در حال بارگذاری ...
استقبال رهگذران و مخاطبان از آثار روز دوم جشنواره تئاتر فجر

نمایش‌های خیابانی؛ شور و نشاط به ارمغان آوردند

نمایش‌های خیابانی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با همراهی و مشارکت پرنشاط و پرشور مردم  آغازگر اجراهای روز دوم جشنواره بودند.

به گزارش ایران تئاتر، دومین روز برگزاری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دوشنبه دوم بهمن با حضور هنرمندان نمایش‌های صحنه‌ای، آثار خیابانی و همراهی تماشاگران و علاقه‌مندان به نمایش به پایان رسید.

نمایش‌های خیابانی و حضور گرم مخاطبان

نمایش های خیابانی در اولین روز برگزاری خود در سطح  شهر مورد توجه و استقبال خوب رهگذرانی قرار گرفتند که جاذبه و شگفتی نمایش آن‌ها را برای لحظاتی با خود همراه می کرد.

هنرمندان نمایش خیابانی با انرژی و توانی مضاعف‌تر از پیش، سرمای زمستانی بهمن ماه را با همراهی و مشارکت تماشاگران به گرمایی لذتبخش بدل کردند تا مخاطبان را در ازدحام و گیرودار مشغله‌های زندگی برای دقایقی به دنیای شگفتی و هیجان نمایش راهنما باشند.

تماشاگران و مخاطبان علاقه‌مند به نمایش خیابانی در پهنه رودکی، سکوی تئاتر خیابانی تئاترشهر، موزه عبرت، مترو تئاترشهر، مترو ایوان انتظار میدان ولیعصر(عج)، فرهنگسرای رازی(نوجوان)، محوطه فضای باز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برج آزادی به تماشای هنرنمایی اهالی تئاتر ایستادند.

میزبانی 12 گروه نمایشی از هنرمندان و تماشاگران جشنواره

نمایش‌های صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ادامه اجراهای خود در سالن‌های تئاتر پایتخت، میزبان حضور پررنگ و قابل توجه هنرمندان، مدیران، تماشاگران و گروه‌های نمایشی بود.

12 نمایش صحنه‌ای در عناوین مسابقه تئاتر ایران، هویت ملی، مسابقه تئاتر دانشجویی، ویژه غزه و مهمان روی صحنه رفتند.

نمایش «هملت» نوشته ویلیام شکسپیر با کارگردانی هایک اسرافیلیان، بازیگر و کارگردان کشور ارمنستان نیز با اجرا در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر آغازگر نمایش‌های بخش بین‌الملل شد.

مدیران تئاتر؛ همراه با هنرمندان

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی به همراه اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران در دومین روز برگزاری جشنواره چهل‌ودوم به تماشای تعدادی از نمایش‌های خیابانی و صحنه‌ای نشستند.

همچنین در ادامه، اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی با حضور در تالار مولوی در جریان روند برگزاری جشنواره قرار گرفت و با هنرمندان و داوران نمایش‌های صحنه‌ای دیدار کرد.

مقایسه روش دو استاد بازیگر

کارگاه تخصصی آموزش بازیگری با عنوان «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» با تدریس آرمن سرکیسیان، مدرس و کارگردان کشور ارمنستان در روز دوشنبه دوم بهمن با حضور دانشجویان و هنرمندان فعال در عرصه هنرهای نمایشی در کارگاه نمایش تئاتر شهر برگزار شد.

صلح و دوستی، بن‌مایه غنی ادبیات کهن ایرانی است

همچنین اولین جلسه نقد و بررسی آثار بخش مسابقه تئاتر ایران با حضور رضا آشفته و سیدعلی تدین، منتقدان تئاتر با مدیریت عباس غفاری در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

در این جلسه نقد که با هدف تاکید بر ارزش نقد و تحلیل اثر در تولید آثار نمایشی باکیفیت انجام می‌شود، منتقدان به نقد و بررسی دو نمایش «ترمز اضطراری» به کارگردانی بهاره افضلی و «رویای اسبی به نام شبرنگ» به کارگردانی محمد جهانپا پرداختند.

در این جلسه بر لزوم توجه به هویت ملی و تولید آثار نمایشی براساس متون کهنی همچون «شاهنامه» اثر گرانسنگ حکیم ابوالقاسم فردوسی و پرداختن به موضوعاتی با محوریت صلح و آرامش به عنوان بن‌مایه‌های غنی ادبیات کهن ایرانی تاکید شد.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.


کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

رضا عرفانی: تلاش کردیم خوانشی مدرن از تعزیه و نمایش ایرانی ارائه دهیم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

رضا عرفانی: تلاش کردیم خوانشی مدرن از تعزیه و نمایش ایرانی ارائه دهیم

رضا عرفانی معتقد است جشنواره تئاتر فجر برای دانشجویان بستر‌ساز بوده و می‌تواند باعث شود تا افراد مستعد در این هنر دیده و معرفی شوند.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران
مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران

برای آگاهی از چند و چون جشنواره چهل و دوم فجر، نقاط قوت و نیز نقاط ضعف های احتمالی که باید برای تقویت شان در دوره های بعدی، برنامه ریزی و تلاش شود، پای حرف های داوران بخش های مختلف نشستیم و در این باره نظرات شان را جویا شدیم. استقبال گرم مخاطبان از آثار و نیز اضافه شدن بخش های غزه ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|