در حال بارگذاری ...
علی زیستی، کارگردان نمایش خیابانی «سردار بی‌سر» مطرح کرد:

تئاتر فجر، محتوا و فرمی جدیدی را به تئاتر کشور معرفی می‌کند

کارگردان نمایش خیابانی «سردار بی‌سر» در مورد اهمیت اجرای تئاتر در مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور گفت: در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آثاری حضور دارند که از نظر فنی و محتوایی، می‌توانند فرم و قالب جدیدی را به تئاتر کشور معرفی کنند.

به گزارش روابط عمومی جشنواره، نمایش خیابانی «سردار بی‌سر» به نویسندگی سعید ذبیحی و کارگردانی علی زیستی عصر امروز (چهارشنبه ۵ بهمن‌ماه) برای دومین بار در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر اجرا خواهد شد.

زیستی با اشاره به درون‌مایه نمایش خیابانی «سردار بی‌سر» افزود: « داستان این نمایش ازاین‌قرار است که سر سردار میرزا توسط دشمنان به‌سوی تهران منتقل می‌شود، شخصی می‌آید تا سر ایشان را به رشت و به تن بی‌سر سردار میرزا برساند، این شخص در بین راه با آقایی به اسم تیمور مواجهه می‌شود و بین این دو نفر روند دراماتیک اتفاق می‌افتد.»

او گفت: «این متن را آقای سعید ذبیحی به من دادند و من از بحث‌ها و کشمکش‌هایی دراماتیکی که در بین دو نفر وجود داشت بسیار لذت بردم، علاوه بر این، متن نمایش مفهومی داشت که تا حد زیادی به درد این روزهای جامعه ما می‌خورد.»

کارگردان نمایش خیابانی «سردار بی‌سر» افزود: «امسال برای دومین بار است که در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شرکت می‌کند البته قبلاً به‌عنوان بازیگر و امسال به‌عنوان کارگردان در این جشنواره حضور دارم.»

زیستی با اشاره به اینکه «تئاتر فجر ویترین تئاتر کشور است و یک سال تئاتر کشور در جشنواره تئاتر فجر دیده می‌شود» ادامه داد: «معمولاً کارهایی باید در اینجا شرکت کنند که نسبت به سایر کارهای یک ویژگی برجسته‌تر داشته باشند یا از نظر فنی و محتوایی، فرم و قالب جدیدی را به تئاتر کشور معرفی کنند.»

کارگردان تئاتر خیابانی «سردار بی‌سر» گفت: «خوشبختانه این نمایش بعد از دو بار بازبینی موفق شد که در این مرحله از جشنواره حضور داشته باشد.»

زیستی به جز فعالیت در بخش خیابانی در بخش تئاتر صحنه‌ای نیز کاری به نام «گل‌های قرآن» دارد که روز چهارم بهمن‌ماه در تالار حافظ به روی صحنه خواهد رفت.

این کارگردان گفت: «ما نمایش خیابانی و صحنه‌ای را به‌موازات هم شروع کردیم و نمایش‌ها را پیش بردیم. تفاوتی که من در قیاس دو کار دیدم این است که کار خیابانی ما بسته به موقعیت‌هایی که پیش می‌آید در اجرا و در بداهه‌پردازی با برخی عوامل پیش‌بینی‌نشده پیش می‌رود.»

زیستی افزود: «اما در کار تئاتر صحنه‌ای همه‌چیز از اول مشخص شده و خط‌کشی معلوم است، علاوه بر این در نمایش خیابانی ما با طرح و ایده حرف می‌زنیم اما در نمایش صحنه‌ای یک نمایشنامه مکتوبی وجود دارد که همه مسائل آن حل شده است، تفاوت اصلی دیگر این است که محیط اجرا در فضای نمایش خیابانی با صحنه‌ای بسیار فرق دارد.»

او ادامه داد: «همچنین در نمایش صحنه‌ای همه‌چیز از اول پیش‌بینی ‌شده است و قرار نیست اتفاقی غیر از کارهای قبلی بیفتد اما در نمایش خیابانی هر احتمالی وجود دارد و ممکن است هر اجرا نسبت به اجراهای قبلی خود متفاوت باشد.»

عوامل نمایش «سردار بی‌سر» به نویسندگی سعید ذبیحی، کارگردانی علی زیستی، گروه موسیقی یاسمن منتظری و آیلین میرزایی، مدیر صحنه نرگس مردی، دستیار کارگردان فاطمه مهدی‌آبادی، منشی صحنه زیبا زیستی و سعیده ذبیحی هستند.

کارگردان تئاتر خیابانی «سردار بی‌سر» از علاقه‌مندان به هنر تئاتر دعوت کرد که «علاوه بر تماشای نمایش خیابانی «سردار بی‌سر»؛ نمایش صحنه‌ای «گل‌های قرآن» را هم که محتوایی جذاب دارد و در آن بچه‌های درجه‌یک معلول استان کرمانشاه بازی می‌کنند تماشا کنند.»

