در حال بارگذاری ...
در چهارمین کارگاه آموزشی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

جایگاه همسرایی در تئاتر کلاسیک و نقش آن در تئاتر مدرن

جلسه دوم کارگاه آموزشی «نقش و جایگاه همسرایان در نمایش‌های کلاسیک یونان» با تاکید بر لزوم به‌روزرسانی و استفاده از شیوه‌های نمایشی قرون گذشته در قرن حاضر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، چهارمین کارگاه آموزشی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با موضوع «نقش و جایگاه همسرایان در نمایش‌های کلاسیک یونان» با حضور ناتاسیس سارانتوس، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر از کشور یونان برای سه روز متوالی روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه (چهارم، پنجم و ششم بهمن) در کارگاه نمایش تئاتر شهر برگزار می‌شود.

این کارگاه نمایشی که به حضور همسرایان در تئاتر کلاسیک و  تاثیر آن در تئاتر مدرن می‌پردازد، پذیرای حضور هنرجویان و دانشجویانی است که دارای مدرک کارشناسی بازیگری بازیگری باشند.

سارانتوس، مدرس یونانی این کارگاه بر نگاه ویژه به جایگاه همسرایان در تئاتر از همخوانی و مطابقت آن‌ها در شکل‌گیری ارتباط بین مخاطبان و نمایش تاکید دارد.

به گفته او، همسرایان در نمایش‌هایی چون «ادیپ‌ شهریار» قسمت اول از سه‌گانه «ادیپ در کولونوس» و «آنتیگونه» نوشته سوفوکل، نمایشنامه‌نویس یونانی قرن پنجم پیش از میلاد، اعتبار و جایگاهی داشته‌اند که همچنان نیز می‌تواند با نگاه و رویکردی جدید در تئاتر قرن حاضر مورد بهره‌برداری بهینه در جهت انتقال حس، پیام و مفهوم نمایش باشد.

هنرجویان در نخستین روز این کارگاه که روز چهارشنبه (چهارم بهمن) برگزار شد، به بحث و نظر و همچنین تمرین‌های عملی در زمینه نقش موسیقی و همخوانی در همراهی با بازیگر پرداختند.

بخش دوم این کارگاه آموزشی نیز که روز پنجشنبه (پنجم بهمن) در کارگاه نمایش تئاتر شهر میزبان شرکت‌کنندگان بود، بیش از پیش به تمرین عملی اختصاص یافت.

در این بخش، هنرجویان با همراه داشتن سازهایی همچون دف، دایره، سه‌تار و... در کارگاه حضور پیدا کردند و برای تمرین عملی به منظور هماهنگی اجرا با موسیقی آماده شدند.

در ادامه بخش‌هایی از نمایشنامه «ادیپ شهریار» شاهکار سوفوکل، در اختیار آن‌ها قرار گرفت و به صورت گروهی برای اجرای قسمتی کوتاه از نقش همسرایان در این نمایشنامه تمرین کردند.

ناتاسیس سارانتوس در پایان کارگاه روز دوم از شرکت‌کنندگان تقاضا کرد تا با تمرین و هماهنگی برای اجرایی کوتاه و کارگاهی در روز سوم این رویداد که جمعه، ششم بهمن(امروز) برگزار می‌شود، آماده شوند.

کارگاه تخصصی، «نقش و جایگاه همسرایان در نمایش‌های کلاسیک یونان» روز جمعه با هنرنمایی هنرجویان ایرانی برای اجرای بخش‌های کوتاهی از نمایش «ادیپ شهریار» به کار خود پایان خواهد داد.

کارگاه‌های آموزشی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 27 دی تا 11 بهمن به دبیری ایرج افشاری‌اصل در کارگاه نمایش تئاتر شهر در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد:

بودجه انجمن‌های نمایش استان‌ها، افزایش قابل توجهی داشته است
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد:

بودجه انجمن‌های نمایش استان‌ها، افزایش قابل توجهی داشته است

محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجراهای چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت با تلاش وزیر فرهنگ موفق شدیم بودجه قابل اعتنایی را برای انجمن‌های نمایش شهرستان‌ها و استان‌ها تدارک ببینیم که به‌زودی به آن‌ها پرداخت می‌شود.

|

هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه
هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه

جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و طبق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.

|

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دوره‌های پیشین سابقه نداشته است.

|

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی
کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد، می‌گوید این نمایش سه اپیزود با حضور یک بازیگر مرد و سه بازیگر زن، حول محور تنهایی است.

|

گفت‌وگو با کارگران حاضر در بخش تئاتر خیابانی جشنواره فجر

نسا سلیمانی: تثبیت بخش فراگیر، فرصتی برای دیده شدن هنرمندان توان‌خواه است
گفت‌وگو با کارگران حاضر در بخش تئاتر خیابانی جشنواره فجر

نسا سلیمانی: تثبیت بخش فراگیر، فرصتی برای دیده شدن هنرمندان توان‌خواه است

کارگردان نمایش خیابانی «رومئوBژولیت» تثبیت بخش فراگیر در جشنواره تئاتر فجر را فرصتی برای دیده شدن هنرمندان توان‌خواه بیان کرد.

|

نظرات کاربران