در حال بارگذاری ...
چهل نکته از چهل سالگی جشنواره تئاتر فجر (10)

ستاره های صحنه در آوردگاه فجر
مروری بر بازیگران برگزیده ادوار بزرگ‌ترین جشنواره تئاتر ایران

ایران تئاتر – سیدرضا حسینی: در مطلب پیش رو مروری بر بازیگران برگزیده دوره‌های پیشین جشنواره تئاتر فجر خواهیم داشت و به بیان چهل نکته در مورد آنها خواهیم پرداخت.

چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اکنون در حال برگزاری است و این رویداد هنری تا پایان بهمن ماه امسال چهلمین دوره برگزاری سالانه را جشن می‌گیرد و برای ورود به پنجمین دهه از حیات خود آماده می‌شود. به همین مناسبت ایران تئاتر  در قالب سلسله مطالبی با عنوان «چهل نکته از چهل سالگی جشنواره تئاتر فجر» به نکات مهم دوره‌های پیشین این رویداد هنری می پردازد و آنها را در قالب چهل نکته برای مخاطبان تئاتر بازگو می کند.

با نگاهی به 39 دوره پیشین جشنواره تئاتر فجر در می‌یابیم که اکثر دوره‌های این رویداد هنری به صورت رقابتی برگزار شده است. از همین رو همواره در پایان هر دوره از جشنواره فجر تعدادی از آثار نمایشی حاضر در آن همراه با افراد دخیل در تولیدشان توسط ستاد برگزاری جشنواره تعیین و به عنوان آثار برگزیده و عوامل تولید منتخب به مخاطبان هنرهای نمایشی معرفی شده‌اند. از جمله برگزیدگان هر دوره از جشنواره بازیگران‌ حاضر در این آثار نمایشی بوده‌اند که نحوه هنرنمایی آنها در دوره‌های مختلف فجر مورد قضاوت و انتخاب تیم داوری قرار گرفته است. در مطلب پیش رو به سراغ بخش بهترین بازیگر جشنواره تئاتر فجر می‌رویم و گفتنی‌های مربوط به بازیگران برگزیده دوره‌های 39 گانه این رویداد هنری را در قالب چهل نکته مرور می‌کنیم.

 

نکته اول: توجه به معرفی بازیگران برگزیده از همان دوره نخست

از همان نخستین دوره جشنواره تئاتر فجر شاخه بازیگری جزو اصلی‌ترین شاخه‌هایی بود که معرفی افراد برگزیده در آن انجام گرفت. در پایان این دوره از جشنواره بازیگران منتخب بخش مسابقه در قالب سه گروه مختلف یعنی بازیگر زن، بازیگر مرد و بازیگر کودک و نوجوان به مخاطبان هنرهای نمایشی معرفی شدند. در گروه بازیگر زن نخستین جشنواره تئاتر فجر تنها یک نفر به عنوان بازیگر برگزیده معرفی شد و در گروه بازیگر کودک و نوجوان نام سه نفر به عنوان بازیگران برگزیده اعلام گردید. در گروه بازیگر مرد نیز سه نفر مورد تقدیر قرار گرفتند و یک نفر به عنوان بهترین بازیگر مرد انتخاب شد. عنوان بازیگر برگزیده زن در نخستین جشنواره تئاتر فجر به مینو کیانی برای حضور در نمایش «فتح‌الفتوح» رسید. در بخش بازیگر کودک و نوجوان این جشنواره عنوان بازیگر برگزیده به شهرام نپوری‌زاده برای حضور در نمایش «بازگشت»، علیرضا چوگانی برای حضور در نمایش «عاشورایی دیگر در کربلای ما» و علیرضا فریدزاده برای حضور در نمایش «مدرسه استثنایی» تعلق گرفت. در بخش بازیگر مرد نخستین جشنواره تئاتر فجر نیز ابوالقاسم جلالی برای حضور در نمایش «دیوارها را پاک نکنیم» به عنوان بهترین بازیگر انتخاب شد. در کنار او از حبیب دهقان‌نسب برای حضور در نمایش «دقیانوس»، علی آزادنیا برای حضور در نمایش «خانات» و مالک حدپور برای حضور در نمایش «حافظون لحدودالله» تقدیر به عمل آمد.

    

نکته دوم: انتخاب نشدن بازیگران کودک و نوجوان

فرایند معرفی بازیگران برگزیده دومین جشنواره تئاتر فجر تنها در دو گروه بازیگر زن و بازیگر مرد انجام گرفت و مخاطبان هنرهای نمایشی در این دوره از جشنواره شاهد معرفی بازیگر برگزیده کودک و نوجوان نبودند. در دومین جشنواره تئاتر فجر عین‌الشریعه پران برای حضور در نمایش «ابراهیم خلیل‌الله» به عنوان بازیگر زن برگزیده انتخاب شد. در بخش بازیگر مرد این دوره از جشنواره علاوه بر یحیی دیوانی که برای حضور در نمایش «چاه» به عنوان بازیگر برگزیده تعیین گردید، سه بازیگر از سوی ستاد جشنواره در جایگاه دوم قرار گرفتند. رضا سعیدی برای حضور در نمایش «مظلوم پنجم»، محمد احمدی برای حضور در نمایش «سومین شب» و فیروز صباغی برای حضور در نمایش «بعضی‌ها اینجورین» کسانی بودند که در بخش مسابقه دومین جشنواره تئاتر فجر رتبه دوم بهترین بازیگر مرد را کسب کردند.

 

نکته سوم: انتخاب خوب‌ها

در سومین جشنواره تئاتر فجر آثار برگزیده ستاد جشنواره و افراد منتخب با پیشوند خوب به مخاطبان هنرهای نمایشی معرفی شدند. در این دوره از جشنواره پس از یک دوره وقفه بار دیگر انتخاب در شاخه بازیگر کودک و نوجوان انجام گرفت و علی بیطرفان برای حضور در نمایش «خلیل، طلایه‌دار درون مرز» به عنوان بازیگر برگزیده کودک و نوجوان معرفی شد. مینا تاج‌الدینی نیز برای حضور در نمایش «آوخ» عنوان بازیگر برگزیده زن این دوره از جشنواره را به خود اختصاص داد. در گروه بازیگر مرد سومین جشنواره تئاتر فجر حسن کریمی برای حضور در نمایش «نبرد حطین» به عنوان بازیگر برگزیده تعیین شد و عنوان خوب اول را دریافت کرد. عنوان خوب دوم یا بازیگر برگزیده دوم مرد نیز به عبدالرضا بحرایی برای حضور در نمایش «آوخ» رسید. در این دوره از جشنواره دو نفر به عنوان خوب سوم انتخاب شدند که هر دوی آنها یعنی سیروس تقی‌نژاد و قدرت‌الله صالحی بازیگران نمایش «غبار آخر شد» بودند.

 

نکته چهارم: بازیگران زن تقدیر شده و بازیگران مرد برگزیده

در چهارمین جشنواره تئاتر فجر هیچ‌کدام از بازیگران زن نتوانستند عنوان بازیگر برگزیده را از جانب ستاد جشنواره کسب کنند و تنها از بدری پاکدل برای حضور در نمایش «یل»، زهرا نجف‌زاده برای حضور در نمایش «صدای زنگ در مه» و آمنه یزدان مقدم برای حضور در نمایش «کنیزک بانو» تقدیر به عمل آمد. با این حال در گروه بازیگر مرد شش نفر توانستند رتبه‌های اول تا سوم را دریافت کنند. در این دوره از جشنواره فیروز صباغی برای حضور در نمایش «پیشنهاد» به عنوان بازیگر برگزیده معرفی شد و دو بازیگر دیگر به نام‌های احمد رجبی برای نمایش «بهشت گمشده» و فرج‌الله زاهدی‌راد برای نمایش «صدای زنگ در مه» در رتبه دوم قرار گرفتند. رتبه سوم بازیگر منتخب مرد در چهارمین جشنواره تئاتر فجر نیز به محمدرضا شجریان برای حضور در نمایش «مرزداران» و جهانبخش سلطانی برای حضور در نمایش «بهشت گمشده» تعلق گرفت. در چهارمین جشنواره تئاتر فجر مانند دوره دوم خبری از انتخاب بازیگر برگزیده کودک و نوجوان نبود.

 

نکته پنجم: غیبت بازیگران زن و کودک در میان تقدیر شدگان

در پنجمین جشنواره تئاتر فجر از هیچ بازیگر زن یا کودکی تقدیر به عمل نیامد و عنوان بازیگر برگزیده به آنها تعلق نگرفت. در شاخه بازیگر مرد نیز تنها چهار نفر بدون رتبه و اولویت مورد تقدیر قرار گرفتند و به هیچ بازیگری عنوان برگزیده اهدا نشد. حسین سوادکوهی بازیگر نمایش «علف‌های هرز»، مجید افضلی بازیگر نمایش «عکس یادگاری»، اسماعیل مرسلی بازیگر نمایش «خوشه‌های خاکستری» و نعمت‌الله لاریان بازیگر نمایش «نامیرا» بازیگرانی بودند که در این دوره از جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند.   

