در حال بارگذاری ...
در اجرای نمایش خیابانی «لیلی و مجنون» رخ داد

زباله‌گردی که برای چند دقیقه بازی در تئاتر فجر، یک‌میلیون گرفت

عصر دوشنبه سوم بهمن و در سومین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر، در جریان اجرای نمایش خیابانی «لیلی و مجنون» در پهنه رودکی، اتفاق جالبی رخ داد و یک زباله‌گرد، به گروه بازیگران این کار پیوست. او با حضور در این نمایش و همراهی با دیگر عوامل کار، از زندگی خود گفت و تماشاگران را گاه به گریه و گاه به خنده انداخت. یک میلیون تومان دستمزد، حاصل بازی او در نمایش «لیلی و مجنون» بود.

به گزارش روابط عمومی جشنواره، حین اجرای نمایش خیابانی «لیلی و مجنون» به کارگردانی بهنام کاوه در پهنه رودکی فرد زباله‌گردی به نمایش پیوست که حضور و بودنش در جریان این نمایش، باعث شد مخاطبان و حاضران سرمای هوا را با گرمای محبت فراموش کنند. گویی شرایط مهیا شده بود تا دریابیم خیلی وقت‌ها، تئاتر خودِ زندگی است.

در سومین روز از برگزاری بخش خیابانی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم‌زمان با داوری اجرای نمایش خیابانی «لیلی و مجنون» به نویسندگی و کارگردانی بهنام کاوه از آبادان اتفاقی رخ داد که همه حاضران را سخت تحت تأثیر قرار داد و بار دیگر نشان داد هنر چه جایگاهی دارد و تئاتر و تعامل هنرمند این عرصه با مخاطب چه تأثیر عمیق و کارسازی می‌تواند داشته باشند.

حین اجرای نمایش خیابانی «لیلی و مجنون» بهنام کاوه بازیگر و کارگردان نمایش متوجه حضور یک زباله‌گرد در پهنه رودکی می‌شود و با توجه به موضوع نمایشش که درباره زباله‌گردی و فقر بود، ناگهان کاوه به سراغ مردی به نام رسول می‌رود تا از او بخواهد در اجرای نمایش او را همراهی کند.

مرد خجالت می‌کشد و نمی‌خواهد بیاید در جمع تماشاگران و داوران؛ اما با صحبت‌های کارگردان نمایش حس امنیت و صمیمیت می‌کند و به جمع حاضر در پهنه رودکی می‌پیوندد و بعد از مدتی که نمایشنامه پیش می‌رود، بهنام کاوه به رسول می‌گوید داستان زندگی‌ات را برایمان تعریف کن!

همه اشک را در چشمان رسول دیدند، دیگر از سر خجالت نبود، اشکی که او ریخت برای محبت‌های مخاطبان و هنرمندان حاضر بود، رسول با بغض داستان زندگی‌اش را در چند جمله روایت می‌کند و ناگهان می‌رود.

با دور شدن رسول از محل اجرای نمایش، داوران و مخاطبان به بهنام کاوه اشاره می‌کنند که برود دنبال رسول و او را با خود دوباره به محل اجرا در پهنه رودکی بازگرداند.

رسول و بهنام بازمی‌گردند و نمایش، اجرایش را از سر می‌گیرد.

در پایان اجرا، بهنام کلاهش را از برداشت و به سمت حاضران گرفت تا هدیه‌ای برای رسول در کلاه قرار دهند.

به گفته حاضران در محل اجرا و بهنام کاوه، بیش از یک‌میلیون تومان هدیه از طرف مخاطبان و هنرمندان تئاتر فجر برای رسول جمع و به او اهدا می‌شود.

تعامل با مخاطب و بازی گرفتن از مخاطبان حاضر در خیابان و محل اجرای خیابانی یکی از ویژگی‌های نمایش‌های خیابانی است که در اجرای نمایش «لیلی و مجنون» در جشنواره تئاتر فجر در مؤثرترین شکل شاهد آن بودیم.

بهنام کاوه، کارگردان نمایش خیابانی «لیلی و مجنون» درباره تعامل هنرمند تئاتر و مخاطب و ازاین‌دست اتفاقات در اجراهای خیابانی توضیح داد: «چند وقتی است که من درباره این نمایش و سوژه آن فکر می‌کردم. سوژه من خیابان و آدم‌های این خیابان‌هاست، آدم‌هایی که در سرما، گرما، باران، برف و... مشغول به فعالیت هستند.»

