در حال بارگذاری ...
...

گفت‌وگو با دبیر بخش پژوهش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

نرگس یزدی: باید پیوندی میان پژوهش و اجرا برقرار کنیم

گفت‌وگو با دبیر بخش پژوهش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

نرگس یزدی: باید پیوندی میان پژوهش و اجرا برقرار کنیم

نرگس یزدی، دبیر بخش پژوهش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت در زمینه پژوهش ما زمانی می‌توانیم یک اتفاق ایدئال رقم بزنیم که پیوندی میان پژوهش و نظریه‌پردازی با اجرا شکل بگیرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از مهر، نرگس یزدی، دبیر بخش پژوهش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که از سی‌ام دی برگزار می‌شود. این بخش از جشنواره در سالیان اخیر مورد توجه ویژه مسئولان جشنواره قرار گرفته و تلاش می شود برای پشتیبانی و غنی ساختن عرصه تئاتر ایران، بهترین پژوهش ها برای حضور و ارائه به فعالان و علاقه مندان تئاتر انتخاب شوند.

یزدی درباره محوریت پژوهش‌های این دوره گفت: «محور اصلی سوالات این بخش درباره جشنواره‌های تئاتری به ویژه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و بررسی تطبیقی این رویداد با دیگر جشنواره‌های دنیا بود.»

او ادامه داد: «بر اساس موضوعات مطرح شده به منظور ارائه پژوهش‌ها نزدیک به ۸۰ نفر متقاضی برای حضور در این بخش نام‌نویسی کردند که در نهایت ۵۰ چکیده به دبیرخانه ارسال شد.»

این مدرس و پژوهشگر تئاتر افزود: «۱۸ اثر در مرحله نخست انتخاب شد؛ از این تعداد ۱۶ پژوهش به شکل کامل به دست ما رسید و در نهایت ۳ اثر برای ارائه در جشنواره معرفی شد.»

او با اشاره به بخش ایده‌های بدیع توضیح داد: «در این بخش قرار بود ایده‌هایی با موضوع نحوه برگزاری جشنواره تئاتر فجر در سال‌های آینده ارائه شود. که بر این اساس ۹ ایده به دبیرخانه رسید و پس از بررسی هیئت انتخاب هیچ یک به عنوان برگزیده معرفی نشدند.»

دبیر بخش پژوهش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر افزود: «در مجموع محوریت فراخوان برای تامل بیشتر روی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و ساختار آن پس از چهل‌و‌یک دوره برگزاری بود تا پژوهشگران در این بخش تمرکز داشته باشند و به بررسی تطبیقی در زمینه ساختار و عملکرد جشنواره‌ها در دیگر نقاط جهان توجه داشته باشند.»

یزدی ادامه داد: «قطعا لازمه توجه به موضوع پژوهش در این دوره تاثیری است که در سال‌های آتی در زمینه برگزاری جشنواره خواهد داشت.»

مدیر انتشارات نمایش تاکید کرد: «در زمینه پژوهش ما زمانی می‌توانیم یک اتفاق ایدئال رقم بزنیم که پیوندی بین پژوهش و نظریه‌پردازی با اجرا شکل بگیرد. در واقع پژوهش باید در عمل به غنی‌تر شدن اجرا کمک کند و ما باید به ترغیب هنرمندان برای تولید آثار پژوهش محور بپردازیم، به گونه‌ای که پژوهش به عنوان بخش منفک از اجراها نباشد.»

او همچنین گفت: «متاسفانه پژوهش عمل‌بنیاد در کشور ما شکل نگرفته است و ما برای بهره‌مندی از آن نیازمند فرصت و زمان بیشتری هستیم، چراکه آثار پژوهش‌محور می‌تواند در تمام حوزه‌ها کمک‌کننده باشد. باید توجه داشت که اگر هر اثر حاصل پژوهش باشد؛ قطعاً باعث کاهش شکاف بین نظریه‌پردازی و پژوهش با بخش اجرایی خواهد شد.»

این مدرس افزود: «در بخش پژوهش ما به مطالعات اجرا با رویکرد وبینار توجه داریم و خوشبختانه به مطالعات در بخش آکادمیک و همین‌طور در بخش آثار ترجمه‌شده علاقه فراوانی دیده می‌شود. مطالعات اجرا رشته گسترده و بینارشته‌ای است که برای پیوند بیشتر بین نظریه‌پردازان مطرحی است که در حیطه نمایش و مطالعات اجرا به فعالیت می‌پردازند با عزیزانی که در زمینه اجرا کار می‌کنند.»

او ادامه داد: «در هر حال پژوهش نیاز به زیرساخت و صرف زمان بیشتری دارد و قطعاً در یک بخش جشنواره‌ای نمی‌توان انتظار داشت تا تاثیر فراوانی دیده شود اما این مسیر می‌تواند چراغ راهی باشد برای ادامه و تحقق رویکرد توجه به پژوهش و امر نظریه در اجرا.»

نرگس یزدی در پایان گفت: «به امید آنکه با برنامه‌های طولانی‌تر و زیرساخت‌های قوی‌تر به سوی پیشرفت و تطبیق و تعامل بین نظریه و اجرا قدم برداریم.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران برگزار خواهد شد.