 

نکته ششم: تقدیر از بازیگران جشنواره در تمام شاخه‌های بازیگری

ششمین جشنواره تئاتر فجر برخلاف دوره قبل هم از وجود بازیگران زن و مرد برگزیده برخوردار بود و هم از وجود بازیگران زن و مردی که توسط ستاد جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند. در این دوره از جشنواره یک بازیگر مرد و یک بازیگر زن به عنوان افراد برگزیده معرفی شدند و از پنج بازیگر مرد و دو بازیگر زن نیز تقدیر به عمل آمد. از میان بازیگران زن جشنواره عین‌الشریعه پران برای حضور در نمایش «عود بر آتش» و شهین اشرف برای حضور در نمایش «داخداران» مورد تقدیر قرار گرفتند. همچنین در بین گروه بازیگران مرد حاضر در جشنواره از مهدی بحری، رحیم هودی و محمود پاک نیت برای حضور در نمایش «عود بر آتش»، ابوالقاسم جلالی برای حضور در نمایش «نار آغز» و اکبر تشکری‌نیا برای حضور در نمایش «راز کبری» تقدیر به عمل آمد. دو بازیگر مرد و زن نمایش «آب، باد، خاک» یعنی علی‌اصغر انصاف‌جو و راضیه ایرانی نیز بازیگرانی بودند که عنوان بازیگر مرد و زن برگزیده ششمین جشنواره تئاتر فجر را دریافت کردند. در گروه بازیگر کودک و نوجوان بخش مسابقه جشنواره فجر ششم هیچ بازیگری به عنوان بازیگر برگزیده معرفی نشد و تنها از سه نفر تقدیر به عمل آمد. غزاله قاسم‌زاده و نوید عزیزی برای حضور در نمایش «خاک صبور» و علی شاهور برای حضور در نمایش «خود نامی بر آن بگذارید» بازیگران کم سن و سالی بودند که در این دوره از جشنواره به عنوان بازیگران برتر کودک و نوجوان مورد تقدیر قرار گرفتند. البته بازیگران کودک و نوجوان علاوه بر بخش مسابقه در بخش مسابقه کودکان این دوره از جشنواره نیز تقدیر شدند. اصغر لشکری و علی آزادنیا بازیگران نمایش «حسنی»، فرانک زیدسرایی و پریسا پورصفری بازیگران نمایش «یاران»، سیروس حقیقی بازیگر نمایش «سه بچه آهو»، مسعود تکاور بازیگر نمایش «کدو تنبل» و مجید جراح بازیگر نمایش «سفر صبح» هفت بازیگر کودک و نوجوانی بودند که در بخش مسابقه کودکان جشنواره فجر ششم مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

نکته هفتم: تنها یک بازیگر برگزیده

هفتمین جشنواره تئاتر فجر تنها یک بازیگر برگزیده در بخش مسابقه داشت که آن هم از شاخه بازیگر کودک و نوجوان بود. در این شاخه مرجان موسوی عنوان بازیگر برگزیده را کسب کرد. در دو گروه بازیگر زن و بازیگر مرد هیچ‌کدام از افراد حاضر در جشنواره رتبه نخست را به دست نیاورد. در میان بازیگران مرد سه نفر به عنوان کسب کنندگان رتبه دوم، سه نفر به عنوان کسب کنندگان رتبه سوم و سه نفر به عنوان کسب کنندگان رتبه چهارم انتخاب شدند. از بین بازیگران زن نیز دو نفر در جایگاه دوم و سه تن در جایگاه چهارم قرار گرفتند. از گروه بازیگران مرد حاضر در بخش مسابقه هفتمین جشنواره تئاتر فجر مهدی بحری، بیژن گنجعلی و عطاالله صفرپور رتبه چهارم، جهانبخش سلطانی، حسن چودن و عباس افشاریان رتبه سوم و رحیم هودی، محمود پاک ‌نیت و علی یزدانی رتبه دوم بهترین بازیگری را کسب کردند. در گروه بازیگران زن نیز مینا تاج‌الدینی، ناهید کندوله و مینو کیانی جایگاه چهارم و مهوش صبرکن و سوسن آقارجبی جایگاه دوم این جشنواره را به خود اختصاص دادند.

 

نکته هشتم: پایان جشنواره بدون معرفی بازیگر برگزیده و تقدیر شده

هشتمین جشنواره تئاتر فجر تنها دارای یک بخش به نام جشنواره جشنواره‌ها بود که در آن از هشت اثر نمایشی پذیرایی شد. به دلیل کم‌رونقی جشنواره فجر هشتم در پایان این دوره نام هیچ‌ فرد یا اثری به عنوان فرد یا اثر برگزیده اعلام نشد. با این حال تعدادی از آثار نمایشی همراه با کارگردانان هر هشت نمایش حاضر در این دوره توسط ستاد جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند. البته در هشتمین جشنواره تئاتر فجر به صورت رسمی از بازیگران حاضر در آثار نمایشی تقدیر به عمل نیامد.

 

نکته نهم: تقدیر از شش بازیگر

در نهمین جشنواره فجر سه بازیگر زن و سه بازیگر مرد بدون رتبه و اولویت مورد تقدیر قرار گرفتند و هیچ بازیگری به عنوان فرد برگزیده معرفی نشد. دیدار رزاقی، ناهید دادخواه و وجیهه مصدق بازیگران تقدیر شده در گروه زنان بودند. در گروه مردان نیز از محمود قبه‌زرین، ایرج قوشچی و فرهاد پاک ‌سرشت به عنوان بازیگران برتر تقدیر به عمل آمد.

 

نکته دهم: انتخاب چهار بازیگر برتر و تقدیر از یک بازیگر کوچک

در بخش مسابقه دهمین جشنواره تئاتر فجر دو بازیگر زن و دو بازیگر مرد از سوی ستاد جشنواره به عنوان افراد برگزیده معرفی شدند و از مهناز غمخوار برای حضور در نمایش «بچه تابستان» به عنوان بازیگر برتر کودک و نوجوان تقدیر به عمل آمد. دو بازیگر زن حاضر در نمایش «مرگ یزدگرد» یعنی سیما تیرانداز و پانته‌آ بهرام بازیگران زن برگزیده این دوره از جشنواره بودند. انوشیروان ارجمند برای حضور در نمایش «سایه ماه» و صفر روحی برای حضور در نمایش «آسایشگاه آبی» نیز به عنوان بازیگران مرد برگزیده جشنواره فجر دهم تعیین شدند.

 

نکته یازدهم: جشنواره غیر رقابتی

یازدهمین جشنواره تئاتر فجر به صورت غیر رقابتی برگزار شد. به همیل دلیل در پایان این دوره ستاد جشنواره نام هیچ اثر نمایشی یا فردی را به عنوان اثر یا فرد برگزیده تعیین نکرد. بنابراین جشنواره فجر یازدهم بدون اعلام نام بازیگران برگزیده پایان یافت.

 

نکته دوازدهم: معرفی بازیگران برگزیده در دو بخش

بازیگران برگزیده دوازدهمین جشنواره تئاتر فجر در دو بخش مسابقه و جشنواره جشنواره‌ها تعیین و معرفی شدند. در بخش مسابقه محمد الهی برای حضور در نمایش «شنا در آتش» به عنوان بازیگر برگزیده رتبه نخست معرفی شد. در کنار او ناصر نجفی بازیگر نمایش «حلاج و سلاطین» و مصطفی عبداللهی بازیگر نمایش «بهرام چوبینه» به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم این بخش قرار گرفتند. در بخش مسابقه هیچ‌کدام از بازیگران زن در رتبه نخست بازیگر برگزیده قرار نگرفت و به جای آن دو نفر در جایگاه دوم ایستادند. فرشته سرابندی بازیگر نمایش «سورنا مادر لوک» و سپیده نظری‌پور بازیگر نمایش «شهرزاد» کسانی بودند که جایگاه دوم بازیگر برگزیده بخش مسابقه را به خود اختصاص دادند. رتبه سوم این بخش به لادن طباطبایی بازیگر نمایش «سورنا مادر لوک» رسید و از دیدار رزاقی بازیگر نمایش «بی‌تو مهتاب شبی» و فرشته انصاری بازیگر نمایش «فاجعه‌ای با موهای ترد قهوه‌ای» نیز تقدیر به عمل آمد. علی دیودار بازیگر نمایش «گل و جهله» یکی دیگر از افراد حاضر در بخش مسابقه دوازدهمین جشنواره تئاتر فجر بود که به عنوان بازیگر کودک و نوجوان برتر مورد تقدیر قرار گرفت. در بخش جشنواره جشنواره‌ها حسین سوادکوهی برای حضور در نمایش «دل و زندان» و ناهید ظهوریان برای حضور در نمایش «هرا» به عنوان بازیگران مرد و زن برگزیده این دوره از جشنواره انتخاب شدند.       

 

نکته سیزدهم: تعیین بازیگران برگزیده در بخش نمایش‌های خیابانی

در سیزدهمین جشنواره تئاتر فجر بازیگران برگزیده علاوه بر دو بخش مسابقه و جشنواره جشنواره‌ها در بخش نمایش‌های خیابانی نیز انتخاب شدند. در بخش نمایش‌های خیابانی از حمیدرضا مرادی بازیگر نمایش «داستان شب» تقدیر به عمل آمد و غلامرضا پورموسی به عنوان بازیگر برگزیده معرفی شد. در بخش جشنواره جشنواره‌ها لیلا آقایی به عنوان بازیگر برگزیده زن و اصغر فرهادی بازیگر نمایش «ماشین نشین‌ها» به عنوان بازیگر برگزیده مرد جشنواره فجر سیزدهم انتخاب شدند. در این بخش همچنین از شیوا مظهریان بازیگر نمایش «دنیا نمی‌خواست بمیرد» به عنوان بازیگر برتر نوجوان جشنواره تقدیر به عمل آمد. در بخش مسابقه این دوره از جشنواره نیز بازیگران برگزیده زن و مرد در جایگاه اول تا سوم ایستادند. در گروه زنان حمیرا ریاضی برای حضور در نمایش «چند و چون به چاه رفتن چوپان» رتبه نخست بازیگر برگزیده را کسب کرد و سوسن آقارجبی و شکوه رزم‌خواه به ترتیب رتبه دوم و سوم را به دست آوردند. در گروه مردان نیز فرج‌الله زاهدی راد برای حضور در نمایش «دشت سنگ» جایگاه نخست بازیگر برگزیده جشنواره فجر سیزدهم را به خود اختصاص داد و علی بیطرفان بازیگر نمایش «حاشیه‌نشین» و مهدی سلطانی بازیگر نمایش «چند و چون به چاه رفتن چوپان» به ترتیب در جایگاه دوم و سوم ایستادند.  

