در حال بارگذاری ...
نقدی بر نمایش «آسمان پابه‌ماه» نوشته و کار سعیده آجربندیان

وجدان بیدار انسان

رضا آشفته: نمایش «آسمان پابه‌ماه» درباره وجدان بیدار انسان در هر شرایطی است که گویا در نظم نوین نیز باید چنین بیداری‌ای وجود داشته باشد.

در این نمایش آنچه می‌بینیم مربوط به یک استاد و کارگردان سینماست که فیلم‌نامه شاگرد خود را دزدیده و به نام خود کار کرده است. شاگرد پنج سال برای نوشتن فیلم‌نامه وقت گذاشته و اینک از همسر استاد می‌خواهد که فریادرس او باشد. همسر استاد که حقوق خوانده و دانشگاه را نیمه‌کاره رها کرده است، همچنان حقیقت برایش امری مطلوب است و همین امر موجب فروپاشی نظم ذهنی و زندگی او می‌شود برای آنکه دلش می‌خواهد شوهرش با همان شاگرد رودررو شود و نسبت به حقوق مادی و معنوی آن اثر سرقت‌شده اعتراف کند و آن حقوق اجحاف‌شده را جبران کند؛ و این در شرایطی است که ده سالی از زندگی مشترک آن‌ها می‌گذرد و زن هنوز آمدگی لازم را برای بچه‌دار شدن ندارد‌.

سعیده آجربندیان در فضایی نسبتاً شاعرانه و مینی‌مالیستی بر آن است نمایش خود را در چیده‌مانی از پودس‌ها مستقر کند و بتواند با ضرب‌آهنگ شتاب‌زده، رفت‌وآمد صحنه‌ها را توجیه کند و البته موسیقی بهزاد عبدی به کمک آن فضای شاعرانه می‌آید و لحظات چشم‌گیری را ایجاد می‌کند؛ شاید کوتاه آمدن نویسنده در قبال شاگرد نسبت به استاد توجیه‌کننده شرایط سخت و دشوار شونده‌ متن نباشد؛ درحالی‌که وجدان بیدار در تنش‌های بیشتر می‌توانست رنگ و لعاب واقعی‌تری به خود بگیرد. البته بازیگران به‌ویژه بازیگر نقش زن به‌درستی در تکاپوست که شرایط نمایش را قابل‌قبول‌تر کند و در جوش‌وخروش‌های لحظه‌ای در درگیری و تنش با همسر، رفیق و شاگرد مجادله استدلالی را در پیش گیرد و این تا حدی نواقص متن را پنهان می‌کند. طراحی صحنه موجز است اما خلاق نیست چون بارها توسط کارگردان‌های دیگر به کار گرفته شده است.

بنابراین به لحاظ دیداری تلاش او معطوف به داشته‌های دیگران است و در نورپردازی نیز کماکان می‌شود نورهای بهتری به‌منظور فضاسازی در اختیار گرفت و با نور همچنین حس و حالت‌های گویاتری را نسبت به لحظه‌های نمایشی ایجاد کرد. لباس‌ نیز بنا بر اینکه آدم‌های نمایش متعلق به طبقه متوسط هستند، فقط گویای ظاهر آن‌هاست و البته قرار گرفتن در میان نورها نیز این بافت و رنگ را با حس‌های درونی هم‌خوان خواهد کرد.

سعیده آجربندیان به لحاظ استفاده از شعر و نیز شاعر بودن همسر استاد و همچنین شاعر شدن همسر همان شاگرد نیز به دنبال آن است که فراتر از تفکر انتقادی بتواند یک فضای شاعرانه را نسبت به بیداری وجدان درون ایجاد کند و در این مورد به لحاظ گزینش شعر و بهره‌مندی از موسیقی به ‌اندازه قابل‌پذیرشی کام‌یاب است و البته همان‌طور که گفته شد به لحاظ نور، رنگ‌ و بافت همچنان می‌تواند کار کند که به‌اصطلاح فضای شاعرانه‌اش تکمیل‌تر شود.

