در حال بارگذاری ...
علی زیستی، کارگردان نمایش خیابانی «سردار بی‌سر» مطرح کرد:

تئاتر فجر، محتوا و فرمی جدیدی را به تئاتر کشور معرفی می‌کند

کارگردان نمایش خیابانی «سردار بی‌سر» در مورد اهمیت اجرای تئاتر در مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور گفت: در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آثاری حضور دارند که از نظر فنی و محتوایی، می‌توانند فرم و قالب جدیدی را به تئاتر کشور معرفی کنند.

به گزارش روابط عمومی جشنواره، نمایش خیابانی «سردار بی‌سر» به نویسندگی سعید ذبیحی و کارگردانی علی زیستی عصر امروز (چهارشنبه ۵ بهمن‌ماه) برای دومین بار در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر اجرا خواهد شد.

زیستی با اشاره به درون‌مایه نمایش خیابانی «سردار بی‌سر» افزود: « داستان این نمایش ازاین‌قرار است که سر سردار میرزا توسط دشمنان به‌سوی تهران منتقل می‌شود، شخصی می‌آید تا سر ایشان را به رشت و به تن بی‌سر سردار میرزا برساند، این شخص در بین راه با آقایی به اسم تیمور مواجهه می‌شود و بین این دو نفر روند دراماتیک اتفاق می‌افتد.»

او گفت: «این متن را آقای سعید ذبیحی به من دادند و من از بحث‌ها و کشمکش‌هایی دراماتیکی که در بین دو نفر وجود داشت بسیار لذت بردم، علاوه بر این، متن نمایش مفهومی داشت که تا حد زیادی به درد این روزهای جامعه ما می‌خورد.»

کارگردان نمایش خیابانی «سردار بی‌سر» افزود: «امسال برای دومین بار است که در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شرکت می‌کند البته قبلاً به‌عنوان بازیگر و امسال به‌عنوان کارگردان در این جشنواره حضور دارم.»

زیستی با اشاره به اینکه «تئاتر فجر ویترین تئاتر کشور است و یک سال تئاتر کشور در جشنواره تئاتر فجر دیده می‌شود» ادامه داد: «معمولاً کارهایی باید در اینجا شرکت کنند که نسبت به سایر کارهای یک ویژگی برجسته‌تر داشته باشند یا از نظر فنی و محتوایی، فرم و قالب جدیدی را به تئاتر کشور معرفی کنند.»

کارگردان تئاتر خیابانی «سردار بی‌سر» گفت: «خوشبختانه این نمایش بعد از دو بار بازبینی موفق شد که در این مرحله از جشنواره حضور داشته باشد.»

زیستی به جز فعالیت در بخش خیابانی در بخش تئاتر صحنه‌ای نیز کاری به نام «گل‌های قرآن» دارد که روز چهارم بهمن‌ماه در تالار حافظ به روی صحنه خواهد رفت.

این کارگردان گفت: «ما نمایش خیابانی و صحنه‌ای را به‌موازات هم شروع کردیم و نمایش‌ها را پیش بردیم. تفاوتی که من در قیاس دو کار دیدم این است که کار خیابانی ما بسته به موقعیت‌هایی که پیش می‌آید در اجرا و در بداهه‌پردازی با برخی عوامل پیش‌بینی‌نشده پیش می‌رود.»

زیستی افزود: «اما در کار تئاتر صحنه‌ای همه‌چیز از اول مشخص شده و خط‌کشی معلوم است، علاوه بر این در نمایش خیابانی ما با طرح و ایده حرف می‌زنیم اما در نمایش صحنه‌ای یک نمایشنامه مکتوبی وجود دارد که همه مسائل آن حل شده است، تفاوت اصلی دیگر این است که محیط اجرا در فضای نمایش خیابانی با صحنه‌ای بسیار فرق دارد.»

او ادامه داد: «همچنین در نمایش صحنه‌ای همه‌چیز از اول پیش‌بینی ‌شده است و قرار نیست اتفاقی غیر از کارهای قبلی بیفتد اما در نمایش خیابانی هر احتمالی وجود دارد و ممکن است هر اجرا نسبت به اجراهای قبلی خود متفاوت باشد.»

عوامل نمایش «سردار بی‌سر» به نویسندگی سعید ذبیحی، کارگردانی علی زیستی، گروه موسیقی یاسمن منتظری و آیلین میرزایی، مدیر صحنه نرگس مردی، دستیار کارگردان فاطمه مهدی‌آبادی، منشی صحنه زیبا زیستی و سعیده ذبیحی هستند.

کارگردان تئاتر خیابانی «سردار بی‌سر» از علاقه‌مندان به هنر تئاتر دعوت کرد که «علاوه بر تماشای نمایش خیابانی «سردار بی‌سر»؛ نمایش صحنه‌ای «گل‌های قرآن» را هم که محتوایی جذاب دارد و در آن بچه‌های درجه‌یک معلول استان کرمانشاه بازی می‌کنند تماشا کنند.»

نمایش خیابانی «سردار بی‌سر» روزهای دوم و پنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در پهنه رودکی مقابل تالار وحدت اجرا خواهد شد.

