در حال بارگذاری ...

مرجان خورسند: آیین‌های فرهنگی و باستانی ایران را در قالب نمایش زنده نگه‌ داریم

کارگردان نمایش خیابانی «کوسه برنشین» با اشاره به این آیین سنتی مناطق غربی ایران می‌گوید باید آیین‌های فرهنگی و باستانی غنی کشور را در قالب نمایش زنده نگه‌ داریم.

به گزارش جشنواره تئاتر فجر، نمایش خیابانی «کوسه برنشین» نوشته رضا فقیهی و کار مرجان خورسند روز شنبه اول بهمن ساعت 17 در پهنه رودکی اجرا شد و امروز دوشنبه سوم بهمن ساعت 15:30 در همین مکان اجرایی دیگر خواهد داشت.

مرجان خورسند دانش‌آموخته تئاتر عروسکی است و ۱۲ سال است در زمینه تئاتر فعالیت می‌کند و از سال 1391 در جشنواره‌های مختلف تئاتری حضور داشته است. او گفت: «من تاکنون سابقه حضور در جشنواره‌های سراسری، دانشجویی، منطقه‌ای و جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر کودک را داشته‌ام و امسال برای نخستین بار است در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شرکت می‌کنم.»

خورسند درباره آیین کهن کوسه برنشین توضیح داد: «این یک آیین چند هزار ساله است که در مناطق کوهستانی سمت غرب کشور از استان‌های آذربایجان تا یاسوج به شیوه‌های مختلف اجرا می‌شود و جزو آیین‌های استقبال از بهار به شمار می‌آید.»

او در ادامه افزود: «نمایش‌نامه را رضا فقیهی نوشته است. او پژوهش‌های بسیاری پیرامون آیین‌های سنتی نمایشی، داستانی و آیین‌هایی که همچنان زنده و پابرجا هستند انجام داده و در این زمینه‌ها نمایش‌نامه‌هایی معتبر نوشته است.»

کارگردان نمایش خیابانی «کوسه برنشین» همچنین اضافه کرد: «از نظر من این نمایش‌نامه متنی خوب و پرمغز دارد، بنابراین تصمیم گرفتم این آیین را به‌عنوان نمایش خیابانی تمرین و اجرا کنیم و خوشبختانه نمایش به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال راه یافت.»

مرجان خورسند یادآور شد: «خوشبختانه جشنواره فجر به‌رغم تمام حواشی‌هایی که وجود دارد، برگزار می‌شود و از نظر من جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای سراسری تئاتر است و یک رویداد بزرگ هنری محسوب می‌شود.»

او در ادامه افزود: «من به‌عنوان کارگردان در این فضا حاضر شدم، البته جشنواره‌های خوب کشور را تجربه کرده بودم و تصمیم گرفتم در جشنواره تئاتر فجر هم حضور یابم و برایم تجربه خوبی است. این موقعیت یک رقابت در سطح عالی است و در این فضا افراد کارآمد باتجربه و کاردرست حضور دارند که رقابت با آن‌ها حس خوبی دارد.»

خورسند درباره دلایل فعالیت در عرصه تئاتر خیابانی گفت: «من تئاتر خیابانی را همچون تئاتر عروسکی دوست دارم زیرا خاص است، تئاتر صحنه‌ای ویژگی‌های خاص خود را دارد و در  صحنه، نور، دکور و امکانات کار بهتر اجرا می‌شود؛ اما در تئاتر خیابانی سطح کار به شکلی است که ارتباط بسیار تنگاتنگ و نزدیک‌تر با مخاطب شکل می‌گیرد، در فضای بی‌آلایش، بدون نور و دکور و فقط آنچه کار را زیبا می‌کند هنر، بازی و ارتباطی است که با مخاطبان برقرار می‌شود.»

او اضافه کرد: «معمولاً در تئاتر ارتباط مستقیم با تماشاگر وجود دارد چرا که زنده اجرا می‌شود، در تئاتر خیابانی این ارتباط خیلی نزدیک‌تر است و  حس مخاطبان نامحدود مشاهده می‌شود. هر آن کسی که در محوطه است می‌تواند تماشاگر  باشد بدون اینکه در نوبت قرار گیرد و بلیتی تهیه کند یا کار در فضای سالن و به‌ اندازه ظرفیت سالن اجرا شود. در این حوزه امکان آن وجود دارد نامحدود تماشاگر حضور داشته باشد و این موضوع برای من جذاب است.»

خورسند در بخشی دیگر از صحبت‌هایش توضیح داد: «نویسندگی نمایشنامه «کوسه برنشین» و نقش اول کار را رضا فقیهی بر عهده دارد و نقش مکمل او قاسم انصاری و بازیگر دیگر فاطمه راوی‌زاده در نقش عروس کوسه است و در نهایت نقش کوسه را علیرضا عبداللهی بازی می‌کند.»

