گفتوگو با کارگردان راهیافته به بخش تئاتر دانشجویی جشنواره فجر
علی خورشیدی: تلاش کردم شیوه تئاتر بیومکانیک را با نمایش ایرانی تلفیق کنم
علی خورشیدی در مورد موضوع نمایش «مکر مکرم» میگوید تلاش کردم گونه جدیدی از نمایشهای ایرانی را به وجود بیاورم و از سبک کاری میرهولد و تئاتر بیومکانیک، در رابطه با عروسکها استفاده کنم.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از پانا، نمایش «مکر مکرم» به کارگردانی علی خورشیدی، از جمله آثار حاضر در بخش دانشجویی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر است.
خورشیدی درباره ساختار این نمایش گفت: «تلاش کردم در «مکر مکرم»، گونه جدیدی از نمایشهای ایرانی را به وجود بیاورم و از سبک کاری میرهولد و تئاتر بیومکانیک، در رابطه با عروسکها استفاده کنم. همیشه برای من سوال بود که چرا برخلاف آثار پیشرو خارجی، نمایشهای سنتی ایرانی بدون هیچ تغییر خاصی به صورت راکد و یکنواخت باقی ماندهاند؟»
این کارگردان، در مورد بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: «من در جشنوارههای دانشجویی دیگر هم حضور داشتم اما به اندازه جشنواره فجر به آنها بها داده نمیشود و به همین خاطر با مشکلاتی همراه هستند؛ اما با رویکردی که در این جشنواره وجود دارد، این بخش دارای اهمیت ویژهای است و به صورت جدی تر به آن پرداخته میشود.»
او همچنین درباره چالشهای پیرامون تئاتر دانشجویی اضافه کرد: «مهمترین مسئله، در اختیار گرفتن سالن برای اجراست. مسئولان جشنواره میتوانند برای حمایت از آثار برگزیده، سالنهایی را برای تمرین و اجرا بدون نوبت در اختیار گروههای حاضر در این بخش از جشنواره قرار دهند.»
خورشیدی درباره اهمیت حضور در جشنواره فجر هم گفت: «این رویداد برای هر هنرمندی دارای اهمیت است. هنرمندان عرصه تئاتر نیاز دارند تا در این جشنواره حاضر باشند چراکه فرصتی برای رقابت، محک خوردن و رشد خود پیدا میکنند.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمیدارد، میگوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوههای نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیلکننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی میکند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توانیاب و مخاطب به نگاهی نو از ...
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
کژال راستبین، کارگردان نمایش خیابانی «اَنفال»، این نمایش را روایتگر دردها و رنجهای زنان و کودکانی بیان کرد که گرفتار جنگهای ظالمانه منطقه شدهاند، رنجی که با شعار مرگ بر جنگ به پایان میرسد.
کارگردان نمایش «پیوند کوالانسکی»، موضوع این اثر نمایشی را بحران آب دانست و گفت تلاش کردیم به روایت تاثیر پیوند اجتماعی در برونرفت از این معضل بپردازیم.
آیین اختتامیه بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزاری شد.
مهرداد رایانیمخصوص، نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر، در دو روز پایانی برنامههای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، در یک کارگاه آموزشی، شگردهای مبتکرانه برای گذر از ارکان تئاتر را بررسی خواهد کرد.