در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با دکتر علی السودانی مدیر جشنواره بین‌المللی تئاتر بغداد و سرپرست گروه نمایش «امل»

ارتباط و اثرگذاری بر جهان، از مسیر فرهنگی آغاز می‌شود

دکتر علی السودانی سرپرست گروه نمایش «امل» با بیان اینکه ارتباطات و اثرگذاری بر جهان، از مسیر فرهنگی آغاز می‌شود، می‌گوید: جشنواره، تنها اجرای نمایش در یک کشور نیست؛ جشنواره صادرات فرهنگ و حقیقت و نیز تغییر نظر جهان است.

بهنام حبیبی: بحران هویت و امنیت انسانی در جهان مدرن امروز، مشکلی است که به نظر می‌رسد دیگر نه انسان‌ها و نه سازمان‌های حقوقی و بین‌المللی، توان حل آن را ندارند. با بررسی همه جنگ‌ها، تنش‌ها و خشونت‌های انسانی در جای‌جای این زمین امروز، آنچه به‌روشنی می‌توان دریافت این است که هیولای ناامنی و خشونت و رنج و درد انسان‌ها، تنها وجود ساختارهای دیکتاتوری و غیردموکراتیک در برخی کشورهای جهان نیست، بلکه نبود تعریف روشن و ساختارمندی از دموکراسی دولتی و دموکراسی انسانی است. با نگاهی به جنگ‌های اخیر جهان، به‌سادگی می‌توان کشورهایی را در اوج جنگ و کشتار و بی‌هویتی اجتماعی و حقوقی انسانی دید که خود از دیدگاه ساختاری، دارای دولت‌هایی به‌اصطلاح دموکراتیک بوده‌اند. در این فهرست، می‌توان کشور عراق را نیز جا داد. کشوری که مانند بسیاری دیگر از کشورهای عربی منطقه و خاورمیانه، از نظر ساختاری، شکلی دموکراتیک و مردمی و بر طبق آرای مردم دارد، ولی در تاریخ خود، دیکتاتورهای بسیاری را در لباس دموکراسی به چشم دیده است که بی‌گذشت و بی‌درنگ، تنها به کشتار مردم و ایجاد ناامنی در کشور خود اقدام کرده‌اند تا مگر با ایجاد ترس و وحشت در دل مردم خود، پایه‌های حکومت غیرمردمی خود را حفظ کنند.

نمایش «امل» از کشور عراق که در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شرکت کرده است، نگاهی بی‌پروا و بی‌پرده به مسئله هویت و امنیت انسانی در عراق دارد. به این بهانه نظرات دکتر علی السودانی مدیر تئاترهای کشور عراق، مدیر جشنواره بین‌المللی تئاتر بغداد و سرپرست این گروه نمایشی را جویا شدیم که در قالب یک گفت‌وگو آن را می‌خوانید.

 

نمایش «امل» اشاره مستقیمی به رویدادهای این سال‌های کشور عراق دارد؛ از نویسنده و کارگردان این نمایش و سایر عوامل آن بگویید.

نویسنده نمایشنامه «امل»، چهره شناخته‌شده تئاتر جهان عرب، جواد الاسدی است. طراحی صحنه و دکور آن را محمد نقاش به عهده داشت، نورپردازی را ناجی حسن انجام ‌داد، دراماتورژ نمایش، حیدر جامع و من هم، سنوگرافی نمایش را انجام دادم.

