در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با مدیر اجرایی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

افشین ناظری: فجر 41 پر تب‌وتاب‌ترین دوره این رویداد بود

افشین ناظری مدیر اجرایی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید از روز دوم برگزاری جشنواره تئاتر فجر، گرمای جشنواره بیشتر شد و شاهد پر تب‌وتاب‌ترین جشنواره تئاتر فجر بودیم.

به گزارش روابط عمومی جشنواره، افشین ناظری، نویسنده و کارگردان، در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مسئولیت دبیرخانه و مدیریت اجرایی این رویداد را بر عهده داشت. با او در مورد روند برنامه‌ریزی‌ها و برگزاری جشنواره چهل‌ویکم گفت‌وگویی کردیم که در پی می‌خوانید. 

برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری چهل و یکمین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چگونه انجام شد؟ 

جشنواره تئاتر فجر امسال بر اساس مبانی که در شورای سیاست‌گذاری اعلام شد، نظرات و کلیاتی که شورای سیاست‌گذاری برای ما مبنا قراردادند برگزار شد. با توجه به نظر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ریل‌گذاری‌های جشنواره انجام شد و بر اساس این مبانی و ریل‌گذاری‌ها، فراخوان چهل و یکم تعیین و نوشته شد؛ سپس این فراخوان به شورای سیاست‌گذاری رفت و آنجا بررسی شد، در ادامه اصلاحات لازم انجام شد و بر اساس اصلاحات نهایی که شورای سیاست‌گذاری و مدیران عالی‌رتبه وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کردند، فراخوان نهایی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر اعلام شد. 

با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، به چه میزانی تغییرات در برنامه‌ریزی‌ها ایجاد شد؟ 

هیچ برنامه‌ای به‌طور کامل اجرایی نمی‌شود. هر برنامه‌ریزی تغییرات کوچکی دارد و در حین انجام کار تغییراتی به وجود می‌آید اما تغییرات در برنامه‌ریزی ما به‌قدری نبود که از راه و مسیر اصلی دور شویم. تمامی مبانی اصلی مدنظرمان اجرایی شد و چالش‌های پیش‌آمده ما را از مسیر اصلی منحرف نکرد.

خیلی‌ها در مورد دوره چهل و یکم جشنواره تئاتر گفتند که این دوره با ادوار پیشین این رویداد متفاوت بوده است؛ دوره اخیر چه تغییراتی به نسبت ادوار گذشته داشت؟

در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر دو تغییر بزرگ و اساسی رخ داد. در این دوره بازبینی‌ها از بازبینی فیلم‌های آثار اجراشده به بازبینی زنده اجراهای تازه تولیدشده تبدیل شد. این بزرگ‌ترین و اولین تغییری بود که با حمایت شورای سیاست‌گذاری و دبیر رویداد انجام شد. دومین تغییر بزرگ و تفاوت این دوره با ادوار گذشته حضور حداقل پنج‌روزه تمام شرکت‌کنندگان و صاحبان آثار این جشنواره به‌ جای سه روز بود.

حضور و استقبال تماشاگران در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر را چگونه دیدید؟

با توجه به آمار سالن‌ها تماشاگران استقبال بسیار خوبی داشتند. از روز دوم برگزاری جشنواره تئاتر فجر، گرما و تب‌وتاب جشنواره بیشتر شد و هیچ سالنی خالی نبود. سالنی داشتیم که ظرفیت سیصدنفره داشت اما هشت‌صد نفر برای تماشای نمایش آمده بودند.

بگذارید از چالش‌ها هم بپرسیم؛ برای مثال امسال علاقه‌مندان برای تهیه بلیت باید از طریق گیشه‌هفت اقدام می‌کردند. دلیل ویژه‌ای داشت که سایت پیشین فروش بلیت جشنواره تغییر کرد؟

یکی از مشکلات بزرگ در جشنواره امسال عدم همکاری تیوال برای فروش بلیت بود. تیوال سال‌های سال تجربه فروش بلیت تئاتر را داشت اما به دلیل عدم همکاری‌اش، گیشه‌هفت برای نخستین بار با ما همیاری کرد. گیشه هفت به‌رغم داشتن بستر صرفا سینمایی، ساختارهای جدید در سایتش ایجاد کرد تا بستری مناسب برای فروش بلیت تئاتر هم فراهم شود.

با توجه به اینکه در جشنواره 41 تئاتر فجر روزهای اسکان هنرمندان مهمان افزایش‌ یافته بود، برای مدیریت این مسئله مشکلی نداشتید؟

زمانی که تعداد هنرمندان حاضر در جشنواره تئاتر فجر و میزان اسکان گروه‌ها از سه روز به پنج روز افزایش‌ یافت، ما برای داشتن یک هتل با ظرفیت بالا با برخی چالش‌ها روبه‌رو شدیم تا بتوانیم در استقرار گروه‌ها هم‌پوشانی‌های مناسبی داشته باشیم؛ اما با توجه به اینکه از پیش این مسئله بررسی و برایش برنامه‌ریزی شده بود، توانستیم به کمک خداوند و تدبیرات انجام‌شده شرایط مناسبی را برای اسکان و اقامت گروه‌ها فراهم کنیم.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشت‌کوهی» شرکت‌کننده از تهران

مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر
نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشت‌کوهی» شرکت‌کننده از تهران

مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر

سید علی تدین صدوقی: نمایش «مکبث زار» همان‌طور که از اسمش پیداست، همان «مکبث شکسپیر» با همان قصه، با همان رویدادها، با همان شخصیت‌پردازی‌ها، با همان نام‌ها و... است. حال چنانچه ...

|

نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها
نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها

عرفان پهلوانی: بسیاری از اندیشمندان جامعه‌­شناسی ایرانی بر این باور هستند که برای گشودن گره­‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی روزگار اکنون ایران، می‌­بایست نگاهی ...

|

نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دل‌پیشه از تهران

انتظاری هشت‌ساله در فضایی سوررئال
نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دل‌پیشه از تهران

انتظاری هشت‌ساله در فضایی سوررئال

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «دختران» قصه چهار دوست است که با چهار خواهر ازدواج می‌کنند و به جبهه می‌روند و هشت سال از آن‌ها خبری نمی‌شود. نمایش یک نگاه کمدی-تراژدی به تبعات ناشی از جنگ در ...

|

نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه

اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال
نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه

اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «لیزای بیچاره» یک رومانس عاشقانه است که در انتها عشاق به وصال یکدیگر نمی‌رسند. دختری روستایی به نام «لیزا» با پسری اشرافی از مسکو آشنا می‌شود. آن‌ها مدتی در ...

|

در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد
در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد

ایوانا ووجیک کومیناج داور بخش بین‌الملل دوره چهل‌ویکم جشنواره تئاتر فجر، با تاکید بر اینکه از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر، مخاطب و مکاتب هنری ساخت، می‌گوید هدف جشنواره نباید فقط این باشد که تعدادی نمایش روی صحنه برود، بلکه باید هم مخاطب را به سالن بیاورد و هم اینکه ...

|

رهاورد سفرِ «جیونگ وو سون» به ایران

سوغاتی گران‌بهایی که داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر خرید و به کشورش بُرد
رهاورد سفرِ «جیونگ وو سون» به ایران

سوغاتی گران‌بهایی که داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر خرید و به کشورش بُرد

جیونگ وو سون، داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر، شیوه گفت‌وگوی جمعی و بررسی هر نمایش پس از تماشای آن توسط هیئت داوران را پسندیده است و تاکید می‌کند این روش داوری را می‌خرد و به عنوان سوغات به کشورش می‌برد.

|

گفت‌وگو با پیشکسوت تئاتر استان گلستان

الله‌قلی نظری: هنرمندان جوان، شتاب‌زده کار می‌کنند
گفت‌وگو با پیشکسوت تئاتر استان گلستان

الله‌قلی نظری: هنرمندان جوان، شتاب‌زده کار می‌کنند

الله‌قلی نظری، پیشکسوت تئاتر استان گلستان می‌گوید اگرچه تولید نمایش در شهر گرگان همچنان ادامه دارد، ولی به نظر او، هنرمندان جوان شتاب‌زده عمل می‌کنند و گاهی اوقات ناپختگی‌هایی در آثارشان دیده می‌شود.

|

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با مهمانان خارجی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد

تلاش برای عقد تفاهم‌نامه مشترک تئاتری بین ایران و دیگر کشورها
در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با مهمانان خارجی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد

تلاش برای عقد تفاهم‌نامه مشترک تئاتری بین ایران و دیگر کشورها

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در حاشیه برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به منظور فراهم سازی زیرساخت‌های همکاری بیشتر با دیگر کشورها، با هنرمندان ارمنستان، تونس، عمان و کره‌ و ... به طور جداگانه دیدار کرد.

|

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در جشنواره تئاتر فجر امسال هنرمندان از همه سلایق حضور داشتند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در جشنواره تئاتر فجر امسال هنرمندان از همه سلایق حضور داشتند

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «صف اول» شبکه خبر با اشاره به تاثیر احیای جشنواره تئاتر منطقه‌ای در مشارکت همگانی هنرمندان سراسر کشور گفت در جشنواره تئاتر فجر امسال هنرمندان بسیاری از همه سلایق با انواع پوشش‌ها و گویش‌ها حضور داشتند و ما می‌توانیم ...

|

گفت‌وگو با داور بخش بین‌المللی جشنواره 41 تئاتر فجر

احمد حسن موسی: نسل جوان و خلاق تئاتر ایران شگفت‌انگیز است
گفت‌وگو با داور بخش بین‌المللی جشنواره 41 تئاتر فجر

احمد حسن موسی: نسل جوان و خلاق تئاتر ایران شگفت‌انگیز است

احمد حسن موسی، داور بخش بین‌المللی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به تنوع موضوعی قابل توجه آثار شرکت‌کننده در این رویداد می‌گوید چیزی که باعث شگفتی‌اش شده، وجود نسل جوان توانمند و خلاق در تئاتر ایران بوده است.

|

نظرات کاربران