 

نکته چهاردهم: شش بازیگر برگزیده مرد و زن در بخش مسابقه

بازیگران برگزیده چهاردهمین جشنواره تئاتر فجر در دو بخش مسابقه و نمایش‌های خیابانی تعیین شدند. در بخش نمایش‌های خیابانی این دوره از جشنواره شش بازیگر برگزیده مرد و زن معرفی شدند و رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند. همچنین از منا میرزاجانی نیز به عنوان بازیگر کودک و نوجوان منتخب بخش مسابقه تقدیر به عمل آمد. حسین پارسایی برای حضور در نمایش «به گل نشستگان»، کوروش تهامی برای حضور در نمایش «فردا» و امین زندگانی برای حضور در نمایش «سرخ سوزان» به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم بازیگر برگزیده مرد چهاردهمین جشنواره تئاتر فجر را کسب کردند. در گروه زنان نیز شبنم طلوعی برای حضور در نمایش «فردا»، فرزانه گودرزی برای حضور در نمایش «کمند» و مهروش جعفرقلی‌زاده برای حضور در نمایش «سرود بال سروش» به ترتیب در جایگاه اول تا سوم بازیگر برگزیده زن قرار گرفتند. رتبه نخست بازیگر برگزیده مرد در بخش نمایش‌های خیابانی چهاردهمین جشنواره تئاتر فجر به امیر آتشانی برای حضور در نمایش «یک تجربه» تعلق گرفت و برزو ارجمند بازیگر نمایش «شرم خنجر» و سیاوش چراغی‌پور بازیگر نمایش «حسن سیاه» به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم این بخش را کسب کردند. عبدالله آتشانی نیز برای حضور در نمایش «یک تجربه» به عنوان بازیگر برگزیده کودک و نوجوان در بخش نمایش‌های خیابانی این دوره از جشنواره انتخاب شد. در کنار او سه بازیگر کودک و نوجوان دیگر به نام‌های وحیدخال، مهدی هاشمی و حسین چراغی در این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

نکته پانزدهم: تعیین بازیگران برگزیده در دو بخش خیابانی و مسابقه

در پانزدهمین جشنواره تئاتر فجر مانند دوره قبل بازیگران برگزیده در دو بخش مسابقه و نمایش‌های خیابانی تعیین شدند. در بخش مسابقه این دوره از جشنواره شهره سلطانی برای حضور در نمایش «شعبده و طلسم» رتبه نخست بازیگر برگزیده زن را کسب کرد و رتبه‌ دوم این بخش به شبنم طلوعی بازیگر نمایش «مراد» تعلق گرفت. گلبرگ ابوترابیان بازیگر نمایش «پوریای دیگر» و شیوا بلوریان بازیگر نمایش «روزهای بلوط» نیز در جایگاه سوم بازیگر برگزیده زن ایستادند. در کنار این بازیگران از آیدا کیخانی بازیگر نمایش «بر کرانه باد» تقدیر به عمل آمد. در گروه بازیگران مرد بخش مسابقه این جشنواره محمد حاتمی برای حضور در نمایش «فرود» و افشین زارعی برای حضور در نمایش «کیست این پنهان مرا» مورد تقدیر قرار گرفتند. در بخش مسابقه رتبه نخست بازیگر برگزیده مرد به شهرام نوشیر برای حضور در نمایش «زلال‌ترین چیزی که اعتقاد مرا به من باز گرداند» رسید و هادی فاضلی برای حضور در نمایش «تولدی دیگر» رتبه دوم را کسب کرد. رتبه سوم این بخش نیز به فرشید صمدی‌پور بازیگر نمایش «تاسویی» و محمدحسن عشقیان بازیگر نمایش «قلمرو ممنوع» تعلق گرفت. همچنین مریم ابراهیم‌زاده مطلق برای حضور در نمایش «ستاره‌های خاموش برج زحل» به عنوان بازیگر برگزیده کودک و نوجوان این دوره از جشنواره معرفی گردید. در بخش نمایش‌های خیابانی پانزدهمین جشنواره تئاتر فجر بازیگران برگزیده تنها در گروه مردان تعیین شدند. در این بخش اصغر زمانی برای حضور در نمایش «خواستگاری» رتبه نخست بازیگر برگزیده مرد را کسب کرد و اسماعیل بایگی بازیگر نمایش «خاک ‌خورده‌ها» همراه با برزو ارجمند بازیگر نمایش «یادباد» به طور مشترک رتبه دوم را به خود اختصاص دادند. علیرضا جعفری بازیگر نمایش «چهره به چهره» و شهرام حقیقت‌دوست بازیگر نمایش «ابتدا با عشق، انتها از عشق» نیز به طور مشترک رتبه سوم بازیگر برگزیده مرد را در بخش نمایش‌های خیابانی به دست آوردند.

 

نکته شانزدهم: انتخاب در یک بخش

در شانزدهمین جشنواره تئاتر فجر بازیگران برگزیده تنها در بخش مسابقه تعیین شدند. در این بخش از جشنواره مهتاب نصیرپور برای حضور در نمایش «مصاحبه» رتبه نخست بازیگر برگزیده زن را کسب کرد و رتبه‌های دوم و سوم به ترتیب به دو بازیگر نمایش «زمستان 66» یعنی پوپک گلدره و پانته‌آ بهرام رسید. با این حال در گروه مردان رتبه سوم تعیین نشد و رتبه‌های نخست و دوم بازیگر برگزیده مرد بخش مسابقه به ترتیب به علیرضا اوسیوند برای نمایش «خیجو» و حبیب رضایی برای نمایش «مصاحبه» تعلق گرفت.

 

نکته هفدهم: برگزیدگان دو بخش

در هفدهمین جشنواره تئاتر فجر بازیگران برگزیده بار دیگر در دو بخش مسابقه و نمایش‌های خیابانی تعیین شدند. در بخش مسابقه این جشنواره بهروز بقایی برای حضور در نمایش «نیلوفر آبی» رتبه نخست بازیگر برگزیده مرد را به خود اختصاص داد و رتبه دوم به احمدرضا رافعی ‌بروجنی بازیگر نمایش «سوسوی خاکستری یک ستاره سبز» رسید. رتبه سوم این بخش نیز به امیر جعفری بازیگر نمایش «رقص کاغذ پاره‌ها» و احمد آقالو بازیگر نمایش «مجلس‌نامه» تعلق گرفت. در گروه زنان پرستو صالحی برای حضور در نمایش «نیلوفر آبی» رتبه نخست بازیگر برگزیده زن در بخش مسابقه هفدهمین جشنواره تئاتر فجر را به دست آورد و رتبه سوم در اختیار الهام پاوه‌نژاد بازیگر نمایش «در فراق فرهاد» قرار گرفت. رتبه دوم این بخش نیز به مهتاب نصیرپور بازیگر نمایش «مجلس‌نامه» و نرگس هاشم پور بازیگر نمایش «شکارگاه ممنوع» رسید. در بخش نمایش‌های خیابانی هفدهمین جشنواره تئاتر فجر برزو ارجمند برای حضور در نمایش «فریاد» رتبه نخست بازیگر برگزیده مرد را دریافت کرد و حسن سرچاهی بازیگر نمایش «ناوک» در جایگاه دوم ایستاد. رتبه سوم این بخش نیز به هفت نفر به نام‌های سعید شجاعی بازیگر نمایش «سعید قورباغه»، علی‌اصغر خطیب‌زاده بازیگر نمایش «سحر مار افسای»، حسین روحانی‌ مقدم بازیگر نمایش «لیونه»، وحید ترحمی ‌مقدم بازیگر نمایش «شیدا»، محمد صادق و محمدحسن امین بازیگران نمایش «خیابانی‌ها» و علی قاسمی بازیگر نمایش «پلنگ و گربه» تعلق گرفت. در کنار این افراد از مهدی خاتمی و محسن پوشایی نیز تقدیر به عمل آمد.

 

نکته هجدهم: تعیین 9 بازیگر برگزیده

در بخش مسابقه هجدهمین جشنواره تئاتر فجر 9 بازیگر برگزیده از سوی ستاد جشنواره معرفی شدند که پنج نفر از آنها مرد و چهار نفر زن بودند. در این دوره از جشنواره پانته‌آ بهرام بازیگر نمایش «پس تا فردا»، مهسا مهجور بازیگر نمایش «واپسین سودا»، نگار عابدی بازیگر نمایش «لباسی برای مهمانی» و شکوفه تیموری بازیگر نمایش «قصه‌های در گوشی» بدون ترتیب یا اولویت به عنوان بازیگران زن برگزیده تعیین شدند. عنوان بازیگر مرد برگزیده جشنواره فجر هجدهم نیز به سیامک صفری و داریوش موفق برای حضور در نمایش «شب‌های آوینیون»، کوروش زارعی برای حضور در نمایش «هذیان»، علی معینی برای حضور در نمایش «قصه‌های درگوشی» و علی سلیمانی برای حضور در نمایش «خشم و هیاهو» تعلق گرفت.

 

نکته نوزدهم: انتخاب بازیگران برگزیده به روال معمول

در نوزدهمین جشنواره تئاتر فجر بازیگران برگزیده به روال معمول در دو بخش مسابقه و نمایش‌های خیابانی تعیین شدند. در بخش مسابقه این دوره از جشنواره امیر جعفری برای حضور در دو نمایش «یک دقیقه سکوت» و رژیسورها نمی‌میرند رتبه نخست بازیگر برگزیده مرد را کسب کرد و دو بازیگر دیگر یعنی مهدی سلطانی سروستانی بازیگر نمایش «رژیسورها نمی‌میرند» و احمد مهرانفر بازیگر نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» در جایگاه دوم این بخش قرار گرفتند. جایگاه سوم این بخش نیز به امیر حیدری بازیگر نمایش «لیلوا» و کوروش زارعی بازیگر نمایش «فیروزه که می‌خواند» اختصاص یافت. در گروه زنان رتبه نخست بازیگر برگزیده جشنواره فجر نوزدهم به ستاره اسکندری برای حضور در نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» تعلق گرفت. ریما رامین‌فر و مهروش جعفرقلی‌زاده بازیگران نمایش «یک دقیقه سکوت» در جایگاه دوم این بخش ایستادند و رتبه سوم به فروغ قجابگلی بازیگر نمایش «آخرین مروارید» و رویا میرعلمی بازیگر نمایش «رژیسورها نمی‌میرند» رسید. در بخش نمایش‌های خیابانی نوزدهمین جشنواره تئاتر فجر فرامرز شاه‌قلعه برای حضور در نمایش «هر چی» و عباس جمشیدی برای حضور در نمایش «چنان دل کندم» رتبه نخست بازیگر برگزیده را کسب کردند و رتبه دوم این بخش به خسرو کشاورز بازیگر نمایش «من خود پیاده‌رو هستم» و محمدجواد عزتی بازیگر نمایش «سیاه و سفید» تعلق گرفت. محمدرضا دیناروند بازیگر نمایش «آشغالدونی» و وحید فخر موسوی بازیگر نمایش «فیلم» نیز در جایگاه سوم این بخش ایستادند. علاوه بر این افراد از محمد نائینی بازیگر نمایش «بشم»، شهاب راحله بازیگر نمایش «فاتح خیبر»، مسعود ساکت‌اف بازیگر نمایش «برخورد»، جمشید عسگری بازیگر نمایش «فریاد زندگی»، مسعود صالحی بازیگر نمایش «چک» و سعید ملک‌نژاد بازیگر نمایش «هفت‌خوان رستم» تقدیر به عمل آمد. همچنین امیررضا شجریان بازیگر نمایش «بقال» و حسین نوشیر بازیگر نمایش «در پس پرده» نیز به عنوان بازیگران کودک و نوجوان بخش نمایش‌های خیابانی نوزدهمین جشنواره تئاتر فجر مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