درون‌مایه و داستان نمایش «امل» را متمرکز بر چه مفهوم محوری می‌دانید؟ نمایش چقدر به فراز و فرودهای جامعه عراق در مرحله گذار از دیکتاتوری به مردمسالاری پرداخته است؟

نمایش «امل» درباره یک زن و شوهر است که در واقع نمایندگان جهان عرب محسوب می‌شوند. جهانی که در آن، امنیت و آرامشی وجود ندارد و فقط در خیابان‌های آن جنگ و اسلحه است. زن، باردار است و به علت ناآرامی و نبود امنیت جانی، قصد دارد تا جنین خود را سقط کند و در برابر او، شوهرش قرار گرفته است که اصرار دارد تا همسرش فرزند خود را به دنیا بیاورد. واقعیت نهفته در این نمایش این است که در گذشته، فرد از نظام‌های دیکتاتوری رنج می‌برد و اکنون از نظام‌های دموکراسی رنج می‌برد، چراکه در جهان امروز، دموکراسی تنها سلاحی در دست سیاستمداران برای ایراد سخنرانی و تبلیغات خود است. این موضوع تنها درباره عراق نیست. من درباره کل جهان عرب به‌ویژه خاورمیانه صحبت می‌کنم.

با در نظر گرفتن امکاناتی که در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ایران در اختیار داشتید، از تجربه اجرای این نمایش در ایران راضی هستید؟

تجربه‌ فوق‌العاده‌ای بود. برای اجرای ما، مدیران و برنامه‌ریزان جشنواره، پلاتو مولوی را انتخاب کردند که در آنجا همه کارها بسیار دقیق و منظم و حرفه‌ای انجام می‌شود. به‌طورقطع، همه امکانات موردنیاز ما برای این اجرا، در اختیار ما قرار گرفت. این موضوع، دلیلی است بر انتخاب درست هیئت انتخاب تالارهای نمایشی جشنواره که آن تالار را برای نمایش ما برگزیدند.

در مورد جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چگونه فکر می‌کنید؟ چه دستاوردهایی را برای برگزاری این جشنواره محتمل می‌دانید؟

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چهل‌ویک‌ساله است و من تنها یک سال از آن بزرگ‌ترم، چون چهل‌ودوساله‌ام. من در تمام عمرم درباره جشنواره تئاتر فجر ایران چیزی نشنیده بودم. وقتی با مرتضی منصوری در عراق آشنا شدم، با رویداد جشنواره تئاتر فجر آشنا شدم. باید در نظر داشته باشیم که جشنواره، تنها اجرای نمایش در یک کشور نیست. جشنواره یعنی صادرات فرهنگ و حقیقت و تغییر نظر جهان نسبت به کشور. ما باید حتی در انتخاب منتقدین تئاتر، دقیق باشیم. در این جشنواره، میهمانانی از کشورهای عربی و جهان حضور دارند. ما یعنی شرکت‌کنندگان خارجی در این جشنواره، تنها در موقعیت منطقه‌ای اختلاف داریم، ولی همه ما درباره عشق به ایران در برابر دشمن خارجی او هم‌نظریم و این راز پیروزی جشنواره تئاتر فجر است. باید برای پیروزی، خطاهای همدیگر را پیدا کنیم و همدیگر را تکمیل کنیم. جشنواره تئاتر فجر کار خود را با توانمندی آغاز کرده‌ است و همچنان تلاش دارد تا با قدرت کار خود را ادامه دهد. جشنواره تئاتر فجر، صرفا اجرای تئاتر نیست؛ من می‌بینم کاری را که امروز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انجام می‌دهد در واقع کاری است که در حیطه وظایف و اهداف وزارت امور خارجه قرار دارد. ارتباطات با جهان، از راه ارتباطات فرهنگی آغاز می‌شود و از همین راه نیز پایان می‌یابد. امروز وظیفه همه هنرمندان ایرانی است که از مدیران تئاتری کشورشان پشتیبانی کنند. پس از پایان جشنواره باید نشستی برگزار کرد و درباره نمایش‌های آن و جشنواره‌های دوره‌های قبل گفت‌وگو کرد. این یکی از رموز موفقیت جشنواره تئاتر بغداد بود. شاید اختلاف‌نظری بین ما باشد، اما درباره تئاتر همه با هم اتفاق‌نظر داریم.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با مرتضی مرتضوی‌راد، کارگردان نمایش «فنجان در طوفان چای»

رقابت در جشنواره منطقه‌ای، سال آینده دشوارتر خواهد بود
گفت‌وگو با مرتضی مرتضوی‌راد، کارگردان نمایش «فنجان در طوفان چای»

