در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «رستم و سهراب» مطرح کرد

رضا حسن‌خانی: هویت اجرای ما یک تراژدی بزرگ است

رضا حسن‌خانی کارگردان حاضر در بخش مهمان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید سبک نمایش «رستم و سهراب» ملودرام و ساختارش ارسطویی است و هویت اجرای ما یک تراژدی بزرگ است.

علی کیهانی: نمایش «رستم و سهراب» نوشته داریوش نصیری و مرتضی وکیلیان و به کارگردانی رضا حسن‌خانی برگرفته از داستان «رستم و سهراب» شاهنامه فردوسی است.

این نمایش حدود 45 دقیقه طول می‌کشد و قصه خیلی زود بر سر اصل موضوع می‌رود و روایتش را پیش می‌برد. «رستم و سهراب» به بازگویی مبارزه رستم و سهراب می‌‌پردازد. راوی و بازیگر نمایش یک زن است. این زن در نقش رستم و سهراب می‌‌رود و همچنین در جایگاه دانای کل می‌ایستد و قصه را فراتر از نقش‌ها و شخصیت‌ها روایت می‌‌کند.

به بهانه حضور و اجرای نمایش «رستم و سهراب» در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با رضا حسن‌خانی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

چرا به سراغ نمایشنامه «رستم و سهراب» رفتید و آن را انتخاب کردید؟

یکی از علاقه‌مندی‌های من شاهنامه و در عرصه کارگردانی کار روی گونه نمایش ایرانی از دغدغه‌های من است و تصمیم گرفتم این نمایش را به سبک ملودرام روی صحنه بیاورم و در آن از گونه‌های مختلف نمایش ایرانی چون نقالی، تعزیه، موسیقی و... بهره ببرم.

تمرکز من در این نمایش بر مسائل اخلاقی، خانوادگی، عشق و ازدواج بوده است. بر این اساس ابتدا رستم به تهمینه علاقه‌مند شده و در ادامه با او ازدواج می‌کند و سهراب نیز حاصل عشق آن‌هاست و...

مهم‌ترین انگیزه من از اجرای این نمایش استفاده از شیوه ملودرام با پیرنگ احساس و تقدمش بر پایه شخصیت‌پردازی بوده است.

در اجرای این نمایش ما شاهد دکور خاصی نیستیم و آکسسوار و میزانسن‌های خاصی را می‌بینیم. چرا از دکور استفاده نکردید؟

سبک نمایش «رستم و سهراب» ملودرام و ساختارش ارسطویی است. همچنین هویت اجرای ما یک تراژدی بزرگ است.

اشاره‌ای می‌کنم به دیدگاه ارسطو که تراژدی را به شش جزء تقسیم کرده است؛ داستان، اخلاق، فکر، صحنه‌آرایی، گفتار و آواز این شش مورد هستند.

کم‌ترین و بی‌اهمیت‌ترین مورد از دیدگاه ارسطو صحنه‌پردازی و صحنه‌آرایی است. دقیقا ماهم در «رستم و سهراب» دکور و صحنه آرایی نداشتیم ولی داستان ما بسیار مهم است که طبق ساختار ارسطو به او وفادار بودیم و روابط علت و معلولی را شاهدش هستیم.

شما کمی قبل‌تر گفتید دغدغه‌تان نمایش‌های ایرانی است، چه باید کرد تا توجه‌ها به اجراهای ایرانی بیشتر شود؟

بله، گفتم دغدغه اصلی من هویت نمایش‌های ایرانی است، ما باید به هنرجویان و دانشجویان اساطیر، حماسه‌ها و داستان‌های مهم ایرانی را آموزش دهیم تا در خلق آثارشان از این ها استفاده کنند. در این شرایط بهترین فرصت است تا به عنوان هنرمند تاریخ و پایبندی به ایران را به مخاطبان‌مان بشناسانیم تا علاقه‌مندی بیشتری نسبت به کشور و داستان‌های ایرانی ایجاد کنیم. ما باید حس وطن‌پرستانه را نشان دهیم و او را از خودمان طرد نکنیم.

«رستم و سهراب» یک تراژدی و از نمونه‌های فاخر ادبی ما در جهان است و از این رو این نمایش نیز فضایی تراژدی‌ دارد و قصدمان بر این است تا به مخاطب بگوییم اگر تاریخ کشورش را نشناسد رو به نابودی خواهد رفت. البته این نمایش به گونه‌ای طراحی شده که هیچ قضاوتی نمی‌کند و در انتها تصمیم را به عهده تماشاگر می‌گذارد.

این روزها برای روی صحنه رفتن دچار چالش یا اتفاقی شده‌اید؟

بله، در طول آماده سازی و اجرای نمایش «رستم و سهراب» دچار چالش‌ها و مشکلاتی بزرگی شدیم که معتقدم وقتی علاقه و عشق داشته باشی راه سخت برایت آسان خواهد شد.

به آن اشاره می‌کنید؟

انرژی های منفی و حرف هایی شنیدیم اما همه همراهان ما در این نمایش خود را نباختند و ادامه دادند.

علاوه بر حضور تک بازیگر خانم این نمایش، نوازنده‌هایی نیز در صحنه دیده می‌شوند که از طریق آواز به درک و فهم نمایش برای مخاطب کمک می‌کند، همراهی و انتخاب سازها چگونه بوده است در این اجرا؟

بله، چهار نوازنده در این اثر مارا همراهی می کنند، دف، ترومپت، سایدرام، نی و سه‌تار داشتیم. در این اجرا با ترومپت و سایدرام شکل حماسی اثر را حفظ کردیم و با نی و سه‌تار بخش تراژدی اثر را رقم زدیم و ترکیب این‌ها در روایتگری داستان به ما کمک کرده است.

