در حال بارگذاری ...
آنچه در روز نخست جشنواره 42 تئاتر فجر گذشت

از کارگاه مسعود فروتن تا نمایش تلویزیونی ایوب آقاخانی

نخستین روز از چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در میان استقبال مخاطبان در سه بخش کارگاه آموزشی، نمایش رادیویی و نمایش تلویزیونی با کارگاه مسعود فروتن آغاز و با پخش نمایش تلویزیونی «رگ» اثری از ایوب آقاخانی به پایان رسید.

به گزارش ایران تئاتر، نخستین روز از چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، روز گذشته، چهارشنبه، بیست‌وهفتم دی کار خود را در بخش‌های کارگاه آموزشی، نمایش‌های رادیویی و نمایش تلویزیونی آغاز کرد.

کارگاه آموزشی مسعود فروتن

کارگاه آموزشی «کارگردانی نمایش تلویزیونی» با تدریس مسعود فروتن و همراهی جمعی از هنرمندان عرصه‌ تئاتر و سینما در کارگاه نمایش تئاترشهر محفلی برای پاسخ به ناگفته‌هایی از نقش و جایگاه کارگردان تلویزیون در تولید نمایش تلویزیونی بود.

مسعود فروتن در این کارگاه بر لزوم توجه به تله‌تئاتر به عنوان هنری که می‌تواند با ارائه در پلتفرم‌ها و رسانه‌های مختلف بازدهی اقتصادی داشته باشد، تاکید کرد. 

«علیمردان خان» در سالن سایه

نمایش رادیویی «علیمردان خان» به نویسندگی و کارگردانی شیرین سپهراد، ساعت ۱۴ در تالار سایه تئاتر شهر در میان استقبال هنرمندان و تماشاگران علاقه‌مند به این گونه نمایشی، آغازگر بخش نمایش‌های رادیویی نخستین روز از چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد.

اجرای «همه پنگوئن‌های جهان» و «سمفونی پلاک

«همه پنگوئن‌های جهان» به نویسندگی و کارگردانی عمار خطی و «سمفونی پلاک» اثری از پیمان قریب‌پناه از دیگر نمایش‌های رادیویی روز نخست بودند که در حضور هنرمندانی از تهران، سمنان و خراسان جنوبی به اجرا درآمدند.

پخش نمایش تلویزیونی «رگ»

پایان بخش برنامه های نخستین روز جشنواره، نمایش تلویزیونی «رگ» به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی بود که در تالار مشاهیر تئاترشهر نمایش داده شد.

توجه بیش از پیش به مخاطب و تعامل با او در ارائه تولیدات نمایشی صداپایه

پس از این، رامتین شهبازی، منتقد و پژوهشگر هنرهای نمایشی و امین رهبر، دبیر بخش رادیوتئاتر جشنواره با حضور در تالار مشاهیر، گفت‌وگویی صمیمانه با هنرمندان داشتند.

تاکید بر لزوم آموزش و پژوهش در زمینه رسانه‌های نوین به ویژه رادیوتئاتر، توجه بیش از پیش به مخاطب و تعامل با او در ارائه تولیدات نمایشی صداپایه ازجمله مباحثی بود که در این گفت‌وگو مورد توجه قرار گرفت.

رزرو بلیت در سایت «گیشه‌تئاتر»

نخستین روز برگزاری جشنواره با باز شدن سایت «گیشه‌تئاتر» برای رزرو بلیت برای خبرنگاران و اهالی رسانه همراه بود که مشارکت عمومی رسانه‌ها باعث شد تا در همان ساعات اولیه سهمیه بلیت‌ بسیاری از نمایش‌ها در این بخش به پایان برسد.

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.   




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد:

بودجه انجمن‌های نمایش استان‌ها، افزایش قابل توجهی داشته است
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد:

بودجه انجمن‌های نمایش استان‌ها، افزایش قابل توجهی داشته است

محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجراهای چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت با تلاش وزیر فرهنگ موفق شدیم بودجه قابل اعتنایی را برای انجمن‌های نمایش شهرستان‌ها و استان‌ها تدارک ببینیم که به‌زودی به آن‌ها پرداخت می‌شود.

|

هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه
هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه

جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و طبق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.

|

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دوره‌های پیشین سابقه نداشته است.

|

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی
کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد، می‌گوید این نمایش سه اپیزود با حضور یک بازیگر مرد و سه بازیگر زن، حول محور تنهایی است.

|

گفت‌وگو با کارگران حاضر در بخش تئاتر خیابانی جشنواره فجر

نسا سلیمانی: تثبیت بخش فراگیر، فرصتی برای دیده شدن هنرمندان توان‌خواه است
گفت‌وگو با کارگران حاضر در بخش تئاتر خیابانی جشنواره فجر

نسا سلیمانی: تثبیت بخش فراگیر، فرصتی برای دیده شدن هنرمندان توان‌خواه است

کارگردان نمایش خیابانی «رومئوBژولیت» تثبیت بخش فراگیر در جشنواره تئاتر فجر را فرصتی برای دیده شدن هنرمندان توان‌خواه بیان کرد.

|

نظرات کاربران