در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با تکسما مونوز کارگردان نمایش «لومییر» از اسپانیا

تئاتر باعث می‌شود که به شیوه‌ای دیگر بیندیشیم

تکسما مونوز، هنرمند جوان اسپانیایی که در جشنواره امسال تئاتر فجر شرکت کرده است، می‌گوید جشنواره تئاتر باعث می‌شود که مردم به تئاتر بیایند و وادار و توانا شوند تا به شیوه‌ای دیگر بیندیشند.

بهنام حبیبی: در جشنواره تئاتر امسال، هنرمند جوانی از کشور اسپانیا شرکت کرده است که با شیوه‌ای متفاوت از تماشاگران استقبال می‌کند. او تکسما مونوز است که با انواع هنرهای نمایشی میم و پانتومیم، تردستی و دلقک آشناست. اجرای نمایش او با نام «لومییر»، روز پنج‌شنبه ششم بهمن در تالار چارسوی تئاتر شهر تهران، تفاوتی بزرگ در میان اجراهای نمایشی جشنواره بود. به این بهانه با او به گفت‌وگو پرداختیم.

ضمن معرفی خود، بفرمایید که دارای چه پیشینه، اجراها و یا جوایزی هستید؟

تکسما مونوز از اسپانیا آمده‌ام و هنرمند رشته تئاتر هستم. با نمایش «مولییر» در فستیوال تئاتر آلمان شرکت کرده‌ام و مدال طلای جایزه اول را برنده شده‌ام و در فستیوال تئاتر ایتالیا هم جایزه اول را برنده شده‌ام. در جشنواره‌های دیگری هم که با این نمایش شرکت کرده‌ام، در بخش رقابتی نبوده است تا جایزه‌ای دریافت کنم.

آیا این نمایش، اجراهای دیگری در جشنواره‌های داخلی یا خارجی و یا اجرای عمومی خارج از جشنواره نیز داشته است؟

این اجرای «لومییر» را در فرانسه، آلمان، پرتقال، رومانی، سنگاپور و همچنین در اسپانیا روی صحنه برده‌ام. من در فستیوال‌های دیگر هم با همین اجرا شرکت کرده‌ام.

اجرای این نمایش در ایران و همین‌طور واکنش تماشاگران ایرانی را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

من از ابتدا پیش‌بینی می‌کردم که این اجرا موردتوجه مخاطبان و علاقه‌مندان قرار بگیرد. فکر می‌کنم این اجرا تا حدی در ایران شوکه‌کننده هم بود، چون با توجه به آثار شرکت‌کننده و نوع، محتوا و متن آن‌ها در جشنواره‌ای که اکنون در ایران می‌بینم، این اجرا کاملاً از لحاظ فضا و گونه اجرایی متفاوت خواهد بود و فکر می‌کنم و امیدوار هستم که مردم و تماشاگرانی که این کار را دیدند، درمجموع از کار راضی باشند.

به نظر خودتان نمایش‌تان مخاطبان ایرانی‌اش را پیدا کرد؟ استقبال و اشتیاق تماشاگران و مخاطبان ایرانی را نسبت به نمایش خودتان، چه گونه ارزیابی می‌کنید؟

مطمئنم که از این اجرا لذت بردند، چون در این اجرا و بازی، با من همراه بودند و با آرامش نشستند و از این اجرا لذت بردند. اساساً به نظرم به دلیل گونه متفاوت و شیوه اجرایی منحصربه‌فرد نمایش «لومییر»، این اجرا برای مخاطب ایرانی تازگی داشت.

درباره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ایران چه نظری دارید؟

نظر من درباره این جشنواره این است که شما در حال انجام یک کار بسیار شگفت‌انگیز برای شراکت فرهنگ‌ها و تئاتر هستید و این باعث می‌شود تا ذهن‌ها باز شود. من از مردم دعوت می‌کنم که به تئاتر بیایند، به تفکر وادار بشوند و لذت ببرند. خیلی خوب است که ما بتوانیم به شیوه‌ای دیگر تفکر کنیم. به نظرم کل سازمان‌دهی این جشنواره بسیار شگفت‌انگیز است.

تا چه اندازه با هنر نمایش در ایران آشنایی دارید؟ نظرتان درباره هنر نمایش در ایران چیست؟

به نظرم تئاتر ایران پتانسیل و فضای بسیار جالب و خوبی دارد. این بسیار شگفت‌انگیز است که شما در یک شهر، انواع تئاترها را دارید. به نظرم و در حدی که من دیدم، شما هم هنرمندان بسیار توانایی دارید و هم مردم و تماشاگران فوق‌العاده‌ای دارید. این شوق و اشتیاق را در کمتر رویداد هنری دیده‌ام. به نظرم تئاتر در کشور شما جایگاه ویژه‌ای دارد و حتی می‌طلبد سرمایه‌گذاری بیشتری برای آن صورت بگیرد. سرمایه شما در عرصه تئاتر واقعاً غنی است و همین موضوع کار را برای مدیران هنری و تئاتری کشورتان راحت می‌سازد. شما تماشاگران بسیار خوبی دارید.




