در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با تکسما مونوز کارگردان نمایش «لومییر» از اسپانیا

تئاتر باعث می‌شود که به شیوه‌ای دیگر بیندیشیم

تکسما مونوز، هنرمند جوان اسپانیایی که در جشنواره امسال تئاتر فجر شرکت کرده است، می‌گوید جشنواره تئاتر باعث می‌شود که مردم به تئاتر بیایند و وادار و توانا شوند تا به شیوه‌ای دیگر بیندیشند.

بهنام حبیبی: در جشنواره تئاتر امسال، هنرمند جوانی از کشور اسپانیا شرکت کرده است که با شیوه‌ای متفاوت از تماشاگران استقبال می‌کند. او تکسما مونوز است که با انواع هنرهای نمایشی میم و پانتومیم، تردستی و دلقک آشناست. اجرای نمایش او با نام «لومییر»، روز پنج‌شنبه ششم بهمن در تالار چارسوی تئاتر شهر تهران، تفاوتی بزرگ در میان اجراهای نمایشی جشنواره بود. به این بهانه با او به گفت‌وگو پرداختیم.

ضمن معرفی خود، بفرمایید که دارای چه پیشینه، اجراها و یا جوایزی هستید؟

تکسما مونوز از اسپانیا آمده‌ام و هنرمند رشته تئاتر هستم. با نمایش «مولییر» در فستیوال تئاتر آلمان شرکت کرده‌ام و مدال طلای جایزه اول را برنده شده‌ام و در فستیوال تئاتر ایتالیا هم جایزه اول را برنده شده‌ام. در جشنواره‌های دیگری هم که با این نمایش شرکت کرده‌ام، در بخش رقابتی نبوده است تا جایزه‌ای دریافت کنم.

آیا این نمایش، اجراهای دیگری در جشنواره‌های داخلی یا خارجی و یا اجرای عمومی خارج از جشنواره نیز داشته است؟

این اجرای «لومییر» را در فرانسه، آلمان، پرتقال، رومانی، سنگاپور و همچنین در اسپانیا روی صحنه برده‌ام. من در فستیوال‌های دیگر هم با همین اجرا شرکت کرده‌ام.

اجرای این نمایش در ایران و همین‌طور واکنش تماشاگران ایرانی را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

من از ابتدا پیش‌بینی می‌کردم که این اجرا موردتوجه مخاطبان و علاقه‌مندان قرار بگیرد. فکر می‌کنم این اجرا تا حدی در ایران شوکه‌کننده هم بود، چون با توجه به آثار شرکت‌کننده و نوع، محتوا و متن آن‌ها در جشنواره‌ای که اکنون در ایران می‌بینم، این اجرا کاملاً از لحاظ فضا و گونه اجرایی متفاوت خواهد بود و فکر می‌کنم و امیدوار هستم که مردم و تماشاگرانی که این کار را دیدند، درمجموع از کار راضی باشند.

به نظر خودتان نمایش‌تان مخاطبان ایرانی‌اش را پیدا کرد؟ استقبال و اشتیاق تماشاگران و مخاطبان ایرانی را نسبت به نمایش خودتان، چه گونه ارزیابی می‌کنید؟

مطمئنم که از این اجرا لذت بردند، چون در این اجرا و بازی، با من همراه بودند و با آرامش نشستند و از این اجرا لذت بردند. اساساً به نظرم به دلیل گونه متفاوت و شیوه اجرایی منحصربه‌فرد نمایش «لومییر»، این اجرا برای مخاطب ایرانی تازگی داشت.

درباره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ایران چه نظری دارید؟

نظر من درباره این جشنواره این است که شما در حال انجام یک کار بسیار شگفت‌انگیز برای شراکت فرهنگ‌ها و تئاتر هستید و این باعث می‌شود تا ذهن‌ها باز شود. من از مردم دعوت می‌کنم که به تئاتر بیایند، به تفکر وادار بشوند و لذت ببرند. خیلی خوب است که ما بتوانیم به شیوه‌ای دیگر تفکر کنیم. به نظرم کل سازمان‌دهی این جشنواره بسیار شگفت‌انگیز است.

تا چه اندازه با هنر نمایش در ایران آشنایی دارید؟ نظرتان درباره هنر نمایش در ایران چیست؟

به نظرم تئاتر ایران پتانسیل و فضای بسیار جالب و خوبی دارد. این بسیار شگفت‌انگیز است که شما در یک شهر، انواع تئاترها را دارید. به نظرم و در حدی که من دیدم، شما هم هنرمندان بسیار توانایی دارید و هم مردم و تماشاگران فوق‌العاده‌ای دارید. این شوق و اشتیاق را در کمتر رویداد هنری دیده‌ام. به نظرم تئاتر در کشور شما جایگاه ویژه‌ای دارد و حتی می‌طلبد سرمایه‌گذاری بیشتری برای آن صورت بگیرد. سرمایه شما در عرصه تئاتر واقعاً غنی است و همین موضوع کار را برای مدیران هنری و تئاتری کشورتان راحت می‌سازد. شما تماشاگران بسیار خوبی دارید.




مطالب مرتبط

کارگردان راه‌یافته به بخش تئاتر دانشجویی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

حضور در جشنواره فجر باعث شد به ادامه مسیر امیدوار شوم
کارگردان راه‌یافته به بخش تئاتر دانشجویی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

حضور در جشنواره فجر باعث شد به ادامه مسیر امیدوار شوم

افشین حسنی‌کیا، کارگردان نمایش «اوبِرمِنش» با بیان اینکه در چند سال اخیر به دلیل هزینه‌ بالای سالن‌های خصوصی، موفق به اجرای آثارم نمی‌شدم، گفت جشنواره فجر فرصتی به من داد تا دوباره به ادامه مسیر امیدوار شوم.

|

نظرات کاربران