در حال بارگذاری ...
در دیدار کاظم نظری و کوروش زارعی با هنرمندان عراقی حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

برگزاری جشنواره‌های تئاتر در شهرهای عرب‌زبان ایران

کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی) با همراهی کوروش زارعی (دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر) روز سه‌شنبه چهارم بهمن با اعضای دو گروه نمایشی عراقی حاضر در جشنواره، دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی جشنواره، در روز چهارم برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کاظم نظری (مدیر کل هنرهای نمایشی)، کوروش زارعی (دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر)، غلامرضا نعمتی (معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی) و مژگان وکیلی (مدیر بخش بین‌الملل اداره‌کل هنرهای نمایشی) روز سه‌شنبه چهارم بهمن با اعضای دو گروه نمایشی عراقی حاضر در جشنواره، در محل تالار گفت‌وگوی اداره کل هنرهای نمایشی دیدار کردند.

در ابتدای این نشست، کورش زارعی ضمن اشاره به حرکت پیش‌رونده جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، از سوی ایران به‌سوی کشورهای عربی و نیز سایر کشورهای منطقه مانند ترکیه و آذربایجان، به حضورش در جشنواره بین‌المللی تئاتر بغداد اشاره‌ای داشت. او گفت که در پی حضورش در این جشنواره، نظرش درباره وضعیت نمایش در کشور عراق تغییر یافته است و ازاین‌جهت باید به مردم عراق تبریک گفت.

در ادامه، کاظم نظری، ضمن سپاسگزاری از اعضای دو گروه عراقی شرکت‌کننده در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و نیز اجرای بسیار خوب‌شان، سخنان کورش زارعی را مورد تأیید قرار داد و افزود که تا پیش‌ازاین، تصویر درستی از نمایش در عراق نداشته است، ولی با تماشای این دو نمایش از کشور عراق، نظرش درباره نمایش در عراق تغییر یافته است. 

مدیر کل هنرهای نمایشی گفت: «در ایران شهرهای عرب‌زبان در منطقه خوزستان وجود دارند که می‌توان در آن منطقه به برگزاری جشنواره‌های تئاتر به زبان عربی اقدام کرد.»

او همچنین خاطرنشان کرد: «پس از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کوروش زارعی این موضوع را پیگیری خواهد کرد و در این جشنواره‌ها علاوه بر نمایش‌های صحنه‌ای، انواع گونه‌های دیگر نمایشی مانند عروسکی، آیینی-سنتی، دینی، کودک و نوجوان، و... ارائه خواهند شد.»

کاظم نظری بر امکان تولید مشترک نمایش با همکاری گروه‌های نمایشی ایرانی و عراقی در این جشنواره‌ها تأکید و برای انجام پروژه‌های دانشگاهی و پژوهشی در حوزه هنرهای نمایشی بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی ایران و عراق، اعلام آمادگی کرد. 

او همچنین پرتال ایران تئاتر را به‌عنوان منبع دسترسی به مهم‌ترین اخبار رویدادها، همایش‌ها، فراخوان‌ها، و مطالب هنر نمایش در ایران، به دو زبان فارسی و انگلیسی برای علاقه‌مندان به پیگیری هنرهای نمایشی در ایران معرفی کرد و ابراز امیدواری کرد که مطالب این درگاه به‌زودی به زبان عربی نیز منتشر شود.

در ادامه این نشست، کوروش زارعی، با اشاره به دریافت حکم جدیدش به‌عنوان دبیر بیستمین جشنواره تئاتر رضوی اعلام کرد که این جشنواره در خردادماه سال آینده در شهر تبریز برگزار خواهد شد. 

او افزود: «برای این منظور، ده نمایشنامه به ده نویسنده حرفه‌ای سفارش داده شده است که این نمایشنامه‌ها به زبان عربی نیز ترجمه خواهند شد. او از همه علاقه‌مندان به اهل‌بیت و دوستداران امام رضا (ع) در کشور عراق دعوت کرد تا برای شرکت در این جشنواره اقدام کنند.»

پس از سخنان نظری و زارعی، دکتر علی سودانی مدیر تئاتر کشور عراق، ضمن سپاسگزاری از برگزارکنندگان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اعلام کرد که وضعیت تئاتر در کشور عراق به شرایط بسیار خوبی رسیده است. 

سودانی که در نبود جواد الاسدی کارگردان نمایش «امل»، مدیریت اجرای این نمایش را در جشنواره تئاتر فجر بر عهده داشت، افزود که پس از حضورش در این جشنواره، تهران را شهری زیبا و شهر عاشقان می‌داند.

محمد مؤید، کارگردان نمایش «طلقة الرحمة» نیز ضمن سپاسگزاری از برگزارکنندگان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، از همه اعضای گروهش که برای اجرای این نمایش با او همکاری کرده‌اند، تشکر و قدردانی کرد.

