در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با علی محمد رادمنش، عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی

تئاتر خیابانی می‌تواند در امور مختلف راهگشا باشد

علی محمد رادمنش با اشاره به ساختار و ماهیت ویژه تئاتر خیابانی گفت من به آینده تئاتر بیرونی یا خیابانی کشور خوشبینم و مطمئنم این گونه نمایشی می‌تواند در امور مختلف بسیار راهگشا باشد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایرنا، بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره فجر با حضور 20 نمایش از میان 197 اثر متقاضی شرکت در این رویداد از سراسر کشور برگزار می شود. علی محمد رادمنش، اصغر خلیلی و علی اصغر خطیب زاده به عنوان اعضای هیئت انتخاب این بخش، آثار راه یافته را معرفی کردند.

برای آگاهی از فرایند و چگونگی انتخاب نمایش‌های بخش خیابانی با علی محمد رادمنش به گفت‌وگو نشستیم.

رادمنش گفت: «امسال شاهد استقبال فوق‌العاده و بی نظیری از جانب هنرمندان فعال تئاتر خیابانی در سراسر کشور بودیم. آثار ارسالی را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد؛ اول آثاری که برگزیده جشنواره‌های دیگر و جشنواره مناطق بودند. بخش بعدی آثاری که تولید تازه هستند و بخش سوم آثاری که در جشنواره‌های دیگر حضور داشتند و به دلیل نوع فراخوان کنار گذاشته شدند. آثاری که در نهایت برای بخش مسابقه انتخاب شده‌اند، دارای کیفیت بالایی هستند. همچنین برخی از نمایش‌ها که از تازه‌های تولید به شمار می‌روند این امکان را دارند که حاوی نکات جذابی باشند چراکه از نگاه و اندیشه والای گروه اجرایی خود نشئت گرفته‌اند.»

این هنرمند درپاسخ به این پرسش که آثار ارسالی به جشنواره تا چه حد به ذات تئاتر خیابانی وفادار هستند، توضیح داد: «بیشتر افرادی که تئاتر دیالوگ محور کار می کنند در این گونه تئاتری دچار مشکلاتی می‌شوند، چراکه از ساختاری استفاده می‌کنند که سکوت در سالن حکمفرماست و این شرایط مناسب نمایش صحنه‌ای است. در تئاتر خیابانی تعریف موقعیت، موضوع و کنش وجود دارد. باید با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های موجود، اتفاقی صورت گیرد که موضوع نمایش به دغدغه تماشاگر تبدیل شود.»

این بازیگر همچنین افزود: «درباره تئاتر خیابانی آثار مکتوبی وجود دارد که اصل و اساس این گونه نمایشی و تقسیم بندی‌های رایج در آن مطرح شده است.  تئاتر خیابانی گروه محور و بنیادین بوده و نیاز به تجربه گری در حوزه اندیشه دارد. تئاتر بیرونی یا کاربردی که دارای اشکال مختلف است، کهن ترین نوع تئاتر در جهان محسوب می شود. امروزه نیز این گونه نمایشی، صنعت و هنر را در خود هضم کرده و ترکیب جدیدی ارائه می دهد. تئاتر خیابانی پیشروترین گونه تئاتری است چراکه هر جریان تکنولوژیکی و اجرایی را می‌تواند به خدمت بگیرد به همین دلیل، برعکس تئاتر صحنه‌ای محدودیتی ندارد.»

رادمنش درباره اهمیت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم گفت: «این جشنواره در دوره‌های مختلف استعدادهای جوانی را به تمام کشور معرفی کرده است. این رویداد به خصوص در بخش تئاتر خیابانی برای هنرمندان این رشته بسیار حائز اهمیت بوده، باعث رشد افراد شده و در معیشت هنرمندان این گونه تئاتری نیز نقش مهمی داشته است. حضور بخش تئاتر خیابانی در جشنواره فجر موجب شد تا پژوهشگران تئاتر خیابانی پرورش یابند و بزرگوارانی به کار ترجمه و تالیف کتاب در این زمینه بپردازند و این مسئله، به تئاتر خیابانی شکلی ویژه بخشید. من به آینده تئاتر بیرونی یا خیابانی کشور خوشبینم و مطمئنم می تواند در امور مختلف بسیار راهگشا باشد.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران درحال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر42

«لولیدن در آخرین خواب کسی که هرگز نخوابیده بود»؛ آونگی میان فضایی رئالیستی و جادویی
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر42

«لولیدن در آخرین خواب کسی که هرگز نخوابیده بود»؛ آونگی میان فضایی رئالیستی و جادویی

داوود پارسا، کارگردان اثر نمایشی «لولیدن در آخرین خواب کسی که هرگز نخوابیده بود» که در بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه می‌رود، می‌گوید این نمایش در یک فضای بومی شکل می‌گیرد و به باورها و ناباوری‌های شخصیت‌های نمایش در فضایی رئالیستی و جادویی ...

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

سینا عاجلی: تلاش کردم «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاه‌لیر» باشد
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

سینا عاجلی: تلاش کردم «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاه‌لیر» باشد

سینا عاجلی، کارگردان نمایش «دل قک» با بیان اینکه تلاش داشته «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاه‌لیر» باشد، می‌گوید در این اثر از آواها و دستگاه‌های تعزیه و نمایش‌ تخت‌حوضی و همچنین ترکیبی از نمایش‌های غربی و شرقی استفاده کردم.

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

نظرات کاربران