در حال بارگذاری ...
نگاهی به نمایش «مدق الحناء» نوشته عباس الحایک به کارگردانی یوسف البلوشی از عمان

زمانی که نهنگ ماه را می‌بلعد

سید علی تدین صدوقی: حاکم شهر که آدم خوبی است ناپدید می‌شود و فردی دیگر به همراه سربازانش جای او را می‌گیرد. او فرد مستبدی است پس اعلام می‌کند چنانچه مردم شهر شورش کنند و به فرمان او نباشند مزارع حنای آن‌ها را می‌سوزاند. او دستور می‌دهد که کسی حق ندارد حنا بکوبد؛ درحالی‌که درآمد مردم شهر از مزارع حنا و کوبیدن حنا و فروش آن است. درنهایت کسی که علیه حاکم به‌پاخاسته و به حاکم و سربازانش اعتراض کرده به دستور او و به دست دوست قدیمی‌اش که حالا فرمانده سربازان است، کشته می‌شود. فرمانده سربازان پس از کشتن دوست خود و رانده شدن از سوی مادر، دست خویش را قطع می‌کند. حاکم خواب‌های آشفته‌ای مبنی بر شورش مردم و به آتش کشیدن کشتی و کاخش می‌بیند و درنهایت مردم علیه‌اش قیام می‌کنند و حاکم کشته می‌شود و مردم به کوبیدن و فروش حنا ادامه می‌دهند.

نمایش برگرفته از داستان‌های فرهنگ‌عامه عمان است. کارگردان با بهره‌گیری از قصه‌های فولکلور و تلفیق آن با موسیقی محلی و سنتی و حرکات آیینی و نواهای محلی منطقه عمان نمایشی آمیخته با پرفورمنس و موسیقی و آواز و نوا و حرکت را در پهنه صحنه می‌گستراند.

ماجرای دعوت نهنگ توسط مردم شهر و بلعیدن ماه توسط نهنگ که در ابتدای نمایش توسط پیر روشن‌ضمیر مطرح می‌شود و هشدار می‌دهد نیز جزو همان فرهنگ‌عامه و داستان‌های فولکلور منطقه عمان است. شاید منظور پیش‌بینی اتفاق‌های شوم پی‌درپی بوده است که با ناپدید شدن حاکم عادل و آمدن فرمانروا و حاکم مستبد و دیکتاتور و سربازانش، یکی پس از دیگری به منصه ظهور می‌رسد و موجب تیره‌روزی مردمان شهر را فراهم می‌آورد. زمانی که ماه بلعیده می‌شود دیگر روشنایی‌ای در شب نمی‌ماند که راه را از چاه بنمایاند. هرچند که درنهایت این پیر روشن‌ضمیر است که مردم را هدایت می‌کند و آنان را از خرافه و خرافه‌گرایی منع کرده و راه درست را نشان‌ می‌دهد.

کارگردانی نمایش با توجه به هماهنگی همه عوامل اثر نسبتاً قابل‌قبول است. بازی‌ها نیز جز جاهایی که بیش‌ازحد تکرار می‌شود و یا فرم‌هایی که با ریتم کند انجام می‌پذیرد، البته در بخش بیان و حس روان و در سطح مطلوب اتفاق می‌افتد.

چنانچه دیالوگ‌های نمایش ترجمه می‌شدند و به‌صورت بالانویس برای مخاطبان پخش می‌شدند، موجب ارتباط و فهم بیشتر تماشاکنان از نمایش را فراهم می‌آورد. حال‌آنکه بالانویس در واقع شرح مختصری از هر صحنه بود که آن‌ها بعضاً پس‌وپیش نشان داده می‌شد.

 نکته مهم این است که با توجه به کمبود نفرات حرکات فرم و بازیگران نقش سرباز در این نمایش، کارگردان از بازیگران ایرانی استفاده کرده بود و آن‌ها توانسته بودند فقط در یک روز تمرین قبل از اجرا خود را با گروه و خواست کارگردان هماهنگ کرده و کارشان را به‌خوبی و بدون نقص به انجام رسانند. این میان باید به توانایی، قدرت هماهنگی، تیزهوشی و آمادگی بازیگران و هنرجویان مستعد ایرانی اشاره کرد که این‌گونه به همیاری گروه‌های خارجی که میهمان ما هستند، می‌شتابند.