در پایان این نشست، زارعی در پاسخ به پرسش دکتر سودانی درباره علت توقف جشنواره تئاتر عربی در سوسنگرد توضیح داد که این جشنواره تا پیش‌ازاین برآورنده انتظارات فرهنگی ایران نبوده است ولی با برنامه‌ریزی جدید، دوباره آغاز به کار خواهد کرد و در آن از همه کشورهای عربی-اسلامی بهره خواهد برد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با تکسما مونوز کارگردان نمایش «لومییر» از اسپانیا

تئاتر باعث می‌شود که به شیوه‌ای دیگر بیندیشیم
گفت‌وگو با تکسما مونوز کارگردان نمایش «لومییر» از اسپانیا

تئاتر باعث می‌شود که به شیوه‌ای دیگر بیندیشیم

تکسما مونوز، هنرمند جوان اسپانیایی که در جشنواره امسال تئاتر فجر شرکت کرده است، می‌گوید جشنواره تئاتر باعث می‌شود که مردم به تئاتر بیایند و وادار و توانا شوند تا به شیوه‌ای دیگر بیندیشند.

|

هیئت‌داوران بخش بین‌الملل با مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره دیدار کردند

هیئت‌داوران بخش بین‌الملل با مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره دیدار کردند

جلسه دیدار هیئت‌داوران بخش بین‌الملل با مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با تأکید بر لزوم همکاری‌های بیشتر بین کشورهای مختلف در عرصه تئاتر برگزار شد.

|

گفت‌وگو با یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» از عمان

مادری که داغ فرزند را در هاون حنا می‌کوبد
گفت‌وگو با یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» از عمان

مادری که داغ فرزند را در هاون حنا می‌کوبد

یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» (هاون حنا) جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را جشنواره بزرگی می‌داند و می‌گوید من همیشه اشتیاق داشتم در این جشنواره شرکت کنم. من شخصاً دوست دارم که آثار نمایشی متنوع‌تری را در این جشنواره ببینم.

|

کارگردان نمایش «رستم و سهراب» مطرح کرد

رضا حسن‌خانی: هویت اجرای ما یک تراژدی بزرگ است
کارگردان نمایش «رستم و سهراب» مطرح کرد

رضا حسن‌خانی: هویت اجرای ما یک تراژدی بزرگ است

رضا حسن‌خانی کارگردان حاضر در بخش مهمان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید سبک نمایش «رستم و سهراب» ملودرام و ساختارش ارسطویی است و هویت اجرای ما یک تراژدی بزرگ است.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «مضحکه عجایب‌المخلوقات»

هادی کیانی: تئاتر، تنها برای مردم است
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «مضحکه عجایب‌المخلوقات»

هادی کیانی: تئاتر، تنها برای مردم است

هادی کیانی نویسنده و کارگردان نمایش «مضحکه عجایب‌المخلوقات» با اشاره به اینکه دوست دارد حال تماشاگر با تماشای نمایش‌اش خوب شود می‌گوید برای من، اصطلاحاتی مثل هنر برای هنر یا تئاتر برای تئاتر، شوخی محسوب می‌شود. از نظر من تئاتر، تنها برای مردم است.

|

این اسب هرگز رام کسی نمی‌شود

نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده از شیراز
این اسب هرگز رام کسی نمی‌شود

نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده از شیراز

سیدعلی تدین صدوقی: متن نمایش «اسب قاتلین» با نگاهی به نمایش‌هایی چون مکبث و... نگاشته شده است. موضوع این اثر حول محور شورش کارگران و رعایا علیه ارباب است؛ اربابی که همگان باور دارند آدم خوبی است و ...

|

نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» به کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا

سوار بر بال‌های خیال تا وصال با عشق واقعی
نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» به کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا

سوار بر بال‌های خیال تا وصال با عشق واقعی

بهنام حبیبی: «پهلوان قلیچ» نمایشی در گونه نمایش‌های ایرانی است که با طراحی و تلفیق داستان‌های نمایشی، تماشاگرش را بر بال‌های خیال سوار می‌کند، در مکان و زمان حرکت می‌کند و تماشاگر را ...

|

نگاهی به نمایش «مطرب آقا» نوشته و کار مهیار هزارجریبی از بهشهر

ظرفیت بالای نمایش‌های سنتی-آیینی
نگاهی به نمایش «مطرب آقا» نوشته و کار مهیار هزارجریبی از بهشهر

ظرفیت بالای نمایش‌های سنتی-آیینی

سید‌علی تدین صدوقی: داستان نمایش «مطرب آقا» برگرفته از یک اتفاق واقعی در هفتاد-هشتاد سال پیش است. تاجری معروف در مشهد که فردی به‌ظاهر دین‌دار و متشرع بوده می‌میرد. برای او قبری در صحن امام ...

|

نظرات کاربران