گفتوگو با کارگردان حاضر در بخش صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر
محمد جهانپا: جان کلام «رویای اسبی به نام شبرنگ» وطنپرستی و میهندوستی است
محمد جهانپا، کارگردان نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ»، این اثر را برداشتی از داستان شاهنامه فردوسی بزرگ میداند و میگوید نمایش، نگاهی به زندگی کیخسرو دارد و به موضوع انتقام او از افراسیاب به خونخواهی پدرش و هزاران ایرانی کشتهشده میپردازد.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایلنا، بخش صحنهای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از اول تا دوازدهم بهمن میزبان حدود 70 اثر نمایشی خواهد بود.
در این بخش، محمد جهانپا از استان خراسان رضوی با نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ» به نویسندگی مهدی سیمریز حضور دارد.
با محمد جهانپا درباره درونمایه این نمایش، کارگردانی و شیوه اجرای آن به گفتوگو پرداختیم.
این هنرمند در مورد داستان این اثر میگوید: «نمایش «رؤیای اسبی به نام شبرنگ» درباره حضور کیخسرو در ایران و انتقام خون پدرش از افراسیاب است. همه داستان این قهرمان، زندگی سرشار از وطنپرستی و خردورزی اوست. همه دغدغه من نیز همین است که هویت ایرانی ما برای نوجوانان و جوانان دوباره بازخوانی شود. وطنپرستی و میهندوستی جان کلام نمایش من است.»
جهانپا، شیوه کارگردانی نمایش خود را بر اساس کارگردانی درام غربی و بر پایه تولید فضاهای فرمالیستی و شیوههای بصری در طراحی صحنه و نورپردازی، معرفی میکند.
در این نمایش، سه طیف زمانی از بازیگران تئاتر خراسان و مشهد حضور دارند. این سه طیف شامل نسل دهه 50، نسل دهه 60 به بعد و نسل هنرجویان و دانشجویان کنونی هستند که با جهانپا همکاری میکنند.
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توانخواه جامعه را که شامل نابینایان نیز میشود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث میشود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیتهای اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسبسازی بانکی و خودپرداز ...
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمیدارد، میگوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوههای نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.
فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیلکننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی میکند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توانیاب و مخاطب به نگاهی نو از ...
روح الله آریس، کارگردان نمایش«سروستان»، این اثر هفده دقیقهای را در رابطه با انفجارهای تروریستی که در ایران اتفاق افتاده است، میداند. او این نمایش را راوی ایستادگی و مقاومت مردم ایران معرفی میکند.