در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر مطرح شد

رضا صابری: «ایرانیان» متفاوت‌ترین اثر نمایشی من است

رضا صابری، نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه «ایرانیان» متفاوت‌ترین اثر نمایشی اوست، می‌گوید زبان نمایش «ایرانیان» تلفیقی از ادبیات کهن و محاوره است تا هم قابل‌فهم زمانه باشد و هم سبقه تاریخی نمایش را به تماشاگر منتقل کند.

به گزارش روابط عمومی جشنواره، رضا صابری، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر است. این هنرمند از دهه پنجاه خورشیدی به بعد در عرصه تئاتر ایران حضوری چشمگیر داشته است. همچنین اولین حضور صابری در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دور دوم برگزاری این رویداد بزرگ هنری بازمی‌گردد.

«خانات»، «مظلوم پنجم»، «شنا در آتش»، «دریاچه قو»، «پشت دیوار قدیمی کشتارگاه»، «لونه شغال» و «خون رقصه» تنها بخشی از آثاری است که به نویسندگی و کارگردانی رضا صابری در مقابل دیدگان مخاطبان تئاتر روی صحنه جان گرفته است.

او در سال 1382 موفق به دریافت گواهی‌نامه درجه‌یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

صابری رکورد جوان‌ترین برگزیده تئاتر بین‌المللی تئاتر فجر و مسن‌ترین شرکت‌کننده چهلمین دوره این رویداد هنری هم را به نام خود ثبت کرده است.

نمایش «ایرانیان» تازه‌ترین اثر رضا صابری است که در بخش بین‌الملل چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد و در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برابر با چهارم و پنجم بهمن‌ماه ساعت 20 در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

این هنرمند پرسابقه درباره نمایش «ایرانیان» می‌گوید: «نمایش «ایرانیان» تفاوت بسیاری با سایر آثاری که تاکنون کارگردانی کرده‌ام، دارد.»

او ادامه می‌دهد: «من در این اثر ایده‌ای دینی را که مردم با آن آشنا هستند، دستمایه نگارش نمایشنامه قرار داده‌ام.»

بازیگران فیلم‌هایی چون «گل سرخ»، «تولدی دیگر» و «فصل ممنوعه» می‌افزاید: «از آنجا که در تئاتر می‌توان هر پدیده و اتفاقی را از زوایای مختلف دید، من هم با نگاهی نو به زندگی حضرت امام رضا (ع) به نگارش این نمایشنامه پرداختم. در این اثر اتفاقاتی که در مسیر سفر امام هشتم از مدینه به خراسان برای‌شان پیش می‌آید به تصویر کشیده می‌شود.»

رضا صابری با اشاره به تعدد حوادث تاریخی که در این سفر رخ می‌دهد، می‌گوید: «پرداختن به حجم وسیع حوادث این برهه از تاریخ برای یک نمایش صحنه‌ای کار سختی بود اما من با کدنویسی فرازهای مهم، این حادثه را برای اجرا روی صحنه به نگارش درآوردم.»

کارگردان نمایش «ایرانیان» ادامه می‌دهد: «هر نمایشی زبان خودش را می‌طلبد و نمایش‌های تاریخی و بالأخص آثاری که مضمون دینی دارند، به ادبیات خاصی نیاز دارند. من سعی کرده‌ام تا نمایش «ایرانیان» هم مورد فهم زمانه امروز باشد و هم سبقه تاریخی اثر را به تماشاگر منتقل کند. در واقع زبان این نمایش ترکیبی از ادبیات محاوره و ادبیات کهن ماست؛ کاری که پیش‌ازاین نیز در آثار دیگرم تجربه کرده بودم.»

این هنرمند پیشکسوت تئاتر با اشاره به حضور نسل جدید در عرصه تئاتر و رقابت در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، می‌افزاید: «طبیعی است که نسل تئاتر در حال جابه‌جایی است و نسل جدید تئاتر از راه رسیده است اما این نسل برای پرداختن به تئاتر نیاز به انگیزه دارند. متأسفانه انگیزه آن‌ها برای کار در عرصه این هنر کمرنگ است.»

رضا صابری در پایان می‌گوید: «با هجمه رسانه‌های مجازی و آثار ماهواره‌ای اینکه بتوان انگیزه‌ای ناب و خاص را که متعلق به جوهره ایرانی باشد، در رگ‌های نسل جدید جریان داد، کار سختی است؛ اما غیرممکن نیست. در این زمانه هم می‌توان کاری کرد که ادبیات ایرانی در آثار نمایشی جایگاه ویژه‌ خود را داشته باشد.»

تازه‌ترین تجربه کارگردان پیشکسوت تئاتر و به‌تعبیری تاریخ شفاهی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تصویرگری روایت حقایق پنهان از کشتار زنان و کودکان علوی به دست هارون خلیفه عباسی تا به قدرت رسیدن پسرش مأمون عباسی است. این نمایش به دستور سفر اجباری حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) از مدینه به خراسان می‌پردازد. سفری عجیب و تأثیرگذار که فرجامش با نقش و جایگاه ویژه ایرانیان نابودی دسیسه‌های مأمون و یارانش است.