مطالب مرتبط

نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دل‌پیشه از تهران

انتظاری هشت‌ساله در فضایی سوررئال
نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دل‌پیشه از تهران

انتظاری هشت‌ساله در فضایی سوررئال

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «دختران» قصه چهار دوست است که با چهار خواهر ازدواج می‌کنند و به جبهه می‌روند و هشت سال از آن‌ها خبری نمی‌شود. نمایش یک نگاه کمدی-تراژدی به تبعات ناشی از جنگ در ...

|

گفت‌وگو با یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» از عمان

مادری که داغ فرزند را در هاون حنا می‌کوبد
گفت‌وگو با یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» از عمان

مادری که داغ فرزند را در هاون حنا می‌کوبد

یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» (هاون حنا) جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را جشنواره بزرگی می‌داند و می‌گوید من همیشه اشتیاق داشتم در این جشنواره شرکت کنم. من شخصاً دوست دارم که آثار نمایشی متنوع‌تری را در این جشنواره ببینم.

|

نظری به نمایش «لابیرنت» به نویسندگی و کارگردانی پدرام رحمانی

در جدالی ابدی با شیطان درون
نظری به نمایش «لابیرنت» به نویسندگی و کارگردانی پدرام رحمانی

در جدالی ابدی با شیطان درون

عرفان پهلوانی: به دفتر کار شیطان خوش آمدید! شما قرار است در این دفتر، بیننده­ معامله­ ویژه­ شیطان با هفت کاراکتر باشید و برای معامله­ ویژه­ خود با شیطان آماده شوید! زیرا به گفته­ بروشور ...

|

در دبیرخانه دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌الملل تئاتر صاحبدلان اتفاق افتاد

نشست هم‌اندیشی هنرمندان عمانی در راستای شناخت ملل برگزار شد
در دبیرخانه دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌الملل تئاتر صاحبدلان اتفاق افتاد

نشست هم‌اندیشی هنرمندان عمانی در راستای شناخت ملل برگزار شد

نشست هم‌اندیشی هنرمندان عمانی حاضر در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور محمود فرهنگ و احمد جولایی به منظور همکاری بیشتر برای شناخت تئاتر ملل در محل دبیرخانه دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان برگزار شد.

|

نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشت‌کوهی» شرکت‌کننده از تهران

مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر
نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشت‌کوهی» شرکت‌کننده از تهران

مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر

سید علی تدین صدوقی: نمایش «مکبث زار» همان‌طور که از اسمش پیداست، همان «مکبث شکسپیر» با همان قصه، با همان رویدادها، با همان شخصیت‌پردازی‌ها، با همان نام‌ها و... است. حال چنانچه ...

|

نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها
نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها

عرفان پهلوانی: بسیاری از اندیشمندان جامعه‌­شناسی ایرانی بر این باور هستند که برای گشودن گره­‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی روزگار اکنون ایران، می‌­بایست نگاهی ...

|

نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه

اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال
نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه

اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «لیزای بیچاره» یک رومانس عاشقانه است که در انتها عشاق به وصال یکدیگر نمی‌رسند. دختری روستایی به نام «لیزا» با پسری اشرافی از مسکو آشنا می‌شود. آن‌ها مدتی در ...

|

در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد
در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد

ایوانا ووجیک کومیناج داور بخش بین‌الملل دوره چهل‌ویکم جشنواره تئاتر فجر، با تاکید بر اینکه از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر، مخاطب و مکاتب هنری ساخت، می‌گوید هدف جشنواره نباید فقط این باشد که تعدادی نمایش روی صحنه برود، بلکه باید هم مخاطب را به سالن بیاورد و هم اینکه ...

|

رهاورد سفرِ «جیونگ وو سون» به ایران

سوغاتی گران‌بهایی که داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر خرید و به کشورش بُرد
رهاورد سفرِ «جیونگ وو سون» به ایران

سوغاتی گران‌بهایی که داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر خرید و به کشورش بُرد

جیونگ وو سون، داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر، شیوه گفت‌وگوی جمعی و بررسی هر نمایش پس از تماشای آن توسط هیئت داوران را پسندیده است و تاکید می‌کند این روش داوری را می‌خرد و به عنوان سوغات به کشورش می‌برد.

|

گفت‌وگو با پیشکسوت تئاتر استان گلستان

الله‌قلی نظری: هنرمندان جوان، شتاب‌زده کار می‌کنند
گفت‌وگو با پیشکسوت تئاتر استان گلستان

الله‌قلی نظری: هنرمندان جوان، شتاب‌زده کار می‌کنند

الله‌قلی نظری، پیشکسوت تئاتر استان گلستان می‌گوید اگرچه تولید نمایش در شهر گرگان همچنان ادامه دارد، ولی به نظر او، هنرمندان جوان شتاب‌زده عمل می‌کنند و گاهی اوقات ناپختگی‌هایی در آثارشان دیده می‌شود.

|

نظرات کاربران