نمایش خیابانی «سردار بی‌سر» روزهای دوم و پنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در پهنه رودکی مقابل تالار وحدت اجرا خواهد شد.

علی زیستی از سال ۷۸ وارد عرصه سینما و هنر شده و دکترای شیمی آلی و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه صداوسیما را دارد و تاکنون بیش از ۱۰۰ اثر نمایشی را کارگردانی، نویسندگی و بازیگری کرده است. او همچنین با این سابقه کاری تقریباً در تمام جشنواره‌های کشور شرکت کرده است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با مرتضی مرتضوی‌راد، کارگردان نمایش «فنجان در طوفان چای»

رقابت در جشنواره منطقه‌ای، سال آینده دشوارتر خواهد بود
گفت‌وگو با مرتضی مرتضوی‌راد، کارگردان نمایش «فنجان در طوفان چای»

رقابت در جشنواره منطقه‌ای، سال آینده دشوارتر خواهد بود

مرتضی مرتضوی‌راد که برای نخستین بار با نمایش «فنجان در طوفان چای» در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر حضور یافته است می‌گوید در سال آینده رقابت در جشنواره منطقه‌ای دشوارتر خواهد بود.

|

گفت‌وگو با داور بخش خیابانی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

بهمن صادق‌حسنی: تنوع موضوعی آثار بخش محیطی، یکی از بهترین اتفاقات این دوره از جشنواره بود
گفت‌وگو با داور بخش خیابانی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

بهمن صادق‌حسنی: تنوع موضوعی آثار بخش محیطی، یکی از بهترین اتفاقات این دوره از جشنواره بود

بهمن صادق‌حسنی، داور بخش نمایش خیابانی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید تنوع موضوعی آثار بخش محیطی، یکی از بهترین اتفاقات این دوره از جشنواره بود.

|

مدیر بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره فجر مطرح کرد

داریوش نصیری: هنرمندان استانی گوی سبقت را از تئاتر خیابانی تهران ربودند
مدیر بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره فجر مطرح کرد

داریوش نصیری: هنرمندان استانی گوی سبقت را از تئاتر خیابانی تهران ربودند

مدیر بخش نمایش‌های خیابانی و محیطی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر گفت از ۳۱ اثر انتخاب شده برای اجرا در بخش خیابانی فجر، ۲۹ کار شهرستانی و ۲ اثر برای تهران بودند که همین نشان از توجه به تئاتر خیابانی در اقصی نقاط ایران دارد.

|

نگاهی به نمایش «مدق الحناء» نوشته عباس الحایک به کارگردانی یوسف البلوشی از عمان

زمانی که نهنگ ماه را می‌بلعد
نگاهی به نمایش «مدق الحناء» نوشته عباس الحایک به کارگردانی یوسف البلوشی از عمان

زمانی که نهنگ ماه را می‌بلعد

سید علی تدین صدوقی: حاکم شهر که آدم خوبی است ناپدید می‌شود و فردی دیگر به همراه سربازانش جای او را می‌گیرد. او فرد مستبدی است پس اعلام می‌کند چنانچه مردم شهر شورش کنند و به فرمان او نباشند مزارع ...

|

مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

کاظم نظری: شاهد پوست‌اندازی جشنواره هستیم
مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

کاظم نظری: شاهد پوست‌اندازی جشنواره هستیم

مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر اینکه در جشنواره تئاتر فجر یک پوست‌اندازی اتفاق افتاده است، گفت امسال ۸۶ درصد تمام تولیدات جشنواره شهرستانی هستند؛ در حالی که در گذشته این‌طور نبود. همچنین امسال نیروهای جوان حضور پررنگ‌تری داشتند.

|

گفت‌وگو با نصرالله قادری مشاور عالی دبیر جشنواره

بازی‌ سیاسی اروپایی‌ها برای «تئاتر فجر»
گفت‌وگو با نصرالله قادری مشاور عالی دبیر جشنواره

بازی‌ سیاسی اروپایی‌ها برای «تئاتر فجر»

مشاور عالی دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تأکید کرد بازی‌های سیاسی برخی دولت‌های اروپایی مانع حضور گروه‌های خارجی متقاضی حضور در این دوره از جشنواره شد.

|

گفت‌وگو با یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» از عمان

مادری که داغ فرزند را در هاون حنا می‌کوبد
گفت‌وگو با یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» از عمان

مادری که داغ فرزند را در هاون حنا می‌کوبد

یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» (هاون حنا) جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را جشنواره بزرگی می‌داند و می‌گوید من همیشه اشتیاق داشتم در این جشنواره شرکت کنم. من شخصاً دوست دارم که آثار نمایشی متنوع‌تری را در این جشنواره ببینم.

|

نظرات کاربران