در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با دبیر بخش پژوهش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

نرگس یزدی: باید پیوندی میان پژوهش و اجرا برقرار کنیم

نرگس یزدی، دبیر بخش پژوهش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت در زمینه پژوهش ما زمانی می‌توانیم یک اتفاق ایدئال رقم بزنیم که پیوندی میان پژوهش و نظریه‌پردازی با اجرا شکل بگیرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از مهر، نرگس یزدی، دبیر بخش پژوهش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که از سی‌ام دی برگزار می‌شود. این بخش از جشنواره در سالیان اخیر مورد توجه ویژه مسئولان جشنواره قرار گرفته و تلاش می شود برای پشتیبانی و غنی ساختن عرصه تئاتر ایران، بهترین پژوهش ها برای حضور و ارائه به فعالان و علاقه مندان تئاتر انتخاب شوند.

یزدی درباره محوریت پژوهش‌های این دوره گفت: «محور اصلی سوالات این بخش درباره جشنواره‌های تئاتری به ویژه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و بررسی تطبیقی این رویداد با دیگر جشنواره‌های دنیا بود.»

او ادامه داد: «بر اساس موضوعات مطرح شده به منظور ارائه پژوهش‌ها نزدیک به ۸۰ نفر متقاضی برای حضور در این بخش نام‌نویسی کردند که در نهایت ۵۰ چکیده به دبیرخانه ارسال شد.»

این مدرس و پژوهشگر تئاتر افزود: «۱۸ اثر در مرحله نخست انتخاب شد؛ از این تعداد ۱۶ پژوهش به شکل کامل به دست ما رسید و در نهایت ۳ اثر برای ارائه در جشنواره معرفی شد.»

او با اشاره به بخش ایده‌های بدیع توضیح داد: «در این بخش قرار بود ایده‌هایی با موضوع نحوه برگزاری جشنواره تئاتر فجر در سال‌های آینده ارائه شود. که بر این اساس ۹ ایده به دبیرخانه رسید و پس از بررسی هیئت انتخاب هیچ یک به عنوان برگزیده معرفی نشدند.»

دبیر بخش پژوهش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر افزود: «در مجموع محوریت فراخوان برای تامل بیشتر روی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و ساختار آن پس از چهل‌و‌یک دوره برگزاری بود تا پژوهشگران در این بخش تمرکز داشته باشند و به بررسی تطبیقی در زمینه ساختار و عملکرد جشنواره‌ها در دیگر نقاط جهان توجه داشته باشند.»

یزدی ادامه داد: «قطعا لازمه توجه به موضوع پژوهش در این دوره تاثیری است که در سال‌های آتی در زمینه برگزاری جشنواره خواهد داشت.»

مدیر انتشارات نمایش تاکید کرد: «در زمینه پژوهش ما زمانی می‌توانیم یک اتفاق ایدئال رقم بزنیم که پیوندی بین پژوهش و نظریه‌پردازی با اجرا شکل بگیرد. در واقع پژوهش باید در عمل به غنی‌تر شدن اجرا کمک کند و ما باید به ترغیب هنرمندان برای تولید آثار پژوهش محور بپردازیم، به گونه‌ای که پژوهش به عنوان بخش منفک از اجراها نباشد.»

او همچنین گفت: «متاسفانه پژوهش عمل‌بنیاد در کشور ما شکل نگرفته است و ما برای بهره‌مندی از آن نیازمند فرصت و زمان بیشتری هستیم، چراکه آثار پژوهش‌محور می‌تواند در تمام حوزه‌ها کمک‌کننده باشد. باید توجه داشت که اگر هر اثر حاصل پژوهش باشد؛ قطعاً باعث کاهش شکاف بین نظریه‌پردازی و پژوهش با بخش اجرایی خواهد شد.»

این مدرس افزود: «در بخش پژوهش ما به مطالعات اجرا با رویکرد وبینار توجه داریم و خوشبختانه به مطالعات در بخش آکادمیک و همین‌طور در بخش آثار ترجمه‌شده علاقه فراوانی دیده می‌شود. مطالعات اجرا رشته گسترده و بینارشته‌ای است که برای پیوند بیشتر بین نظریه‌پردازان مطرحی است که در حیطه نمایش و مطالعات اجرا به فعالیت می‌پردازند با عزیزانی که در زمینه اجرا کار می‌کنند.»

او ادامه داد: «در هر حال پژوهش نیاز به زیرساخت و صرف زمان بیشتری دارد و قطعاً در یک بخش جشنواره‌ای نمی‌توان انتظار داشت تا تاثیر فراوانی دیده شود اما این مسیر می‌تواند چراغ راهی باشد برای ادامه و تحقق رویکرد توجه به پژوهش و امر نظریه در اجرا.»

نرگس یزدی در پایان گفت: «به امید آنکه با برنامه‌های طولانی‌تر و زیرساخت‌های قوی‌تر به سوی پیشرفت و تطبیق و تعامل بین نظریه و اجرا قدم برداریم.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

کارگردان حاضر در بخش خیابانی تئاتر فجر42

کژال راستبین: «انفال» با شعار مرگ بر جنگ به جشنواره آمد
کارگردان حاضر در بخش خیابانی تئاتر فجر42

کژال راستبین: «انفال» با شعار مرگ بر جنگ به جشنواره آمد

کژال راستبین، کارگردان نمایش خیابانی «اَنفال»، این نمایش را روایتگر دردها و رنج‌های زنان و کودکانی بیان کرد که گرفتار جنگ‌های ظالمانه منطقه شده‌اند، رنجی که با شعار مرگ بر جنگ به پایان می‌رسد.

|

افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، این اثر را نبینند

نمایش «رایش سوم» از کارگردان سرشناس ایتالیایی در جشنواره تئاتر فجر
افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، این اثر را نبینند

نمایش «رایش سوم» از کارگردان سرشناس ایتالیایی در جشنواره تئاتر فجر

«رایش سوم» به کارگردانی رومئو کاستلوچی از ایتالیا، به‌صورت برخط، شامگاه سه‌شنبه 10 بهمن در قالب جشنواره تئاتر فجر42، در تماشاخانه ایرانشهر به نمایش درخواهد آمد. افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، از دیدن این اثر پرهیز کنند. پس از نمایش «رایش سوم»، نشست ...

|

مهرداد رایانی‌مخصوص درباره کارگاه آموزشی‌اش در جشنواره فجر توضیح داد

بررسی شگردهای مبتکرانه برای گذر از ارکان تئاتر
مهرداد رایانی‌مخصوص درباره کارگاه آموزشی‌اش در جشنواره فجر توضیح داد

بررسی شگردهای مبتکرانه برای گذر از ارکان تئاتر

مهرداد رایانی‌مخصوص، نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر، در دو روز پایانی برنامه‌های چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در یک کارگاه آموزشی، شگردهای مبتکرانه برای گذر از ارکان تئاتر را بررسی خواهد کرد.

|

نظرات کاربران