مجتبی خلیلی، کارگردان نمایش خیابانی «اشرف مخلوقات» مضمون اثر خود را روایت محیطزیست از زبان یک گوزن به عنوان تنها بازمانده جنگلهای گیلان دانست.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از خبرگزاری دانشجو، بخش خیابانی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از 2 تا 12 بهمن در چهار بخش مسابقه تئاتر خیابانی ایران، ویژه غزه، هویت ملی و فراگیر بر اساس جدول منتشرشده شاهد اجرای 106 اثر خواهد بود.
در این بخش، مجتبی خلیلی از استان اصفهان با نمایش «اشرف مخلوقات» حضور دارد.
این هنرمند نمایش خود را روایتی از فضای زیست محیطی و رویکرد عوامل انسانی اثرگذار در تخریب محیط زیست می داند.
خلیلی درباره نمایش خود گفت: «این اثر به تنها گوزن بازمانده جنگلهای گیلان میپردازد و از زاویه دید یک گوزن اتفاقهایی که در جنگل برای محیطزیست میافتد، روایت میشود.»
این هنرمند ادامه داد: «معرفی شهدای محیط زیست به عنوان تنها افرادی که میتوانند از حیوانات دفاع کند اما خود در معرض آسیب قرار میگیرند هم در نمایش مورد توجه قرار گرفته است.»
خلیلی افزود: «از آنجایی که موضوع نمایش ما معرف جغرافیای خاص منطقه گیلان است، بنابراین بیشتر به دنبال استفاده از المانهایی بودیم که در آیینها و سنتهای گیلان وجود دارد.»
خلیلی، مدت زمان اجرای نمایش «اشرف مخلوقات» را 20 دقیقه اعلام کرد و خبر داد این اثر، سوم و چهارم بهمن ساعت 11 صبح در محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مترو تئاتر شهر و ساعت 18 روز چهارم بهمن در پهنه رودکی اجرا خواهد شد.
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیلکننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی میکند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توانیاب و مخاطب به نگاهی نو از ...
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
کژال راستبین، کارگردان نمایش خیابانی «اَنفال»، این نمایش را روایتگر دردها و رنجهای زنان و کودکانی بیان کرد که گرفتار جنگهای ظالمانه منطقه شدهاند، رنجی که با شعار مرگ بر جنگ به پایان میرسد.
مهرداد رایانیمخصوص، نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر، در دو روز پایانی برنامههای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، در یک کارگاه آموزشی، شگردهای مبتکرانه برای گذر از ارکان تئاتر را بررسی خواهد کرد.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهلودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزشهای انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دورههای پیشین سابقه نداشته است.
کارگاه تخصصی «جستوجوی من در نقش» با تأکید بر لزوم کشف و شهود بازیگر درون خود با تدریس بهرام ابراهیمی، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون برگزار شد.
سعید بادینی، کارگردان نمایش «شجاعدل»، راوی این اثر خیابانی را کلاهی معرفی کرد که آرزو دارد روی سر حاجقاسم باشد و از نگاه او، تماشاگر با برخی ویژگیهای سردار سلیمانی آشنا میشود.
هنرنمایی اهالی تئاتر از سراسر کشور در چهارمین روز برگزاری چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بار دیگر، شکوه فرهنگ، آیین و رسوم ایرانی را به نمایش گذاشت.