علیرضا تاجیک، کارگردان تئاتر خیابانی «اپی لپسی» به عنوان یکی از آثار راهیافته به این بخش از جشنواره تئاتر فجر معتقد است تنوع موضوعات و اجراها در این دوره از جشنواره قابلتوجه بوده و این امر بر جذابیتهای جشنواره افزوده است.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از برنا، بخش تئاتر خیابانی چهلودومین جشنواره تئاتر فجر از دوم تا دوازدهم بهمن میزبان بیش از صد اجرا از گروههای مختلف نمایشی از سراسر کشور است.
علیرضا تاجیک، کارگردان نمایش «اپی لپسی» که نخستین حضورش در مقام کارگردان را با نمایش «اپی لپسی» تجربه میکند، درباره این اثر گفت: «داستان «اپی لپسی» به بمباران دو مدرسه در بروجرد در سال 65 و شهادت 68 دانشآموز از جمله دانش آموزان مدرسه استثنایی شهید فیاضبخش بازمیگردد که سرنوشت نامعلوم حسین یکی از دانش آموزان مبتلا به اپی لپسی در این بمباران و بیقراریها و دلتنگیهای مادر او، محور کلی این اثر است.»
این هنرمند تهرانی ادامه داد: «با این اثر که اجرای آن را هفت بازیگر بر عهده دارند، تلاش شده است با طراحی دقیقتر فضا و حرکت و همچنین دور شدن از نمونه کلاسیک تئاتر خیابانی، کاری مدرن برای مخاطبان به نمایش درآید.»
تاجیک در ادامه، برنامهریزی چهلودومین جشنواره تئاتر فجر را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: «آثار متنوعی از نظر موضوع و اجرا در این دوره دیده میشود که امیدوارم همگون سازی خوبی نیز در بخش مسابقه تئاتر خیابانی رخ داده باشد.»
او، تنوع و تعدد آثار بخش تئاتر خیابانی جشنواره را عاملی اثرگذار در افزایش جذابیتهای آن دانست.
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
کارگردان حاضر در بخش نمایشهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی میتواند به جمعبندی سریعتر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، میگوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته شده است.
محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجراهای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر گفت با تلاش وزیر فرهنگ موفق شدیم بودجه قابل اعتنایی را برای انجمنهای نمایش شهرستانها و استانها تدارک ببینیم که بهزودی به آنها پرداخت میشود.
جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و طبق روال این نشستها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهلودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزشهای انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دورههای پیشین سابقه نداشته است.