در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با داور بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر

ادنا زینلیان: حمایت از هنرمندان به ارتقای تئاتر کشور کمک می‌کند

ادنا زینلیان می‌گوید در این دوره از جشنواره نمایش‌های بسیار خوبی از استان‌ها دیده که امیدوارکننده است و اگر هنرمندان حمایت شوند در آینده بسیار رشد خواهند کرد. نباید تهران را از شهرستان تفکیک کرد چراکه همه هنرمندان یک کشور هستند.

به گزارش روابط عمومی جشنواره، ادنا زینلیان ازجمله هنرمندان پیشگام عرصه طراحی لباس اپرا و تئاتر است که او را به‌عنوان یکی از اولین هنرمندان دانش‌آموخته حوزه طراحی لباس در ایران می‌شناسند. او از سال ۱۳۶۳ تاکنون به تدریس در دانشگاه مشغول بوده و طی این سال‌ها با دانشگاه‌های الزهرا، تهران، تربیت مدرس، آزاد اسلامی، سوره و هنر همکاری داشته است که تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران همچنان ادامه دارد. زینلیان در سال ۱۳۷۶ مدرک درجه‌یک هنری (معادل دکتری) را در رشته طراحی لباس از شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. او در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فجر به‌عنوان داور در بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای حضور داشت.

ادنا زینلیان آثار شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره را بسیار متنوع دانست و گفت: «در بخش مسابقه بزرگ صحنه‌ای همه نوع اثری دیدیم. نمایش‌های شرکت‌کننده، هم ازلحاظ تکنیک و هم ازنظر محتوا و موضوع دارای تنوع بالایی بودند. من در دوره قبل داور نبودم و نمی‌توانم قیاس دقیقی با گذشته داشته باشم اما آنچه در این دوره دیدم، بسیار متنوع بود.»

او کیفیت آثار حاضر در این رویداد را نیز قابل‌قبول توصیف کرد و افزود: «همان‌طور که همه می‌دانیم تئاتر عموماً به لحاظ مالی حمایت نمی‌شود و حمایت مالی در تولید و روی صحنه بردن یک اثر کم تأثیر نیست؛ بنابراین باید دید گروه‌ها با چه امکاناتی شرکت کرده‌اند و به نظر من گروه‌ها توانستند با توجه به شرایط و امکاناتی که در اختیار داشتند، آنچه را برای حضور در این رویداد لازم بود، انجام بدهند.»

داور بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فجر با اشاره به حضور بسیار چشمگیر استان‌ها و شهرستان‌ها در این دوره از جشنواره گفت: «ما نمایش‌های بسیار خوبی از استان‌ها دیدیم؛ این اتفاق خیلی خوب است و جای امیدواری دارد. این ‌همه اثر دیدنی از شهرستان‌هایی که امکانات زیادی در اختیارشان نیست و حتی گاهی یک سالن تئاتر هم ندارند، خیلی خوب و خوشحال‌کننده است و شهرستان‌ها اگر حمایت شوند در آینده بسیار رشد خواهند کرد.»

زینلیان برگزاری جشنواره‌ها را نیز بسیار تأثیرگذار ارزیابی کرد و توضیح داد: «شرکت در جشنواره‌ها به هنرمندان شهرستانی کمک می‌کند تا مطرح شوند و عرصه‌ای داشته باشند تا نتیجه زحمات‌شان را نشان بدهند؛ و آثار هنرمندان دیگر را هم ببینند.»

او افزود: «ایجاد امکان تماشای آثار خوبی که در تهران روی صحنه می‌رود برای هنرمندان شهرهای دیگر هم بسیار اقدام مفیدی خواهد بود. به‌طورکلی من فکر می‌کنم نباید تهران را از شهرستان تفکیک کرد. همه این‌ها هنرمندان یک کشور هستند. نباید محدودیت ایجاد کنیم، باید ارتباطات را بیشتر کنیم. تا امکاناتی مهیا شود که هر اثر خوبی هرکجا اجرا می‌شود هنرمندان بتوانند تماشا کنند.»

زینلیان آموزش را هم مؤثر دانست و گفت: «کارگردان‌ها و هنرمندان خوب و مطرح کشور می‌توانند در شهرهای مختلف، کارگاه آموزشی بگذارند تا این جوانان علاقه‌مند بتوانند استفاده کنند.»

ادنا زینلیان درباره داوری این رویداد گفت: «از آغاز برگزاری جشنواره، گروه داوری هر دو روز یک‌بار جلسه می‌گذاشتیم و در مورد آثار صحبت می‌کردیم. صرفاً نمایش‌ها را تماشا نمی‌کردیم و گذرا رد نمی‌شدیم و همه کار را نگذاشته بودیم برای روز آخر. بااین‌وجود، روز گذشته یک‌بار قبل از آغاز اجراها جلسه داشتیم و در پایان اجراها هم تا نزدیک صبح صحبت و تبادل‌نظر کردیم. هر اثری را بر اساس توان خودش بررسی و آنالیز کردیم، بحث و نقد کردیم و امکانات تمام جزییات را برای داوری در نظر گرفتیم که ان‌شاءلله امروز در آیین اختتامیه با جزییات بیان می‌شود.»

او با اشاره به اینکه سال‌ها در جشنواره تئاتر فجر حضور نداشته است، افزود: «در گذشته مسئولیت‌هایی داشتم و امسال بعد از سال‌ها به جشنواره برگشتم و دیدم که همه دوستان تمام تلاش خودشان را برای هرچه بهتر برگزار کردن این جشنواره انجام دادند.»

زینلیان در پایان گفت: «امیدوارم جوان‌هایی که این‌قدر زحمت می‌کشند موفق شوند، شناخته بشوند و تحت حمایت قرار بگیرند.»




مطالب مرتبط

کارگردان راه‌یافته به بخش تئاتر دانشجویی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

حضور در جشنواره فجر باعث شد به ادامه مسیر امیدوار شوم
کارگردان راه‌یافته به بخش تئاتر دانشجویی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

حضور در جشنواره فجر باعث شد به ادامه مسیر امیدوار شوم

افشین حسنی‌کیا، کارگردان نمایش «اوبِرمِنش» با بیان اینکه در چند سال اخیر به دلیل هزینه‌ بالای سالن‌های خصوصی، موفق به اجرای آثارم نمی‌شدم، گفت جشنواره فجر فرصتی به من داد تا دوباره به ادامه مسیر امیدوار شوم.

|

نظرات کاربران