در حال بارگذاری ...

مراسم افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار شد

آیین افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، کوروش زارعی دبیر جشنواره و تعدادی از هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری در تالار وحدت برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر، آیین افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امروز شنبه یکم بهمن همزمان با اعلام برگزیدگان بخش‌های رادیوتئاتر، نمایش‌نامه‌نویسی و پژوهش جشنواره فجر در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم، با حضور محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی و کورش زارعی، دبیر جشنواره با اهدای لوح به فرزند و همسر زنده‌یاد تشکری و نیز همسر و دختر زنده‌یاد سلیمانی از آن‌ها تقدیر شد.

معاون امور هنری وزارت ارشاد: تئاتر عرصه فرهیختگی است

محمود سالاری، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان اولین سخنران این رویداد هنری گفت: «اصحاب تئاتر اهالی بالا بودن هستند و اصحاب فکر و فرهیختگی‌اند. سینما و هنرهای دیگر از خوان تئاتر رزق می‌برند و به همین دلیل تئاتر عرصه فرهیختگی است.»

او ادامه داد: «امیدوارم اصحاب تئاتر کشور ما، دنیا را به واقعیت و حقیقت خودش نزدیک و تلاش کنند تا خورشیدوار در این جهانی که ظلمت می‌پراکند و تلاش می‌کند خرمهره را به جای دُر به جهانیان قالب کنند؛ در دنیایی که سعی می‌کنند جای ظالم و مظلوم را عوض کنند، فعال باشند و قدر نعمتی را که در آن زیست می‌کنند، بدانند و تلاش کنند صحنه تئاتر که عرصه  بیان معارف وسیع و عمیق است، خالی نماند.»

پس از این برگزیدگان بخش‌های پژوهش، نمایش‌نامه‌نویسی و رادیوتئاتر معرفی شدند.

برگزیدگان بخش پژوهش جشنواره به این شرح هستند:

  • مقاله «سازوکار و تمایز نماد در تفکر ایرانی اسلامی با نماد در تفکر سکولار و نشانه تعزیه، تراکم و انباشت «نمادها»، نمایش نیست!» به نویسندگی مشترک علی عباسی و علی سینا عباسی
  • مقاله «توسعه حافظه فعال یادگیرندگان در بستر محیط نمایش خالق مبتنی بر رویکرد شناخت‌گرایی» به نویسندگی حسین مرادی‌مخلص
  • مقاله «تاثیر نئولیبرالیسم بر جامعه ایرانی و بازتاب آن در ادبیات نمایشی سال‌های 1332 تا 1331 (موردپژوهی: نمایشنامه های قصه ظهر جمعه، هتلی‌ها، مروارید، و پرسه‌های موازی)» به نویسندگی مشترک مجید سرسنگی و علی حلاجی
  • مقاله «قدرت، جامعه و خشونت کالمی در ادبیات نمایشی با نگاهی بر نمایشنامه «گلن‌گری گلن‌راس» به نویسندگی فاطمه عظیمی فرد
  • مقاله «ظهور نقد جامعه‌شناختی تعزیه در ایران: بررسی آرا و اندیشه‌های مایل بکتاش غلام‌حسین دولت‌آبادی
  • مقاله «بررسی مسئولیت‌پذیری اجتماعی در تئاتر دانشگاهی» به نویسندگی امیرحسین حریری کاشانی
  • مقاله «خاطره و خودنگاری به‌مثابه عناصر نمایشی در دو نمایشنامه از علیرضا نادری و ساناز بیان براساس آرای «پل ریکور» به نویسندگی هدی طاهری و رامتین شهبازی
  • مقاله «نمایش خالق بستری مناسب جهت توسعه مهارت‌های حل مسئله کودکان با نیازهای ویژه» به نویسندگی آذین زبده و حسین مرادی مخلص
  • مقاله «اقتباس دراماتیک از لطایف ملانصرالدین با نگاهی به نظریه اقتباس لیندا هاچن و شش عنصر کمیک ملوین هلیتزر» به نویسندگی هادی کیانی

در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش نمایش‌نامه‌نویسی معرفی شدند. 

اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

جایزه اول: تندیس و دیپلم افتخار به نمایشنامه «سونات ناتمام یک زندگی مشترک» به نویسندگی نیما حسن‌بیگی از قزوین اهدا شد.

جایزه دوم: دیپلم افتخار به نمایشنامه «ببو، داستان یک نمایش ناتمام» به نویسندگی آناسیک زاروکیان از اصفهان اهدا شد.

جایزه سوم: دیپلم افتخار به نمایشنامه «دلگی» به نویسندگی مهرداد بقایی از ورامین رسید.