مطالب مرتبط

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با مهمانان خارجی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد

تلاش برای عقد تفاهم‌نامه مشترک تئاتری بین ایران و دیگر کشورها
در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با مهمانان خارجی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد

تلاش برای عقد تفاهم‌نامه مشترک تئاتری بین ایران و دیگر کشورها

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در حاشیه برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به منظور فراهم سازی زیرساخت‌های همکاری بیشتر با دیگر کشورها، با هنرمندان ارمنستان، تونس، عمان و کره‌ و ... به طور جداگانه دیدار کرد.

|

در دیدار کاظم نظری و کوروش زارعی با هنرمندان عراقی حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

برگزاری جشنواره‌های تئاتر در شهرهای عرب‌زبان ایران
در دیدار کاظم نظری و کوروش زارعی با هنرمندان عراقی حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

برگزاری جشنواره‌های تئاتر در شهرهای عرب‌زبان ایران

کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی) با همراهی کوروش زارعی (دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر) روز سه‌شنبه چهارم بهمن با اعضای دو گروه نمایشی عراقی حاضر در جشنواره، دیدار کردند.

|

هیئت‌داوران بخش بین‌الملل با مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره دیدار کردند

هیئت‌داوران بخش بین‌الملل با مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره دیدار کردند

جلسه دیدار هیئت‌داوران بخش بین‌الملل با مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با تأکید بر لزوم همکاری‌های بیشتر بین کشورهای مختلف در عرصه تئاتر برگزار شد.

|

نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشت‌کوهی» شرکت‌کننده از تهران

مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر
نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشت‌کوهی» شرکت‌کننده از تهران

مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر

سید علی تدین صدوقی: نمایش «مکبث زار» همان‌طور که از اسمش پیداست، همان «مکبث شکسپیر» با همان قصه، با همان رویدادها، با همان شخصیت‌پردازی‌ها، با همان نام‌ها و... است. حال چنانچه ...

|

نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها
نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها

عرفان پهلوانی: بسیاری از اندیشمندان جامعه‌­شناسی ایرانی بر این باور هستند که برای گشودن گره­‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی روزگار اکنون ایران، می‌­بایست نگاهی ...

|

نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دل‌پیشه از تهران

انتظاری هشت‌ساله در فضایی سوررئال
نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دل‌پیشه از تهران

انتظاری هشت‌ساله در فضایی سوررئال

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «دختران» قصه چهار دوست است که با چهار خواهر ازدواج می‌کنند و به جبهه می‌روند و هشت سال از آن‌ها خبری نمی‌شود. نمایش یک نگاه کمدی-تراژدی به تبعات ناشی از جنگ در ...

|

نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه

اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال
نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه

اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «لیزای بیچاره» یک رومانس عاشقانه است که در انتها عشاق به وصال یکدیگر نمی‌رسند. دختری روستایی به نام «لیزا» با پسری اشرافی از مسکو آشنا می‌شود. آن‌ها مدتی در ...

|

در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد
در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد

ایوانا ووجیک کومیناج داور بخش بین‌الملل دوره چهل‌ویکم جشنواره تئاتر فجر، با تاکید بر اینکه از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر، مخاطب و مکاتب هنری ساخت، می‌گوید هدف جشنواره نباید فقط این باشد که تعدادی نمایش روی صحنه برود، بلکه باید هم مخاطب را به سالن بیاورد و هم اینکه ...

|

رهاورد سفرِ «جیونگ وو سون» به ایران

سوغاتی گران‌بهایی که داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر خرید و به کشورش بُرد
رهاورد سفرِ «جیونگ وو سون» به ایران

سوغاتی گران‌بهایی که داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر خرید و به کشورش بُرد

جیونگ وو سون، داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر، شیوه گفت‌وگوی جمعی و بررسی هر نمایش پس از تماشای آن توسط هیئت داوران را پسندیده است و تاکید می‌کند این روش داوری را می‌خرد و به عنوان سوغات به کشورش می‌برد.

|

گفت‌وگو با پیشکسوت تئاتر استان گلستان

الله‌قلی نظری: هنرمندان جوان، شتاب‌زده کار می‌کنند
گفت‌وگو با پیشکسوت تئاتر استان گلستان

الله‌قلی نظری: هنرمندان جوان، شتاب‌زده کار می‌کنند

الله‌قلی نظری، پیشکسوت تئاتر استان گلستان می‌گوید اگرچه تولید نمایش در شهر گرگان همچنان ادامه دارد، ولی به نظر او، هنرمندان جوان شتاب‌زده عمل می‌کنند و گاهی اوقات ناپختگی‌هایی در آثارشان دیده می‌شود.

|

نظرات کاربران