نکته بیستم: هم سبک با دوره قبل

در بیستمین جشنواره تئاتر فجر به سبک دوره‌ قبل بازیگران برگزیده در دو بخش مسابقه و نمایش‌های خیابانی تعیین شدند. در بخش مسابقه جشنواره فجر بیستم داور فرمانی برای حضور در نمایش «سبز سهراب سرخ» رتبه نخست بازیگر برگزیده را کسب کرد و نام امیر جعفری بازیگر نمایش «پاییز» به عنوان دریافت کننده رتبه دوم اعلام شد. فرهاد اصلانی بازیگر نمایش «پچ‌پچه‌های پشت خط نبرد» و مجید امیری بازیگر نمایش «دار و گیر پهلوان» نیز مقام سوم این بخش را از آن خود کردند. در این بخش همچنین از محمدرضا زندی بازیگر نمایش «فصل مادربزرگ» تقدیر به عمل آمد. در بخش مسابقه بیستمین جشنواره تئاتر فجر رتبه نخست بازیگر برگزیده زن به سیما تیرانداز برای حضور در نمایش «محاله فکر کنید اینجوری‌ هم ممکنه بشه» رسید و رتبه دوم و سوم این بخش به ترتیب به پانته‌آ بهرام بازیگر نمایش «رازها و دروغ‌ها» و شراره منصورآبادی بازیگر نمایش «رقص روی لیوان‌ها» تعلق گرفت. علاوه بر بازیگران یاد شده مژده مشیری بازیگر نمایش «تلفن مشترک» نیز در این دوره از جشنواره برای حضور موفق روی صحنه مورد تقدیر قرار گرفت. در بخش نمایش‌های خیابانی بیستمین جشنواره تئاتر فجر ضمن تقدیر از حامد حسین زادگان، محمدجواد عزتی بازیگر نمایش «در انتظار  مرگ» و عبدالعلی نیکومنش بازیگر نمایش «پلنگ» عنوان بازیگر برگزیده بدون اولویت، ترتیب و رتبه به غلامرضا عارف‌نژاد بازیگر نمایش «سهرابی دیگر»، بهرام ریحانی بازیگر نمایش «طرز تهیه پشمک»، فدایی بازیگر نمایش «آخرین پر»، شاهد پیوند بازیگر نمایش «در انتظار خسرو» و تمام بازیگران نمایش «اتوبوس» رسید.

 

نکته بیست و یکم: نخستین بازیگر زن برگزیده تئاتر خیابانی

در بیست و یکمین جشنواره تئاتر فجر برای نخستین بار یک بازیگر زن برگزیده در بخش نمایش‌های خیابانی تعیین و معرفی گردید. در دوره‌های پیشین تنها بازیگران مرد برگزیده این بخش از جشنواره تعیین و معرفی می‌شدند. در بخش نمایش‌های خیابانی این دوره از جشنواره ماندانا عبقری برای حضور در نمایش «ذکر» به عنوان بازیگر زن برگزیده معرفی شد و از  ساجده ذوالفقاری بازیگر نمایش «چوپی» و راحله گویا بازیگر نمایش «خورتاب» تقدیر به عمل آمد. در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره فجر بیست و یکم نیما نعمتی‌زاده برای حضور در نمایش «دمام» رتبه نخست بازیگر برگزیده مرد را کسب کرد. دو بازیگر نمایش «یوخ سوللوق» یعنی رضا جباری عوری و علی ایمانی و همچنین شهرام نیک‌کار بازیگر نمایش «دیوانه نشوید» در جایگاه دوم این بخش ایستادند و جایگاه سوم نیز به محمد صمدیان بازیگر نمایش «شمر» و ژوبین غازیانی بازیگر نمایش «شعار تا شعور» تعلق گرفت. افزون بر آن در بخش نمایش‌های خیابانی این دوره از جشنواره از رضا آحادی بازیگر نمایش «رینگ»، علی‌اصغر هندی بازیگر نمایش «بسه دیگه حرف نزن» و حمید حیدری بازیگر نمایش «قصه آقا رضا» تقدیر به عمل آمد. در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر ریما رامین‌فر برای حضور در نمایش «زمزمه مردگان» رتبه نخست بازیگر زن برگزیده جشنواره تئاتر فجر را کسب کرد و آناهیتا اقبال‌نژاد بازیگر نمایش «روی زمین» و مژگان نوایی بازیگر نمایش «ژاندارک در آتش» به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم این بخش را به خود اختصاص دادند. علاوه بر بازیگران یاد شده از وفا طرفه بازیگر نمایش «زنان مهتابی، مرد آفتابی»، آذر سمواتی بازیگر نمایش «الکتر» و ژاله صامتی بازیگر نمایش «دوستت دارم با صدای آهسته» نیز در این بخش از جشنواره تقدیر به عمل آمد. در گروه مردان احمدمهرانفر برای حضور در نمایش «قهوه تلخ» رتبه نخست بازیگر برگزیده مرد بخش مسابقه را به خود اختصاص داد و کوروش زارعی بازیگر نمایش «زنان مهتابی، مردآفتابی» در جایگاه دوم قرار گرفت. در این بخش دو بازیگر مرد در رتبه سوم ایستادند که حمیدرضا آذرنگ و مهران امام‌بخش بازیگران نمایش «چهار حکایت از چندین حکایت رحمان» بودند. علاوه بر این افراد مجید رحمتی بازیگر نمایش «توالت» و علی ‌سرابی بازیگر نمایش «آندرانیک» نیز در این بخش از جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

نکته بیست و دوم: تقدیر از بازیگران زن در بخش نمایش‌های خیابانی

در بیست و دومین جشنواره تئاتر فجر به سبک بسیاری از دوره‌های گذشته فرایند تعیین بازیگران برگزیده توسط ستاد جشنواره در دو بخش مسابقه و نمایش‌های خیابانی انجام شد. در بخش مسابقه بیست و دومین جشنواره تئاتر فجر پیام دهکردی برای حضور در دو نمایش «تیغ کهنه» و «می‌بوسمت و اشک» رتبه نخست بازیگر برگزیده را کسب کرد و رتبه دوم و سوم این بخش به ترتیب در اختیار فرزین صابونی بازیگر نمایش «سه خانه کوچک» و سیروس کهوری‌نژاد بازیگر نمایش «رعنا» قرار گرفت. در گروه زنان نیز شبنم طلوعی برای حضور در نمایش «می‌بوسمت و اشک» رتبه نخست بازیگر برگزیده زن بخش مسابقه جشنواره فجر بیست و دوم را کسب کرد و پانته‌آ بهرام بازیگر نمایش «شکلک» و فرحناز زاویانی بازیگر نمایش «روی خط خاکستری» به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم ایستادند. در بخش نمایش‌های خیابانی این دوره از جشنواره دو بازیگر زن به نام‌های شبنم حیدری برای حضور در نمایش «تاپدوق» و اکرم میرمحمدی برای حضور در نمایش «گالری خیابانی» مورد تقدیر قرار گرفتند و بازیگری به عنوان فرد برگزیده تعیین نشد. با این حال در گروه مردان افراد برگزیده مشخص شدند و ابوذر چهل ‌امیرانی بازیگر نمایش «شش ماه خدمت» همراه با جمشید عسگری بازیگر «نمایش خیابانی» رتبه نخست بازیگر برگزیده مرد بخش نمایش‌های خیابانی این جشنواره را کسب کردند. مهدی دهقان بازیگر نمایش «خار تو پامه» و هادی‌ ولی‌لو بازیگر «نمایش خیابانی» نیز به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم این بخش را به خود اختصاص دادند. در این بخش همچنین از جلال محمدلو بازیگر نمایش «تاپدوق»، عباس جمشیدی بازیگر نمایش «دن ‌کیشوت» و آرش آزاد بازیگر نمایش «دیوها زنده‌اند» تقدیر به عمل آمد.

 

نکته بیست و سوم: پایان جشنواره بدون تعیین بازیگران برگزیده

بیست و سومین جشنواره تئاتر فجر به صورت غیر رقابتی برگزار شد. از همین رو در پایان این دوره از جشنواره نام هیچ اثر نمایشی یا فردی به عنوان برگزیده اعلام نشد. بر این اساس جشنواره فجر بیست و سوم بدون معرفی بازیگران برگزیده به کار خود پایان داد.

 

نکته بیست و چهارم: نزدیک به دوره قبل

بیست و چهارمین جشنواره تئاتر فجر مانند دوره قبل به شکل غیر رقابتی برگزار شد. بر این اساس ستاد جشنواره مانند دوره پیشین نام آثار و افراد برگزیده را اعلام نکرد. البته برخی از نهادها و گروه‌های حاضر در بیست و چهارمین جشنواره تئاتر فجر لیست برگزیدگان اختصاصی خود را در پایان این رویداد هنری اعلام کردند که این موضوع در مطلب ششم از سلسله مطالب «چهل نکته از چهل سالگی جشنواره تئاتر فجر» مورد اشاره قرار گرفت. 

 

نکته بیست و پنجم: یک دوره غیر رقابتی دیگر

بیست و پنجمین جشنواره تئاتر فجر به سبک و سیاق دو دوره پیشین به شکل غیر رقابتی برگزار شد. به همین دلیل ستاد جشنواره در این دوره نیز مانند دو دوره قبل اقدام به تعیین آثار و افراد برگزیده نکرد و معرفی برگزیدگان توسط برخی از نهادها و سازمان‌های دخیل در جشنواره انجام شد. به این ترتیب جشنواره تئاتر فجر برای سومین دوره متوالی بدون معرفی بازیگران برگزیده به کار خود پایان داد.

 

نکته بیست و ششم: تعیین بازیگران برگزیده در مسابقه تئاتر بین‌الملل

در بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر پس از سه دوره وقفه بار دیگر ستاد جشنواره اقدام به معرفی آثار برگزیده کرد. در این دوره از جشنواره بازیگران برگزیده در چهار بخش تجربه‌های دانشجویی، مسابقه تئاتر بین‌الملل، نمایش‌های رادیویی و نمایش‌های تلویزیونی تعیین شدند. در بخش تجربه‌های دانشجویی رسا کجوری برای حضور در نمایش «آتسوموری» به عنوان بازیگر برگزیده زن و محسن نوری برای حضور در نمایش «خاندان چن‌چی» به عنوان بازیگر برگزیده مرد معرفی شدند. در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل دو بازیگر زن و مرد برگزیده تعیین گردید. این عنوان در گروه زنان به دبرا لامی برای نمایش «ماکاندو» و سهیلا گلستانی برای نمایش «یرما» تعلق گرفت و در گروه مردان به علی سرابی بازیگر نمایش «ماچیسمو» و ساشا گرساک بازیگر نمایش «راشومون» رسید. به این ترتیب در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل یک بازیگر زن و مرد ایرانی در کنار یک بازیگر زن و مرد غیر ایرانی به عنوان بازیگران برگزیده معرفی شدند. در بخش نمایش‌های رادیویی امین رسولی برای نقش‌آفرینی در نمایش رادیویی «مارال» و مهین نصری برای ایفای نقش در نمایش رادیویی «نوش جان جناب کنت دراکولا» عنوان بازیگر برگزیده را به خود اختصاص دادند. این عنوان در بخش نمایش‌های تلویزیونی به خسرو شهراز بازیگر نمایش «آسانسور» و شیوا مکی‌نیان بازیگر نمایش «اترارنامه» رسید.