کاوه در مورد حضور رسول در نمایشش هم گفت: «خداوند نظاره‌گر ما بوده است و دستش را روی سر رسول کشید که در جمع ما حاضر شد، با او خندیدیم، گریستیم و لحظاتی را زندگی کردیم.»

او ادامه داد: «داستان رسول الآن در جامعه جریان دارد و باید فکری برای حل این مسئله کرد.»

این کارگردان و بازیگر افزود: «در پایان اجرا کلاهم را درآوردم و همه یک یاعلی گفتیم تا هدیه‌ای برای رسول جمع شود؛ به‌جرئت می‌توانم بگویم بیش از یک‌میلیون تومان برای این عزیز جمع شد و درون کلاه ریخته شد.»

او ادامه داد: «من برای بازی در نقش یک زباله‌گرد، دو روز غذا نخوردم و از گرسنگی در این دو روز بسیار رنج بردم، با این کار سعی کردم تا به سوژه نمایشم بیشتر نزدیک شوم و قابل‌باور باشم.»

کاوه به داستان این نمایش خیابانی اشاره کرد و گفت: «شخصیت داستان فردی خیابان‌گرد است و از دل خیابان و مشکلات مردم که شبانه اتفاق می‌افتد و در بحث اقتصادی به وجود می‌آید، سخن می‌گوید. این فرد قصه خودش را روایت می‌کند، این‌که چه اتفاقاتی افتاده است و این موضوع را می‌گوید چرا نتوانسته ‌است ازدواج کند و به آرزوهای کوچکی که اکنون برای ما تبدیل به آرزوهایی بزرگ شده‌اند دست یابد.»

او با اشاره به اینکه کار نویسندگی، کارگردانی و بازیگری این اثر را خودم انجام داده‌ام هم گفت: «درون‌مایه کار اجتماعی است، داستان لیلی و مجنون نمایش ما از قصه‌ها آمده است و تداعی‌کننده قصه‌های باستانی است اما روال داستان به‌روز است و درگیری اقتصادی و مشکلات جوانان امروز را به مردم نشان می‌دهد.»

نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی «لیلی و مجنون» توضیح داد: «امروزه حباب‌هایی هستند که از پیشرفت جوانان جلوگیری می‌کنند؛ پیشرفت در زندگی، ازدواج، مسکن و... از جمله این موارد است.»

کاوه با اشاره به مشکلات اقتصادی هم تصریح کرد: «مشکلات اقتصادی کشور متأسفانه زیاد است به حدی که شما می‌توانید در مورد آن یک رمان طولانی بنویسید، من از برخی اتفاقات ایده گرفتیم و این کار را طراحی کردیم.»

این هنرمند تئاتر خیابانی با بیان اینکه خیابان کسب‌وکار من است، افزود: «به نظر من تئاتر خیابانی نوع خوبی از تئاتر است چراکه در خیابان مردم اطراف کار جمع می‌شوند.»

کاوه جشنواره فجر را از بزرگ‌ترین جشنواره‌های ایران دانست و گفت: «این جشنواره کامل‌کننده تمام جشنواره‌هاست، وقتی کاری تولید می‌شود و به جشنواره فجر وارد می‌شود نسبت به دیگر جشنواره‌ها یک دیدگاه حرفه‌ای بودن نسبت به اجراها وجود دارد و این موضوع باعث می‌شود شما خود را در این جشنواره محک بزنید.»

او که هم‌زمان کارگردان، نویسنده و بازیگر نمایش «لیلی و مجنون» به شمار می‌رود، در مورد سایر عوامل اجرایی این نمایش هم توضیح داد: «موسیقی کار را محمد رحیمی و علی خاتمی انجام داده‌اند و تدارکات گروه بر عهده سجاد ترابی است.»

چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 25 دی تا 11 بهمن 1401 به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.

