در حال بارگذاری ...
عضو شورای سیاست‌گذاری چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

غلامرضا منتظری: برای افزایش سهم فرهنگ و هنر در مجلس تلاش می‌کنیم

غلامرضا منتظری نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش مجلس برای افزایش سهم بودجه فرهنگ و هنر می‌گوید در سال ۱۴۰۰ تلاش شد سقف اعتبارات تا جایی که در مقیاس مجلس هست افزایش داده شود. در این جهت صندوق حمایت از هنرمندان هم تقویت شد اما همه این‌ها مُسکن است و قطعاً باید اقدامات ریشه‌ای انجام شود.

به گزارش روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر، غلامرضا منتظری، نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و عضو شورای سیاست‌گذاری چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شامگاه روز گذشته یکشنبه نهم بهمن‌ماه با حضور در تالار حافظ به تماشای نمایش «دختران» به نویسندگی علی دل‌پیشه و کارگردانی مشترک علی دل‌پیشه و کیانوش ایازی از آثار بخش مهمان چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نشست. همچنین بعد از تماشای نمایش «دختران» منتظری به مجموعه تئاتر شهر رفت و با اعضای ستاد برگزاری جشنواره تئاتر فجر هم دیدار کرد. به این بهانه با او به گفت‌وگو نشستیم.

منتظری با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های هنری به‌ویژه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پیام‌های زیادی دارد، گفت: «ما جلوه‌های شورونشاط اجتماعی و غنی‌سازی اوقات فراغت مردم را از طریق ارتباط آثار جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با تماشاگران مشاهده می‌کنیم.»

او ادامه داد: «در وهله دوم هر اثر نمایشی پیامی دارد و ما را یک گام به صعود دعوت می‌کند البته اگر از متن قوی برخوردار باشد و مخاطب هم با دقت به آن نگاه کند.»

نماینده مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی افزود: «نکته مهم دیگر فرصتی است که جشنواره‌ها برای گره خوردن تجربه هنرمندان ایجاد می‌کنند و نقاط ضعف و قوت‌شان را در حوزه هنری که به آن می‌پردازند، نشان می‌دهند.»

منتظری با اشاره به اینکه جشنواره فصل برداشت محصول است، توضیح داد: «اگر شاهد کیفیت پایین در آثار تولیدی جشنواره‌ها هستیم باید به تشخیص علت و آسیب‌های این موضوع بپردازیم. ضعف حمایتی و آموزشی باعث می‌شود تا در بیشتر مواقع شاهد تولید و ارائه آثاری با کیفیت استاندارد نباشیم.»

 او ادامه داد: «البته من معتقد هستم هرچقدر که سطح کیفی جشنواره‌ها رشد کرده باشد هم ما نباید قانع شویم و همیشه باید فکر کنیم در ابتدای راه هستیم. پیروز واقعی جشنواره‌ها افرادی هستند که از روز نخست به خط پایان فکر نمی‌کنند.»

عضو شورای سیاست‌گذاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر افزود: «افرادی که سعی می‌کنند از هر اثر تجربه‌ای برای زندگی هنری‌شان کسب کنند؛ حتی اگر تندیس و مقامی به دست نیاورند، برنده خواهند بود.»

منتظری با اشاره به تلاش مجلس برای افزایش سهم بودجه فرهنگ و هنر گفت: «ما در سال ۱۴۰۰ تلاش کردیم سقف اعتبارات را تا جایی که در مقیاس مجلس هست افزایش دهیم. ما صندوق حمایت از هنرمندان را تقویت کردیم اما همه این‌ها مُسکن است و قطعاً باید اقدامات ریشه‌ای انجام دهیم.»

او با بیان اینکه حدود ۳۰ سال تجربه فعالیت در عرصه تئاتر دارد، توضیح داد: «من از نزدیک مشکلات هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی را درک کرده‌ام و یکی از انگیزه‌های حضورم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تلاش برای گذاشتن سنگ بنایی به‌منظور توجه به اقتصاد هنر بوده و هست.»

او ادامه داد: «خوشبختانه امسال طرح اقتصاد هنر آماده شد و کلیات آن با عنوان «اقتصاد فرهنگ و حمایت از صنایع خلاق فرهنگی و هنری» تصویب شد. این طرح یک اقدام ریشه‌ای است تا تمام دغدغه‌ها، مشکلات و کمبودهای حوزه فرهنگ و هنر در آن دیده شود. ما از افراد فعال فرهنگی، هنری، ورزشی و دیگر عزیزان درگیر با مشکلات مردم و هنرمندان دعوت کردیم تا به بیان کاستی‌ها و مشکلات این عرصه بپردازند. چراکه اگر بتوانیم به اقتصاد هنر توجه کنیم به‌طور طبیعی انگیزه هنرمند برای آفرینش‌های هنری فاخر بیشتر خواهد شد.»

منتظری افزود: «هنرمند اگر دغدغه بیمه و دیگر مشکلات معیشتی را داشته باشد به‌طور طبیعی انگیزه‌اش برای خلق اثر هنری کم خواهد شد. ما در روانشناسی آموخته‌ایم که بین کشش و کوشش رابطه مستقیم وجود دارد. وقتی شاهد کوششی برای حضور هنرمندان در عرصه‌های فرهنگی و هنری نباشیم و در زمینه ارتقای کیفی آثار تلاش نشود، به معنای این است که کششی فراهم نبوده است.»

نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه کشور هستیم، گفت: «تدوین «برنامه هفتم توسعه کشور» یک عملکرد ریشه‌ای خواهد بود. متأسفانه سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور کمتر از 2 درصد است و این شایسته این عرصه نیست. ما سعی داریم تا در سال 1402 بتوانیم این سهم را تا 6 درصد افزایش دهیم و امیدواریم تا در زمینه تئاتر نیز بتوانیم اتفاقات خوبی رقم بزنیم.»




نظرات کاربران