در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با هنرمند ارمنستانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

آرمن سرکیسیان: هنرهای نمایشی ایران بسیار متنوع هستند

آرمن سرکیسیان، مدرس بخش کارگاه‌های آموزشیِ چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با اشاره به اجراهای متعدد هنرمندان ایرانی در جشنواره‌های ارمنستان، از آشنایی‌اش با هنرهای نمایشی کشورمان گفت که از دید او بسیار متنوع هستند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایرنا، کارگاه‌های آموزشی چهل‌و‌‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، یکی از مهم‌ترین بخش‌های جنبی این رویداد بزرگ است که میزبان هشت استاد ایرانی و خارجی خواهد بود.

این کارگاه‌های آموزشی، با حضور مسعود فروتن، هایک اسرافیلیان (ارمنستان)، آرمن سرکیسیان (ارمنستان)، تاتاسیس سارانتوس (یونان)، سعید ذهنی، بهرام ابراهیمی، فرهاد مهندس‌پور و مهرداد رایانی مخصوص، در حال برگزاری هستند. 

آرمن سرکیسان، کارگردان و مدرس تئاتر ارمنستان، در حاشیه جلسه اول کارگاه آموزشی تخصصی بازیگری با عنوان «مقایسه روش‌های بازیگری گروتفسکی و چخوف» که صبح دوشنبه دوم بهمن در کارگاه نمایش تئاتر شهر برگزار شد، از سفرش به ایران ابراز خشنودی کرد و گفت: «خوشحالم این کارگاه آموزشی را با حضور تعدادی از علاقه‌مندان بازیگری برگزار کردم. وقتی قرار شد در جشنواره فجر، کارگاه بگذارم، تصمیم گرفتم موضوعی را انتخاب کنم که برای علاقه‌مندان تئاتر جذاب باشد. به همین دلیل به نظرم یکی از بهترین موضوعاتی که در زمنیه بازیگری می‌شد انتخاب کرد، پرداختن به مقایسه روش‌های بازیگری گروتفسکی و چخوف بود.»  

او درباره محورهای اصلی مطرح شده در این کارگاه و همچنین مبحث محوری آن توضیح داد: «مهم‌ترین تفاوت روش‌ بازیگری گروتفسکی و چخوف، این است که در مِتُد گروتفسکی، کارها و عملکردها با محوریت بدن انجام می‌شود و در روش بازیگری چخوف، احساس بروز پیدا می‌کند. در واقع ما در این کارگاه تلاش کردیم این تفاوت و همچنین کارکردهای مختلفی را که این متدها در عملکرد یک بازیگر ایجاد می‌کنند، مشخص و با همدیگر تجربه کنیم.»

این هنرمند، درباره تعامل با شرکت‌کنندگان جوان حاضر در این کارگاه آموزشی، گفت: «برگزاری این کارگاه برای من تجربه‌ خوب و بسیار جالبی بود. البته در ابتدا که کار را شروع کردیم، بچه‌ها با توجه به اینکه هیچ شناختی از روند کار من به عنوان یک کارگردان ارمنستانی نداشتند، اندکی طول کشید تا خودشان را پیدا کنند و متوجه بشوند که جریان از چه قرار و فضای کار به چه شکل است، اما بعد مدتی همگی با جمع یکی شدند و کار به خوبی پیش رفت. تا جایی‌که اکثر شرکت‌کنندگان تمایل داشتند بعد از پایان کارگاه هم با من گفت‌وگو و کار کنند.»

این مدرس تئاتر در واکنش به این پرسش که پیش از این چقدر نسبت به وضعیت کمی و کیفی تئاتر در ایران آشنا بوده است، پاسخ داد: «با توجه به گوناگونی هنرهای نمایشی در ایران، نمی‌توان در یکی دو جمله اظهارنظر درستی کرد، اما خوشبختانه در سال‌های اخیر، نمایش‌های متعددی توسط کارگردان‌های ایرانی در جشنواره‌های تئاتری ارمنستان اجرا شده است که همواره از دیدن آنها لذت برده‌ام.»

ادامه کارگاه آموزشی تخصصی بازیگری با عنوان «مقایسه روش‌های بازیگری گروتفسکی و چخوف»، با حضور آرمن سرکیسان، صبح سه‌شنبه سوم بهمن، در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر دنبال خواهد شد. 




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

نویسنده و کارگردان نمایش «کارنان» مطرح کرد

مهدی یحیی‌آبادی: جشنواره فجر به عرصه نمایش هویت و جایگاهی ویژه می‌بخشد
نویسنده و کارگردان نمایش «کارنان» مطرح کرد

مهدی یحیی‌آبادی: جشنواره فجر به عرصه نمایش هویت و جایگاهی ویژه می‌بخشد

مهدی یحیی‌آبادی، نویسنده و کارگردان نمایش «کارنان» با بیان اینکه جشنواره فجر به عرصه نمایش هویت و جایگاهی ویژه می‌دهد، می‌گوید هر بخش و فضایی که به جشنواره تئاتر فجر اضافه می‌شود، جایگاه و امکان حضور بیشتری برای تجربه نسل جوان فراهم می‌کند.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

نظرات کاربران