در حال بارگذاری ...
بازشناسی، ارتقا و تولید هنر تبیین و جهاد مؤمنانه‌

پیام محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر به چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر منتشر شد

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت در آستانه فجری دیگر در دهه پنجم انقلاب اسلامی و در ادامه امیدبخش حرکتی عظیم که خود را در قامت توفنده‌ترین نهضت سده اخیر با توانی خیره‌کننده در حوزه‌های فکری و جریان ساز، به جهان و جهانیان نشان داده است.

به گزارش ایران‌تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت برگزاری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پیام داد.

در متن پیام محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:

«در آستانه فجری دیگر در دهه پنجم انقلاب اسلامی و در ادامه امیدبخش حرکتی عظیم که خود را در قامت توفنده‌ترین نهضت سده اخیر با توانی خیره‌کننده در حوزه‌های فکری و جریان ساز، به جهان و جهانیان نشان داده است؛ باید و شاید که نظاره‌گر پختگی و اوج در کیفیت تولیدات هنری کشور عزیزمان، متناسب با بلندای قامت این سرو سایه‌فکن برآمده از منتهای ایمان و معرفت و فضیلت‌های بلند انسانی‌مان باشیم.

از هنرمندان فرهنگ‌مدار، این درخت برکشیده در بستر فرهنگ اسلامی-ایرانی و این شجره شاخسار گشوده در هوای معطّر انقلاب و دفاع مقدس، اینک به‌حق می‌توان توقّع آن داشت که محصولات و برون‌دادهای هنری‌اش، از چنان کیفیت و عمق و جذّابیّتی برخوردار باشند که بتوانند در هر موقعیّت و فرصتی، به‌ویژه در ‌سخت‌ترین مقاطع و عرصه‌ها، جان‌مایه قوی خود را برای بسط و صدور پیام و اندیشه خود، با اطمینان و اقتداری درخور قامت بلند شهدا و ایثارگران مکتبش، در کمان مرزگشایی بگذارند و معجزه‌وار، اقلیم فرهنگی ایران ِ اسلامی را بیش‌ازپیش، گسترش دهند.

این اقتدار هنری، یقیناً از بستری جز شناخت دقیق مؤلفه‌ها، ابعاد و عمق داشته‌های فرهنگ قرآنی و گنجینه عظیم باورهای قلبی و هویت ایمانی مردمان این مرزوبوم ِ خدامحور برنمی‌خیزد و این، همان هنر تبیین و جهاد مؤمنانه‌ای است که می‌تواند از طریق هنرمندان اصیل و باورمند ایران و انقلاب اسلامی، به شایستگی مورد بازشناسی، ارتقا و ارائه و تولید هنرمندانه قرار گیرد.

اینجانب ضمن تقدیر از تمامی تلاش‌های پیوندیافته در قامت «چهل‌ودوّمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر» و آرزوی سلامتی و توفیق برای تمامی پیشکسوتان ارجمند و جوانان آتیه‌مند حاضر در صحنه این رخداد بزرگ، بر این باورم که دیدار جلوه‌های کمال و جمال هنری در کیفیت آثار راه‌یافته به مرحله بین‌المللی این جشنواره، از این گنج شایگان و این توان و باور بزرگ و جوان، برآمدنی است و البته تا اینک هم به نیکی برآمده؛ امّا آموزه‌های آیینی و فرهنگی نیز ما را متوقّع دیدن سطح و کیفیتی والاتر و زیبنده‌تر می‌کند. چراکه این باور پیش‌برنده، در دل تمامی شیفتگان انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور، همواره حضوری روشن و گشایش‌گر دارد.»




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

نظرات کاربران