او  همچنین در پایان گفت: «ما در کشوری با فرهنگ بسیار غنی زندگی می‌کنیم و البته آیین‌های فراوان فراموش‌شده داریم، از همکاران و نویسندگان بزرگ می‌خواهم نگذارند آیین‌های کشور فراموش شود، تقاضا می‌کنم همه با هم تلاش کنیم حداقل آیین‌های فرهنگی و باستانی کشور را در قالب نمایش زنده نگه‌داریم و به فرهنگ کشورمان خدمت کنیم.»

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۵ دی تا ۱۱ بهمن به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی ،ستاد جشنواره و شرکت مترو رقم می‌خورد

اجرای 8 نمایش خیابانی جشنواره تئاتر فجر در ایوان انتظار مترو ولی‌عصر(عج)
با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی ،ستاد جشنواره و شرکت مترو رقم می‌خورد

اجرای 8 نمایش خیابانی جشنواره تئاتر فجر در ایوان انتظار مترو ولی‌عصر(عج)

هشت نمایش از میان نمایش‌های خیابانی چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ایوان انتظار مترو ولی‌عصر تهران از ساعت ۱۱ تا ۱۲ اجرا می‌شوند.

|

نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشت‌کوهی» شرکت‌کننده از تهران

مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر
نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشت‌کوهی» شرکت‌کننده از تهران

مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر

سید علی تدین صدوقی: نمایش «مکبث زار» همان‌طور که از اسمش پیداست، همان «مکبث شکسپیر» با همان قصه، با همان رویدادها، با همان شخصیت‌پردازی‌ها، با همان نام‌ها و... است. حال چنانچه ...

|

نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها
نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها

عرفان پهلوانی: بسیاری از اندیشمندان جامعه‌­شناسی ایرانی بر این باور هستند که برای گشودن گره­‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی روزگار اکنون ایران، می‌­بایست نگاهی ...

|

نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دل‌پیشه از تهران

انتظاری هشت‌ساله در فضایی سوررئال
نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دل‌پیشه از تهران

انتظاری هشت‌ساله در فضایی سوررئال

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «دختران» قصه چهار دوست است که با چهار خواهر ازدواج می‌کنند و به جبهه می‌روند و هشت سال از آن‌ها خبری نمی‌شود. نمایش یک نگاه کمدی-تراژدی به تبعات ناشی از جنگ در ...

|

نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه

اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال
نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه

اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «لیزای بیچاره» یک رومانس عاشقانه است که در انتها عشاق به وصال یکدیگر نمی‌رسند. دختری روستایی به نام «لیزا» با پسری اشرافی از مسکو آشنا می‌شود. آن‌ها مدتی در ...

|

در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد
در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد

ایوانا ووجیک کومیناج داور بخش بین‌الملل دوره چهل‌ویکم جشنواره تئاتر فجر، با تاکید بر اینکه از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر، مخاطب و مکاتب هنری ساخت، می‌گوید هدف جشنواره نباید فقط این باشد که تعدادی نمایش روی صحنه برود، بلکه باید هم مخاطب را به سالن بیاورد و هم اینکه ...

|

رهاورد سفرِ «جیونگ وو سون» به ایران

سوغاتی گران‌بهایی که داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر خرید و به کشورش بُرد
رهاورد سفرِ «جیونگ وو سون» به ایران

سوغاتی گران‌بهایی که داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر خرید و به کشورش بُرد

جیونگ وو سون، داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر، شیوه گفت‌وگوی جمعی و بررسی هر نمایش پس از تماشای آن توسط هیئت داوران را پسندیده است و تاکید می‌کند این روش داوری را می‌خرد و به عنوان سوغات به کشورش می‌برد.

|

گفت‌وگو با پیشکسوت تئاتر استان گلستان

الله‌قلی نظری: هنرمندان جوان، شتاب‌زده کار می‌کنند
گفت‌وگو با پیشکسوت تئاتر استان گلستان

الله‌قلی نظری: هنرمندان جوان، شتاب‌زده کار می‌کنند

الله‌قلی نظری، پیشکسوت تئاتر استان گلستان می‌گوید اگرچه تولید نمایش در شهر گرگان همچنان ادامه دارد، ولی به نظر او، هنرمندان جوان شتاب‌زده عمل می‌کنند و گاهی اوقات ناپختگی‌هایی در آثارشان دیده می‌شود.

|

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با مهمانان خارجی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد

تلاش برای عقد تفاهم‌نامه مشترک تئاتری بین ایران و دیگر کشورها
در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با مهمانان خارجی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد

تلاش برای عقد تفاهم‌نامه مشترک تئاتری بین ایران و دیگر کشورها

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در حاشیه برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به منظور فراهم سازی زیرساخت‌های همکاری بیشتر با دیگر کشورها، با هنرمندان ارمنستان، تونس، عمان و کره‌ و ... به طور جداگانه دیدار کرد.

|

نظرات کاربران