در بخش نمایش‌نامه‌نویسی از آثار زیر تقدیر شد:

نمایش‌نامه «قصاب بالکان» به نویسندگی وحید جباری-وحید شیخی یگانه از تهران 

نمایش‌نامه «موکت بر» به نویسندگی مجید کاظم زاده مژدهی از رشت 

نمایش‌نامه «ماریوپل» به نویسندگی هلن بهرامی از کرج

نمایش‌نامه «خانه ای با پرده های پرتقالی» به نویسندگی لیال روغنگیر قزوینی از قزوین

نمایش‌نامه «در کتابفروشی، در تئاتر» به نویسندگی آراز بارسقیان از تهران

نمایش‌نامه «مینی بوس» به نویسندگی غلامحسین دولت‌آبادی از تهران

برگزیدگان بخش مسابقه رادیوتئاتر به شرح زیر هستند:

بخش طراحی صدا و افکت:

لوح تقدیر جشنواره تئاتر فجر به همراه جایزه نقدی به امیر امیدی راد برای نمایش «روایت ناتمام زیبای خط خطی» از قزوین اهدا شد.

تندیس همای رادیو نمایش و دیپلم افتخار جشنواره به همراه جایزه نقدی به سعید نعمتیان برای نمایش «همه دختران من» از ساری تعلق گرفت.

بخش صدابرداری:

 لوح تقدیر جشنواره تئاتر فجر به همراه جایزه نقدی به حسن نوری برای نمایش «جیغ» از قزوین اهدا شد.

دیپلم افتخار جشنواره تئاتر فجر به همراه جایزه نقدی به مجید آئینه برای نمایش «همه دختران من» از ساری رسید.

بخش تهیه‌کنندگی:

لوح تقدیر جشنواره تئاتر فجر به همراه جایزه نقدی به صورت مشترک به رضا داداشی برای نمایش «جیغ» از قزوین و محسن صباغ‌زاده برای نمایش «شبیه پدر» از قم اهدا شد.

تندیس جشنواره تئاتر فجر و دیپلم افتخار جشنواره به همراه جایزه نقدی به مهدی قاسم‌زاده برای نمایش «همه دختران من» از ساری اهدا شد.

بخش نمایش‌نامه‌نویسی:

لوح تقدیر جشنواره تئاتر فجر به همراه جایزه نقدی بهصورت مشترک به اصغر خلیلی برای نمایش «روایت ناتمام زیبای خط خطی» از قزوین و حسین اسفندیاری برای نمایش «بلا روزگار» از همدان رسید.

تندیس جشنواره تئاتر فجر و دیپلم افتخار جشنواره به همراه جایزه نقدی به وفا مصطفی‌پور کیاسری برای نمایش «همه دختران من» از ساری رسید.

بخش کارگردانی:

لوح تقدیر جشنواره تئاتر فجر به همراه جایزه نقدی به صورت مشترک به امجد جلالی برای نمایش «پرواز پرندگان مهاجر در صبح روز آخر» از اهواز و بهاره کاظمی برای نمایش «روایت ناتمام زیبای خط خطی» از قزوین تعلق گرفت.

تندیس جشنواره تئاتر فجر و دیپلم افتخار جشنواره به همراه جایزه نقدی به رحمان قدمی برای نمایش «همه دختران من» از ساری تعلق گرفت.

بخش بازیگری مرد:

لوح تقدیر جشنواره تئاتر فجر به همراه جایزه نقدی بهصورت مشترک به علیرضا وفسی برای نمایش «شبیه پدر» از قم و مرتضی نجفی برای نمایش «جیغ» از قزوین رسید.

تندیس همای رادیو نمایش و دیپلم افتخار جشنواره تئاتر فجر به همراه جایزه نقدی بهصورت مشترک به امجد جلالی و محمد طاهری برای نمایش «پرواز پرندگان مهاجر در صبح روز آخر» از اهواز رسید.

بخش بازیگری زن:

لوح تقدیر جشنواره تئاتر فجر بههمراه جایزه نقدی بهصورت مشترک به الهه جباری برای نمایش «همه دختران من» از ساری و سحر حاجی آقاسی برای نمایش «جیغ» از قزوین اهدا شد.

تندیس همای رادیو نمایش و دیپلم افتخار جشنواره تئاتر فجر به همراه جایزه نقدی به نیلوفر هوشمند برای نمایش «زیبا» از تهران تعلق گرفت.

در ادامه کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در سخنانی کوتاه از زحمات دبیر جشنواره، دست‌اندرکاران جشنواره، وزیر ارشاد، معاون هنری و هنرمندان قدردانی کرد.

در پایان این برنامه داوران بخش‌های مختلف چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

بخش مسابقه بزرگ تئاتر صحنه‌ای این دوره از جشنواره تئاتر فجر را ایوب آقاخانی، نصرالله قادری، فرهاد قائمیان، حکمت داوود و ادنا زینلیان داوری خواهند کرد.

مسلم قاسمی، پژمان شاهوردی، بهمن صادق حسنی، ابوالفضل همراه و حمید ابراهیمی نیز داوری بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر را انجام می‌دهند.

