در حال بارگذاری ...
مجید عراقی، کارگردان نمایش «دشمن خدا» مطرح کرد

دروغ‌، دست‌مایه تولید اثری نمایشی شد

مجید عراقی، کارگردان نمایش «دشمن خدا»، از جمله حاضران در مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، این نمایش را اثری حاصل دغدغه‌مندی نویسنده آن، عمادالدین رجب‌لو نسبت به دروغ و دروغ‌گویی، یکی از گرفتاری‌های امروز جامعه ما می‌داند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایرنا، نمایش «دشمن خدا» به نویسندگی عمادالدین رجب‌لو و کارگردانی مجید عراقی از تهران یکی از ۱۲ اثری است که از طریق ورود به بخش مرور، به مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور ۳۴ نمایش راه یافته است.

این اثر نمایشی که پیش از این در سال جاری طی دو نوبت در عمارت نوفل‌لوشاتو و سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه رفته است، در اجرای ویژه جشنواره خود هم مورد اقبال و توجه مخاطبان قرار گرفت.

مجید عراقی در مورد این اثر که روز پنجشنبه پنجم بهمن‌ماه در سالن قشقایی تئاتر شهر اجرا شد، گفت: «عمادالدین رجب‌لو نویسنده نمایشنامه «دشمن خدا» در ابتدا این اثر را در سال‌های ۱۳۹۴-۱۳۹۳ در قالب دو اپیزود مجزا نوشت و در ادامه، این اپیزودها را با یکدیگر تلفیق کرد. او این اثر را بر مبنای یکی از دغدغه‌های شخصی‌اش؛ دروغ‌گویی که یکی از گرفتاری‌های جمعی ما در جامعه‌مان نیز هست نوشت. رجب‌لو «دشمن خدا» را در سال ۱۳۹۶ به کارگردانی خودش در تالار فخرالدین اسعد گرگانی گرگان روی صحنه برد. ما فعالیت‌مان را در حوزه تئاتر از گرگان با یکدیگر آغاز کرده بودیم و در سال ۱۳۹۸ تصمیم به مهاجرت به تهران گرفتیم و با توجه به اینکه تولید تئاتر همواره یکی از دغدغه‌های اصلی‌مان بود، تصمیم گرفتیم به سراغ متنی برویم که هم از عهده هزینه‌های تولید آن برآییم و هم اثر آبرومندی را روی صحنه ببریم و این‌طور شد که مجددا به سراغ «دشمن خدا» رفتیم.»

عراقی که در «دشمن خدا» بازی هم می‌کند با اشاره به اپیزودیک بودن این اثر با اشاره‌ای مختصر به طرح داستانی «دشمن خدا» افزود: «اپیزود اول این نمایش در دفتر مدیر مدرسه یک دبستان می‌گذرد و طی آن دو دانش‌آموز با توجه به کشمکش و درگیری که بر سر یک برگه انشا دارند و هر دو خود را مالک آن می‌دانند، به‌نوعی بازجویی می‌شوند. اپیزود دوم نمایش در دفتر فرماندهی پادگان نظامی می‌گذرد که دو سرباز آموزشی با یکدیگر درگیر شده‌اند و یکی از سربازها مدعی است که ارشد گروهان، کتف او را در آن درگیری شکسته و حال فرمانده از آن‌ها بازجویی می‌کند تا حقیقت را بیابد.»  

عراقی در مورد شیوه اجرایی و همچنین طراحی صحنه «دشمن خدا» که از چیدمان سیب‌هایی بر زمین و نورپردازی مینی‌مال شکل گرفته است، توضیح داد: «بازی بازیگران‌ ما در فضایی کاملا رئالیستی شکل گرفته است. به‌گونه‌ای که تلاش کردیم حتی بازی دو دختر هشت‌ساله «دشمن خدا»؛ نفس جافری و ضحا رجایی‌فر نیز در همین فضا باشد و برای همین پانزده جلسه صرف اتود زدن موقعیت‌هایی شبیه به موقعیت‌های متن شد و بعد از آن متن را در اختیارشان گذاشتم و ۱۰ جلسه هم روی نمایشنامه کار کردیم تا به نقطه‌ای رسیدند که اکنون روی صحنه می‌بینید. در مورد طراحی صحنه نیز، صحنه عاری از هر المانی است و جز سیب‌هایی که روی صحنه وجود دارند، از المان دیگری استفاده نکرده‌ایم.»   

مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور ۳۴ اثر که نمایش «دشمن خدا» نیز یکی از آن‌هاست، شامل نمایش‌هایی راه‌یافته از طریق بخش مرور، تازه‌ها و برگزیده مناطق است.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است. 




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاترفجر مطرح‌ کرد

«سروستان»، راوی ایستادگی و مقاومت مردم ایران است
کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاترفجر مطرح‌ کرد

«سروستان»، راوی ایستادگی و مقاومت مردم ایران است

روح الله آریس، کارگردان نمایش«سروستان»، این اثر هفده دقیقه‌ای را در رابطه با انفجارهای تروریستی که در ایران اتفاق افتاده است، می‌داند. او این نمایش را راوی ایستادگی و مقاومت مردم ایران معرفی می‌کند.

|

نظرات کاربران