رقابت در جشنواره منطقه‌ای، سال آینده دشوارتر خواهد بود

مرتضی مرتضوی‌راد که برای نخستین بار با نمایش «فنجان در طوفان چای» در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر حضور یافته است می‌گوید در سال آینده رقابت در جشنواره منطقه‌ای دشوارتر خواهد بود.

|

گفت‌وگو با داور بخش خیابانی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

بهمن صادق‌حسنی: تنوع موضوعی آثار بخش محیطی، یکی از بهترین اتفاقات این دوره از جشنواره بود
گفت‌وگو با داور بخش خیابانی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

بهمن صادق‌حسنی: تنوع موضوعی آثار بخش محیطی، یکی از بهترین اتفاقات این دوره از جشنواره بود

بهمن صادق‌حسنی، داور بخش نمایش خیابانی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید تنوع موضوعی آثار بخش محیطی، یکی از بهترین اتفاقات این دوره از جشنواره بود.

|

مدیر بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره فجر مطرح کرد

داریوش نصیری: هنرمندان استانی گوی سبقت را از تئاتر خیابانی تهران ربودند
مدیر بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره فجر مطرح کرد

داریوش نصیری: هنرمندان استانی گوی سبقت را از تئاتر خیابانی تهران ربودند

مدیر بخش نمایش‌های خیابانی و محیطی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر گفت از ۳۱ اثر انتخاب شده برای اجرا در بخش خیابانی فجر، ۲۹ کار شهرستانی و ۲ اثر برای تهران بودند که همین نشان از توجه به تئاتر خیابانی در اقصی نقاط ایران دارد.

|

نگاهی به نمایش «مدق الحناء» نوشته عباس الحایک به کارگردانی یوسف البلوشی از عمان

زمانی که نهنگ ماه را می‌بلعد
نگاهی به نمایش «مدق الحناء» نوشته عباس الحایک به کارگردانی یوسف البلوشی از عمان

زمانی که نهنگ ماه را می‌بلعد

سید علی تدین صدوقی: حاکم شهر که آدم خوبی است ناپدید می‌شود و فردی دیگر به همراه سربازانش جای او را می‌گیرد. او فرد مستبدی است پس اعلام می‌کند چنانچه مردم شهر شورش کنند و به فرمان او نباشند مزارع ...

|

مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

کاظم نظری: شاهد پوست‌اندازی جشنواره هستیم
مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

کاظم نظری: شاهد پوست‌اندازی جشنواره هستیم

مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر اینکه در جشنواره تئاتر فجر یک پوست‌اندازی اتفاق افتاده است، گفت امسال ۸۶ درصد تمام تولیدات جشنواره شهرستانی هستند؛ در حالی که در گذشته این‌طور نبود. همچنین امسال نیروهای جوان حضور پررنگ‌تری داشتند.

|

گفت‌وگو با نصرالله قادری مشاور عالی دبیر جشنواره

بازی‌ سیاسی اروپایی‌ها برای «تئاتر فجر»
گفت‌وگو با نصرالله قادری مشاور عالی دبیر جشنواره

بازی‌ سیاسی اروپایی‌ها برای «تئاتر فجر»

مشاور عالی دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تأکید کرد بازی‌های سیاسی برخی دولت‌های اروپایی مانع حضور گروه‌های خارجی متقاضی حضور در این دوره از جشنواره شد.

|

گفت‌وگو با یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» از عمان

مادری که داغ فرزند را در هاون حنا می‌کوبد
گفت‌وگو با یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» از عمان

مادری که داغ فرزند را در هاون حنا می‌کوبد

یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» (هاون حنا) جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را جشنواره بزرگی می‌داند و می‌گوید من همیشه اشتیاق داشتم در این جشنواره شرکت کنم. من شخصاً دوست دارم که آثار نمایشی متنوع‌تری را در این جشنواره ببینم.

|

نظرات کاربران