در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با دبیر بخش تله‌تئاتر چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

محسن سوهانی: محتوای بخش تله‌تئاتر دارای رویکرد هویت ایرانی-اسلامی است

محسن سوهانی، ارزیابی تله‌تئاتر در حوزه کارگردانی را دارای دو بخش کارگردانی فنی و کارگردانی هنری می‌داند و معتقد است در بخش محتوایی نیز با توجه به رویکردی که انقلاب اسلامی به هویت ایرانی اسلامی دارد، آثار شرکت‌کننده با در نظر گرفتن ابعاد این محتوا، انتخاب شده‌اند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از ایلنا، بخش تله‌تئاتر چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران برگزار خواهد شد. جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 27 تا 30 دی میزبان 11 اثر از سراسر کشور خواهد بود. 

برای آگاهی از اهداف این بخش و چگونگی حضور آثار متقاضی در آن که یادآور نمایش های خاطره انگیز با حضور جذاب هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی در سال هایی نه چندان دور هستند، با محسن سوهانی، دبیر بخش تله‌تئاتر چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به گفت‌و‌گو پرداختیم.

محسن سوهانی درباره اهداف و برنامه‌های این بخش از جشنواره تئاتر فجر گفت: «بخش تله‌تئاتر، پیش از این هم در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت، ولی در برهه‌ای از زمان شاید در حدود 3 سال، در جشنواره تئاتر فجر حضور نیافت و امسال تصمیم بر آن شد تا دوباره در جشنواره حضور یابد. دلیل آن هم این است که تله‌تئاتر یک ژانر میان‌رشته‌ای جذاب در میان هنرهای نمایشی، به‌ویژه تئاتر و تلویزیون است.»

دبیر بخش تله‌تئاتر جشنواره 42 تئاتر فجر افزود: «مدیریت سازمان صدا و سیما نیز توجه ویژه‌ای به این هنر دارد تا جایی که در مرکز سیمرغ، بخش و مأموریتی را برای تولید تله‌تئاتر در نظر گرفته‌است تا این هنر رونق یابد. این هنر، برای مخاطبان نیز قالب خاطره‌انگیز و جذابی است به‌ویژه آنکه یادآور دهه‌های 60 و 70 است که آثار بسیار فاخری در این قالب تولید شد و به نمایش درآمد.»

رییس رادیونمایش درباره شیوه گزینش آثار راه‌یافته به جشنواره افزود: «برای انتخاب آثار تله‌تئاتر، از همه مراکز صدا و سیما در سراسر کشور فراخوان‌هایی در این باره اعلام شدند. اگرچه وجود بیماری کرونا در سال‌های پیش، باعث استقبال کمی در این زمینه شده بود، ولی امسال با استقبال خیلی خوبی از سوی هنرمندان روبه‌رو شد و آثار زیادی به دبیرخانه ارسال شدند که هم شامل تولیدات مراکز صدا و سیما و هم تولیدات بخش خصوصی هستند. این آثار توسط هیئت داوران این بخش شامل آشا محرابی، بهرام ابراهیمی و مسعود فروتن مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت آثار مناسب، به جشنواره راه یافتند.»

او در پاسخ به پرسشی درباره محدودیت محتوایی آثار راه‌یافته توضیح داد: «برای محتوای آثار، ما محدودیت زیادی ایجاد نکردیم، اگرچه محتوا جایگاه ویژه خود را دارد، ولی فرم و ساختار هم حائز اهمیت است. تله‌تئاتر در ارزیابی از منظر کارگردانی، دارای دو بخش کارگردانی فنی و کارگردانی هنری است و در بخش محتوایی نیز با توجه به رویکردی که انقلاب اسلامی به هویت ایرانی اسلامی دارد، با در نظر گرفتن ابعاد چنین محتوایی، داوران آثار را برگزیدند.»

سوهانی تأکید اصلی انتخاب آثار راهی‌افته را مهارت‌ها و توانایی‌های کارگردانی آثار عنوان کرد چرا که با توجه به بخش فنی تله‌تئاتر، هم کارگردانی تصویری و هم کارگردانی هنری آن‌ها دارای ارزش ارزیابی هستند.

دبیر بخش تله‌تئاتر جشنواره 42 تئاتر فجر درباره امکانات برگزاری این بخش جشنواره نیز افزود: «با توجه به اینکه این گونه نمایشی، نیازمند امکانات اجرای صحنه‌ای نیست و امکانات آسان‌تری را می‌طلبد، در این موضوع مشکل خاصی وجود ندارد. همچنین امسال برای این بخش، امکان داوری و ارزیابی مردمی را نیز فراهم کرده‌ایم، بویژه آنکه یکی از آثار این بخش با موضوع انقلاب اسلامی و مبارزان انقلابی، در موزه عبرت اکران خواهد شد.»