توضیح: عکس «رسول» فردی که در گزارش ماجرای حضورش در نمایش «لیلی و مجنون» را خواندید، به دلیل حفظ حریم شخصی و رعایت کرامت انسانی‌اش به نمایش گذاشته نمی‌شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» از عمان

مادری که داغ فرزند را در هاون حنا می‌کوبد
گفت‌وگو با یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» از عمان

مادری که داغ فرزند را در هاون حنا می‌کوبد

یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» (هاون حنا) جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را جشنواره بزرگی می‌داند و می‌گوید من همیشه اشتیاق داشتم در این جشنواره شرکت کنم. من شخصاً دوست دارم که آثار نمایشی متنوع‌تری را در این جشنواره ببینم.

|

کارگردان نمایش «رستم و سهراب» مطرح کرد

رضا حسن‌خانی: هویت اجرای ما یک تراژدی بزرگ است
کارگردان نمایش «رستم و سهراب» مطرح کرد

رضا حسن‌خانی: هویت اجرای ما یک تراژدی بزرگ است

رضا حسن‌خانی کارگردان حاضر در بخش مهمان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید سبک نمایش «رستم و سهراب» ملودرام و ساختارش ارسطویی است و هویت اجرای ما یک تراژدی بزرگ است.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «مضحکه عجایب‌المخلوقات»

هادی کیانی: تئاتر، تنها برای مردم است
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «مضحکه عجایب‌المخلوقات»

هادی کیانی: تئاتر، تنها برای مردم است

هادی کیانی نویسنده و کارگردان نمایش «مضحکه عجایب‌المخلوقات» با اشاره به اینکه دوست دارد حال تماشاگر با تماشای نمایش‌اش خوب شود می‌گوید برای من، اصطلاحاتی مثل هنر برای هنر یا تئاتر برای تئاتر، شوخی محسوب می‌شود. از نظر من تئاتر، تنها برای مردم است.

|

این اسب هرگز رام کسی نمی‌شود

نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده از شیراز
این اسب هرگز رام کسی نمی‌شود

نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده از شیراز

سیدعلی تدین صدوقی: متن نمایش «اسب قاتلین» با نگاهی به نمایش‌هایی چون مکبث و... نگاشته شده است. موضوع این اثر حول محور شورش کارگران و رعایا علیه ارباب است؛ اربابی که همگان باور دارند آدم خوبی است و ...

|

نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» به کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا

سوار بر بال‌های خیال تا وصال با عشق واقعی
نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» به کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا

سوار بر بال‌های خیال تا وصال با عشق واقعی

بهنام حبیبی: «پهلوان قلیچ» نمایشی در گونه نمایش‌های ایرانی است که با طراحی و تلفیق داستان‌های نمایشی، تماشاگرش را بر بال‌های خیال سوار می‌کند، در مکان و زمان حرکت می‌کند و تماشاگر را ...

|

نگاهی به نمایش «مطرب آقا» نوشته و کار مهیار هزارجریبی از بهشهر

ظرفیت بالای نمایش‌های سنتی-آیینی
نگاهی به نمایش «مطرب آقا» نوشته و کار مهیار هزارجریبی از بهشهر

ظرفیت بالای نمایش‌های سنتی-آیینی

سید‌علی تدین صدوقی: داستان نمایش «مطرب آقا» برگرفته از یک اتفاق واقعی در هفتاد-هشتاد سال پیش است. تاجری معروف در مشهد که فردی به‌ظاهر دین‌دار و متشرع بوده می‌میرد. برای او قبری در صحن امام ...

|

نظری به نمایش «لابیرنت» به نویسندگی و کارگردانی پدرام رحمانی

در جدالی ابدی با شیطان درون
نظری به نمایش «لابیرنت» به نویسندگی و کارگردانی پدرام رحمانی

در جدالی ابدی با شیطان درون

عرفان پهلوانی: به دفتر کار شیطان خوش آمدید! شما قرار است در این دفتر، بیننده­ معامله­ ویژه­ شیطان با هفت کاراکتر باشید و برای معامله­ ویژه­ خود با شیطان آماده شوید! زیرا به گفته­ بروشور ...

|

نقدی بر نمایش «بیگانه در خانه» به نویسندگی عارف مهتاب و کارگردانی یاشار منوچهری

از سپنتای خانه­ ماست تیره‌گونی بیگانگان
نقدی بر نمایش «بیگانه در خانه» به نویسندگی عارف مهتاب و کارگردانی یاشار منوچهری

از سپنتای خانه­ ماست تیره‌گونی بیگانگان

عرفان پهلوانی: خانه سپنتاست؛ چه نیستان باشد که از آن ببریده شده‌ایم و ناله مردمان را بر نفیرمان در پی داشته است؛ چه زهدان مادر که گویا آرام‌ترین خانه انسان در این سرای است. شاید به خاطر تجربه همان ...

|

نظرات کاربران