در حال بارگذاری ...
گفت و گو با اکبر آیین کارگردان برگزیده جایزه ویژه ایثار و شهادت (35)

فرصت محک زدن در میدان بزرگ جشنواره فجر

به پاسداشت ،پرداختن به فرهنگ ایثار و شهادت جایزه ویژه هیات داوران شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به اکبر آیین کارگردان نمایش مصریه تولید انجمن هنرهای نمایشی استان کهگیلویه و بویراحمد رسید.

 به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از کهگیلویه و بویراحمد، اکبر آیین متولد 1355 در شهرستان کهگیلویه است. سال 1400 را با کارگاه آموش بازیگری به پیشنهاد انجمن هنرهای نمایشی استان آغاز کرد و همین امر باعث شد که کارگردانی نمایش "مصریه" به وی پیشنهاد شود و نخستین اقدام اکبر آیین در کارگردانی این اثر هنری استفاده از هنرجویان کارگاه آموزش بازیگری در کنار هنرمندان باتجربه تئاتر بود.

وی با نمایش «مصریه» از نمایش‌های تولید شده پروژه نخل سرخ به سفارش اداره کل هنرهای نمایشی کشور و انجمن هنرهای نمایشی ایران با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و انجمن هنرهای نمایشی استان و همراهی حوزه هنری استان و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در بخش غیر رقابتی فجر حضور داشت و جایزه ویژه  ایثار و شهادت هیات داوران را دریافت کرد. 

اکبر آیین کارگردان نمایش "مصریه" درباره این تجربه  گفت: نمایش "مصریه" نوشته لادن قناد است و ما تمرینات خود را از اواخر شهریور آغاز کردیم و آذرماه 1400 در یاسوج به مدت ۱۰ شب به روی صحنه رفتیم و با استقبال گرم مخاطبین مواجه شدیم. این نمایش قصه خانواده ایست که در اوایل جنگ گرفتار حوادث ناخواسته‌ای می شوند که همین گرفتاری قصه نمایشنامه است.

وی در ادامه گفت: نگاه رئالیستی به دیالوگ و فضاسازی از مهم ترین عناصری بود که باعث شد بنده این نمایشنامه را برای اجرا انتخاب نمایم.

این کارگردان جوان افزود: به هر حال هر کارگردانی دوست دارد که در جشنواره فجر نمایشش را در معرض دید حرفه ای‌های این کار قرار دهد. باتوجه به اینکه تعدادی از بازیگران بنده آماتور بودند خیلی دوست داشتم قبل از برگزاری جشنواره تئاتر اروند ، در جشنواره فجر به روی صحنه برویم و خوشبختانه این اتفاق افتاد و نمایش مورد اقبال هیئت انتخاب قرار گرفت. از طرفی باتوجه به اینکه موضوع دفاع مقدس یک موضوع حساس است دوست نداشتم نمایش در لحن و اجرا به سمت شعاری برود و همین رویکرد بیشتر نمایش را دوست داشتنی تر کرد.

آیین در پاسخ به اینکه انتخاب اش به عنوان اثر راه یافته جشنواره تئاتر فجر چه اعتباری برای او به ارمغان آورده گفت: جشنواره فجر حداقل چیزی که برای من داشت محک زدن گروهم در این میدان بزرگ بود اهمیت راه یابی یک گروه شهرستانی دیده شدن در این کارزار بزرگ است و بس و رقابت با طراز اول‌های تئاتر کشور اتفاق کمی نیست.

وی افزود: عمده مطالبات بنده و گروهم نگاه واقع‌بینانه مسئولان جشنواره به مسائل مادی و هزینه های گروه است چرا که با تورم موجود و بالارفتن هزینه ها گروه‌ها مجبورند یا دست به کارهای سطحی در اجرا بزنند و خودرا محدود کنند و یا نتوانند به لحاظ مادی همه عناصر و عوامل اجرایی را پوشش بدهند.

مایش «مصریه» با بازیگری پوریا نیک اقبالیان،سعید حیدری،حنا سیاوشی،پریوش براتی،سحر کرم پور،مصطفی لاهوتی نژاد،امیر علی احمدی،ساسان فرج الهی و فرهاد فرهادی،مجتبی متقی و مروارید نیک اقبال در روز ۱۷ بهمن ماه در دو سانس ۱۷ و ۱۹ در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر پذیرای مخاطبین بود و سایر عوامل «نمایش مصریه» عبارتند از:نویسنده:لادن قناد:کارگردان:اکبر آیین،طراح صحنه اردوان زینی سوق،طراح لباس مارال برزگر،طراح گریم مهسا صابری،طراح نورپویا انصاری،مدیرتولید علی مهران فر،مدیر صحنه میلاد خسروی،اجرای دکور حسین بهادران،صدابردار مسعود روستا،عکاس راضیه جلال فر،فیلم ساز و ساخت تیزر سعید کریمی،دستیار کارگردان میثم فرهمندیان و منشی صحنه فاطمه توکل پور،طراح بروشور و پوستر سید حمید جوکار،پشتیبانی و روابط عمومی:رضا رفیعی




نظرات کاربران