در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با علی‌اصغر خطیب‌زاده، عضو هیئت انتخاب خیابانی جشنواره تئاتر فجر

از کیفیت اجرای گروه‌های شهرستانی حیرت‌زده شدم

عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه شاهد نمایش‌هایی بوده که بازیگران از حرکت و بیان خوبی برخوردار بوده‌اند و ایده و کارگردانی هوشمندانه‌ای نیز داشته‌اند، گفت گاهی از کیفیت کارها در شهرهای کوچک حیرت‌زده می‌شدم.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از خبرگزاری فارس، علی‌اصغر خطیب‌زاده، عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی در چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر گفت: «نسبت به دوره‌های گذشته شاهد استقبال چشمگیرتری از جانب هنرمندان سراسر کشور بودیم. همچنین در بخش تئاتر خیابانی تنوع موضوعی قابل توجهی در هر دو بخش «تازه‌ها» و «برگزیده‌ها» وجود داشت.»

این مدرس تئاتر درباره کیفیت آثار ارسالی نیز توضیح داد: «هنگامی که بحث کیفیت و کمیت مطرح می‌شود، یک نکته دارای اهمیت است. ما نمایش‌های بسیار خوبی را شاهد بودیم که برای بخش مسابقه انتخاب شدند و از طرفی آثاری وجود داشت که اصلا در حوزه نمایش‌های خیابانی قابل تعریف نبوده و بیشتر تئاتر در خیابان محسوب می‌شدند تا «تئاتر خیابانی». این نمایش‌ها توسط جوانان علاقه‌مند تولید شده که اتفاق بسیار مثبتی است، خصوصا که این افراد در نقاط مختلف کشور مشغول به فعالیت هستند. لازم است این جوانان تحت آموزش قرار گرفته و منابع مطالعاتی کافی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد، چراکه تعداد آثار ترجمه‌شده بسیار محدود است. من به عنوان یکی از انتخاب‌کنندگان این بخش خوشحالم که شاهد تمام آثار بودم. اتفاق‌های بسیار خوبی در راه است چراکه در نیروی جوان پتانسیل و ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد که ارزشمند است. من نمی‌توانم از اثری نام ببرم اما شاهد نمایش‌هایی بودم که بازیگران از حرکت و بدن و بیان خوبی برخوردار بودند و طرح، ایده و کارگردانی هوشمندانه‌ای نیز بر آن‌ها حاکم بود. گاهی از کیفیت کارها در شهرهای کوچک حیرت‌زده می‌شدم چراکه با شناخت، آگاهی و پشتوانه علمی دست به تولید اثر زده بودند.»

خطیب‌زاده با بیان اینکه تئاتر خیابانی در سال‌های اخیر با استقبال خوبی روبه‌رو شده است، افزود: «نمایش این آثار نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و کامل است. در کشور پارک‌های مناسب بسیاری وجود دارد و با هماهنگی شهرداری، وزارت ارشاد و کانون نمایش‌های خیابانی می‌شود فرصتی را برای اجرا به وجود آورد.»

این کارگردان درباره ویژگی‌های اصلی «تئاتر خیابانی» گفت: «در دیکشنری چمبرز آمده تئاتر خیابانی اثری است که نمی‌توان آن را در سالن اجرا کرد و این خصیصه اصلی در این گونه تئاتری به شمار می‌رود. در تئاتر خیابانی، تماشاگر- بازیگر وجود دارد که آگوستو بوال نیز به آن اشاره کرده است. این گونه تئاتری چارچوب خاص خود را دارد و هر اثری مناسب اجرا در خیابان نیست. همچنین متن در این گونه نمایشی بر اساس چارچوب‌های ارسطویی شکل نمی‌گیرد. در تئاتر خیابانی با تماشاگر رهگذر مواجه هستیم و نباید زمان آثار بیش از اندازه مطول باشد. همچنین اتفاق در لحظه به‌گونه‌ای که موجب حیرت تماشاگر شود، از المان‌های تئاتر خیابانی است.»

خطیب‌زاده در پایان توضیح داد: «جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور است و همه تلاش می‌کنند تا به آن راه پیدا کنند، چراکه این جشنواره در آینده هنری افراد اثرگذار است. باید برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که تمامی آثار راه‌یافته در تمام مقاطع سال به صورت چرخشی یا با تدبیری دیگر، روی صحنه بروند، چراکه یک نمایش برای دیده شدن توسط مردم تولید می‌شود.»

چهل‌‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

کارگردان حاضر در بخش خیابانی تئاتر فجر42

کژال راستبین: «انفال» با شعار مرگ بر جنگ به جشنواره آمد
کارگردان حاضر در بخش خیابانی تئاتر فجر42

کژال راستبین: «انفال» با شعار مرگ بر جنگ به جشنواره آمد

کژال راستبین، کارگردان نمایش خیابانی «اَنفال»، این نمایش را روایتگر دردها و رنج‌های زنان و کودکانی بیان کرد که گرفتار جنگ‌های ظالمانه منطقه شده‌اند، رنجی که با شعار مرگ بر جنگ به پایان می‌رسد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

ابراهیم حاج‌حیدری: «پیوند کوالانسی»، نگاهی به بحران کم‌آبی دارد
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

ابراهیم حاج‌حیدری: «پیوند کوالانسی»، نگاهی به بحران کم‌آبی دارد

کارگردان نمایش «پیوند کوالانسکی»، موضوع این اثر نمایشی را بحران آب دانست و گفت تلاش کردیم به روایت تاثیر پیوند اجتماعی در برون‌رفت از این معضل بپردازیم.

|

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تئاتر شهر

بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، برگزیدگان خود را شناخت
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تئاتر شهر

بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزاری شد.

|

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دوره‌های پیشین سابقه نداشته است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند

سعید بادینی، کارگردان نمایش «شجاع‌دل»، راوی این اثر خیابانی را کلاهی معرفی کرد که آرزو دارد روی سر حاج‌قاسم باشد و از نگاه او، تماشاگر با برخی ویژگی‌های سردار سلیمانی آشنا می‌شود.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

داریوش شهبازی: تله‌تئاتر «بهترین حال»، تلفیقی از یک قصه رادیویی با انیمیشن است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

داریوش شهبازی: تله‌تئاتر «بهترین حال»، تلفیقی از یک قصه رادیویی با انیمیشن است

داریوش شهبازی، کارگردان و تهیه‌کننده تئاتر تلویزیونی «بهترین حال» با اشاره به استفاده از انیمیشن و گرافیک در فضاسازی این اثر، داستان خانوادگی آن را که به صورت رادیویی اجرا می‌شود، از جذابیت‌های این اثر بیان کرد.

|

در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

«سووشون»؛ روایتی از حضور متفقین در ایران
در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

«سووشون»؛ روایتی از حضور متفقین در ایران

آرش جمال‌الدینی کارگردان رادیوتئاتر «سووشون»، این نمایش را روایتی از حضور متفقین و حال و هوای ضد استعماری حاکم بر ایران آن دوره، دانست که اهمیت ایران و خون های ریخته شده در راه استقلال کشور، مایه‌های دراماتیکی را به آن بخشیده است.

|

نظرات کاربران