کارگردان نمایش «فاتحان قلعههای رفته بر باد» با بیان اینکه در کارگردانی متکی به سبک برتولت برشت بوده، گفت در صحبت با سعید شهریار به عنوان نویسنده اثر به این نتیجه رسیدیم که این نمایش را در سه اپیزود و با رویکرد مدرن روی صحنه ببریم.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از صبا، مسعود غیاثیعرفانی کارگردان نمایش «فاتحان قلعههای رفته بر باد» است که از دانشگاه آزاد یزد به جشنواره راه یافته و روز سه شنبه سوم بهمن در دو نوبت 18 و 20:30 در سالن چهارسو به صحنه میرود.
این کارگردان گفت: «علاقهمند بودم تا اثری را به صحنه ببرم که هر سه سبک کارگردانی یعنی کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن در آن به کار گرفته شده باشد.»
مسعود غیاثی عرفانی با بیان اینکه در ابتدا به دنبال استفاده از رویکردهای متفاوت در کارگردانی «فاتحان قلعههای رفته بر باد» بود، گفت: «طی صحبت با نویسنده اثر به این نتیجه رسیدیم که این نمایش را در سه اپیزود و با رویکرد مدرن روی صحنه ببریم. همچنین در کارگردانی متکی به سبک برتولت برشت بودیم.»
غیاثی عرفانی ادامه داد: «در این نمایشنامه، از ترکیب سه اثر بزرگ تاریخ ادبیات نمایشی یعنی «پارسیان»(اشیل)، «مکبث»(شکسپیر) و «آدم آدم است»(برشت) استفاده کردیم و کاراکتر موجود در نمایشنامه برشت را پیونددهنده میان سه اپیزود قرار دادیم.»
این هنرمند درباره اهمیت حضور در جشنواره تئاتر فجر افزود: «مسلما حضور در این جشنواره برای من افتخار بزرگی است چراکه دارای بالاترین سطح در میان جشنوارههای تئاتری کشور است. اتفاقی که قطعا برای ادامه مسیر هر هنرمندی، امید آفرین و جریان ساز است.»
غیاثی عرفانی همچنین درباره حضور بخش دانشجویی در جشنواره تئاتر فجر گفت: «بدون شک یکی از مهم ترین بخشهای جشنواره فجر، بخش دانشجویی است؛ چراکه دانشجویان دارای ایدههای جدید و کارهای نو هستند و دیده شدن در این جشنواره باعث رشد آنها میشود.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
کارگردان حاضر در بخش نمایشهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی میتواند به جمعبندی سریعتر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، میگوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته شده است.
محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجراهای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر گفت با تلاش وزیر فرهنگ موفق شدیم بودجه قابل اعتنایی را برای انجمنهای نمایش شهرستانها و استانها تدارک ببینیم که بهزودی به آنها پرداخت میشود.
جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و طبق روال این نشستها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهلودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزشهای انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دورههای پیشین سابقه نداشته است.