در کل آسمان پابه‌ماه نسبت به اجراهای جشنواره چهل یکم حال و هوای متفاوتی دارد و به اصل و اساس زندگی روزمره نزدیک‌تر است و همین خود درجه و عیار کار را بالاتر خواهد برد.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشت‌کوهی» شرکت‌کننده از تهران

مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر
نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشت‌کوهی» شرکت‌کننده از تهران

مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر

سید علی تدین صدوقی: نمایش «مکبث زار» همان‌طور که از اسمش پیداست، همان «مکبث شکسپیر» با همان قصه، با همان رویدادها، با همان شخصیت‌پردازی‌ها، با همان نام‌ها و... است. حال چنانچه ...

|

نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها
نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها

عرفان پهلوانی: بسیاری از اندیشمندان جامعه‌­شناسی ایرانی بر این باور هستند که برای گشودن گره­‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی روزگار اکنون ایران، می‌­بایست نگاهی ...

|

نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دل‌پیشه از تهران

انتظاری هشت‌ساله در فضایی سوررئال
نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دل‌پیشه از تهران

انتظاری هشت‌ساله در فضایی سوررئال

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «دختران» قصه چهار دوست است که با چهار خواهر ازدواج می‌کنند و به جبهه می‌روند و هشت سال از آن‌ها خبری نمی‌شود. نمایش یک نگاه کمدی-تراژدی به تبعات ناشی از جنگ در ...

|

نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه

اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال
نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه

اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «لیزای بیچاره» یک رومانس عاشقانه است که در انتها عشاق به وصال یکدیگر نمی‌رسند. دختری روستایی به نام «لیزا» با پسری اشرافی از مسکو آشنا می‌شود. آن‌ها مدتی در ...

|

در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد
در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد

ایوانا ووجیک کومیناج داور بخش بین‌الملل دوره چهل‌ویکم جشنواره تئاتر فجر، با تاکید بر اینکه از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر، مخاطب و مکاتب هنری ساخت، می‌گوید هدف جشنواره نباید فقط این باشد که تعدادی نمایش روی صحنه برود، بلکه باید هم مخاطب را به سالن بیاورد و هم اینکه ...

|

رهاورد سفرِ «جیونگ وو سون» به ایران

سوغاتی گران‌بهایی که داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر خرید و به کشورش بُرد
رهاورد سفرِ «جیونگ وو سون» به ایران

سوغاتی گران‌بهایی که داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر خرید و به کشورش بُرد

جیونگ وو سون، داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر، شیوه گفت‌وگوی جمعی و بررسی هر نمایش پس از تماشای آن توسط هیئت داوران را پسندیده است و تاکید می‌کند این روش داوری را می‌خرد و به عنوان سوغات به کشورش می‌برد.

|

گفت‌وگو با پیشکسوت تئاتر استان گلستان

الله‌قلی نظری: هنرمندان جوان، شتاب‌زده کار می‌کنند
گفت‌وگو با پیشکسوت تئاتر استان گلستان

الله‌قلی نظری: هنرمندان جوان، شتاب‌زده کار می‌کنند

الله‌قلی نظری، پیشکسوت تئاتر استان گلستان می‌گوید اگرچه تولید نمایش در شهر گرگان همچنان ادامه دارد، ولی به نظر او، هنرمندان جوان شتاب‌زده عمل می‌کنند و گاهی اوقات ناپختگی‌هایی در آثارشان دیده می‌شود.

|

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با مهمانان خارجی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد

تلاش برای عقد تفاهم‌نامه مشترک تئاتری بین ایران و دیگر کشورها
در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با مهمانان خارجی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد

تلاش برای عقد تفاهم‌نامه مشترک تئاتری بین ایران و دیگر کشورها

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در حاشیه برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به منظور فراهم سازی زیرساخت‌های همکاری بیشتر با دیگر کشورها، با هنرمندان ارمنستان، تونس، عمان و کره‌ و ... به طور جداگانه دیدار کرد.

|

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در جشنواره تئاتر فجر امسال هنرمندان از همه سلایق حضور داشتند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در جشنواره تئاتر فجر امسال هنرمندان از همه سلایق حضور داشتند

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «صف اول» شبکه خبر با اشاره به تاثیر احیای جشنواره تئاتر منطقه‌ای در مشارکت همگانی هنرمندان سراسر کشور گفت در جشنواره تئاتر فجر امسال هنرمندان بسیاری از همه سلایق با انواع پوشش‌ها و گویش‌ها حضور داشتند و ما می‌توانیم ...

|

نظرات کاربران