 

نکته بیست و هفتم: انتخاب بازیگر نقش مکمل

در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر بازیگران برگزیده در چهار بخش تئاتر خیابانی، مسابقه تئاتر بین‌الملل، نمایش‌های رادیویی و نمایش‌های تلویزیونی تعیین و معرفی شدند. در بخش تئاتر خیابانی آرش غلامی برای حضور در نمایش «مسیر سبز» رتبه نخست بازیگر برگزیده مرد را کسب کرد و علی موسویان بازیگر نمایش «چشم‌های کاملا خسته» در جایگاه دوم ایستاد. جایگاه سوم این بخش به دو نفر تعلق گرفت و سامان خلیلیان بازیگر نمایش «جوینده یابنده» و عبدالله بهادری بازیگر نمایش «گل و گلوله» به آن دست یافتند. در گروه بازیگران زن بخش تئاتر خیابانی هیچ فردی به عنوان بازیگر برگزیده تعیین نشد و تنها از نرگس خاک‌کار بازیگر نمایش «اسپری رنگ» و حدیث نیک‌رو بازیگر نمایش «میرزا» تقدیر به عمل آمد. در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر آنی ریشتا برای حضور در نمایش «مریض خیالی» به عنوان بازیگر زن برگزیده معرفی شد و عنوان بازیگر مرد برگزیده به قربان صابر برای حضور در نمایش «رستم و سهراب» تعلق گرفت.  در بخش نمایش‌های رادیویی بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر علاوه بر بازیگران نقش اول برگزیده بازیگران نقش مکمل برگزیده نیز تعیین شدند. در گروه مردان علی‌اصغر دریایی برای حضور در نمایش رادیویی «آش قجری» عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد و عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد به علی میلانی برای ایفای نقش در دو نمایش رادیویی «فصل خون» و «شب تنهایی» تعلق گرفت. بهاره غنی‌زاده نیز برای حضور در نمایش رادیویی «زائر» به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن انتخاب شد و عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن به مهین نثری برای ایفای نقش در نمایش رادیویی «شب تنهایی» اهدا گردید. در بخش نمایش‌های تلویزیونی بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر عنوان بازیگر برگزیده مرد به سیامک صفری برای حضور در نمایش «تیغ کهنه» رسید و آشا محرابی توانست برای ایفای نقش در نمایش «زمستان 66» به عنوان بهترین بازیگر زن انتخاب شود.

 

نکته بیست و هشتم: انتخاب یک بازیگر مرد غیر ایرانی و یک بازیگر زن ایرانی در بخش بین‌الملل

در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر مانند دوره قبل بازیگران برگزیده در چهار بخش تئاتر خیابانی، مسابقه تئاتر بین‌الملل، نمایش‌های رادیویی و نمایش‌های تلویزیونی تعیین شدند. در بخش تئاتر خیابانی تنها از نرگس خاک‌کار برای حضور در نمایش «اعترافات یک مستاجر» تقدیر به عمل آمد و هیچ فردی به عنوان بازیگر زن برگزیده معرفی نشد. در این بخش نام مهدی حبیبی به عنوان بازیگر مرد برگزیده اعلام گردید و از دو بازیگر نمایش «غنی» یعنی محمد موسوی و ابوذر چهل ‌امیرانی تقدیر به عمل آمد. در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل یک بازیگر زن ایرانی و یک بازیگر مرد غیر ایرانی به عنوان افراد برگزیده تعیین شدند. ستاره پسیانی برای حضور در نمایش «خانه» عنوان بازیگر برگزیده زن این بخش را دریافت کرد و عنوان بهترین بازیگر مرد به فابریزیو پوگلیزه برای حضور در نمایش «دکتر فرانکنشتاین» تعلق گرفت. در بخش نمایش‌های رادیویی مصطفی عبداللهی برای حضور در نمایش «پلکان» و شهین نجف‌زاده برای حضور در نمایش «روز واقعه» عنوان بازیگر برگزیده را کسب کردند. علاوه بر آن در بین بازیگران زن حاضر در این بخش از فاطمه سیم‌زاری برای ایفای نقش در نمایش رادیویی «عاشیق حیدر و جیران» تقدیر به عمل آمد. در بخش نمایش‌های تلویزیونی نیز فرهاد آئیش برای حضور در دو نمایش «هنر» و «خانواده تت» به عنوان بازیگر مرد برگزیده تعیین گردید و رویا میرعلمی برای نقش‌آفرینی در نمایش «بچه‌های من، آفریقای من» عنوان بازیگر برگزیده زن را دریافت کرد. در این بخش همچنین مهتاج نجومی بازیگر نمایش تلویزیونی «سفر به گمسک» مورد تقدیر قرار گرفت.

 

نکته بیست و نهم: انتخاب یک بازیگر زن غیر ایرانی و یک بازیگر مرد ایرانی در بخش بین‌الملل

در بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر بخش نمایش‌های رادیویی و نمایش‌های تلویزیونی وجود نداشت. بنابراین بازیگران برگزیده تنها در دو بخش تئاتر خیابانی و مسابقه تئاتر بین‌الملل تعیین شدند. در بخش تئاتر خیابانی عنوان بازیگر مرد برگزیده به حمیدرضا معدن‌کن برای حضور در نمایش «سالواتوره» و عنوان بازیگر زن برگزیده به راضیه ده‌پایینی برای ایفای نقش در نمایش «نقطه سر خط» تعلق گرفت. در این بخش همچنین از نرگس خاک‌کار بازیگر نمایش «کیش و مات»، مصطفی کولیوندی بازیگر نمایش «غول چراغ جادو» و سعید رحیمی بازیگر نمایش «کتلت روسی» تقدیر به عمل آمد. در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل این بار برعکس دوره قبل یک بازیگر مرد ایرانی و یک بازیگر زن ایرانی عناوین برگزیده را به خود اختصاص دادند؛ به این ترتیب که مسعود دلخواه برای حضور در نمایش «روال عادی» به عنوان بهترین بازیگر مرد و ایلنا رینولد برای حضور در نمایش «آنتیگونه» به عنوان بهترین بازیگر زن انتخاب شدند.

 

نکته سی‌ام: بازیگران برگزیده جشن سی سالگی جشنواره 

در جشنواره فجر سی بازیگران برگزیده در سه بخش تئاتر ایران، تئاتر خیابانی و مسابقه تئاتر بین‌الملل تعیین شدند. در بخش تئاتر ایران عنوان بازیگر برگزیده مرد به حمیدرضا آذرنگ برای حضور در نمایش «خون رقصه» رسید و عنوان بازیگر زن برگزیده به ثریا شیرزادی برای حضور در نمایش «مرگ کسب و کار من است» تعلق گرفت. در این بخش همچنین از گیتی قاسمی و نسیم ادبی بازیگران نمایش «خون رقصه»، رضا پاپی و حسین شفیعی بازیگران نمایش «پری» و حسین امیدی بازیگر نمایش «به مراسم مرگ داداش خوش آمدید» تقدیر به عمل آمد. در بخش تئاتر خیابانی جشنواره فجر سی هیچ‌کدام از بازیگران زن به عنوان فرد برگزیده معرفی نشدند و تنها از راضیه ده‌پایینی بازیگر نمایش «داستانک» تقدیر به عمل آمد. با این حال علیرضا مدنی توانست عنوان بازیگر مرد برگزیده بخش تئاتر خیابانی این دوره از جشنواره را برای حضور در نمایش «سرای من» دریافت کند. در این بخش همچنین پنج بازیگر مرد دیگر یعنی مصطفی خوش‌نشین بازیگر نمایش «دستبند»، احمد صمیمی بازیگر نمایش «میعادگاه»، حمیدرضا معدن‌کن بازیگر نمایش «مجلس شبیه‌خوانی جولیوس سزار»، مسعود مهرابی بازیگر نمایش «زندگی در چند نگاه» و مهران وزیری بازیگر نمایش «تولد» مورد تقدیر قرار گرفتند. در بخش تئاتر بین‌الملل جشنواره فجر سی مانند دوره قبل یک بازیگر مرد ایرانی و یک بازیگر زن غیر ایرانی موفق به دریافت عناوین بازیگر برگزیده شدند. در این بخش از جشنواره عنوان بازیگر برگزیده مرد به صابر ابر برای حضور در نمایش «ریچارد سوم» رسید و ناتالی منتا با ایفای نقش در نمایش «بیست ‌هزار فرسنگ زیر دریا» عنوان بازیگر برگزیده زن را به خود اختصاص داد. 

