در حال بارگذاری ...
نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها

عرفان پهلوانی: بسیاری از اندیشمندان جامعه‌­شناسی ایرانی بر این باور هستند که برای گشودن گره­‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی روزگار اکنون ایران، می‌­بایست نگاهی انتقادی و آسیب­‌شناسانه به تاریخ معاصر این سرزمین اهورایی داشت. هم­چنین بیشتر آگاهان بر چندوچون ایران و ایرانیان، تاریخ معاصر را از ریخت­‌یابی انقلاب مشروطه تا امروز ما ارزیابی کرده‌­اند و علت این ارزیابی ویژگی­‌های مشترک و شاید از این اشتراک مهم‌­تر، واکنش‌­ها و رفتارهای تکرار‌شده­ ایرانیان از مشروطه تا امروز است. بر این مایه، شاید بتوان گفت که بر هر ایرانی فرهیخته واجب و برای او ضروری است که مطالعه­ ژرف و انتقادی پیرامون تاریخ معاصر سرزمین آریاییان داشته باشد. روشن است که نظرات کلی، سطحی و کلیش‌ه­ای و واکنش‌­های شعاری نه‌تنها کارگشا نخواهند بود، بلکه ممکن است به بیراهه و ویرانکده منتهی شوند.

نمایش «فنجان در طوفان چای»، از کم‌­شمار نمونه­‌های هنر نمایش است که تلاش کرده است به دور از ستایش­‌های بی‌­مورد و افراطی یا فحاشی­‌های دور از خرد و هوش نسبت به گذشته­ معاصر باشد. این نمایش می­‌کوشد واکنشی هنرمندانه، تحلیلی، جزئی‌­نگرانه و ژرف‌­اندیشانه نسبت به امروز و دیروز هم‌­عصر داشته باشد. واکنشی آمیخته از استنادهای تاریخی و نیز تخیل هنرمندانه؛ نمایشی بهره‌­مند از دغدغه‌­مندی مسئولانه نسبت به ایران و برخوردار از زیبایی­‌شناسی فرهنگ و هنر ایرانی و به‌­ویژه نمایش‌­های ایرانی که از مؤلفه‌ها و مصداق‌­های آن می­‌توان به سکوی نمایش ایرانی، میزانسن‌­های چهار سو، حضور کاراکتر سیاه، روایت‌­گری نمایشگرانه؛ ترانه‌­ها، دست‌­افشانی و پایکوبی‌­های شادانه و... اشاره کرد که رمز و راز هر کدام از این مؤلفه‌ها و مصداق­‌ها را می­‌توان از دیدگاه نشانه­‌شناسی کاوید و بررسی کرد.

در برخی منابع آمده است شماری از اهل عرفان بر این باورند که حقیقت یک جام آینه بود که در روز ازل افتاد و شکست؛ هر تکه از آن در برِ یکی از انسان­‌ها قرار گرفت و ناخوش آنکه شماری از آدم‌­ها دچار این توهم می‌­شوند که کلیت حقیقت، آن ذره‌ای است که در دست آن­‌ها قرار دارد؛ اما حقیقت اصلی دگرباره در روز موعود ریخت خواهد یافت؛ در آن هنگامه که تکه‌­های آن جام آینه­ آسمانی دوباره به هم بپیوندند.

توهم یادشده، مخاطره­ جزم‌­اندیشی را در پی خواهد داشت و یکی از زیباترین و هوشمندانه‌­ترین فرآیندهایی که می‌تواند ما را از باتلاق جزم­‌اندیشی برهاند، گسترش و افزایش گفتمان انتقادی و نهادینه شدن اندیشه­ نقد و گفت‌وگو است. نمایش «فنجان در طوفان چای»، گفت‌وگویی دراماتیک و انتقادی است پیرامون دردهایی که به گفته­ خود نمایش بیماری­‌هایی هستند که (هزارساله برای آن‌­ها درمانی پیدا نشده است). آری، شاید باید برای تحلیل عمیق­‌تر چالش­‌های معاصر و امروز، سده‌­های گذشته و روزگار پیش‌تر را با نگاهی دوباره و چندباره، ژرف­تر و هوشمندانه‌­تر بررسی کرد. تعارف‌­ها را کنار بگذاریم، از ممیزی نابخردانه و هراس‌­آلود دیگران دست بکشیم، خودسانسوری­‌ها را ناکارآمد بدانیم و باور کنیم که پذیرفتن درد، نخستین گام درمان است. باید از منفعت‌­طلبی شخصی دست کشید، مصلحت­‌اندیشانه صلاح مملکت را دریافت و با واقعیت‌­ها روبه‌­رو شد، اگر می­‌خواهیم پاسخی درخور برای تاریخ پس از خود به یادگار بگذاریم و خویش‌کاری مسئولانه­ خود را شرافتمندانه به انجام رسانیم. بهره‌­مند از این نگاه است که کاراکتر دکتر نمایش فنجان در طوفان چای، در پایان، بارها فریاد برمی‌­آورد: ما بیماریم، بیماری‌مون درمان نداره، چون آگاه نیستیم...

