صادق حسینزاده، کارگردان نمایش خیابانی «روز تولد من»، این اثر را در ژانر اجتماعی و روایتی از پیامدهای فردی و اجتماعی معلولان دانست.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بخش خیابانی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با حضور بیش از صد اثر در حال برگزاری است.
نمایش «روز تولد من» به نویسندگی موسی هدایتی و صباح سلطانی و کارگردانی مشترک موسی هدایتی و صادق حسینزاده از کردستان یکی از نمایشهای حاضر در بخش فراگیر تئاتر خیابانی است.
این هنرمند کردستانی، با بیان اینکه داستان نمایش به سوءاستفاده برخی افراد از قانون حمایت از معلولان اشاره دارد، گفت: «این نمایش به سوءاستفاده فردی برای معافیت از سربازی و ازدواج با یک دختر معلول میپردازد که پس از ازدواج و گرفتن معافیت سربازی، از کشور خارج میشود و مشکلاتی را برای دختر ایجاد میآورد و...»
او اضافه کرد: «در این نمایش سعی کردیم از ظرفیت مخاطبان بهره بگیریم و با طرح سوالاتی مخاطبان را درگیرکنیم.»
صادقزاده، گنجاندن بخش فراگیر در این دوره از جشنواره تئاتر فجر را که به همت اداره کل هنرهای نمایشی با همراهی سازمان بهزیستی صورت گرفت، نویدبخش اتفاق مثبتی در جریان تئاتر معلولان دانست و افزود: «این مسئله نشان میدهد افراد معلول جدای از جامعه نیستند بلکه در بطن جامعه هستند و اضافه شدن این بخش در این رویداد، این دوره را از دورههای قبل جشنواره متمایز کرده است.»
او ادامه داد: «حضور در جشنواره تئاتر فجر، فرصت مناسبی است برای هنرمندان مختلف تا به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرند و سکوی پرشی خواهد بود برای ارتقای تئاتر معلولان کشور و نزدیک کردن هنرمندان توانیاب به تئاتر حرفهای.»
مدتزمان اجرای نمایش «روز تولد من» 20 دقیقه است و روز دوم جشنواره در سکوی تئاتر خیابانی تئاتر شهر در میان استقبال مخاطبان اجرا شد.
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
محمد لارتی، کارگردان نمایش «چند روایت نامرتب» معتقد است هدف نمایش او، نمایانساختن زخمها و دردهای ناشی از تنهایی است. زخمها و دردهایی که نهتنها جامعه ما، بلکه همه جوامع جهان با آنها روبهرو هستند و درمان این دردها، نیازمند اراده جمعی و بشری است تا این چالشها و ...
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
کارگردان حاضر در بخش نمایشهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی میتواند به جمعبندی سریعتر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، میگوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته شده است.
کارگردان نمایش «پیوند کوالانسکی»، موضوع این اثر نمایشی را بحران آب دانست و گفت تلاش کردیم به روایت تاثیر پیوند اجتماعی در برونرفت از این معضل بپردازیم.
آیین اختتامیه بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزاری شد.