیگر حضور داشته است.حضور به عنوان دستیار کارگردان در نمایش‌های آخرین نقطه ازخاک خدا،دیوان تئاترال،آغازشیفتگی،کبوتری ناگهان،عطف به سبز،پلی ازجنس شیشه،بخندعشق نمک گیربشه بعدبرو،آذر، بنجاق خونه سه کنجی،کبوتران چاهی،مجلس سیاه بازی نازکنیز،کمد دیواری،قصه ظهرجمعه،یوزارون
بازنویسی و کارگردانی نمایش « خاله سوسکه » که متن این اثر جزو آثارمنتخب حوزه هنری در جشنواره کودک ونوجوان دی ماه ۹۳ است.

کارگردانی نمایش سوفیای من برگزیده جشنواره استانی جوان سوره ماه یزد به همراه رتبه برتر کارگردانی.۱۳۹۳،رتبه تقدیری کارگردانی جوان در بیست و سومین جشنواره ملی سوره ماه با نمایش سوفیای من۱۳۹۳،رتبه تقدیری در جشنواره ملی تئاترمهرکاشان۱۳۹۵با نمایش یک شاخه گل سرخ۱۳۹۵،رتبه دوم کارگردانی درجشنواره استانی یزد برای نمایش خاک شیرین۱۳۹۷،رتبه سوم کارگردانی سی ویکمین جشنواره تئاتراستانی با نمایش قندخون۱۴۰۰ وکارگردانی نمایش‌های خیابانی نابودگر۱۳۹۸ و جبروجار۱۳۹۹. زمان آرکمان با کارگردانی نمایش«قند خون» به عنوان اثر برگزیده یزد به بخش رقابت صحنه‌ای جشنواره فجر راه یافته،به همین بهانه خبرنگار ایران تئاتر در یزد با او گفت و گویی کرده است که می‌خوانید

 

متن نمایش «قند خون» را براساس دغدغه مندی خاصی انتخاب کردید؟

بله و من همیشه در هنگام انتخاب متن با مضمون دغدغه‌های اجتماعی چند سؤال را از خودم می‌پرسم و سعی می‌کنم که بعد از خلق اثر جواب آن‌ها را در اثرجستجو کنم. گاهی شب ها بعد از اجرا دم درب خروج سالن می‌ایستم تا از حال و هوای مخاطبان  را ببینم و گاها گپ و گفت با آن‌ها از میزان اثربخشی کارم و میزان تاثیر نمایش بر روی جواب سوال‌های قبلی خودم به صورت ناملموس اطلاعات کسب کنم که این اقدام به موازات جلسات متعدد با متخصصین این امر هم هست که از اقبال بلندم واکنش‌های مثبتی از این اتفاق دریافت می‌کنم. به نظرم در این اثر بخش عمده‌ی دغدغه‌های ذهنی ام را بیان کردم که البته اگر شرایط و فضای دیگری بود هم دوست داشتم نمایشی از دلیل تعطیل شدن این قبیل کارخانه‌ها کار کنم که نیاز به نوشته و متن جدید دارد.

 چگونه به این ریتم و ضرباهنگ برای اجرای اثر رسیدید؟

اصولا تلاش من این است که ضرباهنگ خوانش من از نمایشنامه با آن چیز که برای مخاطبانم به تصویرمی‌کشم رو به هم نزدیک کنم.در این اثر هم با توجه به وجود اتفاق‌های گوناگون اغلب با ضرباهنگ تند همراه هستیم. من بعد از انتخاب متن و بازیگران برای رسیدن به مرحله بازبینی جشنواره زمان بسیار کمی داشتم وبه فراخور آن و انتخاب شیوه سه سویه به شدت مدت زمان‌های طولانی را برای خلق این اثرگذاشتیم که اگر همراهی همسرم نبود قطعا این نمایش با کیفیت کمتری نسبت به چیزی که الان در حال اجرا هست می‌دیدیدم.

