در حال بارگذاری ...
نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دل‌پیشه از تهران

انتظاری هشت‌ساله در فضایی سوررئال

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «دختران» قصه چهار دوست است که با چهار خواهر ازدواج می‌کنند و به جبهه می‌روند و هشت سال از آن‌ها خبری نمی‌شود. نمایش یک نگاه کمدی-تراژدی به تبعات ناشی از جنگ در فضایی سوررئال دارد. شاید نویسنده و کارگردانان نمایش می‌خواسته‌اند فضایی گروتسک را نیز با کارشان همراه کنند اما این امر اتفاق نیفتاده است؛ زیرا گروتسک تنها خنداندن و تکه‌های طنز یا کمدی کلامی را در روندِ یک نمایش کار کردن نیست و به موارد و عناصر دیگری هم نیاز است تا یک اثر گروتسک جلوه کند.

طراحی صحنه از میزهای پهنی که به‌صورت به‌علاوه چیده شده‌اند تشکیل شده و همه بازی‌ها روی این میزها اتفاق می‌افتد.

نمایش سعی دارد که با طنز، تلخی تراژیک ماجرا را بگیرد اما این طنز آن‌گونه نیست که از دل نمایش و قصه و شخصیت کاراکترها برآید؛ زیرا گویی به‌نوعی به کار حقنه شده است و اندک‌اندک تأثیر خود را از دست می‌دهند. از سویی دیالوگ‌ها چه در بخش دختران و چه سربازها به‌گونه‌ای چیده شده‌اند که به‌اصطلاح جریان زندگی روزمره را نشان دهند تا از این راستا به بده‌بستان‌هایی واقعی دست یابند اما هر چه نمایش جلو می‌رود بیشتر در حد حرف یومیه‌ای که در پیشبرد درام ماجرا و پرداخت‌های موضوعی و موضعی نقشی ندارند، باقی می‌ماند. حرف‌ها به‌سوی تکرار می‌رود و این‌گونه تبدیل به‌نوعی کلیشه در خود می‌شوند؛ همین تکرارها و پرحرفی‌ها موجب کندی و افتادن ریتم و زمان طولانی نمایش شده است؛ مانند دعوای مرد و زن همسایه، بحث در چگونگی پختن آش و جدل خواهرها، بخشی از صحبت‌های تکراری سربازان و جدل در خصوص نوارهای کاست و خواب‌ها و...

 تا بیش از نیمه‌های کار هنوز معلوم نیست که نمایش چه چیزی را می‌خواهد بگوید. اینکه چهار نفر به جبهه رفته‌اند و همسران‌شان منتظر آن‌ها هستند ماجرای یک‌خطی نمایش است. پس از آن بیشترش حاشیه است و مسائل فرعی که ربط چندانی هم به روند و پیشبرد کار ندارند. چرا سربازها هشت سال از خود خبری نمی‌دهند؟ مگر نامه، تلفن و... وجود نداشته است؟ حتی چنانچه اسیر نیز شده باشند باز هم آن‌ها می‌توانستند از طریق صلیب سرخ به خانواده‌های‌شان خبر دهند؛ حال آنکه به‌ظاهر اسیر هم نشده‌اند. از سویی اخبار و وقایع روز و اتفاقات طی این هشت سال به‌صورت گزارش‌های رادیویی پخش می‌شوند. درواقع یک گزارش تاریخی از سال 59 تا اتمام جنگ به مخاطبان داده می‌شود؛ درصورتی‌که این اخبار از منظر الزامات نمایش مهم باشند، می‌باید به‌صورت دراماتیک و نمایشی مطرح شوند.

اینکه چرا نقش یکی از خواهران را مرد بازی می‌کند یعنی یکی از همان سربازها نیز چندان توجیه دراماتیک ندارد و تصنعی به نظر می‌رسد. بازی روی میزها یعنی در ارتفاع یک متری این شائبه را ایجاد می‌کند که شاید همه این‌ آدم‌ها روح باشند و اصلاً همگی از دنیا رفته‌اند و شهید شده‌اند. اگر چنین است که باید این مفهوم به‌درستی به مخاطبان انتقال داده شود و اگر نیست؛ پس باید به‌نوعی بدان اشاره شود تا تماشاکنان در برداشت‌شان دچار اشتباه نشوند.