علی زیستی از سال ۷۸ وارد عرصه سینما و هنر شده و دکترای شیمی آلی و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه صداوسیما را دارد و تاکنون بیش از ۱۰۰ اثر نمایشی را کارگردانی، نویسندگی و بازیگری کرده است. او همچنین با این سابقه کاری تقریباً در تمام جشنواره‌های کشور شرکت کرده است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» از عمان

مادری که داغ فرزند را در هاون حنا می‌کوبد
گفت‌وگو با یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» از عمان

مادری که داغ فرزند را در هاون حنا می‌کوبد

یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» (هاون حنا) جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را جشنواره بزرگی می‌داند و می‌گوید من همیشه اشتیاق داشتم در این جشنواره شرکت کنم. من شخصاً دوست دارم که آثار نمایشی متنوع‌تری را در این جشنواره ببینم.

|

کارگردان نمایش «رستم و سهراب» مطرح کرد

رضا حسن‌خانی: هویت اجرای ما یک تراژدی بزرگ است
کارگردان نمایش «رستم و سهراب» مطرح کرد

رضا حسن‌خانی: هویت اجرای ما یک تراژدی بزرگ است

رضا حسن‌خانی کارگردان حاضر در بخش مهمان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید سبک نمایش «رستم و سهراب» ملودرام و ساختارش ارسطویی است و هویت اجرای ما یک تراژدی بزرگ است.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «مضحکه عجایب‌المخلوقات»

هادی کیانی: تئاتر، تنها برای مردم است
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «مضحکه عجایب‌المخلوقات»

هادی کیانی: تئاتر، تنها برای مردم است

هادی کیانی نویسنده و کارگردان نمایش «مضحکه عجایب‌المخلوقات» با اشاره به اینکه دوست دارد حال تماشاگر با تماشای نمایش‌اش خوب شود می‌گوید برای من، اصطلاحاتی مثل هنر برای هنر یا تئاتر برای تئاتر، شوخی محسوب می‌شود. از نظر من تئاتر، تنها برای مردم است.

|

این اسب هرگز رام کسی نمی‌شود

نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده از شیراز
این اسب هرگز رام کسی نمی‌شود

نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده از شیراز

سیدعلی تدین صدوقی: متن نمایش «اسب قاتلین» با نگاهی به نمایش‌هایی چون مکبث و... نگاشته شده است. موضوع این اثر حول محور شورش کارگران و رعایا علیه ارباب است؛ اربابی که همگان باور دارند آدم خوبی است و ...

|

نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» به کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا

سوار بر بال‌های خیال تا وصال با عشق واقعی
نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» به کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا

سوار بر بال‌های خیال تا وصال با عشق واقعی

بهنام حبیبی: «پهلوان قلیچ» نمایشی در گونه نمایش‌های ایرانی است که با طراحی و تلفیق داستان‌های نمایشی، تماشاگرش را بر بال‌های خیال سوار می‌کند، در مکان و زمان حرکت می‌کند و تماشاگر را ...

|

نگاهی به نمایش «مطرب آقا» نوشته و کار مهیار هزارجریبی از بهشهر

ظرفیت بالای نمایش‌های سنتی-آیینی
نگاهی به نمایش «مطرب آقا» نوشته و کار مهیار هزارجریبی از بهشهر

ظرفیت بالای نمایش‌های سنتی-آیینی

سید‌علی تدین صدوقی: داستان نمایش «مطرب آقا» برگرفته از یک اتفاق واقعی در هفتاد-هشتاد سال پیش است. تاجری معروف در مشهد که فردی به‌ظاهر دین‌دار و متشرع بوده می‌میرد. برای او قبری در صحن امام ...

|

نظری به نمایش «لابیرنت» به نویسندگی و کارگردانی پدرام رحمانی

در جدالی ابدی با شیطان درون
نظری به نمایش «لابیرنت» به نویسندگی و کارگردانی پدرام رحمانی

در جدالی ابدی با شیطان درون

عرفان پهلوانی: به دفتر کار شیطان خوش آمدید! شما قرار است در این دفتر، بیننده­ معامله­ ویژه­ شیطان با هفت کاراکتر باشید و برای معامله­ ویژه­ خود با شیطان آماده شوید! زیرا به گفته­ بروشور ...

|

نقدی بر نمایش «بیگانه در خانه» به نویسندگی عارف مهتاب و کارگردانی یاشار منوچهری

از سپنتای خانه­ ماست تیره‌گونی بیگانگان
نقدی بر نمایش «بیگانه در خانه» به نویسندگی عارف مهتاب و کارگردانی یاشار منوچهری

از سپنتای خانه­ ماست تیره‌گونی بیگانگان

عرفان پهلوانی: خانه سپنتاست؛ چه نیستان باشد که از آن ببریده شده‌ایم و ناله مردمان را بر نفیرمان در پی داشته است؛ چه زهدان مادر که گویا آرام‌ترین خانه انسان در این سرای است. شاید به خاطر تجربه همان ...

|

نظرات کاربران