انتخاب به عنوان برگزیده تئاتر استان و معرفی به دبیرخانه جشنواره چه اعتباری برای شما به ارمغان آورد و آیا مسئولیت شما را در قبال ارتقا تئاتر استانتان سنگین کرد یا خیر؟
همیشه جشنواره تئاتر استان‌ها به واسطه پویایی و شوروشعف برگزاری آن در سراسر استان در جایگاه ویژه‌ای بین گروه‌های تئاتری بوده و هست و به موازات آن برگزیده شدن اثر دراین جشنواره خوشایند همه و باعث رشد فعالیت گروه و عوامل در عرصه درحال فعالیت بوده وهست،بنده هم از این ماجرا مستثنی نیستم و این اتفاق را به فال نیک می‌گیرم که همین موضوع مسئولیت بیشتری را بر شانه من برای نشان دادن استعدادهای نهفته استانم به کشور می‌گذارد که حال نه تنها باید اثر بعدی من از قبلی کاملتر باشد بلکه باید برای استان هم مثمر ثمر باشم.
به طور کلی اهمیت راه یابی به جشنواره بین المللی فجر برای هنرمندان شهرستانی را چطور ارزیابی ‌می‌کنید؟
به نظرم این جشنواره با توجه به حضور گروه‌های مختلف از کشور و سطح بین المللی‌اش می‌تواند انتقال تجاربی شیرین و پرکاربرد داشته باشد. حال شما این موضوع راهم درنظر بگیرید که ویترین تئاتر کشور در یک فستیوال بین المللی همه با هم به رقابت بپردازند که این امر می‌تواند به رشد تئاتر در شهرستان کمک شایانی داشته باشد.
هنگام حضور در جشنواره تئاتر فجر چه مطالباتی دارید؟
تماشای همه آثار،انتقال تجارب و حضور در ورک شاپ‌های اساتید و گپ گفت با سایر کارگردانان می‌تواند برایمان اتفاق میمون و مبارکی باشد که همه ما را برای رسیدن به هدف‌های آتی پرانگیزه ترکند
 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ثقه‌الاسلام»

امیر حجازی: هویت ملی مهم‌ترین بخش جشنواره 42 به‌شمار می‌آید
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ثقه‌الاسلام»

امیر حجازی: هویت ملی مهم‌ترین بخش جشنواره 42 به‌شمار می‌آید

امیر حجازی، کارگردان نمایش «ثقه‌الاسلام» می‌گوید ازآنجاکه بخش هویت ملی را مهم‌ترین بخش جشنواره می‌داند و با توجه به اینکه نسل جوان بیشتر در فضای مجازی وقت خود را سپری می‌کند، تلاش کرده یک واقعه تاریخی را با استفاده از فضای دیجیتال در معرض دید مخاطب قرار دهد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره تئاتر فجر 42 

علی مرادزاده: در نمایش «دنگ» از مضامین بومی جنوب ایران بهره بردیم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره تئاتر فجر 42 

علی مرادزاده: در نمایش «دنگ» از مضامین بومی جنوب ایران بهره بردیم

علی مرادزاده تاکید کرد در نوشتن و اجرای نمایش «دنگ»، سعر کرده است از مضامین بومی مناطق جنوب ایران، به‌ویژه نوار ساحلی خلیج فارس استفاده کند.

|

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود

داور بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فجر با اظهار امیدواری نسبت به دائمی شدن بخش فراگیر در جشنواره است می‌گوید حضور در این رویداد، به بهبود زندگی هنرمندان دارای معلولیت و خودباوری و درک فرصت‌های برابر در زندگی شخصی‌شان کمک می‌کند و در صورت استمرار، نتایج اجتماعی ...

|

در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره 42 فجر مطرح شد

مالک آبسالان: تئاتر فجر از بزرگترین و معتبرترین جشنواره‌های دنیاست
در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره 42 فجر مطرح شد

مالک آبسالان: تئاتر فجر از بزرگترین و معتبرترین جشنواره‌های دنیاست

کارگردان نمایش خیابانی «آب ها مهربانند» جشنواره تئاتر فجر را از لحاظ کمی و کیفی از بزرگ‌ترین و معتبرترین جشنواره‌های دنیا می‌داند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر  

آژمان بیژنی‌نسب: «ایل‌خون»، تلفیقی است از فرهنگ ایل با شاهکار شکسپیر  
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر  

آژمان بیژنی‌نسب: «ایل‌خون»، تلفیقی است از فرهنگ ایل با شاهکار شکسپیر  

آژمان بیژنی‌نسب، کارگردان نمایش «ایل‌خون» که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، گفت، «ایلخون»، نگاهی متفاوت به «مکبث» شکسپیر است که با فرهنگ ایل، ایرانیزه شده است.

|

نظرات کاربران