همچنین داوری بخش بین‌الملل را جیونگ وو سون از کره جنوبی، ایوانا ووجیچ کومیناج از صربستان، احمد حسن موسی از عراق، تاجبخش فناییان و مهدی حامد سقائیان از ایران به عهده خواهند داشت.

چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 25 دی تا 11 بهمن به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» از عمان

مادری که داغ فرزند را در هاون حنا می‌کوبد
گفت‌وگو با یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» از عمان

مادری که داغ فرزند را در هاون حنا می‌کوبد

یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» (هاون حنا) جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را جشنواره بزرگی می‌داند و می‌گوید من همیشه اشتیاق داشتم در این جشنواره شرکت کنم. من شخصاً دوست دارم که آثار نمایشی متنوع‌تری را در این جشنواره ببینم.

|

کارگردان نمایش «رستم و سهراب» مطرح کرد

رضا حسن‌خانی: هویت اجرای ما یک تراژدی بزرگ است
کارگردان نمایش «رستم و سهراب» مطرح کرد

رضا حسن‌خانی: هویت اجرای ما یک تراژدی بزرگ است

رضا حسن‌خانی کارگردان حاضر در بخش مهمان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید سبک نمایش «رستم و سهراب» ملودرام و ساختارش ارسطویی است و هویت اجرای ما یک تراژدی بزرگ است.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «مضحکه عجایب‌المخلوقات»

هادی کیانی: تئاتر، تنها برای مردم است
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «مضحکه عجایب‌المخلوقات»

هادی کیانی: تئاتر، تنها برای مردم است

هادی کیانی نویسنده و کارگردان نمایش «مضحکه عجایب‌المخلوقات» با اشاره به اینکه دوست دارد حال تماشاگر با تماشای نمایش‌اش خوب شود می‌گوید برای من، اصطلاحاتی مثل هنر برای هنر یا تئاتر برای تئاتر، شوخی محسوب می‌شود. از نظر من تئاتر، تنها برای مردم است.

|

این اسب هرگز رام کسی نمی‌شود

نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده از شیراز
این اسب هرگز رام کسی نمی‌شود

نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده از شیراز

سیدعلی تدین صدوقی: متن نمایش «اسب قاتلین» با نگاهی به نمایش‌هایی چون مکبث و... نگاشته شده است. موضوع این اثر حول محور شورش کارگران و رعایا علیه ارباب است؛ اربابی که همگان باور دارند آدم خوبی است و ...

|

نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» به کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا

سوار بر بال‌های خیال تا وصال با عشق واقعی
نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» به کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا

سوار بر بال‌های خیال تا وصال با عشق واقعی

بهنام حبیبی: «پهلوان قلیچ» نمایشی در گونه نمایش‌های ایرانی است که با طراحی و تلفیق داستان‌های نمایشی، تماشاگرش را بر بال‌های خیال سوار می‌کند، در مکان و زمان حرکت می‌کند و تماشاگر را ...

|

نگاهی به نمایش «مطرب آقا» نوشته و کار مهیار هزارجریبی از بهشهر

ظرفیت بالای نمایش‌های سنتی-آیینی
نگاهی به نمایش «مطرب آقا» نوشته و کار مهیار هزارجریبی از بهشهر

ظرفیت بالای نمایش‌های سنتی-آیینی

سید‌علی تدین صدوقی: داستان نمایش «مطرب آقا» برگرفته از یک اتفاق واقعی در هفتاد-هشتاد سال پیش است. تاجری معروف در مشهد که فردی به‌ظاهر دین‌دار و متشرع بوده می‌میرد. برای او قبری در صحن امام ...

|

نظری به نمایش «لابیرنت» به نویسندگی و کارگردانی پدرام رحمانی

در جدالی ابدی با شیطان درون
نظری به نمایش «لابیرنت» به نویسندگی و کارگردانی پدرام رحمانی

در جدالی ابدی با شیطان درون

عرفان پهلوانی: به دفتر کار شیطان خوش آمدید! شما قرار است در این دفتر، بیننده­ معامله­ ویژه­ شیطان با هفت کاراکتر باشید و برای معامله­ ویژه­ خود با شیطان آماده شوید! زیرا به گفته­ بروشور ...

|

نقدی بر نمایش «بیگانه در خانه» به نویسندگی عارف مهتاب و کارگردانی یاشار منوچهری

از سپنتای خانه­ ماست تیره‌گونی بیگانگان
نقدی بر نمایش «بیگانه در خانه» به نویسندگی عارف مهتاب و کارگردانی یاشار منوچهری

از سپنتای خانه­ ماست تیره‌گونی بیگانگان

عرفان پهلوانی: خانه سپنتاست؛ چه نیستان باشد که از آن ببریده شده‌ایم و ناله مردمان را بر نفیرمان در پی داشته است؛ چه زهدان مادر که گویا آرام‌ترین خانه انسان در این سرای است. شاید به خاطر تجربه همان ...

|

نظرات کاربران