در حال بارگذاری ...
حضور دوهزار تماشاگر همزمان با پنجاه‌ویک‌سالگی قلب تپنده تئاتر ایران

تئاترشهر رکورد حضور مخاطب را شکست

پنجمین روز برگزاری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و همزمان با پنجاه‌ویک‌سالگی قلب تپنده تئاتر ایران، حضور دوهزار مخاطب در تئاترشهر و همراهی هنردوستان توان‌یاب در تالار هنر، به یادماندنی شد.

به گزارش ایران تئاتر، پنجمین روز از چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اجرای 13 نمایش صحنه‌ای و 9 نمایش خیابانی در روز پنجشنبه، پنجم بهمن، به کار خود پایان داد.

میزبانی تئاتر شهر از دوهزار مخاطب

تئاتر شهر، قلب تپینده تئاتر ایران در پنجمین روز میزبانی از هنرمندان و تماشاگران که همزمان با پنجاه‌ویک‌سالگی احداث آن بود، با اجرای چهار نمایش «دموکراسی با طعم همبرگر» به کارگردانی حامد شفیع‌خواه، «ساپو» به  کارگردانی امین سعدی، «دشمن خدا» به کارگردانی مجید عراقی و «شماره 6» به کارگردانی آرمن سرکیسیان، پرمخاطب‌ترین و شلوغ‌ترین روز جشنواره‌ای خود را رقم زد.

استقبال مخاطبان از آثار اجراشده، خارج از ظرفیت سالن‌ها بود و تعدادی از آن‌ها با نشستن بر تشکچه روی زمین، تماشاگر نمایش‌ها شدند تا آمار حضور مخاطبان مجموعه تئاتر شهر به دوهزار مخاطب در پنجمین روز جشنواره برسد.

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در این روز با حضور در مجموعه تئاترشهر به تماشای نمایش‌های روی صحنه نشست و در جلسه نقد و بررسی نمایش‌های خیابانی که هر شب در سالن مشاهیر این مجموعه میزبان منتقدان، گروه‌های نمایشی و علاقه‌مندان است، حاضر شد.

نمایش‌های روی صحنه در دیگر تالارهای نمایشی نیز در این روز، همچنان با استقبال خوبی از سوی تماشاگران همراه بود.

نمایش «مارسی نوزده نود و شیش» به کارگردانی حسین نصیری در آخرین روز اجرای خود در تالار محراب هم با همراهی خوب تماشاگران روبه‌رو شد.

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، همراه با دیگر مخاطبان به تماشای این نمایش که در بخش مسابقه تئاتر ایران حضور داشت، نشست.

نمایش «پشت چراغ قرمز» به کارگردانی محسن سلیمانی فارسانی، دیگر نمایشی بود که روز گذشته با حضور محمد لارتی، حسن عابدی و ناصر آویژه، آخرین اجرای خود را در جدول برنامه‌های جشنواره تئاتر فجر پشت سر گذاشت.

در این روز، دو نمایش «استرالیا» به کارگردانی حسنا قبادی و «دنگ» به کارگردانی علی مرادزاده، با اندکی تاخیر در تالار مولوی روی صحنه رفتند. این تاخیر در اجراها به دلیل هماهنگی برای عدم مزاحمت و تداخل صدای سازهای کوبه‌ای آثار برای یکدیگر ایجاد شده بود.

مجید رحمتی و حمید کاکاسلطانی هنرمندانی بودند که به تماشای آثار اجراشده در تالار مولوی نشستند.

مهدی حامدسقایان، دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز در جمع مخاطبان تئاتر در تالار حافظ تماشاگر نمایش «لیلی و قاب خالی» به کارگردانی ویدا موسوی شد.

و اما علاقه‌مندانی که با ویلچر به تالار هنر آمدند

تالار هنر که افتخار میزبانی از هنرمندان شرکت‌کننده در بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را دارد، روز گذشته شاهد حضور علاقه‌مندان توان‌یابی بود که با ویلچر برای تماشای دو نمایش «قدم نو رسیده» به کارگردانی یاسر رستمی و «رستگاری از فرانکنشتاین» به کارگردانی نوال وائلی سختی راه را به عشق دیدن هنرنمایی دوستان‌شان هموار کرده بودند.

مهدی حامدسقایان، دبیر جشنواره و محمدمهدی خاتمی، نویسنده و کارگردان تئاتر نیز در نوبت اول اجراهای این تالار نمایشی، هنرمندان این بخش را همراهی کردند.

نمایش‌های خیابانی همچنان موفق در جذب مخاطب

نمایش‌های خیابانی اجرا شده در روز پنجم جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، همچون دیگر اجراهای این بخش به رغم تداوم سرمای هوا، بارش باران و سایر مسائل پیش‌بینی نشده‌ای که همواره با درایت و هنرمندی فعالان این بخش به بهترین شکل مدیریت می‌شود؛ تاکنون در جذب مخاطب عملکرد خوبی داشته‌اند.

این نمایش‌ها با درگیر کردن مخاطبان با فضا و داستان نمایش، مشارکت عمومی و همراهی تماشاگران را رقم زده و باب آشنایی بیشتر آن‌ها را با هنر نمایش گشوده‌اند.

امید که با تداوم و استمرار نمایش‌های خیابانی این آثار بتوانند به جایگاه ویژه خود در بین مردم دست پیدا کنند و روایتگر دغدغه‌های فردی و اجتماعی مخاطبان به زبان هنر باشند.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است. 




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

سینا عاجلی: تلاش کردم «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاه‌لیر» باشد
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

سینا عاجلی: تلاش کردم «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاه‌لیر» باشد

سینا عاجلی، کارگردان نمایش «دل قک» با بیان اینکه تلاش داشته «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاه‌لیر» باشد، می‌گوید در این اثر از آواها و دستگاه‌های تعزیه و نمایش‌ تخت‌حوضی و همچنین ترکیبی از نمایش‌های غربی و شرقی استفاده کردم.

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

کارگردان حاضر در بخش خیابانی تئاتر فجر42

کژال راستبین: «انفال» با شعار مرگ بر جنگ به جشنواره آمد
کارگردان حاضر در بخش خیابانی تئاتر فجر42

کژال راستبین: «انفال» با شعار مرگ بر جنگ به جشنواره آمد

کژال راستبین، کارگردان نمایش خیابانی «اَنفال»، این نمایش را روایتگر دردها و رنج‌های زنان و کودکانی بیان کرد که گرفتار جنگ‌های ظالمانه منطقه شده‌اند، رنجی که با شعار مرگ بر جنگ به پایان می‌رسد.

|

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد:

بودجه انجمن‌های نمایش استان‌ها، افزایش قابل توجهی داشته است
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد:

بودجه انجمن‌های نمایش استان‌ها، افزایش قابل توجهی داشته است

محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجراهای چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت با تلاش وزیر فرهنگ موفق شدیم بودجه قابل اعتنایی را برای انجمن‌های نمایش شهرستان‌ها و استان‌ها تدارک ببینیم که به‌زودی به آن‌ها پرداخت می‌شود.

|

هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه
هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه

جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و طبق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.

|

نظرات کاربران