از این‌ها که بگذریم باید به طراحی صحنه خلاقه اشاره کرد که یکی از نقاط قوت نمایش است و ایضاً بازی‌های روان و قابل‌قبول خواهرها و سربازها. درنهایت باید گفت که نمایش از ارائه آنچه می‌خواهد بگوید ناتوان است و به‌نوعی در سطح مانده است.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مدق الحناء» نوشته عباس الحایک به کارگردانی یوسف البلوشی از عمان

زمانی که نهنگ ماه را می‌بلعد
نگاهی به نمایش «مدق الحناء» نوشته عباس الحایک به کارگردانی یوسف البلوشی از عمان

زمانی که نهنگ ماه را می‌بلعد

سید علی تدین صدوقی: حاکم شهر که آدم خوبی است ناپدید می‌شود و فردی دیگر به همراه سربازانش جای او را می‌گیرد. او فرد مستبدی است پس اعلام می‌کند چنانچه مردم شهر شورش کنند و به فرمان او نباشند مزارع ...

|

نظری به نمایش «لابیرنت» به نویسندگی و کارگردانی پدرام رحمانی

در جدالی ابدی با شیطان درون
نظری به نمایش «لابیرنت» به نویسندگی و کارگردانی پدرام رحمانی

در جدالی ابدی با شیطان درون

عرفان پهلوانی: به دفتر کار شیطان خوش آمدید! شما قرار است در این دفتر، بیننده­ معامله­ ویژه­ شیطان با هفت کاراکتر باشید و برای معامله­ ویژه­ خود با شیطان آماده شوید! زیرا به گفته­ بروشور ...

|

نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشت‌کوهی» شرکت‌کننده از تهران

مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر
نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشت‌کوهی» شرکت‌کننده از تهران

مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر

سید علی تدین صدوقی: نمایش «مکبث زار» همان‌طور که از اسمش پیداست، همان «مکبث شکسپیر» با همان قصه، با همان رویدادها، با همان شخصیت‌پردازی‌ها، با همان نام‌ها و... است. حال چنانچه ...

|

نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها
نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها

عرفان پهلوانی: بسیاری از اندیشمندان جامعه‌­شناسی ایرانی بر این باور هستند که برای گشودن گره­‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی روزگار اکنون ایران، می‌­بایست نگاهی ...

|

نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه

اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال
نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه

اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «لیزای بیچاره» یک رومانس عاشقانه است که در انتها عشاق به وصال یکدیگر نمی‌رسند. دختری روستایی به نام «لیزا» با پسری اشرافی از مسکو آشنا می‌شود. آن‌ها مدتی در ...

|

در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد
در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد

ایوانا ووجیک کومیناج داور بخش بین‌الملل دوره چهل‌ویکم جشنواره تئاتر فجر، با تاکید بر اینکه از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر، مخاطب و مکاتب هنری ساخت، می‌گوید هدف جشنواره نباید فقط این باشد که تعدادی نمایش روی صحنه برود، بلکه باید هم مخاطب را به سالن بیاورد و هم اینکه ...

|

رهاورد سفرِ «جیونگ وو سون» به ایران

سوغاتی گران‌بهایی که داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر خرید و به کشورش بُرد
رهاورد سفرِ «جیونگ وو سون» به ایران

سوغاتی گران‌بهایی که داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر خرید و به کشورش بُرد

جیونگ وو سون، داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر، شیوه گفت‌وگوی جمعی و بررسی هر نمایش پس از تماشای آن توسط هیئت داوران را پسندیده است و تاکید می‌کند این روش داوری را می‌خرد و به عنوان سوغات به کشورش می‌برد.

|

گفت‌وگو با پیشکسوت تئاتر استان گلستان

الله‌قلی نظری: هنرمندان جوان، شتاب‌زده کار می‌کنند
گفت‌وگو با پیشکسوت تئاتر استان گلستان

الله‌قلی نظری: هنرمندان جوان، شتاب‌زده کار می‌کنند

الله‌قلی نظری، پیشکسوت تئاتر استان گلستان می‌گوید اگرچه تولید نمایش در شهر گرگان همچنان ادامه دارد، ولی به نظر او، هنرمندان جوان شتاب‌زده عمل می‌کنند و گاهی اوقات ناپختگی‌هایی در آثارشان دیده می‌شود.

|

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با مهمانان خارجی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد

تلاش برای عقد تفاهم‌نامه مشترک تئاتری بین ایران و دیگر کشورها
در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با مهمانان خارجی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد

تلاش برای عقد تفاهم‌نامه مشترک تئاتری بین ایران و دیگر کشورها

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در حاشیه برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به منظور فراهم سازی زیرساخت‌های همکاری بیشتر با دیگر کشورها، با هنرمندان ارمنستان، تونس، عمان و کره‌ و ... به طور جداگانه دیدار کرد.

|

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در جشنواره تئاتر فجر امسال هنرمندان از همه سلایق حضور داشتند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در جشنواره تئاتر فجر امسال هنرمندان از همه سلایق حضور داشتند

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «صف اول» شبکه خبر با اشاره به تاثیر احیای جشنواره تئاتر منطقه‌ای در مشارکت همگانی هنرمندان سراسر کشور گفت در جشنواره تئاتر فجر امسال هنرمندان بسیاری از همه سلایق با انواع پوشش‌ها و گویش‌ها حضور داشتند و ما می‌توانیم ...

|

نظرات کاربران