در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر

مرتضی زحمتکش: اصلِ تکراری نبودن آثار در جشنواره 42 رعایت شده است

کارگردان تئاتر خیابانی «گوله بهار» با بیان اینکه سطح کیفی آثار در چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر بالا رفته است، می‌گوید به نظر می‌رسد اصل تکراری نبودن آثار در این دوره از جشنواره رعایت شده و این بسیار خوشایند است.

به گزارش ایران تئاتر، با اضافه شدن بخش فراگیر به چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، 20 اثر از جمله هفت نمایش خیابانی در روزهای برگزاری جشنواره با حضور هنرمندان توان‌خواه اجرا می‌شود.

نمایش خیابانی «گوله بهار» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی زحمتکش نیز از جمله آثار بخش فراگیر است که پنجم بهمن مقابل تئاتر شهر میزبان مخاطبان بود.

این کارگردان درباره درون‌مایه «گوله بهار» گفت: «این اثر نگاهی دوباره به آیین کهن نوروزخوانی دارد، آیینی که در هیاهوی شهرنشینی در حال فراموشی است»

زحمتکش با اشاره به اینکه «گوله بهار» گوشه‌هایی از سیاه‌بازی را نیز در اجرای خود دارد، افزود: «به عنوان نویسنده این اثر تلاش کردم علاوه بر رعایت هویت آیینی نوروزخوانی، به شکلی به آن بپردازم که برای تماشاگر هم باورپذیرتر باشد»

این هنرمند گیلانی ادامه داد: «در «گوله بهار»، یک نوروزخوان و یک سیاه‌ که در گوشه‌ای از بازار به یکدیگر می‌رسند، در جدالی کوتاه، چرایی حضور و سرنوشتی را که بر آنان گذشته است، روایت می‌کنند.»

زحمتکش همچنین اضافه شدن بخش فراگیر به جشنواره را که حاصل تدبیر اداره کل هنرهای نمایش، دبیر جشنواره و همراهی سازمان بهزیستی است، اتفاقی درست و خوشایند دانست و گفت: «امیدوارم زمانی برسد که هنرمندان توان‌خواه در تمامی جشنواره‌ها به شکلی یکسان با افراد حرفه‌ای ‌پیش بروند، چراکه توانایی آن‌ها مثال‌زدنی است»

او که در کار «گوله بهار» از هنرنمایی دو هنرمند توان‌خواه بهره می‌برد، افزود: «تئاتر فجر از بزرگ‌ترین جشنواره‌های هنری کشور است و دیگر نباید شاهد آثار تکراری در آن بود که به نظر می‌رسد این اصل در جشنواره 42 به‌خوبی رعایت شده است.»

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاترفجر مطرح‌ کرد

«سروستان»، راوی ایستادگی و مقاومت مردم ایران است
کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاترفجر مطرح‌ کرد

«سروستان»، راوی ایستادگی و مقاومت مردم ایران است

روح الله آریس، کارگردان نمایش«سروستان»، این اثر هفده دقیقه‌ای را در رابطه با انفجارهای تروریستی که در ایران اتفاق افتاده است، می‌داند. او این نمایش را راوی ایستادگی و مقاومت مردم ایران معرفی می‌کند.

|

نظرات کاربران