مطالب مرتبط

با حضور معاون امور هنری و مسئولان در بخش صحنه‌ای تئاتر فجر

«ایرانیان» با استقبال مخاطبان در تالار وحدت روی صحنه رفت
با حضور معاون امور هنری و مسئولان در بخش صحنه‌ای تئاتر فجر

«ایرانیان» با استقبال مخاطبان در تالار وحدت روی صحنه رفت

معاون امور هنری، نماینده مجلس و جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری شامگاه سه‌شنبه چهارم بهمن با حضور در تالار وحدت به تماشای اجرای «ایرانیان»، نمایش حاضر در بخش بین‌الملل چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر، نشستند.

|

گفت‌وگو با یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» از عمان

مادری که داغ فرزند را در هاون حنا می‌کوبد
گفت‌وگو با یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» از عمان

مادری که داغ فرزند را در هاون حنا می‌کوبد

یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» (هاون حنا) جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را جشنواره بزرگی می‌داند و می‌گوید من همیشه اشتیاق داشتم در این جشنواره شرکت کنم. من شخصاً دوست دارم که آثار نمایشی متنوع‌تری را در این جشنواره ببینم.

|

کارگردان نمایش «رستم و سهراب» مطرح کرد

رضا حسن‌خانی: هویت اجرای ما یک تراژدی بزرگ است
کارگردان نمایش «رستم و سهراب» مطرح کرد

رضا حسن‌خانی: هویت اجرای ما یک تراژدی بزرگ است

رضا حسن‌خانی کارگردان حاضر در بخش مهمان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید سبک نمایش «رستم و سهراب» ملودرام و ساختارش ارسطویی است و هویت اجرای ما یک تراژدی بزرگ است.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «مضحکه عجایب‌المخلوقات»

هادی کیانی: تئاتر، تنها برای مردم است
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «مضحکه عجایب‌المخلوقات»

هادی کیانی: تئاتر، تنها برای مردم است

هادی کیانی نویسنده و کارگردان نمایش «مضحکه عجایب‌المخلوقات» با اشاره به اینکه دوست دارد حال تماشاگر با تماشای نمایش‌اش خوب شود می‌گوید برای من، اصطلاحاتی مثل هنر برای هنر یا تئاتر برای تئاتر، شوخی محسوب می‌شود. از نظر من تئاتر، تنها برای مردم است.

|

این اسب هرگز رام کسی نمی‌شود

نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده از شیراز
این اسب هرگز رام کسی نمی‌شود

نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده از شیراز

سیدعلی تدین صدوقی: متن نمایش «اسب قاتلین» با نگاهی به نمایش‌هایی چون مکبث و... نگاشته شده است. موضوع این اثر حول محور شورش کارگران و رعایا علیه ارباب است؛ اربابی که همگان باور دارند آدم خوبی است و ...

|

نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» به کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا

سوار بر بال‌های خیال تا وصال با عشق واقعی
نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» به کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا

سوار بر بال‌های خیال تا وصال با عشق واقعی

بهنام حبیبی: «پهلوان قلیچ» نمایشی در گونه نمایش‌های ایرانی است که با طراحی و تلفیق داستان‌های نمایشی، تماشاگرش را بر بال‌های خیال سوار می‌کند، در مکان و زمان حرکت می‌کند و تماشاگر را ...

|

نگاهی به نمایش «مطرب آقا» نوشته و کار مهیار هزارجریبی از بهشهر

ظرفیت بالای نمایش‌های سنتی-آیینی
نگاهی به نمایش «مطرب آقا» نوشته و کار مهیار هزارجریبی از بهشهر

ظرفیت بالای نمایش‌های سنتی-آیینی

سید‌علی تدین صدوقی: داستان نمایش «مطرب آقا» برگرفته از یک اتفاق واقعی در هفتاد-هشتاد سال پیش است. تاجری معروف در مشهد که فردی به‌ظاهر دین‌دار و متشرع بوده می‌میرد. برای او قبری در صحن امام ...

|

نظری به نمایش «لابیرنت» به نویسندگی و کارگردانی پدرام رحمانی

در جدالی ابدی با شیطان درون
نظری به نمایش «لابیرنت» به نویسندگی و کارگردانی پدرام رحمانی

در جدالی ابدی با شیطان درون

عرفان پهلوانی: به دفتر کار شیطان خوش آمدید! شما قرار است در این دفتر، بیننده­ معامله­ ویژه­ شیطان با هفت کاراکتر باشید و برای معامله­ ویژه­ خود با شیطان آماده شوید! زیرا به گفته­ بروشور ...

|

نظرات کاربران