شیوه و روند برگزاری جشنواره تئاتر فجر تاکنون چگونه بوده از نظر شما؟

روند برگزاری جشنواره تئاتر فجر را خوب می‌بینم و همراهی ستاد جشنواره بسیار به چشم می‌خورد؛ اما در این چند روز که جشنواره برگزار شده است، شاید چند اجرای محدود بوده که به دلم نشست.

استقبال مخاطبان و هنرمندان چگونه بود؟

خداراشکر استقبال مخاطبان بسیار دلگرم کننده و خوب بوده است و همین باعث روشن ماندن چراغ تئاتر در کشور می‌شود.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشت‌کوهی» شرکت‌کننده از تهران

مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر
نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشت‌کوهی» شرکت‌کننده از تهران

مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر

سید علی تدین صدوقی: نمایش «مکبث زار» همان‌طور که از اسمش پیداست، همان «مکبث شکسپیر» با همان قصه، با همان رویدادها، با همان شخصیت‌پردازی‌ها، با همان نام‌ها و... است. حال چنانچه ...

|

نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها
نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها

عرفان پهلوانی: بسیاری از اندیشمندان جامعه‌­شناسی ایرانی بر این باور هستند که برای گشودن گره­‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی روزگار اکنون ایران، می‌­بایست نگاهی ...

|

نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دل‌پیشه از تهران

انتظاری هشت‌ساله در فضایی سوررئال
نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دل‌پیشه از تهران

انتظاری هشت‌ساله در فضایی سوررئال

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «دختران» قصه چهار دوست است که با چهار خواهر ازدواج می‌کنند و به جبهه می‌روند و هشت سال از آن‌ها خبری نمی‌شود. نمایش یک نگاه کمدی-تراژدی به تبعات ناشی از جنگ در ...

|

نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه

اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال
نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه

اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «لیزای بیچاره» یک رومانس عاشقانه است که در انتها عشاق به وصال یکدیگر نمی‌رسند. دختری روستایی به نام «لیزا» با پسری اشرافی از مسکو آشنا می‌شود. آن‌ها مدتی در ...

|

در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد
در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد

ایوانا ووجیک کومیناج داور بخش بین‌الملل دوره چهل‌ویکم جشنواره تئاتر فجر، با تاکید بر اینکه از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر، مخاطب و مکاتب هنری ساخت، می‌گوید هدف جشنواره نباید فقط این باشد که تعدادی نمایش روی صحنه برود، بلکه باید هم مخاطب را به سالن بیاورد و هم اینکه ...

|

رهاورد سفرِ «جیونگ وو سون» به ایران

سوغاتی گران‌بهایی که داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر خرید و به کشورش بُرد
رهاورد سفرِ «جیونگ وو سون» به ایران

سوغاتی گران‌بهایی که داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر خرید و به کشورش بُرد

جیونگ وو سون، داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر، شیوه گفت‌وگوی جمعی و بررسی هر نمایش پس از تماشای آن توسط هیئت داوران را پسندیده است و تاکید می‌کند این روش داوری را می‌خرد و به عنوان سوغات به کشورش می‌برد.

|

گفت‌وگو با پیشکسوت تئاتر استان گلستان

الله‌قلی نظری: هنرمندان جوان، شتاب‌زده کار می‌کنند
گفت‌وگو با پیشکسوت تئاتر استان گلستان

الله‌قلی نظری: هنرمندان جوان، شتاب‌زده کار می‌کنند

الله‌قلی نظری، پیشکسوت تئاتر استان گلستان می‌گوید اگرچه تولید نمایش در شهر گرگان همچنان ادامه دارد، ولی به نظر او، هنرمندان جوان شتاب‌زده عمل می‌کنند و گاهی اوقات ناپختگی‌هایی در آثارشان دیده می‌شود.

|

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با مهمانان خارجی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد

تلاش برای عقد تفاهم‌نامه مشترک تئاتری بین ایران و دیگر کشورها
در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با مهمانان خارجی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد

تلاش برای عقد تفاهم‌نامه مشترک تئاتری بین ایران و دیگر کشورها

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در حاشیه برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به منظور فراهم سازی زیرساخت‌های همکاری بیشتر با دیگر کشورها، با هنرمندان ارمنستان، تونس، عمان و کره‌ و ... به طور جداگانه دیدار کرد.

|

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در جشنواره تئاتر فجر امسال هنرمندان از همه سلایق حضور داشتند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در جشنواره تئاتر فجر امسال هنرمندان از همه سلایق حضور داشتند

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «صف اول» شبکه خبر با اشاره به تاثیر احیای جشنواره تئاتر منطقه‌ای در مشارکت همگانی هنرمندان سراسر کشور گفت در جشنواره تئاتر فجر امسال هنرمندان بسیاری از همه سلایق با انواع پوشش‌ها و گویش‌ها حضور داشتند و ما می‌توانیم ...

|

گفت‌وگو با داور بخش بین‌المللی جشنواره 41 تئاتر فجر

احمد حسن موسی: نسل جوان و خلاق تئاتر ایران شگفت‌انگیز است
گفت‌وگو با داور بخش بین‌المللی جشنواره 41 تئاتر فجر

احمد حسن موسی: نسل جوان و خلاق تئاتر ایران شگفت‌انگیز است

احمد حسن موسی، داور بخش بین‌المللی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به تنوع موضوعی قابل توجه آثار شرکت‌کننده در این رویداد می‌گوید چیزی که باعث شگفتی‌اش شده، وجود نسل جوان توانمند و خلاق در تئاتر ایران بوده است.

|

نظرات کاربران