این مدیر فرهنگی در پاسخ به پرسشی درباره امکان نمایش آثار برگزیده جشنواره در رسانه‌های تصویری مانند تلویزیون هم گفت: «البته این موضوع در قالب یک پیشنهاد به سازمان صدا و سیما ارائه شده‌ است که امیدواریم مورد قبول این سازمان قرار گیرد و از این ظرفیت‌ها نیز استفاده شود. تله‌تئاتر دارای جذابیت‌ها و زیبایی‌های بسیاری است که شاید هم از سوی صدا و سیما و هم از سوی اداره هنرهای نمایشی مورد غفلت قرار گرفته باشد، ولی بعد از مدت‌ها با توجه ویژه‌ای که هر دوی این سازمان‌ها از خود نشان دادند، این بخش دوباره به جشنواره تئاتر فجر افزوده شد.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی جشنواره فجر

آشا محرابی: تله‌تئاتر از روزهای اوج خود فاصله گرفته است
گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی جشنواره فجر

آشا محرابی: تله‌تئاتر از روزهای اوج خود فاصله گرفته است

آشا محرابی، هنرمند شناخته شده تئاتر، تلویزیون و سینما که به عنوان عضو هیئت انتخاب، نمایش‌های تلویزیونی رسیده به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فجر را دیده است، باور دارد این گونه نمایشی، از روزهای اوج خود فاصله گرفته و نیاز است با استفاده از دانش و تجربه متخصصان و هنرمندان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره تئاتر فجر

هانیه پیرامی: «رنا»، مظلومیت مردم غزه را به تصویر کشیده است
گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره تئاتر فجر

هانیه پیرامی: «رنا»، مظلومیت مردم غزه را به تصویر کشیده است

هانیه پیرامی، کارگردان نمایش رادیویی «رنا»، این اثر را در راستای به تصویر کشیدن مظلومیت مردم غزه و فلسطین دانست که بر بستر ماجراهای زندگی محمود درویش، روایت می‌شود.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش کارگاه‌های آموزشی جشنواره تئاتر فجر

ایرج افشاری‌اصل: به دنبال مهم‌ترین رکن تولید نمایش یعنی آموزش هستیم
گفت‌وگو با دبیر بخش کارگاه‌های آموزشی جشنواره تئاتر فجر

ایرج افشاری‌اصل: به دنبال مهم‌ترین رکن تولید نمایش یعنی آموزش هستیم

ایرج افشاری‌اصل، آموزش را مهم‌ترین رکن زنجیره تولید نمایش دانست که بخش کارگاه‌های آموزشی چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در پی رسیدن به آن است.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش تازه‌های تئاتر جشنواره چهل‌ودوم فجر

توحید معصومی: جوانان نگاه تازه‌تری را به تئاتر تزریق می‌کنند
گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش تازه‌های تئاتر جشنواره چهل‌ودوم فجر

توحید معصومی: جوانان نگاه تازه‌تری را به تئاتر تزریق می‌کنند

توحید معصومی، عضو هیئت انتخاب بخش تازه‌های تئاتر ایران در چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر معتقد است که گرچه نام‌های شناخته‌شده در بین خالقان آثار این بخش نیست اما هنرمندان جوانی که در جشنواره حضور دارند، نگاه تازه‌تری را به تئاتر تزریق خواهند کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

فرناز عقیلی: «نا»، تلفیقی از رادیوتئاتر، نمایش صحنه‌ای و انیمیشن است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

فرناز عقیلی: «نا»، تلفیقی از رادیوتئاتر، نمایش صحنه‌ای و انیمیشن است

فرناز عقیلی، نویسنده و کارگردان نمایش «نا»، اجرای این اثر را تلفیقی از رادیوتئاتر، نمایش صحنه‌ای و انیمیشن معرفی می‌کند که روایتی عاشقانه آمیخته با انتقام را بازگو می‌کند.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

امین رهبر: اولویت اصلی انتخاب آثار، کیفیت آن‌ها بود
گفت‌وگو با دبیر بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

امین رهبر: اولویت اصلی انتخاب آثار، کیفیت آن‌ها بود

امین رهبر، دبیر بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می گوید آثار حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره تئاتر فجر از نظر محتوا با شعار جشنواره همخوان هستند اما لازمه و اولویت اصلی انتخاب آن‌ها کیفیت‌شان بوده است.

|

گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر

مهرنوش ثابت‌نیا: «معبر کربلا»، بازنگری دوباره‌ای است به فرهنگ ایثار و شهادت
گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر

مهرنوش ثابت‌نیا: «معبر کربلا»، بازنگری دوباره‌ای است به فرهنگ ایثار و شهادت

مهرنوش ثابت‌نیا، کارگردان نمایش رادیویی «معبر کربلا»، این نمایش را مبتنی بر بازنگری دوباره به فرهنگ ایثار و شهادت دانست و آن را روایت آدم‌هایی دانست که به هیچ قیمتی حاضر نیستند از اعتقاد و آرمان‌های‌شان دست بکشند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

پیمان قریب‌پناه: «سمفونی پلاک»، روایت صبر مادران در روزهای جنگ تحمیلی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

پیمان قریب‌پناه: «سمفونی پلاک»، روایت صبر مادران در روزهای جنگ تحمیلی است

پیمان قریب‌پناه، کارگردان نمایش رادیویی «سمفونی پلاک»، مضمون اثر خود را روایت صبر مادران و زنان در دوران هشت سال دفاع مقدس دانست.

|

نظرات کاربران