داوود شیخ، تهیهکننده تئاتر تلویزیونی «بیقرار» با اشاره به اینکه این اثر تک قسمتی با موضوع دفاع مقدس تولید شده است، تعیین کلید زمانی در داستان برای پیوند آن با یکی از مهمترین وقایع سالهای اخیر در محور مقاومت را نکته اصلی این نمایش تلویزیونی دانست.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بخش نمایشهای تلویزیونی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر پذیرای نمایشی با نام «بیقرار» کاری از صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی است. اثری که به گفته تهیهکننده آن، نخستین تجربه ساخت تلهتئاتر در شبکه خاوران نیز به شمار میرود.
شیخ «بیقرار» با بیان اینکه متن این اثر از یک نمایش صحنهای وام گرفته شده و پس از بازنویسی به نمایشی متفاوت از نمونه صحنهای آن تبدیل شده است، گفت: «سلیمان از یادگاران جمع چهل نفره بسیجیهای تصویربردار دوران دفاع مقدس، شخصیت اصلی داستان «بیقرار» است که در فراق همرزمان و برادر شهیدش، سالهای پس از جنگ تحمیلی را در زیرزمینی در یکی از محلههای قدیمی شهر بیرجند به جمعآوری آثار باقیمانده از آن دوران میپردازد.»
او درگیریهای ذهنی سلیمان برای فروش آثار جمعآوری شده و حرکت او در سرنوشتی عجیب در زمانی مشخص را چالش اصلی تلهتئاتر «بیقرار» بیان کرد و افزود: «این کار در لوکیشن واقعی و در سردابی در شهر بیرجند و با نقشآفرینی سه بازیگر تصویربرداری شده است»
این تهیهکننده تلویزیونی که دانشآموخته رشته کارگردانی است و از سال 85 فعالیت هنریاش را در خراسان جنوبی دنبال میکند، ادامه داد: «حسین یوسفی علاوه بر نویسندگی و کارگردانی تلهتئاتر «بیقرار»، بازیگری نقش سلیمان را نیز در این کار بر عهده داشت.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمیدارد، میگوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوههای نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیلکننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی میکند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توانیاب و مخاطب به نگاهی نو از ...
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
کژال راستبین، کارگردان نمایش خیابانی «اَنفال»، این نمایش را روایتگر دردها و رنجهای زنان و کودکانی بیان کرد که گرفتار جنگهای ظالمانه منطقه شدهاند، رنجی که با شعار مرگ بر جنگ به پایان میرسد.
کارگردان نمایش «پیوند کوالانسکی»، موضوع این اثر نمایشی را بحران آب دانست و گفت تلاش کردیم به روایت تاثیر پیوند اجتماعی در برونرفت از این معضل بپردازیم.
آیین اختتامیه بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزاری شد.
مهرداد رایانیمخصوص، نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر، در دو روز پایانی برنامههای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، در یک کارگاه آموزشی، شگردهای مبتکرانه برای گذر از ارکان تئاتر را بررسی خواهد کرد.