در حال بارگذاری ...
ارزیابی مهرداد کوروش‌نیا از آثار بخش تازه‌های تئاتر جشنواره فجر

بازی‌‌های شگفت‌انگیز در کنار متن‌های ضعیف

مهرداد کوروش‌‌نیا، عضو هیئت انتخاب بخش تازه‌های تئاتر ایران در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فجر، بازیگری را نقطه قوت آثار رسیده و پاشنه آشیل آن‌ها را ضعف متون معرفی کرد. او به همین دلیل، خواستار توجه کامل، درست و هنری به بحث نمایشنامه‌نویسی در کلیت تئاتر کشور شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از مهر، «تازه‌های تئاتر ایران»، یکی از بخش‌های صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که نمایش‌های راه‌یافته به آن، از اول بهمن 1402، رقابت خود را با دیگر آثار صحنه‌ای این رویداد آغاز خواهند کرد.

مهرداد کوروش‌نیا، نویسنده و کارگردان تئاتر کشورمان، یکی از اعضای هیئت انتخاب این بخش بود که در ارزیابی آثاری که دیده است، گفت: «نزدیک به 50 کار را در این بخش دیدیم که تنوع موضوعی گسترده و تفاوت شیوه‌های اجرایی آن‌ها جلب توجه می‌کرد. دلیل این دو ویژگی هم، گستردگی جغرافیایی آثار رسیده و همین‌طور حضور نسل‌های مختلف تئاتری است.»

او درباره نقطه قوت مشترک آثار این بخش توضیح داد: «بازیگرهای خیلی خوبی را دیدیم که با تلاش و پشتکار و با انگیزه کار می‌کنند. واقعا افتخار‌آفرین است این همه نیروی جوان، فعال، پرانرژی و با انگیزه در تئاتر کشور هستند و در بازیگری به طور شگفت‌انگیزی، خود را نشان می‌دهند.»

این هنرمند البته هشدار داد: «در عوض آن چیزی که پاشنه آشیل آثار این بخش به شمار می‌آید، ضعف در متن است. دلیش هم این است که در کلیت تئاتر کشور، اهمیت، وقت، انرژی و هزینه کمی برای نویسنده و متن قائل می‌شویم. انگار متون بهانه‌ای هستند تا یک گروه دور هم جمع شوند و یک فرد خلاق به عنوان کارگردان که بخش عمده انرژی‌اش هم صرف جمع و جور کردن هزینه‌ها و امکانات و این چیزها می‌شود، کار را ببندد.»

کوروش‌نیا تاکید کرد: «ما نویسنده‌های خوبی داریم و کشوری هستیم که به لحاظ ادبی و داشته‌های فرهنگی، دست‌مان پُر است. تنوع اقلیمی، فرهنگی و آیینی بی‌مانندی در جهان داریم. کم قصه و شاخصه‌های فرهنگی نداریم که بخواهیم به آن بپردازیم، منتهی این مستلزم آن است که به نویسندگان بها بدهیم.»

او در این راستا خواستار شد: «برای برون‌رفت از این ضعف در تئاتر کشور، باید به نویسنده به عنوان یک آرتیست و به نویسندگی به عنوان یک شغل نگاه کنیم. توجه داشته باشیم از یک متن ضعیف، بهترین کارگردان و بهترین گروه هم چیز درخوری نمی‌توانند در بیاورند ولی از یک متن خوب، یک گروه متوسط، یک کار خوب می‌‌تواند اجرا کند، چرا که داشته‌های متن، بقیه عناصر و بخش های سازنده کار را سیراب می‌کند.»

این کارگردان افزود: «توجه شایسته به نویسنده‌ها، نویسندگی و متن در تئاتر، حتی از بار هزینه‌های کارهای تولید شده هم کم می‌کند. نویسنده حرفه‌ای، چون درام، طراحی، پلات و ساختار را خوب می‌شناسد، آدم‌ها، صحنه‌‌های و هر آنچه را اضافه است، از کار در می‌‌آورد که از نظر اقتصادی، کمک بزرگی است.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی جشنواره فجر

آشا محرابی: تله‌تئاتر از روزهای اوج خود فاصله گرفته است
گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی جشنواره فجر

