گفتوگو با یکی از مدرسان کارگاههای آموزشی جشنواره فجر42
سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست
سعید ذهنی، آهنگساز و مدرس موسیقی که در چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، کارگاهی آموزشی با عنوان «کارکردهای موسیقی در تئاتر» برگزار کرد، استفاده از موسیقی برای تشدید عواطف را دمدستیترین کارکرد آن در هنرهای نمایشی دانست. او در همین راستا، بر ضرورت شناخت آهنگساز از درام، شخصیتهای نمایش، ویژگیهای روانشناختی و تاریخی اثر، دیدگاههای اجتماعی و سیاسی مطرح شده در آن و ... تاکید کرد.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، برگزاری کارگاههای آموزشی، یکی از بخشهای جنبی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر است که بسیاری از هنرمندان و دانشجویان از آنها به گرمی استقبال کردهاند.
یکی از این کارگاهها، صبح شنبه هفتم بهمن، با عنوان «کارکردهای موسیقی در تئاتر» با حضور سعید ذهنی در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.
سعید ذهنی، در حاشیه برگزاری این کارگاه، با بیان اینکه موسیقی دراماتیک علاقهمندان زیادی دارد و لازم است که شناخت بیشتری از عملکرد و توانایی موسیقی در آثار نمایشی بهدست بیاورند، گفت: «آنچه بهعنوان موسیقی تئاتر در اجراهای نمایشی میبینیم، بیشتر برای تشدید عواطف است. ایجاد فضای غم، شادی، ترس و یا هر حسی که باید به تماشاگر منتقل شود با موسیقی تشدید میشود. اینها دمدستیترین کارکرد موسیقی هستند.»
این آهنگساز پر سابقه تئاتر ادامه داد: «همچنین استفاده از موسیقی برای ساخت و معرفی شخصیتها، اختصاص یک ملودی یا یک ساز به یک شخصیت، موسیقی و جغرافیا، موسیقی و تاریخ، موارد دیگری هستند که در یک اثر دراماتیک موردتوجه قرار میگیرند و نقش و کارکرد تأثیرگذاری بر فیلم یا تئاتر پیدا میکنند.»
او با بیان این نکته که شناخت موسیقی بهتنهایی برای آهنگسازی اثر نمایشی کافی نیست، گفت: «فارغالتحصیلان موسیقی شناخت کامل روی موسیقی و سازها دارند اما برای اینکه بتوانند بهعنوان یک آهنگساز موفق در عرصههای فیلم و تئاتر فعالیت کنند، نیاز به شناخت درام، شخصیتها و دیدگاههای یک اثر نمایشی و حتی زمینههای تاریخی و جغرافیایی و روانشناختی آن اثر دارند.»
این مدرس دانشگاه افزود: «متأسفانه در دانشگاه گرایش تخصصی در این زمینه وجود ندارد و هنرمندان موسیقی پس از کسب دانش آکادمیک، نیازمند مطالعات و آموزشهای مجزایی در این خصوص هستند. پس از سالها تدریس، جای خالی این مباحث را مطرح میکنم؛ چراکه مباحثی همچون وضعیت موسیقی زنده، پلیبک، انتخاب موسیقی و ... در آثار نمایشی، نیازمند دانش و تجربه مجزایی است و جشنواره تئاتر فجر فرصت مناسبی را برای بیان این سرفصلها ایجاد کرده است.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.