کارگردان نمایش «بیهوده» ضمن بیان اینکه این اثر جدال دو برادر را بر سر یک ماشین روایت میکند، گفت هنرمندان تئاتر شهرستانها میتوانند همپای تهران آثار خوب تولید کنند.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایلنا، یاسین رضوانی، نویسنده و کارگردان نمایش «بیهوده» است که از شهر گرگان، در بخش مسابقه تئاتر صحنهای ایران در چهلودومین جشنواره بینالمللی فجر حضور دارد.
یاسین رضوانی، درباره چگونگی شکلگیری ایده و به اجرا درآمدن این نمایش گفت: «ایده نمایش «بیهوده» از سال 98 کلید زده شد و ابتدا در قالب فیلمنامه بود که با نام «ظهر جمعه» در گرگان ساخته شد. پس از آن به دلیل ظرفیت و پتانسیل بالایی که داشت، برآن شدم تا نمایشنامه آن را نیز بنویسم. قصه درباره دو برادر است که برادر کوچکتر، ماشین همسایه را بدون اجازه از داخل حیاط برداشته و حالا برادر بزرگتر باید مشکلاتی را که ایجاد شده است، برطرف کند.»
او ادامه داد: «سهراب عقیلی، محمد خندان، آتوسا رنجبر و خودم در این نمایش بازی میکنیم. کار کاملا رئال بوده و دکور نیز بر همین اساس واقعگرایانه است.»
این کارگردان همچنین گفت: «امیدوارم تماشاگران بیایند و آثار را ببینند و از تماشای آن ها لذت ببرند و بدانند که شهرستانها نیز میتوانند پا به پای مرکز آثار بسیار خوبی تولید کنند. تماشاگر باید رشد و پیشرفت تئاتر شهرستان را ببیند، چراکه تئاتر شهرستان همیشه به جهت دوری از مرکز از نظر تامین منابع مالی و غیره محروم بوده است.»
نمایش «بیهوده» به نویسندگی و کارگردانی یاسین رضوانی، سهشنبه سوم بهمن 1402 در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه میرود.
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیلکننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی میکند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توانیاب و مخاطب به نگاهی نو از ...
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
داوود پارسا، کارگردان اثر نمایشی «لولیدن در آخرین خواب کسی که هرگز نخوابیده بود» که در بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه میرود، میگوید این نمایش در یک فضای بومی شکل میگیرد و به باورها و ناباوریهای شخصیتهای نمایش در فضایی رئالیستی و جادویی ...
سینا عاجلی، کارگردان نمایش «دل قک» با بیان اینکه تلاش داشته «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاهلیر» باشد، میگوید در این اثر از آواها و دستگاههای تعزیه و نمایش تختحوضی و همچنین ترکیبی از نمایشهای غربی و شرقی استفاده کردم.
کارگردان حاضر در بخش نمایشهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی میتواند به جمعبندی سریعتر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، میگوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته شده است.