در حال بارگذاری ...
مروری بر آنچه در روز چهارم جشنواره 42 روی داد

جشنواره تئاتر فجر؛ جلوه‌گاه شکوه اقوام ایرانی

هنرنمایی اهالی تئاتر از سراسر کشور در چهارمین روز برگزاری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بار دیگر، شکوه فرهنگ، آیین و رسوم ایرانی را به نمایش گذاشت.

به گزارش ایران تئاتر، چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در چهارمین روز میزبانی‌اش از هنرمندان و تماشاگران تئاتر، آن‌ها را به تماشای 13 نمایش صحنه‌ای و 9 نمایش خیابانی دعوت کرد.

روز چهارشنبه، چهارم بهمن، دوستداران هنر در پایتخت، شاهد هنرنمایی مهمانان عزیز کرد، لر و فارس از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب این سرزمین هنرخیز بودند که نمایش‌های خود را در گوناگونی رنگ و تفاوت لهجه و زبان پیشکش نگاه مخاطبان کردند.

هنرمندانی که پاقدم‌شان، باران زمستانی را به هوای خشک و سرد پایتخت هدیه داد و گرمای انرژی‌بخش حضورشان، پیر و جوان را به سوی تماشای اجراهای بزرگ‌ترین جشن و دورهمی اهالی تئاتر کشاند.

در ادامه رقابت دیدنی و هنرنمایی هنرمندان عرصه نمایش خیابانی که باران و سردی هوا هم جلودارشان نبود، سالن‌های نمایش نیز همچنان پذیرای جمعیت قابل توجه تماشاگران تئاتر و اقبال آن‌ها نسبت به آثار روی صحنه بودند.

نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی بخش فراگیر که از روز دوم جشنواره، اجراهای خود را با هنرنمایی هنرمندان توان‌یاب آغاز کرده‌اند، طی دو روز گذشته با استقبال خوب مخاطبان در تالار هنر و همچنین سکوی تئاتر خیابانی تئاتر شهر روبه‌رو شدند.

قطعا حضور هنرمندان حاضر در بخش فراگیر و تداوم اجرای آثار آن‌ها در طول سال، نیازمند بهینه‌سازی زیرساخت‌ها و شرایط اجرا برای این عزیزان است.

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی و مهدی حامدسقایان، دبیر جشنواره روز گذشته، تماشاگر نمایش‌های مرتبط با این بخش شدند تا همراهی مدیران هنری را با عزیزان توان‌یاب در بخش هنرهای نمایشی به آن‌ها اعلام کنند.

در ادامه چهارمین از برگزاری جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های صحنه‌ای همچنان با میزبانی باشکوه تالار وحدت از تماشاگران نمایش «تروما» به کارگردانی احمد سلیمانی، رکورد میزان حضور مخاطبان را از آن خود کرد.

سیدجواد هاشمی، بازیگر، نویسنده و کارگردان خوش‌نام تئاتر، سینما و تلویزیون ازجمله هنرمندانی بود که شب گذشته با حضور در این تالار به تماشای «تروما» نشست.

تماشاخانه سنگلج، در میان خیل جمعیت مخاطبان، داوود فتحعلی بیگی، استاد پیشکسوت نمایش‎‌های آیینی و سنتی را میزبان بود تا نمایش «پشت چراغ قرمز» به کارگردانی محسن سلیمانی فارسانی در بخش هویت ملی را همراه با تماشاگران به تماشا بنشیند.

همچنین، تالار حافظ در چهارمین روز برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برای حضور هنرمندان حاضر در مسابقه تئاتر دانشجویی با تالار مولوی همراه شد و با اجرای نمایش «تمام» به کارگردانی علی اکباتانی پذیرای تماشاگران و علاقه‌مندان بود.

ناصر آویژه، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر نیز با حضور در این تالار، به تماشای تلاش گروه نمایش «تمام» نشست.

تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر نیز با سه نمایش «مرغ سحر» به کارگردانی رضا حسینی، «دور» به کارگردانی وحید نفر و «سوئیت» به کارگردانی کیانوش احمدی میزبان اهالی تئاتر و اصحاب رسانه بودند. اجرای این نمایش‌ها با تکمیل ظرفیت سالن و استقبال خوب تماشاگران همراه بود.

نمایش‌های «بیرون پشت در» به کارگردانی پرهام خاکزاد و «دنگ» به کارگردانی علی مرادزاده نیز در تالار مولوی اجرا شدند.

به نظر می‌رسد با انتخاب و اجرای آثار باکیفیت در این دوره از جشنواره تئاتر فجر و نیز نظم جاری بر برنامه‌های این رویداد، موجبات رضایت هنرمندان شرکت‌کننده و استقبال مخاطبان از آثار بخش‌های مختلف جشنواره را فراهم آورده است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دوره‌های پیشین سابقه نداشته است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند

سعید بادینی، کارگردان نمایش «شجاع‌دل»، راوی این اثر خیابانی را کلاهی معرفی کرد که آرزو دارد روی سر حاج‌قاسم باشد و از نگاه او، تماشاگر با برخی ویژگی‌های سردار سلیمانی آشنا می‌شود.

|

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود

داور بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فجر با اظهار امیدواری نسبت به دائمی شدن بخش فراگیر در جشنواره است می‌گوید حضور در این رویداد، به بهبود زندگی هنرمندان دارای معلولیت و خودباوری و درک فرصت‌های برابر در زندگی شخصی‌شان کمک می‌کند و در صورت استمرار، نتایج اجتماعی ...

|

در گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر ‌فجر مطرح شد

«گوش‌کن می‌شنوی»؛ نگاهی به جنگ و خاطرات آن دوران دارد
در گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر ‌فجر مطرح شد

«گوش‌کن می‌شنوی»؛ نگاهی به جنگ و خاطرات آن دوران دارد

امید ‌رجبی، کارگردان نمایش خیابانی «گوش‌کن می‌شنوی»، این نمایش بیست دقیقه‌ای را دارای درون‌مایه‌ای اجتماعی و دفاع مقدسی می‌داند که علاوه بر اینکه نیم نگاهی به جنگ و خاطرات این دوران دارد، به فرهنگ صحیح استفاده ازگوشی همراه نیز اشاره می‌کند.

|

نظرات کاربران