در حال بارگذاری ...

داوران بخش دانشجویی تئاتر فجر 42 معرفی شدند

اسماعیل نجار، ابراهیم پشت‌کوهی، رامتین شهبازی، بهرام جلالی‌پور و علی حاج ملاعلی داوری بخش تئاتر دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را بر عهده گرفتند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، با حکم مهدی حامدسقایان دبیر جشنواره تئاتر فجر، هیئت داوران بخش تئاتر دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

اسماعیل نجار، فارغ التحصیل دکترای ادبیات نمایشی از دانشگاه ایالتی اوهایو آمریکا و استادیار گروه ادبیات نمایشی دانشگاه تربیت مدرس، پژوهشگر، مترجم و نویسنده نمایشنامه‌های «در انتهای گلو»، «تراژدی مریم»، «دار»، «انزجار»، «خون و یخ»، «ندر»، «کابوس‌های کارلوس فوئنتس» و ... است.

ابراهیم پشت‌کوهی، نویسنده، کارگردان و طراح تئاتر و خالق آثاری همچون «مکبث زار»، «هملت پشت کوهی»، «مثل آب برای شکلات»، «رود رادی»، «کمدی الهی» «جلد برزخ»، «اعداد در بیایان»، «آخرین انار دنیا»، «وقتی ما برگردیم»، «از استخوان خالی شدن» و ... است.

رامتین شهبازی، دکترای تخصصی فلسفه هنر و مدرس مطالعات میان رشته‌ای هنرهای نمایشی، نویسنده ، منتقد و پژوهشگر سینما و تئاتر، از جمله تالیف‌های او می‌توان به کتاب‌های «جستاری در جامعه شناسی فیلم»، «نشانه شناسی فرهنگ تئاتر»، «ادبیات پهلوی» و... اشاره کرد.

بهرام جلالی‌پور، دکترای زبان و ادبیات فرانسه با گرایش تئاتر از دانشگاه پاریس، نویسنده، منتقد، مشاور در امور فرهنگی هنری و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران، نویسنده آثاری همچون «همسایه‌ها»، «میشل ویناور درام پرداز جنگ»، «نقد دراماتیک نمایشنامه‌های کودک و نوجوان»، «گفتمان تئاتر»، «ریخت شناسی قصه‌های اساطیری و پهلوانی شاهنامه» و بسیاری دیگر از آثار مکتوب ادبیات نمایشی است.

علی حاج ملاعلی، دکترای پژوهش هنر از دانشگاه تربیت مدرس، مترجم، مدرس، کارگردان تئاتر است و کتاب‌های «میزانسن معاصر»، «مبانی بازیگری»، «قصه‌های برزخی»، «سفر در تاریکی»، «شگردهای نمایشنامه‌نویسی»، «عموسام من» و ... از جمله آثار ترجمه شده و تالیفی اوست.

بخش نمایش دانشجویی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با مشارکت و همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اول بهمن با حضور 27 اثر نمایشی از دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، پیام نور خراسان شمالی (اسفراین)، مرکز آموزش علمی کاربردی سیتی سنتر اصفهان، سلمان فارسی کازرون، موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس، نبی موسسه آموزش عالی اکرم تبریز، سوره تهران، فرهنگیان شیراز، هنر و معماری کردستان، دانشگاه آزاد اسلامی یزد و واحد الکترونیک تهران، دانشگاه‌های هنر تهران و پردیس هنر کرج برگزار می‌شود.

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با فرزاد معافی غفاری، عضو هیئت انتخاب چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

آینده درخشان تئاتر کشور، از مسیر تئاتر دانشجویی عبور می‌کند
گفت‌وگو با فرزاد معافی غفاری، عضو هیئت انتخاب چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

آینده درخشان تئاتر کشور، از مسیر تئاتر دانشجویی عبور می‌کند

فرزاد معافی غفاری، عضو هیئت انتخاب بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باور دارد آینده درخشان تئاتر کشور، از مسیر تئاتر دانشجویی عبور می‌کند.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است
محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است

محمد لارتی، کارگردان نمایش «چند روایت نامرتب» معتقد است هدف نمایش او، نمایان­‌ساختن زخم­‌ها و دردهای ناشی از تنهایی است. زخم­‌ها و دردهایی که نه‌تنها جامعه ما، بلکه همه جوامع جهان با آن‌ها روبه‌رو هستند و درمان این دردها، نیازمند اراده جمعی و بشری است تا این چالش‌ها و ...

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

ابراهیم حاج‌حیدری: «پیوند کوالانسی»، نگاهی به بحران کم‌آبی دارد
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

ابراهیم حاج‌حیدری: «پیوند کوالانسی»، نگاهی به بحران کم‌آبی دارد

کارگردان نمایش «پیوند کوالانسکی»، موضوع این اثر نمایشی را بحران آب دانست و گفت تلاش کردیم به روایت تاثیر پیوند اجتماعی در برون‌رفت از این معضل بپردازیم.

|

نظرات کاربران