آشا محرابی: تله‌تئاتر از روزهای اوج خود فاصله گرفته است

آشا محرابی، هنرمند شناخته شده تئاتر، تلویزیون و سینما که به عنوان عضو هیئت انتخاب، نمایش‌های تلویزیونی رسیده به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فجر را دیده است، باور دارد این گونه نمایشی، از روزهای اوج خود فاصله گرفته و نیاز است با استفاده از دانش و تجربه متخصصان و هنرمندان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره تئاتر فجر

هانیه پیرامی: «رنا»، مظلومیت مردم غزه را به تصویر کشیده است
گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره تئاتر فجر

هانیه پیرامی: «رنا»، مظلومیت مردم غزه را به تصویر کشیده است

هانیه پیرامی، کارگردان نمایش رادیویی «رنا»، این اثر را در راستای به تصویر کشیدن مظلومیت مردم غزه و فلسطین دانست که بر بستر ماجراهای زندگی محمود درویش، روایت می‌شود.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش کارگاه‌های آموزشی جشنواره تئاتر فجر

ایرج افشاری‌اصل: به دنبال مهم‌ترین رکن تولید نمایش یعنی آموزش هستیم
گفت‌وگو با دبیر بخش کارگاه‌های آموزشی جشنواره تئاتر فجر

ایرج افشاری‌اصل: به دنبال مهم‌ترین رکن تولید نمایش یعنی آموزش هستیم

ایرج افشاری‌اصل، آموزش را مهم‌ترین رکن زنجیره تولید نمایش دانست که بخش کارگاه‌های آموزشی چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در پی رسیدن به آن است.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش تازه‌های تئاتر جشنواره چهل‌ودوم فجر

توحید معصومی: جوانان نگاه تازه‌تری را به تئاتر تزریق می‌کنند
گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش تازه‌های تئاتر جشنواره چهل‌ودوم فجر

توحید معصومی: جوانان نگاه تازه‌تری را به تئاتر تزریق می‌کنند

توحید معصومی، عضو هیئت انتخاب بخش تازه‌های تئاتر ایران در چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر معتقد است که گرچه نام‌های شناخته‌شده در بین خالقان آثار این بخش نیست اما هنرمندان جوانی که در جشنواره حضور دارند، نگاه تازه‌تری را به تئاتر تزریق خواهند کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

فرناز عقیلی: «نا»، تلفیقی از رادیوتئاتر، نمایش صحنه‌ای و انیمیشن است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

فرناز عقیلی: «نا»، تلفیقی از رادیوتئاتر، نمایش صحنه‌ای و انیمیشن است

فرناز عقیلی، نویسنده و کارگردان نمایش «نا»، اجرای این اثر را تلفیقی از رادیوتئاتر، نمایش صحنه‌ای و انیمیشن معرفی می‌کند که روایتی عاشقانه آمیخته با انتقام را بازگو می‌کند.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

امین رهبر: اولویت اصلی انتخاب آثار، کیفیت آن‌ها بود
گفت‌وگو با دبیر بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

امین رهبر: اولویت اصلی انتخاب آثار، کیفیت آن‌ها بود

امین رهبر، دبیر بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می گوید آثار حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره تئاتر فجر از نظر محتوا با شعار جشنواره همخوان هستند اما لازمه و اولویت اصلی انتخاب آن‌ها کیفیت‌شان بوده است.

|

گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر

مهرنوش ثابت‌نیا: «معبر کربلا»، بازنگری دوباره‌ای است به فرهنگ ایثار و شهادت
گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر

مهرنوش ثابت‌نیا: «معبر کربلا»، بازنگری دوباره‌ای است به فرهنگ ایثار و شهادت

مهرنوش ثابت‌نیا، کارگردان نمایش رادیویی «معبر کربلا»، این نمایش را مبتنی بر بازنگری دوباره به فرهنگ ایثار و شهادت دانست و آن را روایت آدم‌هایی دانست که به هیچ قیمتی حاضر نیستند از اعتقاد و آرمان‌های‌شان دست بکشند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

پیمان قریب‌پناه: «سمفونی پلاک»، روایت صبر مادران در روزهای جنگ تحمیلی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

پیمان قریب‌پناه: «سمفونی پلاک»، روایت صبر مادران در روزهای جنگ تحمیلی است

پیمان قریب‌پناه، کارگردان نمایش رادیویی «سمفونی پلاک»، مضمون اثر خود را روایت صبر مادران و زنان در دوران هشت سال دفاع مقدس دانست.

|

نظرات کاربران