 

نکته سی و یکم: برگزیدگان تئاتر مناطق، تجربه‌های نو و نگاه تازه

در سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر پس از دو دوره وقفه بار دیگر بخش‌ نمایش‌های رادیویی و تلویزیونی به این رویداد هنری بازگشت. علاوه بر آن در این دوره از جشنواره بخشی به نام تئاتر مناطق، تجربه‌های نو و نگاه تازه وجود داشت. بنابراین در جشنواره فجر سی و یک تعداد بخش‌هایی که بازیگران برگزیده در آن تعیین شدند نسبت به دوره قبل افزایش یافت و به شش بخش رسید. در این دوره از جشنواره بازیگران منتخب در بخش تئاتر ایران، تئاتر خیابانی، مسابقه تئاتر بین‌الملل، تئاتر مناطق، تجربه‌های نو و نگاه تازه و رادیو تئاتر انتخاب شدند. در بخش تئاتر ایران فرزین صابونی برای حضور در نمایش «ترن» به عنوان بازیگر برگزیده معرفی شد و علیرضا مهران بازیگر نمایش «سی‌ و سه»، حسین محب ‌اهری بازیگر نمایش «رام کردن زن سرکش» و امیرکاوه آهنین‌جان بازیگر نمایش «مرد مقابل» مورد تقدیر قرار گرفتند. عنوان بازیگر برگزیده زن این بخش نیز به رویا افشار برای حضور در نمایش «درخشش در ساعت مقرر» تعلق گرفت و از رویا نونهالی بازیگر نمایش «طعم آلوی جنگلی»، آناهیتا همتی بازیگر نمایش «تعبیر یک رویا» و گیتی قاسمی بازیگر نمایش «من 15 سال گریه نکردم» تقدیر به عمل آمد. در بخش تئاتر خیابانی مرجان قاسمی برای حضور در نمایش «هفت‌خوان از تولید به مصرف» و علی‌محمد رادمنش برای حضور در نمایش «چه‌پی و چوپاپ» عناوین بازیگر برگزیده زن و مرد را به دست آوردند. در این بخش همچنین از دو بازیگر زن و دو بازیگر مرد یعنی فاطمه علی‌پرست بازیگر نمایش «افسانه آه»، فاطمه رادمنش بازیگر نمایش «چه‌پی و چوچاپ»، مرتضی کهن بازیگر نمایش «در انتظار افتتاح» و مصطفی کولیوندی بازیگر نمایش «هفت‌خوان از تولید به مصرف» تقدیر به عمل آمد. در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل عنوان بازیگر برگزیده زن و مرد به بازیگران نمایش «ویتسک» یعنی پانته‌آ پناهی‌ها و مرتضی اسماعیل کاشی تعلق گرفت. علاوه بر آن در این بخش یک بازیگر زن و یک بازیگر مرد دیگر یعنی هانیه توسلی بازیگر نمایش «قرار» و فربد فرهنگ بازیگر نمایش «تل ضحاک» مورد تقدیر قرار گرفتند. در بخش تئاتر مناطق، تجربه‌های نو و نگاه تازه بهرام افشاری بازیگر نمایش «رابینسون کروزوئه» و رویا میرعلمی بازیگر نمایش «زمان لرزه» به ترتیب عنوان بازیگر برگزیده مرد و زن این دوره از جشنواره را به خود اختصاص دادند. در این بخش از جشنواره همچنین از مهران امام‌بخش بازیگر نمایش «زمان ‌لرزه»، صاحب آهنگر بازیگر نمایش «تولدت مبارک سامی»، مریم عطیه میرزایی بازیگر نمایش «خون و ماتیک» و طیبه نیک‌آزاد بازیگر نمایش «خانه شیشه‌ای» تقدیر به عمل آمد. علاوه بر این بازیگران کیانا فتح‌نیا بازیگر خردسال نمایش «شب به‌خیر کوچولو» نیز در جشنواره فجر سی و یک مورد تقدیر قرار گرفت و جایزه ویژه به او اهدا شد. در بخش رادیو تئاتر سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر دو بازیگر برگزیده زن و دو بازیگر برگزیده مرد تعیین گردید. عنوان بازیگر برگزیده زن این بخش به سحر حاجی‌آغاسی برای حضور در دو نمایش «یک دروغ زیبا» و «شبیه شمر» و همچنین فریبا طاهری‌فرد برای حضور در نمایش «همه دزدها که دزد نیستند» تعلق گرفت. جایزه بهترین بازیگر مرد بخش رادیو تئاتر نیز به امیر جوشقانی برای حضور در نمایش «همه دزدها که دزد نیستند» و بیوک میرزایی برای حضور در نمایش «جلداول، چاپ آخر» اهدا شد.

 

نکته سی و دوم: تقدیر از بازیگران نوجوان و خردسال

در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر مانند دوره قبل بازیگران برگزیده در پنج بخش مختلف تعیین شدند. البته با وجود ثابت ماندن تعداد بخش‌ها نسبت به دوره قبل نام برخی از آنها (مانند مرور تئاتر و تازه‌های تئاتر) تغییر یافته بود. در این دوره از جشنواره بازیگران برگزیده در بخش‌های مرور تئاتر ایران، تازه‌های تئاتر ایران، تئاتر خیابانی، مسابقه تئاتر بین‌الملل و رادیو تئاتر تعیین شدند. در بخش مرور تئاتر ایران زهره کامیاب برای حضور در نمایش «رد پر پروانه‌ای از آن سر دنیا» به عنوان بازیگر برگزیده معرفی شد و از بهناز سلیمانی بازیگر نمایش «بذار یه امشب بگذره»، مریم سالاری بازیگر نمایش «بی‌بری» و مژده ناظمی بازیگر نمایش «رد پر پروانه‌ای از آن سر دنیا» تقدیر به عمل آمد. از میان بازیگران مرد بخش مرور تئاتر ایران سروش طاهری برای حضور در نمایش «سنگ بست» به عنوان بازیگر برگزیده تعیین گردید و ناصر آل‌خمیس بازیگر نمایش «پرسه در لابه‌لای فریم‌های به‌هم چسبیده تایملاین»، علی صادقی‌زاده بازیگر نمایش «رد پر پروانه‌ای از آن سر دنیا» و فربد فرهنگ بازیگر نمایش «مجلس انتقام‌جویی هملت» مورد تقدیر قرار گرفتند. در این دوره از جشنواره پس از مدت‌ها نام بازیگران نوجوان نیز در میان اسامی بازیگران برتر به چشم می‌خورد؛ به این ترتیب که در بخش مرور تئاتر ایران از دو بازیگر نوجوان یعنی حمیدرضا حافظ ‌شجری بازیگر نمایش «دو بر یک به نفع بارسلونا» و ساجده حاجی‌زاده بازیگر نمایش «بی‌بری» تقدیر به عمل آمد. در بخش تازه‌های تئاتر ایران هیچ بازیگری به عنوان بازیگر برگزیده معرفی نشد و تنها چهار بازیگر زن و چهار بازیگر مرد مورد تقدیر قرار گرفتند. رویا افشار بازیگر نمایش «مدریک»، فاطمه امینی بازیگر نمایش «مجردها»، الهام کردا بازیگر نمایش «سه جلسه تراپی و یک مهمانی»، شیدا خلیق بازیگر نمایش «ماضی استمراری»، سروش طاهری بازیگر نمایش «مدریک»، مجید امیری بازیگر نمایش «فرجام سفر طولانی طوبا»، فربد فرهنگ بازیگر نمایش «به مناسبت ورود اشکان» و امیر کربلایی‌زاده بازیگر دو نمایش «مرگ نویسنده» و «مجردها» بازیگران تقدیر شده این بخش بودند. در بخش تئاتر خیابانی الهام ریاضت برای حضور در نمایش «یک داستان کاملا واقعی» و مصطفی کولیوندی برای حضور در نمایش «پرده‌خوانی شیرین و فرهاد مدل 92» عنوان بهترین بازیگر زن و مرد را دریافت کردند. علاوه بر افراد مذکور فاطمه مهدی‌آبادی بازیگر نمایش «انتظار عطر یوسف» و میثم سرآبادانی بازیگر نمایش «املت با گوجه ایرانی» در این بخش از جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند. سعیده ذبیحی بازیگر نمایش «انتظار عطر یوسف» و مریم کاظمی بازیگر نمایش «کوچی دیگر» نیز بازیگران خردسالی بودند که در بخش تئاتر خیابانی سی و دومین جشنواره تئاتر فجر مورد تقدیر قرار گرفتند. در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل این دوره از جشنواره عنوان بازیگر برگزیده زن به یک بازیگر غیر ایرانی به نام نیکل هیسترس برای حضور در نمایش «خانه برناردا آلبا» تعلق گرفت و عنوان بازیگر برگزیده مرد نیز به پیام دهکردی از ایران برای حضور در نمایش «مرد بالشی» رسید. در بخش رادیو تئاتر بیست و دومین جشنواره تئاتر فجر نوشین حسن‌زاده برای حضور در نمایش «امشب به ‌وقت مگر نمی‌خواند این خروس» توانست عنوان بازیگر برگزیده زن را به دست بیاورد و عنوان بازیگر برگزیده مرد به نورالدین جوادیان برای حضور در همین نمایش اهدا شد. در این بخش همچنین از نیایش بهمنیه و مجید نوروزی بازیگران نمایش «جن بچه در حجله عریان» تقدیر به عمل آمد.

 

نکته سی و سوم: تعیین بازیگران برگزیده در چهار بخش

در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر بازیگران برگزیده در چهار بخش مختلف به نام مسابقه مرور تئاتر ایران، تازه‌های تئاتر ایران، تئاتر خیابانی و مسابقه تئاتر بین‌الملل تعیین و معرفی شدند. در بخش مسابقه مرور تئاتر ایران هیچ‌کدام از بازیگران زن و مرد حاضر در جشنواره به عنوان بازیگر برگزیده معرفی نشد و تنها از دو بازیگر مرد و سه بازیگر زن تقدیر به عمل آمد. سعید محبی ‌امین بازیگر نمایش «چهار نمایشنامه منتشر نشده از مهران صوفی»، فرید قبادی بازیگر نمایش «سایه‌سار سکوت»، طیبه نیک‌آزاد بازیگر نمایش «بهشت پنجاه درجه بالای صفر» و بیتا آزادی و ژیلا آل‌رشاد بازیگران نمایش «ترانه‌های تلخ تارا» کسانی بودند که در بخش مسابقه مرور تئاتر ایران مورد تقدیر قرار گرفتند. در بخش تازه‌های تئاتر ایران عنوان بازیگر برگزیده مرد به شهروز دل‌افکار برای حضور در نمایش «باد شیشه را می‌لرزاند» رسید و عنوان بازیگر برگزیده زن به مه‌لقا باقری برای حضور در نمایش «بوقلمون» تعلق گرفت. در این بخش دو بازیگر زن و دو بازیگر مرد دیگر یعنی فروغ قجابگلی بازیگر نمایش «پذیرایی»، ساناز نظری بازیگر نمایش «وقتی کنار پنجره می‌ایستیم»، سیروس همتی بازیگر نمایش «بوقلمون» و نادر فلاح بازیگر نمایش «پذیرایی» نیز مورد تقدیر قرار گرفتند. در بخش تئاتر خیابانی سی و سومین جشنواره تئاتر فجر فاطمه رادمنش برای حضور در نمایش «چرخ روزافزا» و محمدهادی عطایی برای حضور در نمایش «ستاره» به ترتیب عناوین بازیگر برگزیده زن و بازیگر برگزیده مرد را از آن خود کردند. در این بخش از جشنواره همچنین چهار بازیگر مرد و یک بازیگر زن یعنی علی غابشی بازیگر نمایش «صفر مرزی»، سیاوش وفایی‌نژاد بازیگر نمایش «نبش کوچه بن‌بست»، امیرحسین شفیعی بازیگر نمایش «پازل زندگی»، حسین حسام‌نژاد بازیگر نمایش «آقای سیگار» و لادن قناد بازیگر نمایش «ستاره» مورد تقدیر قرار گرفتند. در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل سی و سومین جشنواره تئاتر فجر دو بازیگر برگزیده مرد و دو بازیگر برگزیده زن معرفی شدند و یک بازیگر زن نیز مورد تقدیر قرار گرفت. توماج دانش‌بهزادی بازیگر نمایش «بیرون پشت در» و خسرو شهراز بازیگر نمایش «اولیور تویست» بازیگران برگزیده مرد این بخش بودند و عنوان بازیگر برگزیده زن به دو بازیگر نمایش «هم‌هوایی» یعنی الهام کردا و ستاره اسکندری تعلق گرفت. ضمن اینکه در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل از نارینه گریگوریان نیز برای حضور در نمایش «پرواز بر فراز شهر» تقدیر به عمل آمد.

