در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با پیشکسوت تئاتر استان گلستان

الله‌قلی نظری: هنرمندان جوان، شتاب‌زده کار می‌کنند

الله‌قلی نظری، پیشکسوت تئاتر استان گلستان می‌گوید اگرچه تولید نمایش در شهر گرگان همچنان ادامه دارد، ولی به نظر او، هنرمندان جوان شتاب‌زده عمل می‌کنند و گاهی اوقات ناپختگی‌هایی در آثارشان دیده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی جشنواره، الله‌قلی نظری، هنرمند پیشکسوت استان گلستان، فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۸ و در سن 16 سالگی با حضور در دوره‌های بازیگری مرکز آموزش تئاتر آن دوران در گرگان آغاز کرد.

بازیگری و کارگردانی تئاتر، مدیریت تالار فخرالدین اسعد گرگانی، حضور به عنوان تهیه‌کننده، گوینده و نویسنده برنامه‌های رادیویی مرکز استان گلستان و مسئول انجمن هنرهای نمایشی این استان تنها بخشی از فعالیت‌های او به شمار می‌آید.

الله‌قلی نظری اکنون در حال ورود به پنجاه و سومین سال حضورش در عرصه هنرهای نمایشی است.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر استان گلستان، درباره اولین مواجهه‌اش با هنر نمایش می‌گوید: «زمانی که نوجوان بودم گروه‌های تعزیه‌خوان رفت و آمد زیادی در محل زندگی ما داشتند. کم کم با آن‌ها آشنا شدم  و برای اولین بار در 6 سالگی با پیشنهاد آن‌ها نقش پسر ازرق شامی را بازی کردم.»

نظری ادامه می‌دهد: «در واقع اولین حضور من به عنوان بازیگر در صحنه تعزیه اتفاق افتاد. پس از آن در سال ۱۳۴۶ زمانی که از طرف مدرسه به تماشای یک اثر سیاه‌بازی نشستم. از تماشای اثر شور و شوق غیرقابل وصفی داشتم و از همان زمان بود که احساس کردم به این هنر علاقه‌مند شده‌ام. در واقع حضور در نمایش تعزیه و تماشای یک اثر نمایش ایرانی انگیزه من برای ادامه فعالیت در عرصه هنرهای نمایشی بود.»

او می‌افزاید: «در سال ۱۳۴۸ اولین آموزشگاه بازیگری در گرگان تاسیس شد. من برای آموزش به آنجا رفتم و نزد استادانی چون سعید نیکپور و زنده‌یاد مسعود فقیه آموزش بازیگری دیدم. در همان سال با بازی در نمایشی به کارگردانی محمد سلیمیان روی صحنه رفتم و پس از آن تاکنون به صورت پیوسته به عنوان بازیگر و کارگردان مشغول هستم. حتی در زمان خدمت سربازی نیز به ضرورت برای سربازان اجراهای نمایشی داشتم. درواقع در طول تمامی این سال‌ها زمانی نبوده است که از تئاتر دور باشم.»

نظری می‌گوید: «در سال ۱۳۵۷ و همزمان با تاسیس سالن فخرالدین اسعد گرگانی، در آزمون فرهنگ و ارشاد شرکت کردم و به عنوان بازیگر رسمی این سازمان پذیرفته شدم و به خانواده فرهنگ و هنر آن دوران پیوستم.»

این بازیگر با اشاره به اینکه هم اکنون در حال تولید و آماده‌سازی یک اثر نمایشی است، توضیح می‌دهد: «نمایشی با عنوان «ستاره سال سی‌ام» نوشته محمدرضا آریان‌فر را در دست تولید دارم که در صورت امکان برای اسفندماه و در نیمه شعبان روی صحنه خواهد رفت.»

این هنرمند پیشکسوت تئاتر در واکنش به پرسشی درباره «کیفیت اجراهای نمایشی در گرگان»، پاسخ می‌دهد: «اظهار نظر کردن در این باره کار سختی است در طی سال‌های اخیر شاهد روال منظمی در تولید آثار هنری نبوده‌ایم. البته که هنرمندان نسل جوان با انگیزه و تلاش بسیار در حال فعالیت هستند و ما نیز از آن‌ها می‌آموزیم.»

او ادامه می‌دهد: «نسل ما با دقت و جامعیت بیشتری به اجرای تئاتر می‌پرداخت اما امروزه هنرمندان جوان شتابزده عمل می‌کنند و گاهی اوقات شاهد ناپختگی‌هایی در آثارشان هستیم. از لحاظ کیفی شاید نظر مساعدی نسبت به تمامی آثار نداشته باشم اما از لحاظ کمی عزیزان ما در حال تولید هستند و امیدوارم این کمیت همراه با کیفیت و نوآوری باشد تا درخشش هنرمندان بیشتر شود.»

نظری درباره پیشینه تئاتری شهر گرگان می‌گوید: «داشتن سالنی همچون سالن فخرالدین اسعد گرگانی موهبت بزرگی برای اهالی تئاتر به شمار می‌آید که نسل جوان باید نهایت استفاده را از آن ببرند چراکه خود تالار برای نسل جدید فرصت تولید نمایش ایجاد می‌کند. قدمت تئاتر گرگان به حدود 60 سال می‌رسد و این شهر در دهه ۶۰ توسط دکتر علی منتظری، مدیرکل هنرهای نمایشی وقت، به عنوان پایتخت تئاتر ایران نامیده شد. بنابراین گرگان، خاستگاه تئاتری با پیشینه‌ای بلندمدت دارد که هنرمندان نسل جوان باید از این پیشینه و تجربیات به خوبی بهره ببرند.»

این هنرمند با بیان اینکه افراد شایسته‌تر و پیشکسوتان دیگری در گرگان حضور دارند که اگر در جشنواره تئاتر فجر از آن‌ها تقدیر می‌شد، قطعا خوشحال‌تر بود، می‌گوید: «برگزاری نکوداشت برای بزرگان باعث می‌شود تا آن‌ها بدانند تلاش‌ها و زحمات‌شان فراموش نشده است و برنامه‌های این چنین باعث انگیزه و تلاش مضاعف نسل جوان هم خواهد شد.»

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

کارگردان راه‌یافته به بخش تئاتر دانشجویی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

حضور در جشنواره فجر باعث شد به ادامه مسیر امیدوار شوم
کارگردان راه‌یافته به بخش تئاتر دانشجویی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

حضور در جشنواره فجر باعث شد به ادامه مسیر امیدوار شوم

افشین حسنی‌کیا، کارگردان نمایش «اوبِرمِنش» با بیان اینکه در چند سال اخیر به دلیل هزینه‌ بالای سالن‌های خصوصی، موفق به اجرای آثارم نمی‌شدم، گفت جشنواره فجر فرصتی به من داد تا دوباره به ادامه مسیر امیدوار شوم.

|

نظرات کاربران