چه خوش که نمایش «فنجان در طوفان چای»، تلاش می­‌کند از پروپاگاندا و شعارزدگی دوری کند؛ برخوردار از این مرام است که این نمایش می‌­تواند از سطح گذر کند و دارای لایه‌­های ژرف­‌ساختی شود. لحظه­‌های کمیک این نمایش، به‌­ویژه با حضور کاراکتر یاقوت و بازی خوش‌­انرژی و تماشایی مرتضی ایجادی ستایش‌برانگیز هستند. به‌­راستی تلاش هنرمندانه­ یکایک بازیگران این نمایش، ویژه‌­تر محمدامین امامی در نقش لستر و محمدصادق مقدسیان در نقش دکتر، ستودنی است. همه­ آن­‌ها کوشیده‌­اند افزون بر دریافت و درک درست و عمیق از کاراکتر، ارائه‌ای به‌­اندازه، زیبا، گیرا و تأثیرگذار داشته باشند.

هگل در جایی نوشته است: «تاریخ همواره دو بار تکرار می‌­شود.» اندیشمندی دیگر که روزگاری دانشجوی هگل بوده، بر این گفته افزوده است: «بار نخست به ریختار تراژدی و بار دوم به ریختار کمدی»! بی­‌گمان دوستداران راستین ایران و ایرانیان ­می‌­بایست با پویش­‌های فرهنگی درخور، مانند آفرینش نمایش «فنجان در طوفان چای»، از تکرارهای چندین‌باره‌ اشتباه‌­های تاریخ معاصر و پیش از آن جلوگیری کنند. دیالوگ‌­های نمایش «فنجان در طوفان چای» درخور درنگ و اندیشه هستند؛ از این روی که دراماتیک هستند. گفت­‌وگوهای این نمایش افزون بر ایجاد درگیری، دارای ویژگی پیش‌­برندگی هستند و پرداخت خوبی را از کاراکترهای «فنجان در طوفان چای» ارائه می­‌دهند. آکسسوار و ابزار به‌کاررفته در طراحی صحنه­ نمایش «فنجان در طوفان چای»، با ظرافت اندیشه طراحی شده‌­اند و برترین آن­‌ها بشکه­‌های نفت هستند. نفت، این حامل انرژی جاودانه که تاریخ ایران و جهان را به پیش و پس از اکتشاف و استخراج خود تقسیم می‌کند. تلاش برای روزآمد کردن شیوه­‌ها و شگردهای نمایش­‌های سنتی ایران، دیگر ویژگی ستایش‌برانگیز «فنجان در طوفان چای» است.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشت‌کوهی» شرکت‌کننده از تهران

مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر
نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشت‌کوهی» شرکت‌کننده از تهران

مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر

سید علی تدین صدوقی: نمایش «مکبث زار» همان‌طور که از اسمش پیداست، همان «مکبث شکسپیر» با همان قصه، با همان رویدادها، با همان شخصیت‌پردازی‌ها، با همان نام‌ها و... است. حال چنانچه ...

|

نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دل‌پیشه از تهران

انتظاری هشت‌ساله در فضایی سوررئال
نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دل‌پیشه از تهران

انتظاری هشت‌ساله در فضایی سوررئال

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «دختران» قصه چهار دوست است که با چهار خواهر ازدواج می‌کنند و به جبهه می‌روند و هشت سال از آن‌ها خبری نمی‌شود. نمایش یک نگاه کمدی-تراژدی به تبعات ناشی از جنگ در ...

|

نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه

اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال
نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه

اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «لیزای بیچاره» یک رومانس عاشقانه است که در انتها عشاق به وصال یکدیگر نمی‌رسند. دختری روستایی به نام «لیزا» با پسری اشرافی از مسکو آشنا می‌شود. آن‌ها مدتی در ...

|

در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد
در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد

ایوانا ووجیک کومیناج داور بخش بین‌الملل دوره چهل‌ویکم جشنواره تئاتر فجر، با تاکید بر اینکه از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر، مخاطب و مکاتب هنری ساخت، می‌گوید هدف جشنواره نباید فقط این باشد که تعدادی نمایش روی صحنه برود، بلکه باید هم مخاطب را به سالن بیاورد و هم اینکه ...

|

رهاورد سفرِ «جیونگ وو سون» به ایران

سوغاتی گران‌بهایی که داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر خرید و به کشورش بُرد
رهاورد سفرِ «جیونگ وو سون» به ایران

سوغاتی گران‌بهایی که داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر خرید و به کشورش بُرد

جیونگ وو سون، داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر، شیوه گفت‌وگوی جمعی و بررسی هر نمایش پس از تماشای آن توسط هیئت داوران را پسندیده است و تاکید می‌کند این روش داوری را می‌خرد و به عنوان سوغات به کشورش می‌برد.

|

گفت‌وگو با پیشکسوت تئاتر استان گلستان

الله‌قلی نظری: هنرمندان جوان، شتاب‌زده کار می‌کنند
گفت‌وگو با پیشکسوت تئاتر استان گلستان

الله‌قلی نظری: هنرمندان جوان، شتاب‌زده کار می‌کنند

الله‌قلی نظری، پیشکسوت تئاتر استان گلستان می‌گوید اگرچه تولید نمایش در شهر گرگان همچنان ادامه دارد، ولی به نظر او، هنرمندان جوان شتاب‌زده عمل می‌کنند و گاهی اوقات ناپختگی‌هایی در آثارشان دیده می‌شود.

|

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با مهمانان خارجی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد

تلاش برای عقد تفاهم‌نامه مشترک تئاتری بین ایران و دیگر کشورها
در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با مهمانان خارجی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد

تلاش برای عقد تفاهم‌نامه مشترک تئاتری بین ایران و دیگر کشورها

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در حاشیه برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به منظور فراهم سازی زیرساخت‌های همکاری بیشتر با دیگر کشورها، با هنرمندان ارمنستان، تونس، عمان و کره‌ و ... به طور جداگانه دیدار کرد.

|

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در جشنواره تئاتر فجر امسال هنرمندان از همه سلایق حضور داشتند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در جشنواره تئاتر فجر امسال هنرمندان از همه سلایق حضور داشتند

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «صف اول» شبکه خبر با اشاره به تاثیر احیای جشنواره تئاتر منطقه‌ای در مشارکت همگانی هنرمندان سراسر کشور گفت در جشنواره تئاتر فجر امسال هنرمندان بسیاری از همه سلایق با انواع پوشش‌ها و گویش‌ها حضور داشتند و ما می‌توانیم ...

|

گفت‌وگو با داور بخش بین‌المللی جشنواره 41 تئاتر فجر

احمد حسن موسی: نسل جوان و خلاق تئاتر ایران شگفت‌انگیز است
گفت‌وگو با داور بخش بین‌المللی جشنواره 41 تئاتر فجر

احمد حسن موسی: نسل جوان و خلاق تئاتر ایران شگفت‌انگیز است

احمد حسن موسی، داور بخش بین‌المللی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به تنوع موضوعی قابل توجه آثار شرکت‌کننده در این رویداد می‌گوید چیزی که باعث شگفتی‌اش شده، وجود نسل جوان توانمند و خلاق در تئاتر ایران بوده است.

|

گفت‌وگو با مدیر اجرایی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

افشین ناظری: فجر 41 پر تب‌وتاب‌ترین دوره این رویداد بود
گفت‌وگو با مدیر اجرایی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

افشین ناظری: فجر 41 پر تب‌وتاب‌ترین دوره این رویداد بود

افشین ناظری مدیر اجرایی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید از روز دوم برگزاری جشنواره تئاتر فجر، گرمای جشنواره بیشتر شد و شاهد پر تب‌وتاب‌ترین جشنواره تئاتر فجر بودیم.

|

نظرات کاربران