 

نکته سی و چهارم: معرفی بازیگران برگزیده در سه بخش

بازیگران برگزیده سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر در سه بخش تعیین شدند که نسبت به دوره قبل یک بخش کمتر بود. در این دوره از جشنواره نام بازیگران برگزیده در سه بخش‌ تئاتر ایران، تئاتر خیابانی و مسابقه تئاتر بین‌الملل اعلام شد. در بخش تئاتر ایران محمدرضا صولتی برای حضور در دو نمایش «تاریکی» و «تب سرد روی پیشانی داغ» عنوان بازیگر برگزیده را به دست آورد و فرید قبادی برای حضور در نمایش «ترور» و بهرنگ علوی برای حضور در نمایش «زبان اصلی» مورد تقدیر قرار گرفتند. فریبا متخصص نیز برای حضور در نمایش «طپانچه خانم» به عنوان بهترین بازیگر زن بخش تئاتر ایران انتخاب شد و از نسیم ادبی بازیگر نمایش «هتلی‌ها» و آزاده صمدی بازیگر نمایش «زبان اصلی» تقدیر به عمل آمد. در بخش تئاتر خیابانی سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر دو بازیگر نمایش «نوازش جوجه‌تیغی» یعنی فاطمه رادمنش و علی محمد رادمنش عناوین بازیگر زن و مرد برگزیده را کسب کردند. در این بخش همچنین مصطفی کولیوندی و دلارام ترکی بازیگران نمایش «بودن یا نبودن در میدان جنگ» و رستا رضوی بازیگر نمایش «کسی فشنگ‌ها را نمی‌شمارد» مورد تقدیر قرار گرفتند. در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر نیز سوده شرحی برای حضور در نمایش «جنایت و مکافات» عنوان بازیگر برگزیده را کسب کرد و در بین بازیگران مرد این بخش عنوان مذکور به لارس آی دینگر برای حضور در نمایش «هملت» تعلق گرفت. به این ترتیب در جشنواره فجر سی و چهارم مانند تعدادی از دوره‌های پیشین یک ایرانی و یک غیر ایرانی عناوین بازیگر برگزیده بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل را تصاحب کردند.

 

نکته سی و پنجم: برگزیدگان تئاتر محیطی

در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر بازیگران برگزیده علاوه بر بخش خیابانی در بخش محیطی نیز انتخاب شدند. در مجموع بازیگران برگزیده این دوره از جشنواره در پنج بخش مختلف به نام‌های مرور تئاتر ایران، مسابقه تئاتر جوان، مسابقه تئاتر محیطی، تئاتر خیابانی و مسابقه تئاتر بین‌الملل تعیین و معرفی گردیدند. در بخش مرور تئاتر ایران هدایت هاشمی برای حضور در نمایش «افسانه ببر» عنوان بازیگر برگزیده را دریافت کرد و این عنوان در میان بازیگران زن به نسیم ادبی برای حضور در نمایش «ناسور» رسید. در کنار این بازیگران از دو بازیگر زن، دو بازیگر مرد و یک بازیگر نوجوان حاضر در بخش مرور تئاتر ایران نیز تقدیر به عمل آمد. عرفان احمدزاده بازیگر نوجوانی بود که برای حضور در نمایش «آری یا نه» مورد تقدیر قرار گرفت و سعید زندی بازیگر نمایش «گاهی»، علیرضا آرا بازیگر نمایش «ناسور»، الهام شعبانی بازیگر نمایش «خواب زمستانی» و الهام نامی بازیگر نمایش «پرسه‌های موازی» دیگر افراد تقدیر شده در این دوره از جشنواره بودند. در بخش مسابقه تئاتر جوان سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر پانته‌آ مرزبانیان برای حضور در نمایش «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» و حسین پورکریمی برای حضور در نمایش «چهل‌گیس و حسن‌کچل» به ترتیب عنوان بازیگر زن برگزیده و بازیگر مرد برگزیده را به دست آوردند. در این بخش همچنین شیدا خلیق بازیگر نمایش «نگاهمان می‌کنند»، ساناز موسوی بازیگر نمایش «سرگذشت نابهنگام زنی که مدام می‌خندید»، مسعود کرامتی بازیگر دو نمایش «نگاهمان می‌کنند» و «هاروی» و محمدرضا صولتی بازیگر دو نمایش «اکسیژن» و «یتیم‌خانه فونیکس» مورد تقدیر قرار گرفتند. در بخش مسابقه تئاتر محیطی این دوره از جشنواره عنوان بازیگر برگزیده زن به تینا یونس‌تبار برای حضور در نمایش «پروانه» اهدا شد و عنوان بازیگر برگزیده مرد به بانی‌پال شومون برای حضور در نمایش «برگرد مرا ببین» تعلق گرفت. در این بخش همچنین از مرتضی ضرابی بازیگر نمایش «خرده‌ریز» و نیلوفر ندایی بازیگر نمایش «برگرد مرا ببین» تقدیر به عمل آمد. در بخش تئاتر خیابانی سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر رستا رضوی و فرامرز قلیچ‌خانی برای حضور در نمایش «فیش» به عنوان بهترین بازیگر زن و مرد انتخاب شدند و دلارام ترکی بازیگر نمایش «زیرزمین»، امین چاه‌شوری بازیگر نمایش «هر چی سنگه مال پای لنگه»، محمدهادی عطایی بازیگر نمایش «چهارطبقه» و مهدی ضیائیان‌پور بازیگر دو نمایش «مستند پخش نشده میرزا» و «چهار طبقه» مورد تقدیر قرار گرفتند. در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل این دوره از جشنواره پارسا پیروزفر برای حضور در نمایش «ماتریوشکا» به عنوان بازیگر برگزیده مرد تعیین شد و نام فاطمه نقوی برای حضور در دو نمایش «صور اسرافیل» و «دیابولیک رومئو و ژولیت» به عنوان بازیگر برگزیده زن اعلام گردید. افزون بر آن در این بخش از نانا بوتخوزی بازیگر نمایش «در اعماق» و علیرضا کی‌منش بازیگر نمایش «رویای نیمه شب تابستان» نیز تقدیر به عمل آمد.   

 

نکته سی و ششم: برگزیدگان دو بخش مسابقه تئاتر ایران

در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر نیز مانند دوره قبل بازیگران برگزیده در پنج بخش مختلف تعیین شدند. یکی از این بخش‌ها مسابقه تئاتر ایران نام داشت که توسط ستاد جشنواره به دو بخش الف و ب تقسیم شده بود. به این ترتیب بازیگران برگزیده سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر در پنج بخش مسابقه تئاتر ایران (الف)، مسابقه تئاتر ایران (ب)، تئاتر خارج از صحنه، تئاتر خیابانی و مسابقه تئاتر بین‌الملل تعیین شدند. در بخش الف مسابقه تئاتر ایران معصومه کریمی برای حضور در نمایش «و چند داستان دیگر» به عنوان بهترین بازیگر زن و بهنام شرفی برای حضور در نمایش «آبی مایل به صورتی» به عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره انتخاب شدند. در این بخش همچنین از معصومه رحمانی بازیگر نمایش «آنا کارنینا»، حسین محب‌اهری بازیگر نمایش «خسیس» و فرزین محدث بازیگر نمایش «شب دشنه‌های بلند» تقدیر به عمل آمد. در بخش ب مسابقه تئاتر ایران نام مهران امام‌بخش برای حضور در نمایش «ماراساد» و علی ملاحی‌محمد برای حضور در نمایش «اعداد در بیابان» به عنوان بازیگر برگزیده مرد اعلام شد و عنوان بازیگر برگزیده زن به ستاره پسیانی برای حضور در نمایش «صددرصد» تعلق گرفت. علاوه بر آن در این بخش سعید بادینی بازیگر نمایش «آیفون»، هوتن شکیبا بازیگر نمایش «صددرصد»، مهسا غفوریان بازیگر نمایش «پیانیستولوژی» و گروه بازیگران نمایش «شلتر» نیز مورد تقدیر قرار گرفتند. در بخش تئاتر خارج از صحنه بازیگران نمایش «نرگس» یعنی آوادرویشی و پرستو قربانی توانستند عنوان بازیگر برگزیده را کسب کنند. این عنوان در بخش تئاتر خیابانی سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر به گروه بازیگران نمایش «تولیدی لیلی و مجنون» تعلق گرفت. در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل این دوره از جشنواره بار دیگر یک بازیگر ایرانی و یک بازیگر غیر ایرانی به عنوان بازیگران برگزیده تعیین شدند. در بین بازیگران مرد عنوان بازیگر برگزیده به مرتضی اسماعیل ‌کاشی برای حضور در نمایش «مفیستو» تعلق گرفت و در بین زنان این عنوان به کاتیا بورکله برای حضور در نمایش «هملت» رسید.  

 

نکته سی و هفتم: انتخاب مجدد برگزیدگان در بخش‌های دوگانه مسابقه تئاتر ایران

در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مانند دوره قبل بخش مسابقه تئاتر ایران به دو قسمت جداگانه تقسیم شد که بخش یک و بخش دو نام داشتند. بازیگران برگزیده این دوره از جشنواره علاوه بر دو بخش یاد شده در سه بخش دیگر به نام‌های مسابقه تئاتر خیابانی، مسابقه تئاتر بین‌الملل و مسابقه‌ نمایش‌های رادیویی تعیین شدند. در بخش یک مسابقه تئاتر ایران عنوان بازیگر برگزیده مرد به ابراهیم عزیزی برای حضور در نمایش «فیل در تاریکی» و عنوان بازیگر برگزیده زن به آرزو عبداللهی برای حضور در نمایش «آن شرلی با مو‌های خیلی قرمز» تعلق گرفت. علاوه بر این دو بازیگر نام مونا بارانی بازیگر نمایش «رومئو و ژولیت» و امیر نوروزی بازیگر نمایش «لانچر ۵» به عنوان بازیگران برتر این بخش اعلام شد و از آنها تقدیر به عمل آمد. در بخش دو مسابقه تئاتر ایران وضعیت به همین ترتیب بود و یک بازیگر زن و مرد برگزیده و یک بازیگر زن و مرد برتر تعیین گردید. در این بخش عنوان بازیگر برگزیده مرد به هومن حاجی ‌عبداللهی برای حضور در نمایش «تناسخ 3 تا 35 تومن» رسید و علی غابشی برای حضور در نمایش «بازگشت» به عنوان بازیگر برتر انتخاب شد. عنوان بازیگر برگزیده زن این بخش نیز به عاطفه‌ پوربهرام برای حضور در نمایش «دریاچه قو» تعلق گرفت و ستایش رجایی‌نیا برای حضور در همین نمایش به عنوان بازیگر برتر انتخاب شد. در بخش مسابقه تئاتر خیابانی ابراهیم حاج ‌حیدری برای حضور در نمایش «خرس‌های پاندا به روایت ساکسیفونیستی که متولد دهه شصت بود» عنوان بازیگر برگزیده را دریافت کرد و مصطفی کولیوندی برای حضور در نمایش «کالبدشکافی یک اتفاق» به عنوان بازیگر برتر انتخاب شد. دلارام ترکی بازیگر نمایش «اهم» و نازیلا امینی بازیگر نمایش «تیک تاک» نیز به ترتیب عناوین بازیگر زن برگزیده و بازیگر زن برتر این بخش را به خود اختصاص دادند. در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل اصغر پیران برای نمایش «نامبرده» عنوان بازیگر برگزیده مرد را دریافت کرد و عنوان بازیگر برگزیده زن به فاطمه معتمدآریا بازیگر نمایش «خنکای ختم خاطره» تعلق گرفت. در بخش نمایش‌های رادیویی نیز طاهر مظلومی بازیگر نمایش «باد که می‌نویسد» و حسن جویره بازیگر نمایش «شبانه» به ترتیب به عنوان بازیگر برگزیده و برتر مرد انتخاب شدند. همچنین در گروه زنان آزاده حیدرزاده برای حضور در نمایش «مزار» به عنوان بازیگر برتر انتخاب شد و عنوان بازیگر برگزیده به کسی تعلق نگرفت.

 

نکته سی و هشتم: انتخاب بازیگران برتر در سه بخش

در بخش مسابقه رادیو تئاتر سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر از ام‌البنین کوهستانی برای نقش‌آفرینی در نمایش رادیویی «گروهبان» و بهرام سروری نژاد برای حضور در نمایش رادیویی «رهایی در بند» تقدیر به عمل آمد و به آنها جایزه نقدی و دیپلم افتخار اهدا شد. در بخش مسابقه نمایش‌های خیابانی این دوره از جشنواره مرجان آقانوری برای حضور در نمایش «میمون کشی» به عنوان بازیگر زن برگزیده معرفی شد و عنوان بازیگر مرد برگزیده به سامان شکیبا برای حضور در دو نمایش «سیرک» و «میمون کشی» تعلق گرفت. این دو بازیگر علاوه بر جایزه نقدی و دیپلم افتخار تندیس جشنواره را نیز دریافت کردند. در بخش مسابقه نمایش‌های صحنه‌ای سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر رومینا مومنی برای حضور در نمایش «بیگانه در خانه» به عنوان بازیگر برگزیده زن و امیر جدیدی برای حضور در نمایش «شاه ماهی» به عنوان بازیگر برگزیده مرد معرفی شدند و جایزه نقدی، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره را دریافت کردند. در این بخش همچنین آرزو عبداللهی بازیگر نمایش «باغ وحش»، یلدا عباسی بازیگر دو نمایش «مارلون براندو» و «کمیته نان»، مجید رحمتی بازیگر نمایش «کریم لوژی» و علی شادمان بازیگر نمایش «شاه ماهی» مورد تقدیر قرار گرفتند و لوح تقدیر و جایزه نقدی دریافت نمودند. جایزه ویژه هیات داوران جشنواره برای بازیگر برگزیده مرد که شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بود نیز به نوید محمدزاده برای بازی در نمایش «بیگانه در خانه» تعلق گرفت.

 

نکته سی و نهم: افزایش تعداد برگزیدگان نسبت به دوره قبل

با وجود آنکه سی و نهمین دوره از جشنواره تئاتر فجر تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا به شکل نیمه حضوری و نیمه مجازی برگزار شد، تعداد بازیگران منتخب آن بیشتر از دوره قبل بود. در بخش مسابقه تئاتر خیابانی سرباز انقلاب این جشنواره بازیگر برگزیده زن معرفی نشد و تنها از نجمه مهرابی خوزانی بازیگر نمایش «زندگی با طعم باروت» با اهدای دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیر به عمل آمد. با این حال در گروه بازیگران مرد سید پویا امامی توانست برای حضور در نمایش «زندگی با طعم باروت» عنوان بازیگر برگزیده این بخش را به خود اختصاص دهد و در کنار جایزه نقدی دیپلم افتخار و تندیس جشنواره را دریافت نماید. در این بخش همچنین از سید مهرداد کاووسز برای حضور در نمایش «زهی خیال باطل» به عنوان بازیگر برتر مرد تقدیر به عمل آمد و به او جایزه نقدی و لوح تقدیر اهدا شد. آرزو جعفری بازیگر نمایش «قاصد» نیز در این بخش به عنوان بازیگر برتر زن انتخاب شد و لوح تقدیر و جایزه نقدی دریافت کرد. در بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره فجر سی و نهم لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه برتر بازیگر مرد به سامان شکیبا برای حضور در دو نمایش «حباب زیر آب» و «مضحکه در مضحکه» و همچنین امیرحسین انصافی برای حضور در نمایش «مضحکه در مضحکه» اختصاص یافت. بازیگر برگزیده این بخش نیز محمدهادی عطایی بود که برای حضور در نمایش «نبرد بام» موفق به دریافت جایزه نقدی، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره شد. در بخش مسابقه رادیو تئاتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر نوشین حسن‌زاده برای نقش‌آفرینی در نمایش رادیویی «اتاق 24»، آنیسا مصطفی‌پور برای حضور در نمایش رادیویی «بوسه بر ماه» و رزا مزینانیان برای ایفای نقش در نمایش «قهرمان من تویی» به طور مشترک و بدون رتبه و اولویت به عنوان بازیگر برگزیده معرفی شدند و دیپلم افتخار و جایزه نقدی دریافت کردند. این عنوان در بخش دیگر گونه‌های اجرایی به گلنوش قهرمانی برای حضور در نمایش «15 ثانیه» اهدا شد. بازیگر برگزیده مرد بخش مسابقه رادیو تئاتر این جشنواره علی میلانی بود که برای حضور در نمایش رادیویی «سین جیم» تندیس جشنواره را به همراه جایزه نقدی و دیپلم افتخار کسب کرد. دیگر بازیگر این نمایش یعنی ایوب آقاخانی همراه با عباس توفیقی بازیگر نمایش رادیویی «اتاق 24» به طور مشترک به عنوان بازیگر برتر مورد تقدیر قرار گرفتند و جایزه نقدی و لوح تقدیر دریافت نمودند. در بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای جشنواره فجر سی و نهم ویدا موسوی بازیگر نمایش «بهشت حکیم‌الله» به عنوان بازیگر برتر انتخاب شد و با دریافت جایزه نقدی و لوح تقدیر مورد تشویق قرار گرفت. در این بخش آیه کیان‌پور برای حضور در نمایش «سگدو» موفق به کسب عنوان بازیگر برگزیده جشنواره شد و علاوه بر جایزه نقدی و دیپلم افتخار تندیس جشنواره را دریافت کرد. در گروه بازیگران مرد این بخش رتبه بازیگر برتر جشنواره همراه با جایزه نقدی و لوح تقدیر تنها به یک بازیگر اهدا نشد و گروه بازیگران نمایش «آبگوشت زهرماری» آن را دریافت کردند. رتبه بازیگر برتر مرد این بخش همراه با جایزه نقدی و لوح تقدیر نیز به حمیدرضا محمدی برای حضور در نمایش «هار یا مردی که به هنگامه تولد هر دو دستش پر از خون بود» تعلق گرفت. در نهایت این سروش طاهری بود که برای حضور در نمایش «سگدو» موفق به دریافت عنوان بازیگر مرد برگزیده سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای شد و جایزه نقدی این عنوان را به همراه دیپلم افتخار و تندیس جشنواره از آن خود کرد.

 

نکته چهلم: انتظار برای ملاقات با برگزیدگان جشنواره چهل

چهلمین جشنواره در نیمه راه است . در بخش رقابتی نمایش‌های صحنه‌ای این دوره از جشنواره 30 اثر نمایشی حضور خواهند داشت و تعداد آثار نمایشی حاضر در بخش رقابتی تئاتر صحنه‌ای این رویداد هنری 20 عنوان خواهد بود. همچنین 12 اثر نمایشی در بخش رادیو تئاتر و 14 اثر نمایشی در بخش دیگر گونه‌های اجرایی این جشنواره پذیرفته شده‌اند. بنابراین چهلمین دوره از جشنواره تئاتر فجر نیز به طور قطع برگزیدگان متعددی در شاخه بازیگری خواهد داشت که به زودی نام آنها اعلام خواهد شد.

 

در مطالب بعدی ایران تئاتر به نکات مهم دیگری در رابطه با دوره‌های پیشین جشنواره تئاتر فجر اشاره خواهد شد.

 

منابع:
کتاب تاریخچه جشنواره بین المللی تئاتر فجر. پژوهش و نگارش تقی اکبرزاده. تهران: انتشارات نمایش، 1399
آرشیو ادوار سایت جامع جشنواره بین المللی تئاتر فجر
سایت ایران تئاتر




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

خشونت‌های اجتماعی، امتیازات اجرایی خوب و تنهایی انسان
نهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

خشونت‌های اجتماعی، امتیازات اجرایی خوب و تنهایی انسان

جلسه نهم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، دهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق معمول این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

نظرات کاربران